Πώς μπορεί κάποιος να εξηγήσει την ιστορίας της γλώσσας, της γραφής και ιδιαίτερα της ελληνικής σε παιδιά του δημοτικού; Η δράση που παρουσιάζεται εδώ αφορά την παγκόσμια μέρα Ελληνικής Γλώσσας, που εορτάζεται κάθε χρόνο στις 9 Φλεβάρη. Αφορμή για όλη τη δράση υπήρξε ένα πολύ αγαπημένο μου βιβλίο, ένα βιβλίο που μας συνόδευε μουσικά σε πολλά από τα ταξίδια μας και βοηθήσουμε να ξεχαστούμε ειδικά όταν ξεπερνούσαμε τις 2,5 ώρες καθήλωσης στο πίσω μέρος ενός οχήματος!!
Πρόκειται για το βιβλίο της Ράνιας Μπουμπουρή “Μια τρελή τρελή ΑΒ” σε υπέροχη εικονογράφηση της Χρύσας Σπυρίδωνος των εκδόσεων Ψυχογιός. Και ήταν η υπέροχη μελοποίηση των στίχων από τον Αλκιβιάδη Κωνταντόπουλο και οι φωνές πλήθους γνωστών τραγουδιστών/ τριών που όσο τα ακούγαμε ξεχνούμε πόσος χρόνος ταξιδιού μας περιμένει ακόμη.
Πορεία Διδασκαλίας
1. Αναφέρουμε στην τάξη ότι κάθε χρόνο στις 9 Φεβρουαρίου είναι η παγκόσμια μέρα Ελληνικής Γλώσσας και κουβεντιάζουμε λίγο το τι σημαίνει αυτό.
2. Μέσα από κατάλληλες ερωτήσεις μιλάμε λίγο για τη διπλή υπόσταση της γλώσσας, προφορική και γραπτή. Σκεπτόμαστε ποια προηγήθηκε και ποιες ανάγκες δημιούργησαν τη δεύτερη. Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο εξηγώντας με ποιο απλά λόγια όπου χρειάζεται.
3. Στη συνέχεια εστιάζουμε λίγο περισσότερο στην ιστορία της ελληνικής γλώσσας μέσα από το ακόλουθο βίντεο. Παρατηρούμε στον χάρτη που εμπεριέχει από πού προήλθε το ελληνικό αλφάβητο και εξηγούμε τον λόγο που χρειάστηκε να προστεθούν τα φωνήεντα (π.χ. πιο μελωδική γλώσσα η ελληνική, δημιουργούνταν σύγχυση για την έννοια της λέξης (ΓΤ = γάτα & γιατί)).
4. Αναφέρουμε πώς οι ελληνικές λέξεις ταξίδεψαν και ενσωματώθηκαν σε άλλες γλώσσες και δίνουμε κάποια παραδείγματα (Δείτε το άρθρο εδώ). Παροτρύνουμε τα παιδιά να δοκιμάσουν να διαβάσουν κάποιες από τις λέξεις της διπλανής εικόνας.
5. Αφού έχουμε κατανοήσει με ποιον τρόπο μας βοηθούν τα γράμματα να σχηματίσουμε λέξεις και να εκφράσουμε έννοιες, αναφέρουμε στα παιδιά πως σήμερα θα τιμήσουμε το ελληνικό αλφάβητο και τους παρουσιάζουμε το βιβλίο “Μια τρελή τρελή ΑΒ“. Σε κάθε ομάδα μοιράζουμε από μια σελίδα που αναφέρεται σε κάποιο γράμμα (εγώ διάλεξα τα αγαπημένα μου από τα τραγούδια).
6. Δίνουμε χρόνο στις ομάδες να διαβάσουν τα ποιήματα και να σκεφτούν πώς μπορούνε να τα τραγουδήσουν (π.χ ζεμπέκικο, νησιώτικο, ρέγγε, ρεμπέτικο κ.ά.) Δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο στις ομάδες να προετοιμαστούν και στη συνέχεια μας παρουσιάζουν τη σύνθεσή τους, δηλαδή… τραγουδάνε.
7. Στο τέλος παρουσιάζουμε τα αντίστοιχα τραγούδια από το CD του Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλου, για να δούμε αν είχαμε την ίδια έμπνευση με τον καλλιτέχνη.
8. Αν έχουμε χρόνο, μπορούμε να δώσουμε ένα ακόμη γράμμα σε κάθε ομάδα και να τους ζητήσουμε να γράψουν το δικό τους ποίημα γι’ αυτό.
ΥΓ: Δείχνουμε συχνά σε όλη τη διαδικασία τις αντίστοιχες σελίδες από το βιβλίο στα παιδιά για να βλέπουν τον τρόπο που έχει συντεθεί και πώς έχουν δεθεί τα ποιήματα με την εικονογράφηση.