Φ.Ε. Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα (2 δ.ώ.)

12043Σε αυτό το φύλλο εργασίας αξιοποιούμε το βιβλίο της Σοφίας Μαντούβαλου “Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα” σε εικονογράφηση της Κέλλυ Ματάθια Κόβο, που επανακυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη. Η χρήση του βιβλίου γίνεται στα πλαίσια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων “Πώς και γιατί; Τι κάνω σε φυσική καταστροφή;” που έγινε σε Β’ τάξη κατά το σχολικό έτος 2023-24. Με τη βοήθειά του εισάγουμε τα παιδιά στον κύκλο του νερού προτού περάσουμε στη μελέτη των λιμνών.

Το βιβλίο παρουσιάζει με πολύ ευφάνταστο τρόπο τον κύκλο του νερού μέσα από μια ιστορία που το τέλος της σε οδηγεί στην αρχή, δείχνοντας έτσι την αέναη κίνηση του νερού στη Γη μας. Αυτό σε συνδυασμό με την βοηθητική του εικονογράφηση ήταν οι βασικοί λόγοι επιλογής του συγκεκριμένου βιβλίου.

Πορεία Διδασκαλίας

1. Η ανάγνωση του βιβλίου γίνεται μεγαλόφωνα και οι εικόνες προβάλλονται μέσω υπολογιστή με τη βοήθεια του προτζέκτορα διότι θέλουμε να είναι όσο το δυνατόν πιο ξεκάθαρες για τα παιδιά. Επιπλέον, αποτελούν το οπτικό μας υλικό, που θα μας βοηθήσει να εξηγήσουμε ακόμη καλύτερα τον κύκλο του νερού.
2. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει η ερώτηση “Μαντεύετε τι έγινε στη συνέχεια;”. Μαντεύουμε και ξαναδιαβάζουμε για να γίνει φανερή η επανάληψη. 😅
3. Όταν φτάνουμε ξανά στο τέλος, είναι ήδη φανερή η επανάληψη, οπότε το πιο πιθανό είναι να μη χρειαστεί να το επαναλάβουμε.
4. Ξεφυλλίζοντας ακόμη μια φορά το βιβλίο, χρησιμοποιούμε τις εικόνες για να εξηγήσουμε τον κύκλο του νερού ενώ τον σχεδιάζουμε και πιο συνοπτικά στον πίνακα.
5. Επιχειρώντας να δείξουμε πώς γίνεται η εξάτμιση, που οδηγεί το νερό στα σύννεφα, χρησιμοποιούμε τον ατμό που βγαίνει από τον βραστήρα, διευκρινίζοντας ότι αυτό είναι βρασμός αλλά μοιάζει με την εξάτμιση διότι και τα δύο εκμεταλλεύονται τη θερμότητα. Εξηγούμε ότι η ειδοποιός διαφορά είναι πως η εξάτμιση γίνεται από την επιφάνεια του νερού (όχι από όλο το σώμα του) και με τη θερμότητα που δέχεται από τον ήλιο (εδώ μπορούμε να διαβάσουμε και το αντίστοιχο απόσπασμα από το βιβλίο).
6. Για να εξηγήσουμε ότι η εξάτμιση δεν είναι ορατή, ρίχνουμε σταγόνες από οινόπνευμα σε ένα χαρτάκι και στο θρανίο μας. Διαπιστώνουμε ότι εξατμίζονται χωρίς να τις πειράξουμε και σε διαφορετικό χρόνο από κάθε επιφάνεια. Δηλαδή όπως εξατμίστηκε το οινόπνευμα, χωρίς να το δούμε, έτσι γίνεται και με το νερό στην κατάλληλη θερμοκρασία.
5. Προκειμένου να συγκεντρώσουμε εκ νέου τις πληροφορίες μας, χρησιμοποιούμε μια εικόνα κάπως πιο αναλυτική και καλλιτεχνική από αυτή που έχουμε ζωγραφίσει (πηγή: Περί Παιδείας).

Διαφάνεια10
Ο κύκλος του νερού – από “Περί Παιδείας”

6. Ακόμη, παρακολουθούμε ένα βίντεο με 3d μοντελοποίηση του φαινομένου.

7. Τέλος, τους δείχνουμε εικόνα από παλαιότερη κατασκευή (που έγινε με άλλη τάξη), λέγοντας πως θα έχουμε τον κύκλο του νερού στο πιάτο μας!

339930319 135592502810077 1188257441198158684 n
8. Με ένα πιάτο, μαρκαδόρους, κόλλα πλαστικοποίησης και διπλόκαρφα, φτιάχνουμε τα δικά μας δημιουργήματα για να τα πάρουμε σπίτι.

Extra info: Τους είπαμε ότι πίνουμε περίπου το ίδιο νερό που έπιναν κ οι δεινόσαυροι! (Thanks @big_mama_paidagogoi ).Όλα έβγαλαν τα παγουρίνια τους για να πιούνε!

Φωτογραφίες από τη δράση:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *