Φ.Ε. Όταν παίζαμε για τη νίκη, Καραγκιόζη μου (3 δ.ώ.)

76D0D18CC09CF4D7965420105AAA482DΣτο παρόν σχέδιο εργασίας εκμεταλλευτήκαμε το βιβλίο της Γιώτας Αλεξάνδρου “Όταν παίζαμε για τη νίκη, Καραγκιόζη μου“, σε εικονογράφηση του Αχιλλέα Ραζή, από τις εκδόσεις Ελληνοεκδοτική. Εφαρμόστηκε σε παιδιά Β’ δημοτικού, μα θα μπορούσε άνετα να χρησιμοποιηθεί μέχρι και στην Στ’. Σκοπός της δράσης ήταν να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα γεγονότα του 1940 – 1944 μέσα από μια φανταστική ιστορία, εντοπίζοντας όμως τις αναφορές του κειμένου σε πραγματικά γεγονότα.

Η οικογένεια που πρωταγωνιστεί στην ιστορία είναι επαγγελματίες Καραγκιοζοπαίχτες κι αυτό από μόνο του δίνει μια πιο ανάλαφρη νότα στο κείμενο, χωρίς όμως να στερεί τίποτα από τις δυνατές στιγμές που υποστηρίζονται άψογα από την εικονογράφηση.

Το ίδιο το κείμενο είναι υπέροχα δομημένο από άποψη χρονικής ακολουθίας μα, για να μπορούν τα ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα να είναι πιο ευδιάκριτα στους μικρούς ακροατές (αλλά και για να κρατηθεί το ενδιαφέρον τους), οργάνωσα μια παρουσίαση στο Microsoft Sway η οποία ακολουθεί παράλληλα την ιστορία του κειμένου και δίνει την ευκαιρία να “ζωντανέψει” περισσότερο η ιστορία στα μάτια μας.

Πορεία διδασκαλίας:

  1. Τα θρανία απομακρύνθηκαν στις άκρες τις αίθουσας και οργανώθηκαν ώστε να δουλέψουν αργότερα τα παιδιά σε δύο ομάδες. Ακολούθως, τοποθετήθηκαν τατάμι σε ημικυκλική διάταξη στο πάτωμα για να μπορέσουν τα παιδιά να καθίσουν.
  2. Με τη βοήθεια του προτζέκτορα προβάλλονταν η παρουσίαση στον πίνακα. Η εκπαιδευτικός κάθισε μπροστά από τα παιδιά, σε καρέκλα, προκειμένου το βιβλίο να είναι ορατό σε όλους. Αφού έγινε η παρουσίαση του βιβλίου, ακολούθησε μεγαλόφωνη ανάγνωση από την εκπαιδευτικό.
  3. Κάθε φορά που συναντούσαμε ένα σημαντικό γεγονός ή πρόσωπο, γινόταν παύση της ανάγνωσης για να δούμε τις πηγές της παρουσίασης. Για παράδειγμα, ακούσαμε δύο ραδιοφωνικά ανακοινωθέν, ένα της έναρξης του πολέμου κι ένα της εισβολής στην Αθήνα. Επίσης, είδαμε γελοιογραφίες της εποχής και ακούσαμε επαναστατικά τραγούδια. 
  4. Όταν τελείωσε η ανάγνωση – παρουσίαση – συζήτηση, κλείσαμε το βιβλίο ακούγοντας το τραγούδι “Σαν τον καραγκιόζη” του Διονύσιου Σαββόπουλου.
  5. Ακολούθησε η ερώτηση: “Αν ο Καραγκιόζης ζούσε το ’40, πιστεύετε θα πήγαινε στον πόλεμο;”. Η απάντηση ήταν, φυσικά, καταφατική οπότε ξεκινήσαμε να σκεφτόμαστε πώς θα έμοιαζε ο Καραγκιόζης φαντάρος.
  6. Τότε παρουσίασα έναν Καραγκιόζη ντυμένο φαντάρο και εξήγησα στα παιδιά πως ο καθένας θα σχεδιάσει τον δικό του.
  7. Δόθηκαν οι απαραίτητες οδηγίες και χρόνος για την ολοκλήρωση της κατασκευής.
  8. Όταν τα παιδιά ολοκλήρωναν τις κατασκευές τους, έπαιζαν μεταξύ τους τη δική τους παράσταση!!

Πιστεύω ότι η δράση κύλησε πολύ όμορφα, ειδικά αφού κατάφερε να κρατήσει το ενδιαφέρον των παιδιών σε ένα σχετικά μεγάλο για την ηλικία τους κείμενο.

Το πατρόν του Καραγκιόζη blogs εδώ (εκτυπώνουμε σε λευκό χαρτόνι Α4).



Λήψη αρχείου

Η παρουσίαση Sway εδώ.


Μετάβαση στο sway.office.com.

Φωτογραφίες από τη δράση:


Μετάβαση στο sway.office.com.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *