“Ο Ρούπερτ Τίκερμπι και το ρολόι των Χριστουγέννων“, δηλαδή η χριστουγεννιάτικη ιστορία της Τζένης Κουτσοδημητροπούλου σε εικόνες της Αιμιλίας Κονταίου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα έρχεται, φυσικά, για να φέρει αέρα Χριστουγέννων στην τάξη μας. κι επειδή εμείς το στόλισμα της τάξης θέλουμε να το ζούμε και να του αφιερώνουμε ολόκληρη τη μέρα, πρέπει να την γεμίσουμε με δράσεις. Η μόνη ελπίδα είναι… να τα καταφέρουμε!
Μια προεργασία που έχουμε κάνει είναι η κατασκευή ενός ρολογιού-κτιρίου, σαν αυτό του βιβλίου, από χαρτόνι μέτρου, το οποίο έχουμε στερεώσει σε μια κολόνα της τάξης. Το αληθινό ρολόι που τοποθετήσαμε επάνω, σταμάτησε να δουλεύει τη μέρα της δράσης! Και στη μέση της κατασκευής υπάρχουν 24 μικρότερα ρολόγια που δείχνουν όλα από μια διαφορετική ώρα και “μέσα” τους κρύβουν θησαυρούς… Επίσης, έχουμε στήσει το χριστουγεννιάτικο δέντρο μας σε κάποιο σημείο της τάξης, γυμνό από στολίδια και έχουμε ζητήσει από τα παιδιά να φέρουν τις πυτζάμες τους κι ένα μαξιλαράκι, αν θέλουν.
Πορεία Διδασκαλίας
- Γίνεται μεγαλόφωνη ανάγνωση του βιβλίου με τα παιδιά σε ημικυκλική θέση μπροστά από τον/την εκπαιδευτικό (πάνω σε χαλάκι με τα μαξιλάρια τους) που στρέφει το βιβλίο προς αυτά για να βλέπουν την εικονογράφηση. Κατά τη διάρκεια την ανάγνωσης τα παιδιά παρατηρούν ότι κάποιοι από τους χαρακτήρες (Τίκερμπι, κούκος, ξωτικό, κάτοικοι) υπάρχουν και στο δικό μας ρολόι.
- Στο κατάλληλο σημείο της ανάγνωσης σημειώνουμε ότι το ρολόι μας έχει σταματήσει να λειτουργεί. Αναρωτιόμαστε τι του συνέβη και προχωράμε την ανάγνωση. Με το πέρας της εξηγούμε πως οι δείκτες του δικού μας ρολογιού θα μετρούν αντίστροφα τις μέρες για τα Χριστούγεννα (γυρνώντας 1 ώρα κάθε μέρα, ξεκινώντας αντίστροφα από το 12, 2×12=24 μέρες για τα Χριστούγεννα). Επίσης, αναφέρουμε ότι τα 24 ρολόγια που βρίσκονται από κάτω αντιστοιχούν στα παιδιά της τάξης. Ένα παιδί κάθε μέρα θα μας λέει τι ώρα λέει το ρολόι του, θα το σκίζει και θα βρίσκει μέσα ένα συμβολικό δωράκι.
- Το δέντρο μας φέτος θα στολιστεί με ρολόγια τσέπης που τα έχουμε προεκτυπώσει σε χαρτόνια μεγέθους Α4. Δίνουμε από 2-3 σε κάθε παιδί και τους ζητάμε να τα στολίσουν. Ζητάμε να σκεφτούν μια στιγμή της ζωής τους που είναι ευτυχισμένα, να σημειώσουν στο ρολόι τους τι ώρα συμβαίνει αυτή η στιγμή κι έπειτα να τη ζωγραφίσουν στην πίσω όψη. Όταν τελειώσουν, στολίζουμε με αυτά το δέντρο μας.
- Διάλλειμα για κακάο και γλυκάκια.
- Ρολόι πόλης χωρίς την πόλη του γίνεται; Μοιράζουμε χαρτί του μέτρου σε χρώμα craft στα παιδιά και τους ζητάμε να τα στολίσουν και από τις δύο όψεις σαν να είναι gingrerbread σπιτάκια. Έπειτα τα κολλάμε στα παράθυρά μας για να ολοκληρώσουμε το σκηνικό μας.
- Ο Άη Βασίλης θέλει να επισκεφτεί το ρολόι του Τίκερμπι. Πρώτα όμως πέρασε από άλλα διάσημα ρολόγια του κόσμου. Σε ένα μέρος της τάξης έχουμε στήσει τον παγκόσμιο χάρτη. Μοιράζουμε στα παιδιά, ατομικά ή σε ομάδες, καρτέλες με κάποια από τα πιο διάσημα ρολόγια του κόσμου (τις πληροφορίες και το υλικό μας έδωσε η ίδια η συγγραφέας του βιβλίου και την υπερευχαριστούμε γι’ αυτό!). Του ζητάμε να αναζητήσουν από ποια χώρα προέρχονται και να τα κολλήσουν εκεί. Αν ο χρόνος μας παίρνει, δίνουμε και ιστορικές/ τεχνικές λεπτομέρειες για κάποια από τα ρολόγια.
Φυσικά όλη η δράση μας συνοδεύεται κι από κατάλληλη χριστουγεννιάτικη μουσική! Και του χρόνου!!
Υποστηρικτικό υλικό της δράσης εδώ:
Φωτογραφικό υλικό της δράσης εδώ:
(θα ανέβει σύντομα)