Πλησιάζοντας την 25 Μαρτίου, ψάχνουμε πάντα τι διαφορετικό μπορούμε να κάνουμε για να μιλήσουμε για τα γεγονότα της Επανάστασης και μάλιστα με τρόπο διαφορετικό από τις προηγούμενες χρονιές. Επισκεπτόμενη, λοιπόν, τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Δράμας, είχα ήδη κάνει κράτηση 2 τίτλους, αλλά έφυγα με 2 διαφορετικούς!! Το ένα από τα βιβλία που πήρα ήταν το “Πώς να τη βγάλεις καθαρή στην Ελλάδα του 1821” του Χρήστου Δημόπουλου, σε εικονογράφηση της Ανδριάννας Ρούσσου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
Και μπορεί αν σας λέω το όνομα Χρήστος Δημόπουλος να μη σας θυμίζει το πρόσωπο, αλλά αν σας πω ότι παρουσιάζει το “Τα 1.000 χρώματα του Χρήστου” ή ότι παρουσίαζε το “Ουράνιο Τόξο” στην ΕΡΤ, τότε σίγουρα θα το θυμηθείτε. Η αγάπη του για τα παιδιά, η τρυφερότητά του, το χιούμορ του και η διάθεσή του για επαφή με τα μικρά παιδιά ήταν αυτά που με βεβαίωσαν ότι το βιβλίο θα είχε ενδιαφέρον.
Και δεν έκανα λάθος. Είναι ένα βιβλίο που έχει χιούμορ, τόσο στο κείμενο όσο και στην εικονογράφηση. Είναι από αυτά τα κείμενα που έρχονται στην τάξη όπως είναι, δηλαδή ολοκληρωμένα. Δεν υπάρχει σελίδα που να μην έχει τουλάχιστον ένα ενδιαφέρον στοιχείο. Προσεγγίζει την επανάσταση από σκοπιές που δεν έχουν μελετηθεί πολύ, τουλάχιστον στα σχολικά βιβλία.
Τί παιχνίδια έπαιζαν τότε; Τι δουλειές έκαναν οι άντρες και οι γυναίκες; Τι φαγητά έτρωγαν; Τι έκαναν όταν αρρώσταιναν ή τραυματίζονταν; Τι ρούχα φορούσαν;
Αυτές είναι μερικές μόνο από τις ερωτήσεις που απαντώνται ενώ παρουσιάζονται οι πρωταγωνιστές της Επανάστασης καθώς και οι λόγοι που ξεκίνησε με τρόπο απόλυτα κατανοητό και ευχάριστο για τα παιδιά. Όλα αυτά κάνουν το βιβλίο ένα ολοκληρωμένο εγχειρίδιο για την τάξη μας. Βέβαια, ως τη Δ’ τάξη, προσωπικά, θα του δούλευα άνετα.
Πορεία Διδασκαλίας
- Τα παιδιά κάθονται σε ημικύκλιο γύρω από τον/την εκπαιδευτικό. Γίνεται μεγαλόφωνη ανάγνωση των αποσπασμάτων του βιβλίου και κουβεντιάζονται οι παρεχόμενες πληροφορίες του κειμένου αλλά και της πλούσιας σε πληροφορίες εικονογράφησης.
- Αναφέρουμε επιγραμματικά τους ήρωες και τις ηρωίδες της Επανάστασης, δείχνοντας τις αντίστοιχες εικόνες του βιβλίου.
- Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει μια ιστορική γραμμή που αναφέρει επιγραμματικά την πορεία της Επανάστασης από το 1821 ως το 1830. Την χρησιμοποιούμε για να παρουσιάσουμε συνοπτικά κι εμείς τα γεγονότα. (Εμάς μας πήρε περίπου 2 δ.ώ. ως εδώ.)
- Επαναφέρουμε την προσοχή στον Μακρυγιάννη αναφέροντας ότι θεωρούσε τόσο σημαντικό να μην ξεχαστούν οι θυσίες του, που έμαθε να γράφει για να μας αφήσει τα απομνημονεύματά του. Δεν έμεινε όμως εκεί. Ζήτησε από έναν στρατιώτη του ονόματι Ζωγράφο να φιλοτεχνήσει μερικές εικόνες από τις μάχες που δόθηκαν για τον ίδιο λόγο.
- Παρουσιάζουμε ενδεικτικά μερικές από τις εικόνες αυτές μέσα από το βιβλίο “24 εικόνες για την επανάσταση του 1821” της Μαρίζα Ντεκάστρο, εκδόσεις ΚΑΠΟΝ.
- Κλείνουμε τη δράση δημιουργώντας τα δικά μας τσολιαδάκια και Αμαλίες, αξιοποιώντας την ιδέα της “Δημιουργίες από καρδιάς” που μπορείτε να βρείτε εδώ. (Χρειαστήκαμε λίγο παραπάνω από 1 δ.ώ.)
Φωτογραφικό υλικό βρίσκετε εδώ: