Το έργο μας “Literacy everywhere” αποτέλεσε για την τάξη μας μία πολύ εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ εξαιρετικών συναδέλφων από την Ελλάδα, Γεωργία και Τουρκία. Μέσω του έργου αυτού ασχοληθήκαμε με τον γραμματισμό και κυρίως στα μέσα (Media Literacy).
Oι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν με τους μαθητές μας είχαν σκοπό να καλλιεργήσουν τον γραμματισμό στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, αποκωδικοποιώντας, αναλύοντας και αποδεικνύοντας κρυμμένα μηνύματα στα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα. Στόχος ήταν να αποκτήσουν οι μαθητές την ικανότητα να κατανοήσουν και να αναλύσουν καλύτερα τα μηνύματα και το περιεχόμενο των μέσων επικοινωνίας που συναντούν.
Έπειτα από τις δραστηριότητες που σας παρουσιάσαμε τον Δεκέμβριο (δείτε εδώ) συνεχίσαμε με την προσέγγιση των μέσων ενημέρωσης ερχόμενοι σε επαφή με το έντυπο υλικό όπως άρθρα σε εφημερίδες και περιοδικά.
Η αποστολή μας ήταν να ανακαλύψουμε επαγγελματίες οι οποίοι φορούσαν καπέλα με την ενδυμασία τους. Παρατηρώντας τα άρθρα και τις εικόνες προσπαθήσαμε να απαντήσουμε στα ερωτήματα που μας έθεσε η σοφή κουκουβάγια.
- ποιος έγραψε το άρθρο;
- πώς διαμορφώθηκε το άρθρο για να τραβήξει την προσοχή μας;
- σε τι κοινό απευθύνεται;
- είναι αληθινό;
- ποιος είναι ο σκοπός του μηνύματος;
Αφού απαντήσαμε στα ερωτήματα της σοφής κουκουβάγιας, θέλαμε να ερευνήσουμε ποιοι επαγγελματίες φοράνε καπέλο κατά την εργασία τους. Σε αυτό μας βοήθησαν οι γονείς οι οποίοι μαζί με τα παιδιά τους σύλλεξαν τις απαραίτητες πληροφορίες , τις οποίες είδαμε στην τάξη.
Έπειτα παρουσιάσαμε στα συνεργαζόμενα σχολεία τα επαγγέλματα τα οποία θέλουμε να γίνουμε όταν μεγαλώσουμε. (Ακούστε τα παιδιά στο παρακάτω βίντεο)
Το επόμενό μας βήμα ήταν να προσκαλέσουμε διαδικτυακά έναν αστυνομικό ο οποίος μας μίλησε για την δουλειά του και τα καπέλα του. Φυσικά και εμείς είχαμε πολλές απορίες τις οποίες με πολύ χαρά μας έλυσε και τον ευχαριστούμε πολύ.
Στη συνεργατική μας δράση εισάγαμε το θέμα της εξαπάτησης με ένα παιχνίδι παντομίμας, με επαγγελματίες που φορούν λάθος καπέλο και το παραλληλίζουν με τις ψεύτικες ειδήσεις. Αυτό το παιχνίδι το παίξαμε διαδικτυακά με το συνεργαζόμενο νηπιαγωγείο το 14ο Νηπιαγωγείου Πτολεμαΐδας.
Κλείνοντας το θέμα δημιουργήσαμε συνεργατική εφημερίδα με θέμα: Τα επαγγέλματα.
Το επόμενο θέμα μας σχετιζόταν με τις προκαταλήψεις και τις κακοτυχίες που επηρεάζουν τις ζωές αρκετών ανθρώπων και τις συσχετίσαμε με τις ψεύτικες ειδήσεις. Αρχικά οι μαθητές μας συλλέξαν πληροφορίες για τις προκαταλήψεις σε συνεργασία με τους γονείς τους.
Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε ένα πολύ κατατοπιστικό βίντεο για τις ψεύτικες ειδήσεις (fake news) και διαπιστώσαμε ότι πρέπει να ελέγχουμε τις πληροφορίες που παίρνουμε για να δούμε αν είναι αληθινές. (Digital Literacy) Έπειτα μέσω μίας εφαρμογής δημιουργήσαμε τις δικές μας ψεύτικες ειδήσεις για να αποδείξουμε πόσο εύκολο είναι να μας παραπλανήσουν.
Τελική συνεργατική δράση του θέματος ήταν η δημιουργία του δικού μας spot για να ενημερώσουμε πώς να προστατευτούμε από ψεύτικες ειδήσεις.
Η επόμενη δράση μας αφορούσε την σωστή χρήση του διαδικτύου, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης. Γι’αυτόν τον λόγο δημιουργήθηκε ένα διαδραστικό, συνεργατικό παραμύθι με τίτλο “Η Κοκκινοσκουφίτσα σήμερα”. Πρόκειται για μια διασκευή του κλασικού παραμυθιού όπου η ηρωίδα ζει στη σύγχρονη εποχή και καλείται να διαχειριστεί τις δεξιότητές της στο διαδίκτυο για να αντιμετωπίσει τους κινδύνους που αυτό ελοχεύει.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε το συνεργατικό μας παραμύθι, για τη σωστή χρήση του διαδικτύου σε βίντεο και εδώ μπορείτε να παρακολουθήσετε μαζί με τα παιδιά το διαδραστικό βίντεο με τις ερωτήσεις (Το συνιστούμε).
Ακολούθησαν δραστηριότητες ενάντια στο διαδικτυακό εκφοβισμό και η δημιουργία συνεργατικής αφίσας έναντι στον διαδικτυακό εκφοβισμό.Τέλος οι μαθητές έπαιξαν ένα κουίζ που δημιουργήθηκε από τους εκαιδευτικούς του έργου το οποίο αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης στην τάξη, με σκοπό την προστασία των μαθητών μας από αυτή τη μορφή εκφοβισμού, η οποία αποτελεί επίσης μέρος της παιδείας στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Αξιολόγηση:
Για την αξιολόγηση του προγράμματος από τους μαθητές μας, δημιουργήθηκε από την συνάδελφο Ευαγγελία Ταούλα ένα γράφημα το οποίο, όπως θα δείτε στην εικόνα, είναι ένα αντεστραμμένο τρίγωνο. Οι μαθητές καλέστηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις και να τις τοποθετήσουν στο ανάλογο επίπεδο. Καθώς το επίπεδο ανεβάινει τόσο η πληροφορία απομακρύνεται από την πραγματικότητα.
Το γράφημα αυτό παρουσιάστηκε από την Abbie Richards (ερευνήτρια παραπληροφόρησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) και βασίζεται στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο που δημιούργησε (διάγραμμα συνωμοσίας) (Schools Tackling Disinformation of European School Academy). Το γράφημα προσαρμόστηκε για τις ανάγκες του προγράμματός μας για τους μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων.
Το συγκεκριμένο έργο “Literacy everywhere” ήταν ένα εξαιρετικό έργο με σπουδαία σημασιολογία για τους μαθητές μας. Η εκπαίδευση και η σωστή ενημέρωση επιβάλλεται πλέον ακόμα και στις πιο μικρές ηλικίες προκειμένου να μπορέσουν να προστατευτούν από τους κινδύνους και να αποκτήσουν εκείνες τις δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να χρησιμοποιούν σωστά το διαδίκτυο και όχι αυτό να τους χρησιμοποιεί.
Συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές του έργου για την συμμετοχή τους!