Δημοσιεύθηκε στην Το σχολείο μας!

Η βιβλιοθήκη στο νηπιαγωγείο

 

“Αν έχεις έναν κήπο και μια βιβλιοθήκη έχεις όλα όσα χρειάζονται, έλεγε ο Κικέρων.” 

 

H δανειστική βιβλιοθήκη είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Προγράμματος Σπουδών  στο νηπιαγωγείο και αποτελεί κύριο μέρος της διαμόρφωσης ενός περιβάλλοντος εγγραμματισμού.

Γνωρίζοντας ότι αναπτύσσεται η ανάγνωση και η γραφή από την νηπιακη ακόμα  ηλικία, το οποίο κατά τους ειδικούς παίζει σημαντικότατο ρόλο στην μελλοντική εξέλιξη του μαθητή η δημιουργία βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο είναι καθοριστική.

Μεγάλη η συμβολή και των γονέων στη διαδικασία της δανειστικής βιβλιοθήκης καθώς βοηθούν και υποστηρίζουν το έργο του νηπιαγωγείου. Η ανάγνωση των βιβλίων από τους γονείς βοηθά στη δημιουργία προτύπων συμπεριφοράς και είναι μέγιστης σπουδαιότητας στην κατάκτηση του εγγραμματισμού.

Όλα τα παραπάνω όμως δεν θα μπορούσαν να είναι εφικτά αν δεν οργανωθεί η βιβλιοθήκη της τάξης σωστά και ιδιαίτερα αν δεν οργανωθεί από τα ίδια τα παιδιά.Ρόλος της νηπιαγωγού είναι να δημιουργήσει εκείνες τις καταστάσεις οι οποίες θα προβληματίσουν και θα αποδώσουν νόημα στην όλη διαδικασία καθώς θα ενθαρρύνει τα νήπια να σκεφτούν να προβληματιστούν και να οργανώσουν τη βιβλιοθήκη τους.

Συμβουλές παιδαγωγών για την Αναγνωστική Διαδικασία

  • Πριν την ανάγνωση του βιβλίου, επεξεργαζόμαστε το εξώφυλλο, εντοπίζοντας τον τίτλο, τον συγγραφέα, τον εικονογράφο και τον εκδοτικό οίκο
  • Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης δείχνουμε με το δάχτυλο ώστε τα παιδιά να αντιληφθούν τη φορά της γραφής (από πάνω προς τα κάτω και από αριστερά προς τα δεξιά)
  • Θέτουμε ερωτήσεις σχετικές με την υπόθεση πριν (π.χ. για ποιο πράγμα νομίζεις ότι μιλάει η ιστορία;), κατά (π.χ. τι λες να γίνει μετά;) και μετά (π.χ. τι θα έκανες εάν ήσουν στη θέση του;)  την ανάγνωση της ιστορίας, έτσι ώστε να κρατάμε το ενδιαφέρον τους, να καλλιεργούμε την κριτική τους σκέψη αλλά και για να διαπιστώσουμε κατά πόσο το κατανόησαν!

Μέχρι τώρα η διαδικασία της δανειστικής βιβλιοθήκης ήταν η εξής :ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ 2018 1 1

Τη χρονιά που διανύουμε για λόγους ασφαλείας (λόγω της πανδημίας), δεν θα λειτουργήσει η βιβλιοθήκη μας ως δανειστική, αλλά η διαδικασία θα γίνεται στο σχολείο όπου θα γίνεται η ανάγνωση του βιβλίου και ύστερα τα παιδιά θα ζωγραφίζουν την σκηνή που τους άρεσε, θα αξιολογούν το βιβλίο, θα προτείνουν εναλλακτικούς τίτλους καθώς και διαφορετικό τέλος στην ιστορία που άκουσαν ή παρακολούθησαν σε βίντεο στον υπολογιστή.

Το βιβλίο σαν μέσο έκφρασης του παιδιού και εξάσκησης του προφορικού και του γραπτού λόγου μπορούμε να το παρατηρήσουμε  και από τις αυθόρμητες προσπαθείες των παιδιών να δημιουργήσουν μόνα τους δικά τους βιβλία, τα οποία μετά αφηγούνται στην ολομέλεια.  Πόσο όμορφο είναι να δημιουργείς κάτι κ μετά να το μοιράζεσαι με τους γύρω σου! Τα υπόλοιπα παιδιά μπορούν να διατυπώσουν ερωτήματα, να παρακολουθήσουν με μεγάλη προσοχή και σεβασμό  την αφήγηση του συμμαθητή τους, να υποβάλλουν ερωτήματα να προτείνουν μια συνέχεια, ένα τέλος ή ακόμη και έναν διαφορετικό τίτλο. Φυσικά, στο τέλος η προσπάθεια επιβραβεύεται πάντα με ένα δυνατό χειροκρότημα!

Παρακάτω μπορείτε να δείτε μερικές αυθόρμητες προσπάθειες των μικρών μας συγγραφέων – εικονογράφων.

https://drive.google.com/file/d/1ettGQIwuouy2uFHRlgUp5nJdEed3I3v-/view?usp=drivesdk

 

 

Συντάκτης:

Η προϊσταμένη του νηπιαγωγείου είναι η  νηπιαγωγός Κα Χριστίνα Παπαφλέσσα.


Περισσότερες πληροφορίες