Ανεπιθύμητα Μηνύματα (Spam)

spam

(Α) Περιγραφή

Ανεπιθύμητα Μηνύματα (spam) είναι τα μηνύματα που δεν έχουμε ζητήσει ή επιλέξει να τα δούμε, αλλά παρόλα αυτά έρχονται στη θυρίδα-email μας.  Συνήθως πηγαίνουν και σε πολλούς άλλους παραλήπτες.

(Β) Παραδείγματα

  • Μηνύματα που περιέχουν διαφημίσεις για προϊόντα αμφιβόλου ποιότητας και προέλευσης.
  • Μηνύματα με περιεχόμενο που έχει σχέση με “τυχερά” παιχνίδια ή ακατάλληλο περιεχόμενο.
  • Πολύ συχνό φαινόμενο είναι και η λήψη αλυσιδωτών μηνυμάτων (chain e-mails). Τα μηνύματα αυτά είναι, συνήθως, ανεπιθύμητα και ο αποστολέας ζητά από τον παραλήπτη να προωθήσει το μήνυμα σε άλλα άτομα, τα οποία γνωρίζει. Ο κίνδυνος εδώ, είναι ότι κάθε φορά που προωθούμε ένα μήνυμα, αν δεν είμαστε προσεκτικοί, μαζί με αυτό εμφανίζεται και η ηλεκτρονική διεύθυνση όλων των προηγούμενων ατόμων που προώθησαν το ίδιο μήνυμα. Έτσι δεν γνωρίζουμε ποιος θα παραλάβει το μήνυμα και τι θα κάνει με τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις, οι οποίες θα εμφανίζονται σε αυτό.

(Γ) Πού μπορεί να τα συναντήσουμε

  • Στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail)
  • Σε ομάδες-λίστες συζήτησης (discussion groups/lists)
  • Στο κινητό τηλέφωνο
  • Σε ακατάλληλα-βίαια παιχνίδια
  • Σε παιχνίδια ηλεκτρονικού τζόγου
  • Σε ακατάλληλο-παράνομο περιεχόμενο
  • Σε υποκλοπή προσωπικών δεδομένων (Phishing)

(Δ) Πως τα αντιμετωπίζουμε

  1. Είμαστε προσεχτικοί όταν δίνουμε την ηλεκτρονική μας διεύθυνση (e-mail).
  2. Ρυθμίζουμε την υπηρεσία φιλτραρίσματος του ηλεκτρονικού μας ταχυδρομείου, ώστε να σταματά τα ανεπιθύμητα μηνύματα.
  3. Όταν το μήνυμα είναι από άγνωστο αποστολέα, μην ξεγελαστείτε (“μην τσιμπήσετε”) και κάνετε κλικ σε συνδέσμους που λένε π.χ. «Κάνε κλικ εδώ, εάν δεν θέλεις να παίρνεις τέτοια μηνύματα», γιατί αυτό επιβεβαιώνει στον αποστολέα ότι η ηλεκτρονική διεύθυνσή μας είναι σωστή. Έτσι, ο αποστολέας θα συνεχίσει να την χρησιμοποιεί ή θα μπορέσει πιο εύκολα να την πουλήσει-προωθήσει σε άλλους.
  4. Είμαστε προσεχτικοί όταν δίνουμε τον αριθμό του κινητού μας τηλεφώνου. Ανεπιθύμητα μηνύματα μπορούμε να πάρουμε και στο κινητό (sms spam).
  5. Χρησιμοποιούμε την ιδιαίτερη-κρυφή κοινοποίηση (Bcc-Blind carbon copy) στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, εάν θέλουμε να προωθήσουμε κάποιο μήνυμα σε πολλούς παραλήπτες, ώστε να προστατεύσουμε έτσι τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των παραληπτών (έτσι δεν βλέπουν τα email των άλλων). 
  6. Όταν μας έρχονται ανεπιθύμητα μηνύματα, τα διαγράφουμε αμέσως, χωρίς να τα ανοίξουμε και να τα διαβάσουμε.
    Είναι καλό να χρησιμοποιούμε δύο διευθύνσεις:
    – μία αυστηρά προσωπική την οποία θα τη χρησιμοποιούμε μόνο για να επικοινωνούμε με φίλους, συγγενείς, γνωστούς,
    – μία άλλη για να δίνουμε όταν π.χ. θέλουμε να εγγραφούμε σε υπηρεσίες-σελίδες στο Διαδίκτυο, να συμμετέχουμε σε συζητήσεις κ.ά. Έτσι, αν παίρνουμε πολλά ανεπιθύμητα μηνύματα στη δεύτερη διεύθυνση, μπορούμε εύκολα να τη διαγράψουμε και να δημιουργήσουμε μία καινούρια.

(Ε) Βίντεο

(Βίντεο από Συμβούλιο μέσων ενημέρωσης για παιδιά και νέους -Δανία)

(Ζ) Κόμικ

0009