Προσυμφωνημένη διδασκαλία μου στις Ε΄ -ΣΤ΄ τάξεις ΔΣ Καισαρειάς την 10η Φεβρουαρίου 2015/10.00΄ -10.45΄. Στα Φυσικά της ΣΤ΄, κεφάλαιο «Στα ίχνη των οξέων και των βάσεων».[1]
Ωστόσο την ημέρα αυτή λόγω του χιονώδους καιρού και των συμπαρομαρτούντων το Σχολείο, όπως κι όλα της 2ης περιφέρειας ΔΕ Κοζάνης, δεν λειτούργησε.[2] Οπότε η διδασκαλία μεταφέρθηκε για χτες, 16η του ενεστώτος μηνός, την ίδια ώρα. Σ΄ αυτήν προστέθηκε η ενεργητική αρωγή του δασκάλου των ειρημένων τάξεων.
Καθώς ο γράφων διδάσκει ή συνδιδάσκει πάντα το μάθημα της μέρας και η ύλη έκτοτε είχε προχωρήσει, η ώρα αυτή ήταν –κατά την αντίληψη του δασκάλου- αφιερωμένη στις «εργασίες για το σπίτι», αφού η θεωρητική προσέγγιση είχε τελειώσει.[3] Θα πραγματοποιούνταν μέσα στην τάξη, η οποία συνίστατο από μία, κυκλοτερή, ομάδα των πέντε παιδιών.
Επρόκειτο για πειραματική εμπέδωση του αναφερθέντος κεφαλαίου. Τα εμπλεκόμενα υλικά (δείκτης, ουσίες περιέχουσες οξέα ή βάσεις) ήταν ήδη έτοιμα. Ένα λεμόνι που έλειπε, κατέφθασε άμεσα από το γειτονικό σπίτι.
Στο ΔΕΠΠΣ Φυσικής και Χημείας, το οποίο προορίζεται για τους δασκάλους των Δημοτικών και τους καθηγητές των Γυμνασίων, οι οδηγίες αποτελούν για τους πρώτους αποτελούν το 8,6%, ενώ Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών δίδεται μόνο για τους δεύτερους.[4] Αυτό ίσως οδήγησε τους συγγραφείς του Βιβλίου του Δασκάλου[5] να αυξήσουν τον γενικό πρόλογό τους. Πάντως στο αναφερθέν κείμενο του ΔΕΠΠΣ, προφανώς εκ παραδρομής, τα οξέα και οι βάσεις αναφέρονταν στην Ε΄ τάξη κι όχι στην ΣΤ΄.[6]
Το μάθημα κυμάνθηκε μεταξύ θεωρητικών υποθέσεων και πρακτικών (πειραματικών) ελέγχων των. Συγκείμενο αποτέλεσε διάλογος για τα Τμήματα Φυσικής, ιδιαίτερα της Χημείας, που υπάρχουν στα ελληνικά πανεπιστήμια. Η προσμονή της ανακάλυψης κορύφωνε το ενδιαφέρον των μαθητών, οι οποίοι εκτελούσαν μόνοι τους τα πειράματα.
Ο δάσκαλος, καλός γνώστης της Χημείας, επιπροσθέτως, είχε πριν εργαστεί με αναφορές το pH των ουσιών εμβάλλοντας στη διδασκαλία χρωματικό χάρτη προς μέτρησιν της οξύτητας ή της βασικότητας των ουσιών.[7] Η συζήτηση για την χρησιμότητα της Χημείας στην καθημερινή ζωή είχε ως συμπέρασμα τη βαθιά διαπερατότητα της Επιστήμης.
Υποσημειώσεις
[1] Φυσικά ΣΤ΄ Δημοτικού, Ερευνώ κι ανακαλύπτω, Τετράδιο Εργασιών, Επανέκδοση, ΙΤΥΕ «Διόφαντος, Αθήνα χ.χ., σ. 163, http://ebooks.edu.gr/modules/document/document.php?course=DSGL101&download=/4bd81dceerdk/523c38f4yufi
[2] Κλειστά αύριο, Τρίτη, τα σχολεία στο Δήμο Κοζάνης, http://kozanimedia.gr/?p=214877
[3] Φυσικά ΣΤ΄ Δημοτικού, Ερευνώ κι ανακαλύπτω, Βιβλίο Μαθητή, Επανέκδοση, ΙΤΥΕ «Διόφαντος, Αθήνα χ.χ., σ. 114-115, http://ebooks.edu.gr/modules/document/document.php?course=DSGL101&download=/4bd81dceerdk/523c380bw7ww
[4] Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών Φυσικής και Χημείας, http://ebooks.edu.gr/modules/document/document.php?course=DSGL101&download=/4bd81dceerdk/4bd81dadsb5a
[5] Φυσικά ΣΤ΄ Δημοτικού, Ερευνώ κι ανακαλύπτω, Βιβλίου Δασκάλου, ΟΕΔΒ, Αθήνα χ.χ., σ. 11-52
[6] Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο, ό.π., σ. 525
Αφήστε μια απάντηση