Ψευδείς ειδήσεις – Παραπληροφόρηση (Fake Νews)

fakenews

(Α) Περιγραφή

  • Οι ψευδείς ειδήσεις (fake news) είναι ιστορίες οι οποίες παρουσιάζονται κυρίως ως δημοσιογραφικές, είναι όμως κατασκευασμένες, εσκεμμένα, για να εξυπηρετήσουν κάποιο σκοπό.
  • Οι ψευδείς ειδήσεις μπορούν να έχουν ψηφιακό ή έντυπο περιεχόμενο. Επίσης, μπορεί να λάβουν τη μορφή ολόκληρων ιστοσελίδων που έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μοιάζουν με αξιόπιστα ειδησεογραφικά sites.
  • Ο σκοπός των ψευδών ειδήσεων μπορεί να είναι εμπορικός, όπως η προώθηση ενός προϊόντος ή η δημιουργία κίνησης (traffic) προς μία ιστοσελίδα (clickbait), ή να είναι πολιτικός (παραπληροφόρηση-διαμόρφωση της κοινής γνώμης).
  • Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητά μας, άρα και η αξιολόγηση των ειδήσεων που προβάλλουν αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία.

(Β) Πού μπορεί να τις συναντήσουμε

  • Σε οποιαδήποτε σελίδα του Διαδικτύου που προσφέρει πληροφορίες.

(Γ) Πως θα καταλάβετε αν μια ανάρτηση είναι ψευδής

  1. Αν το κείμενο που διαβάζετε σας προτρέπει να το αναπαράγεται αυτό θα πρέπει να σας υποψιάσει.
  2. Αν έχει μη λειτουργικούς/ενεργούς συνδέσμους (link).
  3. Υπερβολικοί τίτλοι ή τίτλοι που δεν έχουν σχέση με το κείμενο της ανάρτησης.
  4. Όσο πιο απίστευτοι είναι οι ισχυρισμοί σε ένα κείμενο, τόσο πιο ατράνταχτες αποδείξεις και στοιχεία θα πρέπει να το συνοδεύουν (“κρατήστε μικρό καλάθι”).
  5. Αν το κείμενο συνοδεύεται από φωτογραφίες άσχετες με το θέμα, ή αν το θέμα της ανάρτησης, είναι η φωτογραφία/ες και αυτή/ες έχουν κακή ανάλυση είναι μια ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά.
  6. Αν το κείμενο είναι προϊόν αυτόματης μετάφρασης.
  7. Αν δεν υπάρχει συντάκτης.
  8. Αν στο κείμενο υπάρχουν πολλά ορθογραφικά λάθη.
  9. Αν αντί για ημερομηνία το κείμενο μας δίνει το χρόνο της ιστορίας που περιγράφει με λέξεις, όπως χθες, προχθές, την προηγούμενη βδομάδα κ.λπ.

(Δ) Πως τις αντιμετωπίζουμε

  1. Αξιολογούμε τις πληροφορίες που βρίσκουμε στο Διαδίκτυο και ελέγχουμε το συγγραφέα, την προέλευση της σελίδας και τη βιβλιογραφία της πληροφορίας.
  2. Αναπτύσσουμε κριτική σκέψη και εμπιστευόμαστε το ένστικτο και τη λογική μας. Αν κάτι μας φαίνεται απίστευτο, τότε είναι πολύ πιθανό να είναι ψέμα ή να περιέχει μεγάλες ανακρίβειες.
  3. Χρησιμοποιούμε πολλαπλές πηγές πληροφοριών και διασταυρώνουμε τις πληροφορίες που βρίσκουμε στο Διαδίκτυο.
  4. Επισκεπτόμαστε βιβλιοθήκες, όχι απλώς το Διαδίκτυο, και χρησιμοποιούμε ποικιλία πηγών, όπως εφημερίδες, περιοδικά και βιβλία.
  5. Μαθαίνουμε πώς λειτουργεί το Διαδίκτυο και πρέπει να γνωρίζουμε πως ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει μια διαδικτυακή τοποθεσία, χωρίς να τον ελέγχει κανείς. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να χρησιμοποιούμε πηγές που γενικά θεωρούνται έγκυρες.
  6. Μαθαίνουμε πώς να διακρίνουμε ένα γεγονός από μια άποψη.
  7. Εγκαθιστούμε φίλτρα λογισμικού που μπορούν να αποκλείσουν πηγές που περιέχουν μίσος, ρατσισμό και άλλου είδους προπαγάνδα.

(Ε) Έρευνα

(Z) Lesson Plan

(Η) Κουίζ

  1. Ψευδείς ειδήσεις
  2. Ψευδείς ειδήσεις, Διαδικτυακή Φήμη & Ρητορική Μίσους
  3. Πόσο αξιόπιστο είναι αυτό; (για μαθητές Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού)
  4. Παραπληροφόρηση (για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου)

(Θ) Εικόνες

fake1 fake2 fake3
fake5 fake6 fake7
fake news οτι βλέπεις 2 500 οτι βλέπεις 3

(Ι) Παρουσιάσεις


book title
Διαβάστε το βιβλίο στο StoryJumper
parousiasi mikrapaidia parousiasi megalapaidia
ntetektib ntetektib2
itsfake

(Κ) Βίντεο

Μετάβαση στο padlet.com

(Λ) Κόμικ

0006