Μια παρτίδα σκάκι με την Α΄ Δημοτικού…
Οι μαθητές της Α΄τάξης του Δημοτικού Σχολείου Ταξιαρχών, δέχτηκαν την πρόσκλησή μας για ένα παιχνίδι σκακιού! Οι παλιοί μαθητές μας που συμμετείχαν πέρσι στο 1ο Προσχολικό Τουρνουά Σκακιού, με μεγάλη τους χαρά βρέθηκαν ξανά στα τραπεζάκια του Νηπιαγωγείου μας.
Η δράση πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της Ομαλής Μετάβασης των Νηπίων από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο και του Προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων με τίτλο: “Σκάκι και Φαντασία”
Το σκάκι μπορεί να αποτελέσει ένα εκπαιδευτικό εργαλείο και μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές τόσο στη μαθησιακή τους ετοιμότητα και ακαδημαϊκή τους εξέλιξη, όσο και σε πολλές πτυχές της προσωπικότητας τους, όπως η συμπεριφορά, η κοινωνικοποίηση, κλπ. Βοηθάει τον εκπαιδευτικό, ο οποίος χρησιμοποιώντας παιγνιώδεις δραστηριότητες, πετυχαίνει τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης (μαθηματικά, γλώσσα κλπ) και την καλή διαχείριση της τάξης.
Ενδυναμώνει μια σειρά από ικανότητες, όπως η κριτική σκέψη, η λογική ανάλυση, η μεθοδικότητα, ενισχύει την αυτοσυγκέντρωση και την προσοχή αλλά και μια σειρά από αξίες όπως η σοβαρότητα, η αυτοκριτική στάση και η υπευθυνότητα.
Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου στήνουν τις σκακιέρες…
και το παιχνίδι ξεκινά…
Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά και στους εκπαιδευτικούς Σκοπελίτη Δημήτρη και Φιλιανού Κατερίνα για τη φιλική συμμετοχή τους.
από Μαρία Δήμου
Οι γεωπόνοι συμβουλεύουν…
Το Νηπιαγωγείο μας επισκέφθηκαν οι γεωπόνοι του Δήμου Μυτιλήνης κος Ματθαίου Ανδρέας και κα Μάνου Μαρία.
Μας μίλησαν για τα σημαντικά φυτά του τόπου μας, την ελιά, το αμπέλι ή κλήμα, τις κερασιές και καστανιές της Αγιάσου. Αναφέρθηκαν στα προϊόντα που παράγονται από αυτά και τα οφέλη που αποκομίζει το νησί.
Στη συνέχεια το μάθημα πέρασε στην αυλή μας, όπου τα παιδιά πήραν περισσότερες πληροφορίες για τα φυτά του φυτέψαμε, τον τρόπο που πρέπει να τα ποτίζουμε κτλ.
Οι γεωπόνοι με μεγάλη χαρά και υπομονή απάντησαν σε πολλές ερωτήσεις των παιδιών για διάφορα θέματα καλλιέργειας των φυτών
Εμείς για να τους ευχαριστήσουμε τους κάναμε δώρο, το “μαγικό” μας λαδάκι, από εκχύλισμα δάφνης και δεντρολίβανου, για να φροντίζουν το πράσινο του τόπου μας, με ξεκούραστα ποδαράκια!
Ευχαριστούμε πολύ τον κο Ματθαίου Ανδρέα, και κα Μάνου Μαρία, για τις γνώσεις που μας μετάφεραν πάνω στα φυτά, το ευχάριστο κλίμα που δημιούργησαν στην τάξη μας αλλά και για την υπομονή τους που έδειξαν απαντώντας σε όλες τις ερωτήσεις των μαθητών μας.
από Δήμου Μαρία
Δράσεις Ενεργού Πολίτη: “Νοιαζόμαστε για τα ζώα! Φροντίζουμε τα αδέσποτα!” Μια φωνή αγάπης για τα ζώα
Χαρτογράφηση της αυλής του σχολείου
Με αφορμή ένα βιβλίο με πειρατικές ιστορίες και έναν παλιό χάρτη, ξεκίνησε το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού, πρώτα με τη δημιουργία ενός χάρτη της τάξης μας…
Τα παιδιά σχεδίασαν και τοποθέτησαν αντικείμενα και έπιπλα πάνω του. Μετά χωρίστηκαν σε ομάδες, κάθε ομάδα εναλλάξ έπαιζε τον ρόλο των πειρατών που έκρυβαν το θησαυρό, σχεδιάζοντας έναν χάρτη και τοποθετώντας πάνω ένα κόκκινο σταυρό στο σημείο της κρυψώνας. Η αντίπαλη ομάδα, έπαιρνε μετά τον χάρτη και με βάση το σημείο που έδειχνε τον θησαυρό, εντόπιζε το πολυπόθητο πουγκί με τα σοκολατάκια!
Τα παιδιά εργάστηκαν με πολύ ενθουσιασμό και το παιχνίδι παίχτηκε αρκετές φορές, με εναλλαγή των ομάδων στο κρύψιμο του θησαυρού.
Μετά το παιχνίδι μεταφέρθηκε στην αυλή μας. Περπατήσαμε την αυλή μας για να οριοθετήσουμε το μέρος εκείνο που οι ομάδες θα χαρτογραφούσαν.
Μετρήσαμε πόσα βήματα είναι κάθε πλευρά της αυλής μας για να μπορέσουμε να την σχεδιάσουμε σωστά στον χάρτη, ποιά είναι η μεγαλύτερη και ποια η μικρότερη πλευρά, που υπάρχει γωνία και πόσο μεγάλη…
και πιάσαμε τη δουλειά!
Οι αντίπαλες ομάδες παρατάχθηκαν και το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού ξεκίνησε…
το ψάξιμο…
και η μοιρασιά του θησαυρού…
Σκεφτήκαμε πόσο δύσκολη είναι η δουλειά του μηχανικού και του αρχιτέκτονα και πόσοι άνθρωποι χρειάζονται για να χτίσουν ένα σχολείο, ένα σπίτι ή ένα κτίριο.
Αποφασίσαμε να γίνουμε και εμείς μηχανικοί και να μετρήσουμε την αυλή μας.
Όταν μπήκαμε στην τάξη μελετήσαμε τα σχέδια του σχολείου μας και τα συγκρίναμε με τις μετρήσεις που κάναμε. Μελετήσαμε τους χώρους και εντοπίσαμε με ποιόν τρόπο απεικονίζονται οι αίθουσες του Νηπιαγωγείου μας.
Ξεκινάμε τα πρώτα βήματά μας στην μηχανική με το Floorplanner ( http://www.floorplanner.com )
Πρόκειται για μία καταπληκτική online εύχρηστη και απλή εφαρμογή σχεδίασης. Μας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε δικά μας σχέδια, αναδεικνύοντας το ταλέντο μας στην αρχιτεκτονική και στη διακόσμηση εσωτερικών και εξωτερικών χώρων.
Ένα παιδί στον πίνακα δίνει την εντολή για τη δημιουργία δωματίου ή τον εξοπλισμό του κτλ και ένα άλλο παιδί εκτελεί στον υπολογιστή.
από Δήμου Μαρία
“Παραδοσιακές συνταγές του τόπου μας από μικρά χεράκια”
Το βιβλίο αυτό με τις παραδοσιακές συνταγές του τόπου μας δημιουργήθηκε στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων “Οι ντεντέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό” και “Τα φυτά του τόπου μου”. Ζητήθηκε από τα παιδιά να καταγράψουν, με όποιο τρόπο θεωρούσαν δόκιμο, συνταγές από όποιο μέρος κατάγονται. Εδώ θα βρείτε συνταγές από πολλά χωριά της Λέσβου, από τη Θεσσαλονίκη, από τη Θεσσαλία κ.τ,λ. Κάποιες απ’ αυτές συνδυάζουν αρωματικά φυτά και βότανα.
Δεν είναι απλός οδηγός μαγειρικής .Στόχος είναι να φέρει τα παιδιά πιο κοντά στη σωστή διατροφή και στην παράδοση.
Οι περισσότερες χρησιμοποιούν τη γλώσσα των σχεδίων και των εικόνων . Σ αυτό μας βοήθησε το βιβλίο που μας έφερε ο Δημήτρης το οποίο εξηγεί πως τα παιδιά μπορούν να εκτελέσουν μια συνταγή ακόμη κι αν δεν ξέρουν να διαβάσουν.
Ευχαριστούμε όλους τους γονείς!
Από Ζουμπουλή Ματέλη Μυρσίνη
Φιδάκι στην αυλή (σχέδιο δράσης)
Μέσα στην μουσειοσκευή του παιδικού μουσείου “Αλφαβητάρι της διατροφής” υπήρχε ένα επιδαπέδιο φιδάκι της διατροφής. Το παιδχνίδι το παίξαμε στην αυλή. Ως πιόνια χρησιμοποιήσαμε φρούτα και λαχανικά και οι οδηγίες ήταν σύμφωνες με τους κανόνες υγιεινής διατροφής και άσκησης.
Από Ζουμπουλή Ματέλη Μυρσίνη
Μουσειοσκευή Παιδικού Μουσείου-Το ΑλφαΒητάρι της διατροφής-
Στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων “Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό” υποδεχτήκαμε τη μουσειοσκευή του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου “Το ΑλφαΒητάρι της διατροφής”! Μια βαλίτσα που περιέχει χρήσιμες πληροφορίες για τη διατροφή, καρτέλες παιχνιδιών, καρτέλες αινιγμάτων και παροιμιών, αφίσες από πίνακες ζωγραφικής σχετικά με τρόφιμα, πλαστικά τρόφιμα, ξύλινη πυραμίδα διατροφής, φάκελος με προτεινόμενες δράσεις και αφίσες. Το σχολείο μετατράπηκε σε αυτοσχέδιο διαδραστικό μουσείο και τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τις πολλές προτεινόμενες δράσεις.
Από Ζουμπουλή Ματέλη Μυρσίνη
Πρόγραμμα Ομαλής Μετάβασης των νηπίων από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο
Η μετάβαση είναι ένα ατομικό, προσωπικό, ιδιαίτερο και μοναδικό βίωμα για
το κάθε άτομο, το οποίο συνδέεται με αλλαγές ρόλων και περιβαλλοντικών
συνθηκών. Χαρακτηρίζει την πορεία από ένα γνώριμο και οικείο σε ένα άγνωστο
περιβάλλον σηματοδοτώντας την ύπαρξη πλήθους αλλαγών που επιδρούν στην ζωή
του ατόμου, εγείροντας μηχανισμούς προσαρμογής και αντίδρασης στα εμπόδια που παρουσιάζονται.
Για το παιδί, η μετάβαση, από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, αποτελεί μία διαδικασία διαχείρισης πρωτόγνωρων συνθήκων και αλλαγών, όχι πάντα εύκολη. Με τις συχνές επισκέψεις μας στο χώρο του Δημοτικού και την από κοινού επεξεργασία μαθημάτων, όπως η γλώσσα, τα μαθηματικά, αλλά και μαθήματα, όπως τα εικαστικά και η γυμναστική, ευελπιστούμε να καταφέρουμε τα παιδιά μας, να αποβάλλουν το άγχος του “Δημοτικού” και να εξασφαλίσουμε μια θετική ανταπόκριση για το σχολείο, η οποία θα συνδέεται με ευχάριστα συναισθήματα, όπως η χαρά, η αυτοπεποίθηση, η ικανοποίηση, η ευχαρίστηση και τα κίνητρα για περαιτέρω εξέλιξη, αποβάλλοντας τυχόν συναισθήματα άγχους, φόβου, αγωνίας, άρνησης και αβεβαιότητας.
Μάθημα Γλώσσας με την Α τάξη -Ενότητα 9η
” Ο κόσμος του βιβλίου”
Οι μαθητές μαθαίνουν για την βιβλιοθήκη , και τη χρήση της. Κάνουμε μια επίσκεψη στη ν Δημοτική Βιβλιοθήκη Μυτιλήνης και μαθαίνουμε να γράφουμε τα στοιχεία του βιβλίου, δηλαδή τον συγγραφέα, εικονογράφο και τον τίτλο του βιβλίου.
Μαθαίνουμε ότι οι λέξεις ,βιβλίο, βιβλιοθήκη, βιβλιοθηκάριος, ανήκουν στην ίδια οικογένεια.
Αντιγράφουμε τον τίτλο ενός βιβλίου και το όνομα του συγγραφέα.
Παρακολουθούμε τις ρουτίνας της Α΄ τάξης, γράψιμο ορθογραφίας…
Ακούμε τα παιδιά που διαβάζουν το μάθημα της προηγούμενης μέρας…
Ακούμε το παρακάτω μάθημα που είναι για την βιβλιοθήκη και απαντάμε σε ερωτήσεις…
Κάνουμε ένα ταξίδι μέσω διαδικτύου στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Μυτιλήνης και γνωρίζουμε τους χώρους της.
Όταν διαβάζουν το παρακάτω μάθημα, κάπου- κάπου και εμείς, δείχνουμε με το δαχτυλάκι μας και ας μη ξέρουμε ανάγνωση ακόμα.
Όλοι μαζί κάνουμε κάποιες από τις ασκήσεις του μαθήματος
Στο τέλος, δίνουμε στον δάσκαλο και στους μαθητές της Α΄ τάξης δωράκια, για την πολύ ενδιαφέρουσα φιλοξενία!!!
Μάθημα Μαθηματικών με την Α΄τάξη- Ενότητα 8η,
Μάθημα 56, “Εισαγωγή στην συμμετρία”
Βασικός στόχος του μαθήματος αυτού είναι μία πρώτη εμπειρική επαφή των μαθητών με αντικείμενα, εικόνες και σχήματα που είναι συμμετρικά ως προς άξονα. Με την επαφή αυτή και τις δικές μας επισημάνσεις επιδιώκουμε να καθοδηγήσουμε τους μαθητές στον εντοπισμό της συμμετρίας και στην παρατήρηση του άξονα συμμετρίας. Παράλληλα, εξηγούμε στους μαθητές πώς να συμπληρώνουν με απλό τρόπο (διαφανές χαρτί, κ.λπ.) το συμπληρωματικό μέρος του σχήματος, ώστε να γίνει συμμετρικό. Με τις δραστηριότητες που προτείνουμε θέλουμε να δείξουμε στους μαθητές ότι οι εικόνες που έχουν έναν άξονα συμμετρίας σχηματίζονται από δύο μέρη, τα οποία ταυτίζονται πλήρως, όταν διπλώσουμε το χαρτί κατά μήκος του άξονα συμμετρίας. Στην αρχή ο έλεγχος της συμμετρίας γίνεται με το δίπλωμα του χαρτιού. Στη συνέχεια όμως πρέπει οι μαθητές απλώς να το φαντάζονται, για να ελέγχουν αν ένα σχήμα είναι συμμετρικό ή όχι.
Οι μαθητές παρατηρούν τις εικόνες, για να διαπιστώσουν αν είναι συμμετρικές ή όχι.
Τους συμβουλεύουμε να χρησιμοποιούν ως κριτήριο τη νοερή δίπλωση της
εικόνας στη μέση, να φαντάζονται δηλαδή ότι διπλώνουμε το χαρτί στη μέση, οπότε αυτό που
είναι στη μια πλευρά του χαρτιού πρέπει να είναι ίδιο με αυτό που βρίσκεται στην απέναντι
πλευρά. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα διαπιστώσουν ότι, για παράδειγμα, το μήλο δεν είναι
συμμετρικό, αφού το φύλλο υπάρχει μόνο στη μία πλευρά.
Είμαστε χαρούμενοι γιατί τα καταφέραμε! Τελικά το μεγάλο σχολείο δεν τόσο δύσκολο όσο το φανταζόμασταν!
Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν τις μπάλες ενός χριστουγεννιάτικου δέντρου, για να διαπιστώσουν αν είναι βαμμένες έτσι ώστε το δέντρο να είναι συμμετρικό. Αφού ελέγξουν κατ’ αυτόν τον τρόπο τη συμμετρικότητα του δέντρου, πρέπει στο δεύτερο δέντρο να χρωματίσουν τις μπάλες έτσι ώστε να είναι συμμετρικές.
Ευχαριστούμε κε Δημήτρη!
Μάθημα γυμναστικής με την Α΄τάξη
Τα παιχνίδια που παίξαμε αναπτύσσουν τις κινητικές δεξιότητες και τις φυσικές ικανότητες των μαθητών. Καλλιεργούν το συναισθηματικό και γνωστικό τομέα και συγχρόνως τους ψυχαγωγούν.
Επιπλέον, αναπτύσσεται η ταχύτητα, η ικανότητα αντίδρασης σε ακουστικά ερεθίσματα, η αυτοσυγκέντρωση και η ομαδικότητα.
Με πολλή αγάπη στη κυρία μας! Ευχαριστούμε πολύ!
Τα δωράκια που δώσαμε σε παιδιά και δασκάλους…
Άλλες δράσεις μας με τα παιδιά της Α΄τάξης
Τα φυτέματά μας συνεχίζονται, με την βοήθεια των φίλων μας της Α΄τάξης, όταν αυτοί προσκλήθηκαν στην αυλή μας. Βέβαια δεν χάσαμε την ευκαιρία να τους δώσουμε χρήσιμες πληροφορίες για το φύτεμα των λουλουδιών.
Μετά το τέλος των επισκέψεων τα παιδιά μαζεύονται στην παρεούλα και μιλούν για τις εντυπώσεις τους, τί τους άρεσε και τί όχι, τί τους δυσκόλεψε και τί τους προβλημάτισε, μοιράζονται τα συναισθήματά τους και ενημερώνουν την ολομέλεια.
από Δήμου Μαρία
Διαφήμιση και κριτικός γραμματισμός
Πολλές είναι οι αρνητικές επιπτώσεις των διαφημίσεων στα παιδιά
- Στους ηθικούς κανόνες, τις αξίες και τις πεποιθήσεις (Gardner & Sheppard, 1989 στο Buijzen & Valkenburg,
- Στη δημιουργία συγκρούσεων μεταξύ του παιδιού και του γονέα, 2000 Calvert (2008),
- Στην αυτοεκτίμηση και την ψυχολογική ευημερία των παιδιών καθώς τους δημιουργούν μη ρεαλιστικές προσδοκίες(ο Pine και Nash (2002),
- Ασκούν έντονη επιρροή ως προς την αγορά υλικών αγαθών καθώς δεν έχουν αναπτύξει πλήρως την κριτική σκέψη(Valkenburg 2001 ),
- Κινδυνεύουν να αναπτύξουν καταναλωτικές συμπεριφορές και στάσεις στο μέλλον (Buijzen και Valkenburg (2003)
- Οι εξιδανικευμένες και στερεοτυπικές εικόνες που παρουσιάζονται στις διαφημίσεις είναι πιθανό να επηρεάσουν τον τρόπο αντίληψης των παιδιών για το τριγύρω κόσμο( Kunkel 2001),
- Οι διαφημίσεις που προβάλλονται στα ψηφιακά μέσα είναι περισσότερο στοχευμένες και εξατομικευμένες γεγονός που καθιστά αδύνατη την απόρριψή τους από τα παιδιά (Moore και Rideout 2007)και
- Ως προς τις αντιλήψεις των παιδιών για τους ρόλους των φύλων ή την έκθεση τους στα έμφυλα στερεότυπα (Pike και Jennings 2005)
- Χρησιμοποιούν δε πολλά μέσα , όπως κινούμενα σχέδια, φωτισμός, μουσική, διάσημα πρόσωπα κτλ, σε μια προσπάθεια επιρροής των παιδιών από μικρή ηλικία , αφού πρόκειται να γίνουν οι μελλοντικοί καταναλωτές.
- Εμείς σκεφτήκαμε να γίνουμε διαφημιστές και να προσπαθήσουμε μπαίνοντας στη θέση των επαγγελματιών, να διαφημίσουμε τα προϊόντα μας και να παρακινήσουμε τους άλλους να αγοράσουν.
- Στα πλαίσια των δράσεων μας για το εργαστήριο δεξιοτήτων: ” Τα φυτά του τόπου μου “, επιλέξαμε ένα σημαντικό φυτό του τόπου μας, την ελιά, για να την διαφημίσουμε και πέρα από το νησί μας και να πείσουμε τους άλλους να αγοράσουν το ελαιόλαδό μας..
- Ετοιμάζουμε την ετικέτα για τα μπιτόνια με το λάδι μας…
- Έτοιμο το Μυτιλινιό λάδι μας, προς πώληση…
- Ο παραγωγός μιλά στο δημοσιογράφο για τα οφέλη του λαδιού του και για την καλή του ποιότητά του.
- Και ένας χημικός που έκανε ανάλυση του ελαιόλαδου στο εργαστήριό του, μας μιλά για την ποιότητά του!
-
Στο τέλος η διαφήμιση μας κλείνει με χορό. Χορεύουμε τον μπάλο: ” Στο νησί της Λέσβου”
Προτάσεις για συζήτηση- Προβληματισμοί
Ποιο προϊόν διαφημίζεται;
Σε ποιους απευθύνεται η διαφήμιση;
Ποιους τρόπους χρησιμοποιεί η διαφήμιση για να δείξει το προϊόν;
Ποιο είναι το σλόγκαν και το λογότυπο της διαφήμισης ;
Υπάρχει μουσική; Σας αρέσει;
………………………………………………………
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν να φτιάξουν μια διαφήμιση με σκοπό να πουλήσουν ένα προϊόν χρησιμοποιώντας την υπερβολή, για προϊόντα που υπόσχονται πράγματα που δεν μπορούν να γίνουν με σκοπό την πώλησή τους.
1η Ομάδα :
Διαφήμιση κρέμας προσώπου :«Κρεμουλίν» Η κρέμα απευθύνεται στις μαμάδες.
Η δημοσιογράφος μας, παίρνει πληροφορίες από την παραγωγό…
και για να πείσουν τις μαμάδες να τις αγοράσουν, καλούν μια γνωστή ηθοποιό, η οποία τη χρησιμοποιεί και το πρόσωπό της παραμείνει νεανικό!
2η ομάδα: Διαφήμιση βιταμινών /συμπληρώματα διατροφής : ¨Βιταμίν”
Οι βιταμίνες αυτές απευθύνονται στις γιαγιάδες και τους παππούδες. Υπόσχονται να τους δώσουν δύναμη και ενέργεια.
3η Ομάδα: Διαφήμιση αθλητικών παπουτσιών
«ΣΦΑΙΡ»
από Δήμου Μαρία