Κατά την συνεδρίαση των Επιτροπών Μορφωτικών Υποθέσεων και Έρευνας της Βουλής, επί του πολυνομοσχεδίου για τις τρεις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και την Έρευνα, προσήλε και εξέθεσε τις απόψεις της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, ο πρόεδρος Θανάσης Κικινής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΙΚΙΝΗΣ (Πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, ΔΟΕ)
Καταρχάς να ευχαριστήσω εκ μέρους της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας για την πρόσκληση.
Στη συνέχεια του πνεύματος που τοποθετήθηκε και η συνάδελφος από την ΟΛΜΕ, να πω ότι αν και σήμερα δεν συζητιέται εδώ επί της ουσίας το κομμάτι που αφορά τις αλλαγές που γίνονται στο σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών, είναι κάτι το οποίο αναμένουμε τις αμέσως επόμενες μέρες να κατατεθεί και να συζητηθεί και ξέρουμε ότι ήδη έχει διανεμηθεί στους βουλευτές το σχέδιο.
Κατ’ εμάς είναι πραγματικά ένα εξαιρετικά προβληματικό σχέδιο, ένα σχέδιο, το οποίο καταρχήν, ξεκινά από το τέλος και εννοώ, ότι αυτό που περιμέναμε από τον Υπουργό Παιδείας, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, ήταν οι μαζικοί διορισμοί των χιλιάδων εκπαιδευτικών που έχει ανάγκη η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και που ομολογεί η ίδια η πολιτική ηγεσία, ότι είναι πραγματικά αυτό που χρειάζεται η εκπαίδευση για να λειτουργήσει. Να θυμίσω τις δηλώσεις του κ. Πελεγρίνη, ότι θα κλείσουν σχολεία εάν δεν γίνουν διορισμοί στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Δεν περιμέναμε ένα προσωρινό σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών, περιμέναμε ένα ενιαίο σύστημα, διότι σαφέστατα, υπάρχουν δεδομένα που δημιουργούνται από τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, των οποίων όμως γίνεται μια εξαιρετικά στρεβλή ανάγνωση, με αποτέλεσμα να καταλήγουμε σε ένα κυριολεκτικά έκτρωμα, το οποίο, τί κάνει; Ληστεύει προϋπηρεσίες ανθρώπων, οι οποίοι δουλεύουν για χρόνια σε όλη την Ελλάδα, υποβαθμίζει το πτυχίο των εκπαιδευτικών βάζοντας ως κριτήριο πολύ σοβαρό και εξαιρετικής βαρύτητας, το βαθμό πτυχίου, ο οποίος είναι πολύ γνωστό ότι από τη στιγμή που δίνεται σε διαφορετικά τμήματα, σε διαφορετικές περιόδους, κάτω από διαφορετικές συνθήκες, μόνο αντικειμενικό δεν μπορεί να είναι.
Δεν θα αναφερθώ σε όλες τις ρυθμίσεις στις οποίες υπάρχουν, διότι δεν νομίζω ότι είναι αυτό που έχει σημασία, αυτό που έχει σημασία είναι να καταθέσω την άποψη της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, ότι το σημαντικό είναι η όλη συζήτηση να μην προχωρήσει σε αυτό εδώ το σχέδιο νόμου. Πρέπει να αποσυρθεί και να ξανασυζητηθεί η όλη διαδικασία για τον απλούστατο λόγο, ότι θα είναι μια εξαιρετικά στρεβλή διαδικασία που εν ονόματι της προσωρινότητας θα δημιουργήσει τεράστιες αδικίες μέσα στους κόλπους των εκπαιδευτικών. Άνθρωποι που για χρόνια έχουν εγκαταλείψει τα σπίτια τους και δουλεύουν στις εσχατιές της Ελλάδας δεν θα βρουν χώρο να δουλέψουν.
Πρέπει, λοιπόν, να γίνουν σεβαστές οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ναι, το Συμβούλιο της Επικρατείας θέτει κανόνες, θέτει την νομιμότητα, αφήνει ελεύθερα τα κριτήρια τα οποία πρέπει να θεσπιστούν. Δεν ισχύουν όλοι οι ισχυρισμοί αυτοί, που έχει προβάλει το Υπουργείο Παιδείας και σαφέστατα, το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να κάνει το βήμα της κατάργησης του νόμου 3848, που όλοι μαζί, όταν η σημερινή Κυβέρνηση ήταν στην αντιπολίτευση, παλεύαμε συνδικαλιστικό κίνημα και αντιπολίτευση, τότε, να καταργηθεί. Λέμε, λοιπόν, ότι πρέπει να αποσυρθεί άμεσα και να κατοχυρωθεί η σημασία του πτυχίου, η δυνατότητα που δίνει για την επαγγελματική αποκατάσταση και απελευθερωθεί η προϋπηρεσία να λογαριαστεί σωστά.
Όσον αφορά στο άρθρο 35, του σχεδίου νόμου για την έρευνα, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για τα νηπιαγωγεία. Η ίδια η Αιτιολογική Έκθεση δίνει το στίγμα, λέει «για τον εξορθολογισμό και την εξοικονόμηση πόρων». Τί άλλο να πει κανείς από εκεί και πέρα; Η ρύθμιση η οποία ανεβάζει τον ελάχιστο αριθμό νηπίων από τα 7 στα 14 – οφείλει να εξηγηθεί εδώ το στοιχείο, ότι νήπια εννοούμε νήπια – προνήπια, τουλάχιστον, εάν κινούμαστε στο πνεύμα του ν. 1566, διότι αυτό είναι το πνεύμα το οποίο πρέπει να κινούμαστε – ανεβάζοντας τον αριθμό αυτό θα έχουμε μαζικά κλείσιμο νηπιαγωγείων, καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων. Αρκεί να αναφέρω ένα παράδειγμα, ότι 744 διθέσια νηπιαγωγεία, εάν ισχύσουν αυτές οι ρυθμίσεις θα μεταβληθούν σε μονοθέσια και αυτό το οποίο λέγεται, ότι με αυτόν τον τρόπο θα συμπεριληφθούν τα προνήπια είναι επίσης ψευδές, διότι σε ένα μεγάλο μέρος της Ελληνικής Επικράτειας, που αφορά κυρίως, στην επαρχία, συμπεριλαμβάνονται. Το πρόβλημα που αφορά στα αστικά κέντρα, που δεν συμπεριλαμβάνονται, δεν λύνεται με αυτήν την ρύθμιση, διότι η ίδια η ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, αναφέρεται για περίπου 80 τμήματα που διαπιστώνει ότι στα αστικά κέντρα έχουν τέτοια θέματα. Πράγμα το οποίο είναι «σταγόνα στον ωκεανό» για να μπορέσουν να συμπεριληφθούν πραγματικά τα προνήπια στη δημόσια εκπαίδευση.
Εμείς λέμε, ότι πρέπει να γενικευτεί η δίχρονη προσχολική αγωγή. Το 2006, με την απεργία μας κατακτήσαμε το ένα έτος προσχολικής αγωγής. Λέμε ότι πρέπει να μειωθεί ο αριθμός στο 1/15 κατά ανώτατο και όχι να φθάσουμε το 1/14 να είναι το ελάχιστο, για να μπορεί να παρέχεται η προσχολική αγωγή με όρους παιδαγωγικούς και όχι με όρους οικονομίστικους και λογιστικούς και παιδιά τα οποία θα είναι στοιβαγμένα.
Πρέπει, λοιπόν, να γενικευτεί η 14χρονη προσχολική εκπαίδευση και κανένα παιδί να μην είναι έξω από το δημόσιο σχολείο. Ζητάμε απόσυρση και αυτής της ρύθμισης. Ζητάμε απόσυρσής της και να ξανασυζητηθεί με την εκπαιδευτική κοινότητα.
Τέλος, θα ήθελα να πω, ότι εκπροσωπούμε ως Διδασκαλική Ομοσπονδία 70.000 εκπαιδευτικούς. Θεωρούμε ότι παρόλες τις αντιθέσεις που υπάρχουν μέσα στον κλάδο και οφείλονται στις κακές κυβερνητικές πολιτικές, καταφέρνουμε να εκφράσουμε το σύνολο των εκπαιδευτικών αντιλαμβανόμενοι τις διαφορετικότητες. Εάν θέλει η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, σαφέστατα, είναι ελεύθερη να καλεί όλες τις συλλογικότητες και δεν μπορεί να την εμποδίσει κανένας, αλλά όχι επιλεκτικά και όχι μόνο ορισμένες, πρέπει όλες να καλούνται, να εκφράζουν τις απόψεις τους ή να αρκείται στο λόγο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας.
Πηγή: esos.gr
Δεν πρέπει να μετρήσει ο βαθμός πτυχίου
Επίσης, λέμε ο βαθμός πτυχίου, το είπα και στην πρώτη τοποθέτησή μου, ότι είναι τελείως εκτός πραγματικότητας με τις συνθήκες που επικρατούν στα ελληνικά πανεπιστήμια και με τίποτα δεν πρέπει να μετρήσει. Το έτος λήψης πτυχίου είναι πάρα πολύ σημαντικό και η αναμονή τόσων ανθρώπων για χρόνια επίσης, είναι πάρα πολύ σημαντική.
Τα παραπάνω ανέφερε ο Πρόεδρος της ΔΟΕ μεταξύ των άλλων στην τοποθέτησή του για τον τρόπο επιλογής αναπληρωτών που έχει δει το φως της δημοσιότητας και ως προς το θέμα του βαθμού πτυχίου.
Στην πρώτη του τοποθέτηση ο κ. Κικινής είχε αναφέρει ότι το νέο σύστημα που προτείνεται ληστεύει προϋπηρεσίες ανθρώπων, οι οποίοι δουλεύουν για χρόνια σε όλη την Ελλάδα, υποβαθμίζει το πτυχίο των εκπαιδευτικών βάζοντας ως κριτήριο πολύ σοβαρό και εξαιρετικής βαρύτητας, το βαθμό πτυχίου, ο οποίος είναι πολύ γνωστό ότι από τη στιγμή που δίνεται σε διαφορετικά τμήματα, σε διαφορετικές περιόδους, κάτω από διαφορετικές συνθήκες, μόνο αντικειμενικό δεν μπορεί να είναι.
Επίσης, ο Πρόεδρος της ΔΟΕ τόνισε πως λέμε, λοιπόν, ότι πρέπει να αποσυρθεί άμεσα (σσ η ρύθμιση του Υπουργείου) και να κατοχυρωθεί η σημασία του πτυχίου, η δυνατότητα που δίνει για την επαγγελματική αποκατάσταση και απελευθερωθεί η προϋπηρεσία να λογαριαστεί σωστά.