Σε αυτή τη δράση αξιοποιούμε το βιβλίο “Ο εχθρός” του Cali Davide σε εικόνες του Bloch Serge που τελευταία κυκλοφόρησε στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Πατάκη. Πρόκειται για βιβλίο που είναι εξαντλημένο εδώ και χρόνια γι’ αυτό και το αξιοποιήσαμε σε ψηφιακή μορφή.
Η ιστορία του βιβλίου διαπραγματεύεται τα συναισθήματα και τις σκέψεις ενός φαντάρου που έχει μένει για πολύ καιρό κρυμμένος σε ένα λαγούμι και βρίσκεται σε πόλεμο με τον εχθρό που είναι αντίστοιχα στο δικό του λαγούμι. Κείμενο και εικόνες είναι τόσο αφαιρετικές αλλά τόσο σημαίνουσες σε βαθμό που αποδεικνύουν τη ρήση “λίγα λόγια και σοφά”. Υπάρχει τόση σοφία μέσα τους, τόσα σημαντικά μηνύματα παρουσιασμένα με μοναδική απλότητα που τα νιώθεις σαν βέλη που πετυχαίνουν διάνα τον στόχο τους. Θίγονται θέματα όπως ο πόλεμος, η συμπόνια, η μοναξιά, η προπαγάνδα, η ανημπόρια, η ελπίδα, ο φόβος, η λαχτάρα κ.ά. Και στο τέλος μένεις μετέωρος να αναρωτιέσαι ποιος πραγματικά από τους δυο πρωταγωνιστές είναι ο εχθρός. Σημαντικότατο εργαλείο στη φαρέτρα κάθε εκπαιδευτικού.
Το βιβλίο το άκουσα 1η φορά όταν το διάβασε η Χριστίνα Κωνσταντουδάκη (aka @krist_bookworm) στην ομάδα της στο FB και καθώς προετοιμάζαμε τη γιορτή μας για την 28η Οκτωβρίου με την τάξη μου (γ’ δημ.), ήθελα να δείξω στα παιδιά ότι ο πόλεμος δεν είναι μονοδιάστατος και πως, κυρίως, έχει ανθρώπους που χάνουν. Χάνουν ζωή, χρόνο, ανεμελιά, όνειρα. Να αναλογιστούμε ότι ο θρίαμβος έχει μεγάλο τίμημα και να αναρωτηθούμε πού τελικά αξίζει να εστιάσουμε.
Πορεία Διδασκαλίας
1. Δίνεται στις ομάδες ο τίτλος του κειμένου και 2 λέξεις κλειδιά: πόλεμος, συμπόνια. Με αυτά τα στοιχεία πρέπει να συνθέσουν την ιστορία που καλούνται να δημιουργήσουν.
2. Σταδιακά τους δίνουμε από 1 εικόνα του βιβλίου (δες φύλλο εργασίας) για να φτιάξουν 2-3 προτάσεις μέσα από αυτή και να εξελίσσουν την ιστορία τους όπως τη φαντάζονται ως ομάδα.
3. Όταν η διαδικασία αυτή τελειώσει, αφιερώνουμε χρόνο για να ακούσουμε στην ολομέλεια τις ιστορίες που δημιουργήθηκαν. Μπορούμε να προβάλλουμε στον πίνακα τις εικόνες που αφορούν κάθε επιμέρους κείμενο για να συνδέει η υπόλοιπη τάξη το κείμενο που ακούει με την εικόνα που υπήρξε αφόρμησή του.
4. Με το πέρας της παραπάνω διαδικασίας γίνεται μεγαλόφωνη ανάγνωση και προβολή του βιβλίου με προτζέκτορα. Ακολουθεί συζήτηση των συζήτηση νοημάτων του και απόπειρα εντοπισμού κοινών στοιχείων ή διαφορών με των ιστοριών που δημιουργήθηκαν από τα παιδιά.
5. Αφιερώνουμε χρόνο ώστε οι ομάδες να χρωματίσουν τις εικόνες τους κι έπειτα οργανώνουμε τις ιστορίες σε αφίσες που θα αναρτηθούν στην αίθουσα εκδηλώσεών μας ή/και σε άλλους χώρους του σχολείου μας.
– Ποιος από τους 2 στρατιώτες μιλούσε στην ιστορία παιδιά?
– Και οι 2!
Φωτογραφικό υλικό της δράσης: