Σε αυτό το φύλλο εργασίας θα εκμεταλλευτούμε το βιβλίο «Ξέρω να λέω όχι» της Χριστίνας Ραδισάκη. Το φύλλο εργασίας εντάσσεται στα πλαίσια εκδηλώσεων για την ημέρα κατά της σχολικής βίας και του ενδοσχολικού εκφοβισμού στις 6 Μαρτίου και είναι συνέχεια του «Φ.Ε. Το θαύμα».
- Επιλέγουμε να κουβεντιάσουμε μια από τις σκηνές όπου ο ήρωας της ταινίας “Wonder” έρχεται σε αντιπαράθεση με κάποιους από τους συμμαθητές του. Μπορούμε να θέλουμε να την δούμε για να την ξαναθυμηθούμε.
- Συζητάμε για παρόμοιες καταστάσεις και διλλήματα που ενδέχεται να έχουν αντιμετωπίσει τα παιδιά είτε ως παρατηρητές είτε ως εμπλεκόμενοι και τον τρόπο με τον οποίον έχουν αντιδράσει.
- Εισάγουμε με την κατάλληλη αφορμή το ερώτημα «Ποιος είναι ο σωστός τρόπος να αντιδράσουμε όταν συμμετέχουμε σε ένα γεγονός;». Ακούμε τις απόψεις των παιδιών, τις σημειώνουμε στον πίνακα αν θέλουμε.
- Ακολούθως αναφέρουμε πως θα δούμε τι μας συμβουλεύουν οι ειδικοί μέσα από το βιβλίο «Ξέρω να λέω όχι», το οποίο και παρουσιάζουμε. Από αυτό θα επεξεργαστούμε τα εξής κεφάλαια:
ΟΧΙ στις προσβολές και στις κοροϊδίες
9.ΟΧΙ στα νταηλίκια, στην τρομοκρατία και τον ρατσισμό. - Έχουμε σκανάρει τα αντίστοιχα κεφάλαια και τα προβάλλουμε με τη βοήθεια του προτζέκτορα στον πίνακα της τάξης. Εξετάζουμε και κουβεντιάζουμε τα σενάρια που μας δίνει καθώς και τις συμβουλές του βιβλίου.
- Στο τέλος, δίνουμε έμφαση στην διαφορετικότητα των ανθρώπων και προσπαθούμε να εκμαιεύσουμε από τους μαθητές το συμπέρασμα ότι παρόλο που όλοι μας έχουμε διαφορές μεταξύ μας, αυτές δε πρέπει να μας χωρίζουν αλλά να μας ενώνουν.
- Ζητάμε από τα παιδιά να μας αναφέρουν μια διαφορά ανάμεσα σε αυτούς και κάποιον συμμαθητή τους που όμως έχει θετική χροιά.
- Όταν τα στοιχεία που συλλέξουμε είναι αρκετά, μοιράζουμε ακόμη μια φορά έγχρωμες φωτογραφίες των παιδιών. Κολλάνε την κάθε μία σε ένα φύλλο εργασίας που ζητά από αυτά να γράψουν μια καλή κουβέντα για τον συμμαθητή ή την συμμαθήτριά τους. Για να ολοκληρωθεί αυτό, τα φύλλα κυκλοφορούν από θρανίο σε θρανίο μέχρις ότου να γεμίσουν οι σειρές.
- Τέλος, συγκεντρώνουμε τα συμπληρωμένα φύλλα και τα τοποθετούμε κάτω από το παζλ που έχουμε φτιάξει στο «Φ.Ε.: Το θαύμα». Δίνουμε τον χρόνο στα παιδιά να μελετήσουν τι έχει συμπληρωθεί κάτω από τον καθένα.
Το φύλλο εργασίας σε PDF: Σχολική-βία-Φ.Ε.
Το απόσπασμα του βιβλίου: