ΕΝΕΡΓΩ – Μπορώ εγώ, μπορείς εσύ, μπορούμε όλοι εμείς μαζί!

Εδώ παρουσιάζεται το πρόγραμμα που εκπονήθηκε το σχολικό έτος 2023-24, σε Β’ τάξη δημοτικού, στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στον άξονα που αφορά τον εθελοντισμό. Έμφαση δόθηκε στην επεξήγηση και κατανόηση της βαθύτερης έννοιας του εθελοντισμού και δόθηκαν ευκαιρίες στα παιδιά να δούνε εθελοντές στην πράξη αλλά και να δράσουν τα ίδια ως εθελοντικά μέλη οργανώσεων.

Τον αρχικό σχεδιασμό του εργαστηρίου μπορείτε να βρείτε στο: ΕΝΕΡΓΩ – Μπορώ εγώ, μπορείς εσύ, μπορούμε όλοι εμείς μαζί!

1ο & 2ο εργαστήριο: Θέλω, θέλεις… έγινε!  &  Τοίχος Καλοσύνης Δράμας

Στο πρώτο εργαστήριο της Θεματικής αυτής αξιοποιήσαμε το βιβλίο της Ζαχαρούλας Τζίνη “Θέλω, θέλεις… έγινε” των εκδόσεων Διάπλους. Το βιβλίο μας βοήθησε να ξεκαθαρίσουμε την έννοια του εθελοντισμού και να δημιουργήσουμε μια αφίσα με τους τομείς εθελοντισμού που θα γνωρίζαμε. Επιπλέον, ιδρύσαμε τη δική μας εθελοντική ομάδα “Βοηθοί της γης” δημιουργώντας το δικό μας λογότυπο και αντίστοιχες κονκάρδες.

Ως συνέχεια του βιβλίου γνωρίσαμε τον σύλλογο εθελοντών “Ο τοίχος της Καλοσύνης” στη Δράμα και συμμετείχαμε σε μια δράση για τα 8α γενέθλιά του. Η δράση ήταν εκτός σχολικού ωραρίου, ωστόσο περίπου τα μισά παιδιά της τάξης ήρθαν και ήταν η πρώτη φορά που φορέσαμε την κονκάρδα μας.

Δείτε τη δράση και φωτογραφικό υλικό αναλυτικά στο:

Φ.Ε. Θέλω, θέλεις… έγινε! (2 δ.ώ.)

3ο εργαστήριο: Απλώνω Ευτυχία – Δυναμώνω τη φλόγα

Σε αυτή τη δράση αξιοποιούμε το βιβλίο της Λιλής Λαμπρέλη «Εσύ τι λες πολύτιμο πως είναι;» σε εικονογράφηση της Κέλλυ Ματάθια Κόβο, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.

Στο κείμενο ο ασβός αναζητά να μάθει τι είναι πολύτιμο για το κάθε πλάσμα. Ο κοινός παρονομαστής όλων των απαντήσεων βασίζεται στην ευτυχία που τους προσφέρει ό,τι θεωρούν πολύτιμο. Αυτός είναι και ο λόγος που το κείμενο επιλέχτηκε να λειτουργήσει ως αφόρμηση για τη συμμετοχή μας στην πανελλήνια δράση «Απλώνω ευτυχία – Μεταδίδω τη φλόγα» που ενισχύει τον σύλλογο παιδιών με νεοπλασματικές ασθένειες Φλόγα. Ταυτόχρονα, από αυτό προέκυψε και η συμμετοχή της τάξης μας στον φιλαναγνωστικό διαγωνισμό «Σοφία Φίλντισι – Το δέντρο της σοφίας» των εκπαιδευτηρίων Μπουγά (σχ. έτος 2023-24).

Αφού αναζητήσαμε τι είναι η ευτυχία, ζωγραφίσαμε τα μπλουζάκια κι απλώσαμε τη μπουγάδα της Ευτυχίας μας ενώ ταυτόχρονα συγκεντρώσαμε κι ένα ποσό για τον σύλλογο Φλόγα.

Δείτε τη δράση και φωτογραφικό υλικό αναλυτικά στο:

Φ.Ε. Εσύ τι λες πολύτιμο πως είναι; (3 δ.ώ.)

4ο εργαστήριο: Φανταζού

Στη δράση αυτή αξιοποιούμε το βιβλίο “Φανταζού” της Κατρίνας Τσάνταλη σε εικονογράφηση της Little Miss Grumpy που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα. Η δράση συνδυάστηκε με την Πανελλήνια Σχολική μέρα φιλοζωίας (4 Απριλίου). Το βιβλίο επιλέχτηκε με σκοπό να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά για τα δικαιώματα των ζώων.

Είδαμε πώς νιώθουν τα αιχμαλωτισμένα ζώα και το φυσικό περιβάλλον που θα έπρεπε να ζούνε. Τα βγάλαμε από ζωολογικό κήπο που είχαμε στην τάξη μας και τα επιστρέψαμε στο σπίτι τους με τη βοήθεια παγκόσμιου χάρτη. Γνωρίσαμε ελληνικούς φιλοζωικούς συλλόγους και πώς αυτοί βοηθούν και προφυλάσσουν τα ζώα και το φυσικό τους περιβάλλον. Έτσι κι εμείς μετατρέψαμε τον ζωολογικό μας κήπο σε κέντρο προστασίας ζώων.

Δείτε τη δράση και φωτογραφικό υλικό αναλυτικά στο:

Φ.Ε. Φανταζού (3 δ.ώ.)

5ο εργαστήριο: Εθελοντισμός υγείας

Μιλώντας για τον εθελοντισμό στον τομέα της υγείας και αφού έγινε αναφορά στον Ερυθρό Σταυρό αλλά και σε άτομα που αφιερώνουν κομμάτια από τον ελεύθερο χρόνο τους στο να προσφέρουν σε νοσηλευτικές υπηρεσίες ή άλλου τύπου ιδρύματα, αναρωτηθήκαμε τι μπορούμε να προσφέρουμε εμείς στον τομέα αυτό.

Επειδή πλησίαζε Πάσχα, αποφασίσαμε να προσφέρουμε στον σύλλογο Λάμψη πασχαλινά στολισμένες λαμπάδες για να τις πουλήσουν στο ετήσια bazaar τους που γίνεται κάθε χρόνο με επιτυχία στην πόλη μας. Οι λαμπάδες έγιναν και τις παρέλαβε μια εθελόντρια του συλλόγου που μας μίλησε και για τις δράσεις που έχει πραγματοποιήσει ο σύλλογος με τις δωρεές και τα χρήματα που συγκεντρώνει.

Δείτε τη δράση πιο αναλυτικά και φωτογραφικό υλικό εδώ.

6ο εργαστήριο: Βοήθεια σε φυσικές καταστροφές

Σε αυτό το εργαστήριο γνωρίσαμε εθελοντικές ομάδες που μπορούν να βοηθήσουν σε φυσικές καταστροφές. Μια και με τις φυσικές καταστροφές ασχοληθήκαμε στο προηγούμενό μας εργαστήριο (βλ. εδώ), σταθήκαμε λίγο περισσότερο στο φαινόμενο των πυρκαγιών, αφού τα υπόλοιπα είχαν μελετηθεί πρωτύτερα.

Παρακολουθώντας σχετικά βίντεο (βλ. παρακάτω) είδαμε πως το να δρας ως συνειδητοποιημένος πολίτης είναι μια πράξη εθελοντισμού, αφού ενισχύει το γενικό καλό. Ένα από τα βήματα της πρόληψης είναι η ενημέρωση η δική μας αλλά και του υπόλοιπου πληθυσμού. Επομένως η δράση μας εμπίπτει στο παραπάνω πλαίσιο.

Γνωρίσαμε τοπικές αλλά και εγχώριες εθελοντικές ομάδες (βλ. εδώ και εδώ) που ενισχύουν το έργο της πυροσβεστικής κατά τους θερινούς μήνες κι έπειτα επισκεφτήκαμε την Πυροσβεστική Υπηρεσία Δράμας για να θέσουμε τα ερωτήματά μας στους πυροσβέστες και για να διαπιστώσουμε την αλήθεια όσων είχαμε μελετήσει.

Δείτε τη δράση πιο αναλυτικά και φωτογραφικό υλικό εδώ.

Τα βίντεο που παρακολουθήσαμε:

7ο εργαστήριο: Μοίρασμα γνώσης

Επισκεφτήκαμε τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Δράμας (2 δ.ώ.) για δράση σχετική με τον Εθελοντισμό. Στη συνέχεια παρουσιάσαμε στα παιδιά τη νέα βιβλιοθήκη του σχολείου μας που ήταν αποτέλεσμα εθελοντικής δράσης και συνεργασίας του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου μας.

Εγκαινιάσαμε τη βιβλιοθήκη μας με δράση φιλαναγνωσίας αξιοποιώντας το βιβλίο της Σταυρούλας Παγώνα “Μικρός οδηγός βιβλίων” από τις εκδόσεις Ίκαρος.

Επιστρέψαμε στην αρχική αφίσα, διαπιστώσαμε ότι έχουμε καλύψει όλους τους τομείς της και θυμηθήκαμε τις δράσεις μας και τα συναισθήματα που προέκυψαν κατά τις εθελοντικές μας δράσεις.

Στο τέλος, οι κονκάρδες μοιράστηκαν σε όλα τα παιδιά ως ανάμνηση των δράσεων και των όσων μοιραστήκαμε.

Δείτε τη δράση πιο αναλυτικά και φωτογραφικό υλικό εδώ:

Φ.Ε. Μικρός οδηγός βιβλίων (1 δ.ώ.)

Αξιολόγηση του εργαστηρίου:

Το εργαστήριο κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών καθ’ όλη τη διάρκειά του ενώ πέτυχε όλα τα μέρη της αρχικής στοχοθεσίας. Η πληθώρα χρήσης εποπτικών και ψηφιακών μέσων αλλά και οι εθελοντικές πρακτικές που ακολούθησαν μπόρεσαν να δώσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα της έννοιας του εθελοντισμού, παρέχοντας στα παιδιά ευκαιρίες για ολιστική μάθηση. Η εργασία σε ομάδες, βοήθησε ώστε να εφαρμοστούν ομαδοσυνεργατικές πρακτικές και να ασκηθούν τα παιδιά τόσο σε διαλογικές διαδικασίες όσο και σε πρακτικές επικοινωνίας, συνεργασίας και δημιουργικότητας. Η χρήση των ΤΠΕ υπήρξε σημαντικό κομμάτι του εργαστηρίου που βοήθησε στην παροχή πολυμεσικών εργαλείων.

Τέλος, η συνεργασίας μας με άλλους φορείς έδωσε τη δυνατότητα στα παιδιά να συνειδητοποιήσουν την οικουμενικότητα της πράξης του εθελοντισμού και να έρθουν σε επαφή με ευρύτερους κοινωνικούς δεσμούς του τόπου μας.

Εν τέλη, τα παιδιά προσέγγισαν με ποικίλους τρόπους τη γνώση και οδηγήθηκαν στην κατάκτηση των αρχικών στόχων με παιγνιώδη πρακτικές και μέσα από το βίωμα. Απλώς και μόνο επειδή τα παιδιά ευχαριστήθηκαν την όλη διαδικασία και επειδή εκδήλωσαν επιθυμία να συνεχίσουν τον εθελοντισμό τους, το εργαστήριο θεωρείται επιτυχές.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *