Συνδιδασκαλία Γλώσσας σήμερα 13η Φεβρουαρίου 2015/08.10΄-09.40΄ μαζί με τη δασκάλα στα συνεπτυγμένα Β2&Β3 τμήματα του 10ου ΔΣ Κοζάνης. Κεφάλαιο 6 με τον έντυπο τίτλο Ο εξάχρονος ήρωας της Νέας Ορλεάνης,[1] ωστόσο ο δοθείς από το γράφοντα «Τίτλοι και περιεχόμενα άρθρων» αρμόζει περισσότερο.
Υπηρεσιακώς το ανωτέρω εδάφιο εγκιβωτίζεται στα είδη κειμένων,[2] συγκεκριμένα στο δημοσιογραφικό λόγο των εφημερίδων.[3] Στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών[4] συσχετίζεται προφορικώς με τους τρόπους πύκνωσης του περιεχομένου και γραπτώς με τη σύμπτυξη των κειμένων. Ζητούσε να τιτλοφορήσουν οι μαθητές ένα διασκευασμένο άρθρο παιδικού περιοδικού κι ένα αντίστοιχο της ομάδας εργασίας του Τετραδίου Εργασιών.
Τα βιβλία γράφτηκαν πριν από μία περίπου δεκαετία, όταν οι εφημερίδες και τα περιοδικά συναγωνίζονταν τον ψηφιακό λόγο. Σήμερα όμως ο δεύτερος, εν πρώτοις για λόγους οικονομικούς, δεσπόζει του πρώτου, διαπίστωση που φάνηκε ανάγλυφα όταν οι μαθητές ρωτήθηκαν ποιες εφημερίδες διαβάζουν οι γονείς τους. Απάντησαν πως πληροφορούνται σχεδόν αποκλειστικά από το διαδίκτυο, από το τοπικούς π.χ. ιστοχώρους όπως το Kozanimedia.
Άρχισε τότε ένας εξαιρετικά ενδιαφέρων διάλογος για τη μορφή των ψηφιακών άρθρων: μικρή έκταση κειμένων, στατική ή δυναμική εικονογραφία κι έντονοι τίτλοι. Εκτείναμε ιδιαίτερα την κουβέντα περί των τελευταίων, αφού αυτούς είχαμε προτάξει ως πυρήνα εκκίνησης. Καθώς οι αθλητικοί τίτλοι είναι εξαιρετικά ευρηματικοί, προτείναμε στους μαθητές να αναζητήσουν, όταν σχολάσουν, μερικούς και να τους ανακοινώσουν στην τάξη την επόμενη μέρα.
Ως προς τη μορφή του περιεχομένου συζητήσαμε επάνω στην αρχική σκέψη, τη συγγραφή και τη «βελτίωση» των κειμένων. Ακόμη κουβεντιάσαμε για το αριστοτελικό τρίπτυχο αρχή, μέση και τέλος[5] των κειμένων, επισημαίνοντας το μη θέσφατον της σειράς, όπως επίσης και την, αντίθετη με τον Αριστοτέλη, σημερινή τάση για συγγραφή μικρών αντίστοιχων, ιδιαίτερα στο διαδίκτυο.
Έπειτα οι μαθητές συμπλήρωσαν γραπτά τους δύο τίτλους που ζητούσε το εγχειρίδιο και τους διάβασαν στην ολομέλεια.
Τέλος η δασκάλα ανακοίνωσε πως έχει κανονίσει να επισκεφθούν τα γραφεία ενός τοπικού ΜΜΕ, προς εμπειρικήν επαλήθευσιν των λεγομένων.
Βιβλιογραφία
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΠΕΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ 6, Über die Tragödie und ihre Teile, http://www.gottwein.de/Grie/aristot/aristpoet06.php
Γλώσσα Δ΄ Δημοτικού, Πετώντας με τις λέξεις, Βιβλίο Δασκάλου, μεθοδολογικές οδηγίες, ΟΕΔΒ, Αθήνα χ.χ., http://ebooks.edu.gr/modules/document/document.php?course=DSDIM-D109&download=/4e5e2b17mnr6/4e5e2b17x6jk
Γλώσσα Δ΄ Δημοτικού, Πετώντας με τις λέξεις, Τετράδιο Εργασιών, Α΄ τεύχος, επανέκδοση, ΙΤΥΕ «Διόφαντος», Αθήνα χ.χ., http://ebooks.edu.gr/modules/document/document.php?course=DSDIM-D109&download=/4e5e2b17mnr6/523ae2526742
Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών και αναλυτικά προγράμματα σπουδών Δημοτικού –Γυμνασίου, Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγράμματος σπουδών της ελληνικής γλώσσας για το Δημοτικό Σχολείο, http://ebooks.edu.gr/modules/document/document.php?course=DSDIM-D109&download=/4e5e2b17mnr6/4ede114ekhu3
Σημειώσεις
[1] Γλώσσα Δ΄ Δημοτικού, Πετώντας με τις λέξεις, Τετράδιο Εργασιών, Α΄ τεύχος, επανέκδοση, ΙΤΥΕ «Διόφαντος», Αθήνα χ.χ., σ. 62-62
[2] Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών και αναλυτικά προγράμματα σπουδών Δημοτικού –Γυμνασίου, Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγράμματος σπουδών της ελληνικής γλώσσας για το Δημοτικό Σχολείο, σ. 15
[3] Γλώσσα Δ΄ Δημοτικού, Πετώντας με τις λέξεις, Βιβλίο Δασκάλου, μεθοδολογικές οδηγίες, ΟΕΔΒ, Αθήνα χ.χ., σ. 7, 35
[4] Διαθεματικό, ό.π., σ. 19, 23
[5] ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΠΕΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ 6, Über die Tragödie und ihre Teile, http://www.gottwein.de/Grie/aristot/aristpoet06.php
Αφήστε μια απάντηση