Φ.Ε.: Ο ήλιος ο ηλιάτορας, Ελύτης (2 δ.ώ)

Σήμερα, με αφορμή και τον ερχομό της άνοιξης, δουλεύουμε με ένα ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη, παρμένο από το Ανθολόγιο (Στ δημοτικού). Χρησιμοποιούμε την τεχνική της τριπλής ανάγνωσης.

  1. Αναφέρουμε λίγα λόγια για τον ποιητή και για τον τρόπο με τον οποίο συνήθιζε να γράφει ώστε όταν αναγνωστεί το κείμενο να μπορούν τα παιδιά να αναγνωρίσουν το ύφος του.
  2. Το κείμενο θα διαβαστεί τρεις φορές από τον εκπαιδευτικό, χωρίς να έχει δοθεί στα παιδιά. Πριν από κάθε ανάγνωση, κάνουμε μια ερώτηση μέσα από το ποίημα για να την αντιμετωπίσουν οι μαθητές. Στην συγκεκριμένη περίπτωση η ερώτηση αφορούσε τα τρία πρόσωπα που συναντούμε στο ποίημα, χωρίζοντάς το εμμέσως σε 3 μέρη.
  3. Έπειτα από κάθε ανάγνωση, κάνουμε ερωτήσεις στα παιδιά που εννοιολογικά είναι κοντά στις αρχικές μας ερωτήσεις. Κυρίως ζητάμε από αυτά να μας αναφέρουν κάποιες χαρακτηριστικές λέξεις του ποιήματος τις οποίες σημειώνουμε με μια σχετική «τάξη» και στον πίνακα. Το βήμα αυτό θέλει χρόνο και υπομονή καθώς οι μαθητές καλούνται να χρησιμοποιήσουν την μνήμη τους. Παρόλα αυτά, συνήθως, η ανταπόκρισή τους είναι σχετικά άμεση, κυρίως αν έχει προηγηθεί ερώτηση πριν από κάθε ανάγνωση.
  4. Αφού έχουν σημειωθεί όλες οι «βασικές» (κατά την άποψη του εκπαιδευτικού) λέξεις στον πίνακα και το κείμενο έχει ήδη αναγνωστεί τρεις φορές, ζητάμε από τους μαθητές να επαναλάβουν από μνήμης μαζί μας το ποίημα. Για να τους βοηθήσουμε δείχνουμε και τις λέξεις που έχουμε σημειώσει στον πίνακα, οι οποίες συνιστούν μια παραπάνω βοήθεια προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος.
  5. Στη συνέχεια μοιράζουμε το ποίημα στις ομάδες, έχοντας σβήσει από αυτό κάποιες λέξεις. Ζητάμε από τις ομάδες να συμπληρώσουν τα κενά χρησιμοποιώντας δικές τους λέξεις, όπως τα ίδια νομίζουν καλύτερα. Τους δίνουμε κάποιο χρόνο για να το καταφέρουν και ακολούθως κάθε ομάδα διαβάζει στις υπόλοιπες το κείμενό της.
  6. Μια επιπλέον δραστηριότητα που μπορεί να γίνει, αν υπάρχει έξτρα χρόνος, είναι οι «αστρολέξεις». Δίνουμε σε κάθε ομάδα κάποιες από τις λέξεις του κειμένου, διαφορετικές για κάθε ομάδα, και τους ζητάμε να δημιουργήσουν το δικό τους ποίημα. Στο τέλος πάλι κάθε ομάδα διαβάζει στις υπόλοιπες το ποίημά της.
  7. Τα ποιήματα που παράχθηκαν στα δυο προηγούμενα βήματα μπορούν να συγκεντρωθούν και να εκτεθούν στο χώρο της τάξης όπου παραθέτουμε και τις υπόλοιπες δημιουργίες των ομάδων από τις δράσεις της φιλαναγνωσίας.

Φύλλο εργασίας:
Τι συμπλήρωσαν τα παιδιά:

Τα ποιήματα με τις αστρολέξεις:     Ποιήματα παιδιών

Το κολάζ μας: