Σε συνέντευξη στο Ρ/Σ στο “κόκκινο” ο Υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης ρωτήθηκε για την αξιολόγηση. Ένα θέμα που συζητιέται στα σπίτια των εκπαιδευτικών και των οικογενειών που αγαπούν και πιστεύουν πολύ στη δημόσια εκπαίδευση. Ο Υπουργός δήλωσε:
– Εννοείτε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών; Θα σας απαντήσω. Εμείς όπως ξέρετε έχουμε ένα διαρθρωμένο διάλογο με τον ΟΟΣΑ που αφορά ζητήματα τα οποία έχουμε συμφωνήσει από κοινού, ό,τι είναι σημαντικό να συζητηθούν αυτή την περίοδο, όπως είναι ο ενιαίος χώρος της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, το Ολοήμερο Σχολείο, τα Οικονομικά της Εκπαίδευσης, η μεγαλύτερη αυτονομία των σχολικών μονάδων, η Εκπαίδευση των στελεχών διοίκησης των σχολείων δηλαδή ζητήματα τα οποία θεωρούνται και εδώ αλλά και στην Ευρώπη προτεραιότητες για την αναδιοργάνωση του δημόσιου σχολείου.
Έχει σημασία ότι ο ΟΟΣΑ αποδέχτηκε την πρόταση μας να κουβεντιάσουμε συγκεκριμένα ζητήματα και απεγκλωβίστηκε από την παλαιότερη μνημονιακή μας υποχρέωση να συνεχιστεί η εκτίμηση της έκθεσης του ΟΟΣΑ του 2011, της κυρίας Διαμαντοπούλου. Εμείς είπαμε το απλό πράγμα: δεν μπορεί να υπάρχει καμία αξιολόγηση του σχολείου δηλαδή συνέχιση της έκθεσης του ΟΟΣΑ με γραμμικό τρόπο διότι η έκθεση του ‘11 αφορούσε το σχολείο πριν από την κρίση. Ενώ τώρα έχουμε ήδη συνέπειες μιας κρίσης στο σχολείο. Δεν μπορείς να αξιολογήσεις ένα σχολείο το ίδιο όταν έχεις πτώση των δημοσίων δαπανών κατά 35%, όταν έχεις πτώση του ΑΕΠ κατά 25%, όταν έχουν φύγει 32.000 εκπαιδευτικοί χωρίς να έχουν υπάρξει προσλήψεις. Αυτά τα θεώρησαν λογικά στον ΟΑΣΑ. Δεν πολυάρεσε αυτή η προβληματική σε κάποιους κύκλους στην Ευρώπη. Και δεν προτάσσουμε ζητήματα τα οποία τίθενται τώρα από την πλευρά άλλων δυνάμεων. Δεν αποφεύγουμε! Το θέμα της αξιολόγησης δεν αφορά μια αντίληψη τιμωρητική, όπως ήταν επί κυρίου Μητσοτάκη, να διώξουμε το 15 % των αξιολογουμένων και να κάνουμε τη ζωή πατίνι στους υπόλοιπους. Το θέμα της αξιολόγησης δεν είναι τιμωρητικό, δεύτερον, δεν είναι στενά προσωπικό. Αφορά αξιολόγηση σχολικών μονάδων. Τι να το κάνεις το να κυνηγάς έναν-έναν κάποιον υπάλληλο όταν δεν υπάρχει ένα πλαίσιο λειτουργίας της μονάδας; Της διοίκησης της σχολικής μονάδας; Αυτό είναι το ουσιαστικό θέμα. Άρα, γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί και δεν υπάρχει καμία ανησυχία ότι το κλίμα ελευθερίας, που έχει έρθει στην εκπαίδευση από πέρυσι τον Ιανουάριο μετά τις πρώτες εκλογές, θα συνεχιστεί και θα διευρυνθεί στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Με κλίμα ελευθερίας και δημοκρατίας στο σχολείο, γιατί αν στο στόχαστρο είναι ο εκπαιδευτικός καμία αλλαγή δεν μπορεί να υπάρξει.
Μ’ αυτόν τον τρόπο, δεν θέλουμε να κανακέψουμε, να σβήσουμε ας πούμε, τα πραγματικά προβλήματα, αλλά επαναλαμβάνω, δεν είναι δυνατόν, να θεωρούμε ότι για κάθε πρόβλημα της εκπαίδευσης, υπεύθυνος είναι ο εκπαιδευτικός.
Είμαστε σε μία φάση που προχωρούμε και τις συζητήσεις με τον ΟΟΣΑ και τις δικές μας συζητήσεις στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου, στη Βουλή υπήρξε και μία σύμπτωση σε ορισμένα ζητήματα