Η παρούσα δράση φιλαναγνωσίας αποτελεί το πρώτο εργαστήριο του κύκλου Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με θέμα τον Εθελοντισμό “Μπορώ εγώ, μπορείς εσύ… Μπορούμε όλοι εμείς μαζί!”. Για την εισαγωγή λοιπόν στην έννοια του εθελοντισμού, αξιοποιούμε το βιβλίο της Ζαχαρούλας Τζίνι “Θέλω, θέλεις… έγινε!” των εκδόσεων Διάπλους ώστε να καταφέρουμε να κατανοήσουμε την ουσία του ορισμού και να αναγνωρίσουμε τομείς και φορείς που ανήκουν σε αυτόν.
Το βιβλίο αναδεικνύει τόσο την καλλιέργεια της πολιτικής και οικολογικής συνειδητότητας όσο και την αναγκαιότητα της σύμπραξης σε κοινωνικά σύνολα που οδηγεί στην επίτευξη ευγενών σκοπών χρησιμοποιώντας στοχευμένα για την ηλικία λεκτικά και εικονογραφικά στοιχεία.
Πορεία διδασκαλίας
- Γίνεται μεγαλόφωνη ανάγνωση του κειμένου με τα παιδιά σε ημικυκλική διάταξη απέναντι από τον/την εκπαιδευτικό που έχει στραμμένο το βιβλίο προς τα παιδιά για να βλέπουν την εικονογράφηση.
- Ακολουθεί συζήτηση για το περιεχόμενο του βιβλίου. Στεκόμαστε στο τελευταίο σαλόνι και προσπαθούμε να ορίσουμε τη λέξη “Εθελοντισμός“. Σημειώνουμε τη λέξη και τον ορισμό στη μέση ενός χρωματιστού χαρτονιού.
- Ξεφυλλίζοντας τις σελίδες του βιβλίου προσπαθούμε να αναγνωρίσουμε ποιους τομείς του εθελοντισμού προβάλλει. Τα σημειώνουμε ως διάγραμμα – αράχνης γύρω από την κεντρική ιδέα. Αν σκεφτούνε και κάποιον άλλον, το συμπληρώνουμε.
- Τα παιδιά επιστρέφουν στις ομάδες του και αναθέτουμε σε κάθε μια από αυτές να ζωγραφίσει κάτι που να συμπληρώνει κάθε τομέα που έχουμε γράψει στο χαρτόνι. Όταν τελειώσουνε, τα κολλάμε κάτω από τους τομείς.
- Εξηγούμε πως θα προσπαθήσουμε να γνωρίσουμε όσο πιο πολλούς τομείς γίνεται από αυτούς που έχουμε σημειώσει και πως κάθε φορά που θα γνωρίζουμε κι από έναν θα βάζουμε ένα αυτοκόλλητο (βρείτε εδώ τα δικά μας) αντί για “τσεκ”.
- Επειδή ο εθελοντισμός είναι κάτι που γνωρίζεται βιωματικά, αναφέρουμε πως θα φτιάξουμε τη δική μας εθελοντική ομάδα. Αναζητούμε όνομα για την ομάδα μας και ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το λογότυπο της ομάδας μας.
- Παίρνουμε το έτοιμο λογότυπο και το κάνουμε κονκάρδες ή κρεμαστό ώστε κάθε φορά που θα κάνουμε δράση εθελοντισμού να μπορούμε να το φοράμε (ιδέα από το εκπαιδευτικό υλικό που συνοδεύει το βιβλίο).
- Κάποιους από τους τομείς που μιλήσαμε είναι η Καλοσύνη. Αυτό μας δίνει αφορμή να μιλήσουμε για τον “Τοίχο της καλοσύνης“, μια εθελοντική ομάδα της πόλης της Δράμας που βοηθάει με διακριτικότητα πολλούς συνδημότες μας. Αναφέρουμε τους λόγους δημιουργίας του “Τοίχου της Καλοσύνης” και δείχνουμε κάποια παραδείγματα των δράσεων του.
- Μιλάμε στα παιδιά για την προσεχή δράση του φορέα και τα καλούμε να πάμε μαζί στα 8α γενέθλια του Τοίχου της καλοσύνης ώστε να γνωρίσουμε από κοντά το έργο της ομάδας αυτής.
Υλικό από τη δράση: