Είναι κοινώς αποδεκτό ότι τα τελευταία χρόνια των Μνημονίων ο αριθμός των εκπαιδευτικών έχει συρρικνωθεί σημαντικά μετά την αποχώρηση (συνταξιοδότηση) πάνω από 30.000 εκπαιδευτικών από τη Δημόσια Εκπαίδευση ενώ τα τρία τελευταία χρόνια δεν έχει διοριστεί ούτε ένας. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, πιστή στις επιταγές των Μνημονίων και με το πρόσχημα της μείωσης των Δημοσίων Υπαλλήλων, με την πολιτική των μηδενικών διορισμών που μέχρι τώρα εφαρμόζει, στερεί από την Εκπαίδευση ένα σημαντικό κομμάτι ανθρώπινου δυναμικού και δείχνει να μην ενδιαφέρεται για το δυσαναπλήρωτο κενό που δημιουργεί η μη ανανέωσή του.
Το γεγονός αυτό βέβαια δεν εμποδίζει την συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ να διορίζει, σε εβδομαδιαία βάση, συμβούλους και μετακλητούς υπαλλήλους με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου (που τόσο είχε αφορίσει στο παρελθόν), τηρώντας απαρέγκλιτα τη «δέσμευση» του σημερινού Πρωθυπουργού, στο διαρκές συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ, τον Ιανουάριο του 2015 που δήλωνε με στόμφο: «Καταργούμε τα πολυάριθμα Κυβερνητικά όργανα, που λειτουργούν ως φυτώρια διαφθοράς… Αποσυμφορούμε τον Δημόσιο τομέα από τις στρατιές των συμβούλων και των μετακλητών υπαλλήλων… Ερχόμαστε για να εμπιστευθούμε τη Δημόσια διοίκηση ανεξάρτητα από το σε ποιο κόμμα ανήκει». Επισημαίνεται ότι μόνο το τελευταίο τρίμηνο του 2015 οι μετακλητοί υπάλληλοι από 957 έφτασαν αισίως τους 1814, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία.
Αναφορικά με τους μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών παραπέμπουν σε υποσχέσεις και τάματα τα οποία «ποτέ δεν χάλασαν σπίτια…». «Είκοσι χιλιάδες διορισμοί στην εκπαίδευση την επόμενη τριετία…», είναι ο στόχος της κυβέρνησης. Όλοι γνωρίζουμε ότι δεν κατάφεραν με τον περσινό, εγκεκριμένο από τους θεσμούς, προϋπολογισμό (15.000 προσλήψεις προέβλεπε) να προχωρήσουν σε προσλήψεις στην εκπαίδευση, πέρα από τις επαναπροσλήψεις των ευρισκόμενων σε διαθεσιμότητα. Αποκρύπτουν σκοπίμως, βέβαια, ότι δεν μπορούν να ξεκινήσουν από εφέτος μετά την παράταση της ισχύος της 33/2006 Π.Υ.Σ. «Αναστολή διορισμών και προσλήψεων στο Δημόσιο Τομέα» (ΦΕΚ 183/30-12-2015 τ. Α΄), εκτός εάν η 4μελής επιτροπή αποφασίσει διαφορετικά. Είναι όμως και ο προϋπολογισμός του 2016 που «φωνάζει» ότι δεν έχει γίνει πρόβλεψη για διορισμούς εκπαιδευτικών.
«Μπαλώνουν» βέβαια τα κενά (και όχι όλα μιας και χιλιάδες είναι αυτά που υπάρχουν ακόμα και σήμερα) με τις πιστώσεις που προβλέπονται από το ΕΣΠΑ. Είναι αλήθεια ότι τα στοιχεία λένε ότι έχουν ήδη εξαντλήσει το 50% των πιστώσεων που προβλέπονται από το ΕΣΠΑ μέχρι το 2020;
Πάντως, για τους διορισμούς ειδικών συμβούλων, μετακλητών υπαλλήλων και στενών συνεργατών – συγγενών των μελών της κυβέρνησης δεν υπάρχει κανένα όριο, κανένας περιορισμός. Ακόμα και όταν πιάνονται «με τη γίδα στην πλάτη» ακολουθούν τις αιτιάσεις του Γραμματέα της νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ και «ούτε γάτα… ούτε ζημιά»! Και δεν μιλάμε για τις αμοιβές πολλών εξ’ αυτών που κατατάσσονται στο ανώτερο κλιμάκιο του νέου μισθολογίου.
Για τους «κοινούς θνητούς» εφαρμόζεται το νέο Μισθολόγιο! Η «απασφάλιση» του ασφαλιστικού συστήματος που «επιτυγχάνει» ο κ. Κατρούγκαλος με το νέο έκτρωμα που λανσάρει, έφερε σε δεύτερη μοίρα το νέο μισθολόγιο για το οποίο υπήρξε περισσή σπέκουλα ότι θα φέρει αυξήσεις στους μισθούς των υπαλλήλων.
Η αποσύνδεση του μισθού από τον βαθμό δεν σημαίνει και την αποσύνδεση από την αξιολόγηση, που ακόμα δεν ξέρουμε τη μορφή που θα πάρει. Αφενός γιατί το νομοθετικό πλαίσιο της αξιολόγησης δεν έχει ακόμα καταργηθεί (παρά τις συνεχείς δεσμεύσεις), αφετέρου γιατί υπάρχει ρητή πρόβλεψη για προωθημένη μισθολογική εξέλιξη ή αναστολή της. Στο νέο μισθολόγιο αναφέρεται: «Στην περίπτωση που κάποιος «σύμφωνα με τις σχετικές περί αξιολόγησης των υπαλλήλων διατάξεις, βαθμολογείται με άριστα κατά μέσο όρο σε τρεις (3) συνεχόμενες ετήσιες αξιολογήσεις, δύναται να εξελίσσεται ταχύτερα στη μισθολογική κλίμακα της κατηγορίας τους, λαμβάνοντας ένα επιπλέον μισθολογικό κλιμάκιο. Με βασική προϋπόθεση το ποσοστό των υπαλλήλων που θα εμπίπτουν σε αυτή τη διάταξη να είναι μεταξύ του 5% και 15% (τι θυμίζουν αυτά τα αυθαίρετα ποσοστά;), λαμβανομένης υπόψη της εκάστοτε δημοσιονομικής συγκυρίας.
Σε περιπτώσεις που κατά τη διαδικασία αξιολόγησης, ο υπάλληλος βαθμολογείται ως ανεπαρκής ή ακατάλληλος για την υπηρεσία, διερευνάται η δυνατότητα εφοδιασμού του με επιπλέον κίνητρα διαρκούς επιμόρφωσης ή άλλων δράσεων. Μετά από τρεις (3) ετήσιες συνεχόμενες αξιολογήσεις, δύναται να αναστέλλεται (με απόφαση του αρμόδιου υπηρεσιακού συμβουλίου) μέχρι και ένα (1) χρόνο η αυτόματη μισθολογική του εξέλιξη.»
Οι υψηλές αποδοχές που προβλέπονται για τα «δικά μας παιδιά» δεν έχουν καμία σχέση με το μισθολόγιο των άλλων υπαλλήλων. Η ενδεχόμενη διαφορά που προκύπτει από την εφαρμογή του, μετά την επανακατάταξη, διατηρείται ως «προσωπική διαφορά». Είναι γνωστό ότι αφενός η προσωπική διαφορά δεν υπολογίζεται για τις συντάξιμες αποδοχές, αφετέρου εύκολα μπορεί να περικοπεί (σε περίπτωση… δημοσιονομικής ανάγκης!!!) Ειδικότερα για τους συναδέλφους αναπληρωτές, η προσωπική διαφορά θα ισχύσει μόνο μέχρι τις 21/06/2015. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι η τυχόν ύπαρξη προσωπικής διαφοράς, καταβάλλεται μόνο για όσο διάστημα οι υπάλληλοι αυτοί εξακολουθούν να παρέχουν αδιάλειπτα τις υπηρεσίες τους. Στην περίπτωση που λήξει η σύμβασή τους για ένα χρονικό διάστημα και επανέλθουν στη συνέχεια (όπως στην περίπτωση των αναπληρωτών) τότε κατατάσσονται στα Μ.Κ. της κατηγορίας τους, σύμφωνα με τα έτη υπηρεσίας και τα τυπικά τους προσόντα, χωρίς όμως τη διατήρηση προσωπικής διαφοράς.
Οι όποιες πενιχρές αυξήσεις προκύπτουν από το «ξεπάγωμα» της μισθολογικής εξέλιξης για μια μικρή μερίδα υπαλλήλων, δεν παρέχονται αυτομάτως αλλά θα δοθούν σε 4 ισόποσες ετήσιες (!) δόσεις. Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι στις ρυθμίσεις προβλέπεται το «ξεπάγωμα» της μισθολογικής εξέλιξης μόνο για 2 χρόνια κι επομένως μιλάμε για μια οριστικά χαμένη διετία που θα μας ακολουθεί σε όλο τον υπόλοιπο εργασιακό μας βίο.
Ουσιαστικά, δηλαδή, μιλάμε για «πάγωμα» μισθολογικών ωριμάνσεων και αποδοχών μετά τη νέα κατάταξη με βάση το νέο μισθολόγιο για 4 έως και 10 χρόνια.
Το μίγμα των ονομαστικών μειώσεων που έχουμε υποστεί τα τελευταία χρόνια σε συνδυασμό με την υπερβολική αύξηση των έμμεσων και άμεσων φόρων, μας απομάκρυνε πολύ από τον μέσο όρο των μισθών των εκπαιδευτικών στην Ε.Ε.
Αν συνυπολογίσει κανείς και την ενδεχόμενη αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών τότε γίνεται περισσότερο ορατή και η οικονομική μας εξαθλίωση.
Η Δημοκρατική Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σταθερή στις θέσεις της απαιτεί:
• Μόνιμους Διορισμούς για την κάλυψη όλων των κενών.
• Μισθούς αξιοπρεπούς διαβίωσης για τον εκπαιδευτικό με επαναφορά των μισθών στα επίπεδα του 2009 και ουσιαστική οικονομική αναβάθμιση στα εισαγωγικά κλιμάκια.
• Ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη με απεξάρτηση από αξιολόγηση και ποσοστώσεις.
Από τη Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.