5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ( τελευταίο)
ΔΕΝ ΠΕΤΩ ΜΠΟΥΚΙΕΣ
1Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ 15/11/2021
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΔΙΩΝ : 9
ΣΠΙΤΟΜΠΟΥΚΙΕΣ
Όπως έχουμε συμφωνήσει από την περασμένη Παρασκευή, σήμερα,ημέρα σπιτομπουκιών,παρασκευάζουμε τη συνταγή από το πακέτο συνταγών που περιλαμβάνει το καλάθι του πικ νικ και καταναλώνουμε στο κολατσιό μας υγιεινούς «αυγοπόντικες».Τα παιδιά που έχουν αναλάβει την υποχρέωση να φέρουν τα υλικά της συνταγής τα παρουσιάζουν και τα συγκεντρώνουμε όλα μαζί(τα αυγά,για ευνόητους λόγους,έχουν έρθει βρασμένα από το σπίτι).Συμβουλευόμαστε την εκτέλεση της συνταγής και ξεκινάμε την προετοιμασία.(Το πλύσιμο των χεριών πριν την εκτέλεση της συνταγής έχει γίνει πια ρουτίνα στα παιδιά,τα οποία ξεκινάνε μόνα τους τη διαδικασία πριν καν γίνει σχετική υπενθύμηση από τη νηπιαγωγό).Ο κάθε ένας αναλαμβάνει την εργασία που μπορεί( άλλος ξεφλουδίζει το καρότο,άλλος το κόβει σε λωρίδες, άλλος κόβει τα αυγά,τις φέτες από τα ραπανάκιακ.λ.π.). Όταν τελειώσει η προεργασία ξεκινάει το στήσιμο της συνταγής .Αρχικά τοποθετούμε στο κέντρο της πιατέλας το τυρί κομμένο σε κυβάκια.Στη συνέχεια , γύρω-γύρω από τα τυράκια τοποθετούμε τα αυγά κομμένα σε εγκάρσια τομή με το κοίλο μέρος προς τα πάνω και το επίπεδο κάτω για να στέκονται. Βάζουμε κόκκους πιπεριού για μάτια,φέτες από ραπανάκι για αυτιά, λωρίδες καρότου για ουρές και οι αυγοπόντικές μας, που παραμονεύουν να αρπάξουν το τυρί, είναι έτοιμοι!!!
Και αφού βγάλουμε τις σχετικές φωτογραφίες στο δημιούργημά μας,ξεκινάμε το φαϊ!!! Αφού τελειώσουν τα παιδιά το φαγητό (όλοι οι αυγοπόντικες εξαφανίστηκαν,μαζί με τους κύβους τυριού), η νηπιαγωγός εισάγει τον προβληματισμό,τι θα κάνουμε με τα υλικά που περίσσεψαν: λίγο τυράκι,μερικά φετάκια από ραπανάκι,λίγο καρότο.
Τα παιδιά ενθουσιασμένα ζητάνε να τα φάνε και αυτά. Στο τέλος δεν έμεινε τίποτε παρά μόνο οι κόκκοι πιπεριού( είχαν προειδοποιηθεί ότι καλύτερα θα ήταν να μην τα δοκιμάσουν, διότι θα καούν)!!!!
Σχολιασμός:
Ήταν μια ευχάριστη δραστηριότητα που τους ενθουσίασε όλους.Το στήσιμο του φαγητού και η παρουσίασή του ως ποντίκια,κέντρισε το ενδιαφέρον τους και τα παρακίνησε να τα δοκιμάσουν όλα.Μέχρι και ραπανάκι που κάποιοι δοκίμασαν για πρώτη φορά.Η μόνη δυσκολία που αντιμετωπίσαμε ήταν στο στήσιμο,δεν ήταν εύκολο να κρατηθούν στη θέση τους τα μάτια και τα αυτιά και τελικά, μετά από αρκετές ατυχείς προσπάθειες η εργασία ολοκληρώθηκε με τη βοήθεια της νηπιαγωγού.
2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ ΤΡΙΤΗ 16/11/2021
ΦΡΟΥΤΟΜΠΟΥΚΙΕΣ
ΔΕΝ ΠΕΤΩ ΜΠΟΥΚΙΕΣ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΔΙΩΝ: 9
Σήμερα, όπως κάθε Τρίτη, είναι ημέρα φρουτομπουκιών, οπότε στο κολατσιό μας κάνουμε τις σχετικές παρατηρήσεις και τους σχολιασμούς : ποιοι έφεραν φρούτα; Τι είδος ; πόσοι είναι οι ξεχασιάρηδες που δεν έφεραν; Τι θα κάνουμε;
Η λύση δόθηκε από τα παιδιά.Κάποιοι που είχαν φέρει 2 φρούτα πρότειναν να τα κόψουμε σε πιατέλα και να τα προσφέρουμε να φάνε όλοι.Έτσι και κάναμε,πήραν όλοι τις βιταμίνες τους και έμειναν ευχαριστημένοι.
Στην παρεούλα ξεκινάμε συζήτηση για τη χθεσινή μέρα στο κολατσιό με τους αυγοπόντικες.Επικεντρωνόμαστε στα περισσεύματα της τροφής.Αν δεν τα είχαμε φάει τι θα μπορούσαμε να τα κάνουμε;Προτάσεις παιδιών: να τα φυλάξουμε για αργότερα, να τα πετάξουμε στα σκουπίδια, να τα δώσουμε να τα φάει ένα ζωάκι κ.λ.π.
Η νηπιαγωγός δράττει την ευκαιρία και κατευθύνει τη συζήτηση στην πρόταση
«να τα πετάξουμε στα σκουπίδια».Ζητάει από τα παιδιά να φανταστούν τι θα γινόταν αν το κολατσιό που περισσεύει καθημερινά, αντί να το φυλάνε για αργότερα ή να το επιστρέψουν στο σπίτι (όπως κάνουν οι περισσότεροι) να το πετούσαμε στο κάδο.Τι θα γινόταν;
– Θα γέμιζε ο κάδος και μετά θα πετούσαμε τη σακούλα στο μεγάλο κάδο στο δρόμο.
– Και αφού ρίχναμε αρκετές σακούλες με αποφάγια και γέμιζε και αυτός ο κάδος τι θα γινόταν μετά;
– Θα ερχόταν το σκουπιδιάρικο να τα πάρει.Νηπιαγ: Α! Ωραία θα τα ξεφορτωνόμαστε τότε.Μήπως ξέρετε το σκουπιδιάρικο που τα πάει;
-Όταν γεμίσει πάει και τα πετάει στη χωματερή.
-και μετά που πάει το σκουπιδιάρικο;
– να γεμίσει ξανά.Ερώτ: και που θα τα πάει και αυτά; Απάντ: και αυτά στη χωματερή. Ερώτ: και όταν γεμίσει η χωματερή; Απάντ: …..θα τα πάει σε καινούργια χωματερή. Ερώτ: Και όταν γεμίσει και αυτή; Απάντ: Θα πάει σε άλλη.Ερώτ; Μέχρι πότε θα φτιάχνουμε καινούργιες χωματερές και θα τις γεμίζουμε ;Στο τέλος τι νομίζετε ότι θα γίνει; Απάντ:….θα γεμίσουμε σκουπίδια!Θα γίνουμε όλος ο κόσμος χωματερή!Ερώτ:σκέφτεστε κάτι που θα μπορούσε να μας βοηθήσει να το αποφύγουμε αυτό;Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε εμείς με τα φαγητά που περισσεύουν; (Επαναλαμβάνουν τις προτάσεις που κάναν και νωρίτερα:Να το φυλάξουμε για αργότερα,να ταϊσουμε ένα ζωάκι κ.λ.π.Ερώτ: και αυτό που τελικά μένει και δεν μπορεί να φαγωθεί κάποια άλλη στιγμή ή δεν το τρώνε τα ζωάκια;Απαντ:…… Ερώτ: έχετε ακούσει ποτέ τη λέξη κομποστοποίηση; Απαντ:…ναι!!!είναι όταν φτιάχνουμε κομπόστ, δηλαδή λίπασμα (Παύλος)…..Ναι!!! πολύ σωστά, είναι ένα λίπασμα που δεν το φτιάχνουν στα εργοστάσια και δεν έχει χημικές ουσίες που είναι βλαβερές για το περιβάλλον, αλλά γίνεται από φυσικά υλικά και γι’αυτό κάνει καλό στο περιβάλλον.
Συμπέρασμα:
Προσπαθούμε να παρασκευάσουμε ποσότητα τροφής ανάλογη των αναγκών μας και σε περίπτωση που περισσεύει , εξαντλούμε όλες τις εναλλακτικές για την αξιοποίησή τους που αναφέραμε παραπάνω και στο τέλος ό,τι περισσεύει το ρίχνουμε στους ειδικούς κάδους για κομπόστ.
Σχολιασμός: Ο προβληματισμός των παιδιών απέναντι στα καινούργια πράγματα που μάθανε είναι αξιοσημείωτος.Στη συζήτηση μεταξύ τους κάποιος θυμήθηκε πως πριν από κάποιες μέρες ένα σμήνος πουλιών κατέβηκε στην αυλή του σχολείου μας ψάχνοντας για τροφή.Έτσι ήρθε η ιδέα να φτιάξουμε ταϊστρες, στις οποίες θα βάζουμε ό,τι περισσεύει από το κολατσιό τους για να έρχονται τα πουλάκια να τρώνε.Η ιδέα ενθουσίασε τα παιδιά και μπήκαμε αμέσως στη διαδικασία να βρούμε πώς θα τις κάνουμε.
Επέκταση:Ταϊστρες πουλιών
Τα παιδιά φέρνουν από ένα άδειο κουτί γάλακτος.Τα βάφουμε με τέμπερες . Κόβουμε ανοίγματα και βάζουμε ματάκια.Στο τέλος κρεμάμε από ένα σκοινί.Ο καθένας παίρνει στο σπίτι την ταϊστρα του για να την κρεμάσει σε δέντρο του κήπου.Τις ταϊστρες που φτιάξαμε για το σχολείο,μόλις είναι έτοιμες τις γεμίζουμε με τα περισσεύματα του κολατσιού τους και βγαίνουμε όλοι μαζί στην αυλή μας να τις κρεμάσουμε στα δέντρα.
3η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19/11/2021
ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΠΑΙΓΝΙΔΙ: «ΔΕΝ ΠΕΤΩ ΜΠΟΥΚΕΣ»
Αρ.παιδιών: 8
Πριν εισάγουμε το παιγνίδι και το παρουσιάσουμε στα παιδιά ,η νηπιαγωγός ξεκινάει στην παρεούλα μια συζήτηση για το ποιες τροφές μπορούν να κομποστοποιηθούν.Εξηγεί πως δεν μπορούν να γίνουν λίπασμα όλες οι τροφές που μας περισσεύουν.Π.χ δεν γίνονται οι τροφές που προέρχονται από ζώα. Ποιές είναι αυτές; Απαντ: το γάλα ,το τυρί,το γιαούρτι, το κρέας!.Δεν κομποστοποιούνται οι επεξεργασμένες τροφές ( π.χ κρουασάν,κονσέρβες,γαριδάκια κ.λ.π.)Μπορούν να κομποστοποιηθούν τα τσόφλια των αυγών αλλά όχι το φαγώσιμο.Κομποστοποιούνται όλα τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια, τα δημητριακά, η χλόη, τα φύλλα των δέντρων, τα κλαδιά.
Στη συνέχεια παρουσιάζουμε το παιγνίδι εξηγούμε πως παίζεται, ποιες είναι οι κάρτες με τις τροφές, ποιες οι καρτέλες οι ατομικές κάθε παίκτη και ποιες οι κοινές και τέλος εξηγούμε τους κανόνες του παιγνιδιού.Είμαστε 8 παιδιά σήμερα ,οπότε χωριζόμαστε σε 2 ομάδες και παίζουμε το παιγνίδι διαδοχικά.Όταν παίζει η πρώτη ομάδα η δεύτερη παρακολουθεί ,σχολιάζει και αντίστροφα.Εναλλακτικά το παιγνίδι θα μπορούσε να παιχτεί και με 4 ζευγάρια παικτών, όπου τότε το κάθε ζευγάρι θα συνεργάζεται συζητώντας και αποφασίζοντας από κοινού.Ο πρώτος γύρος είναι διερευνητικός και στη συνέχεια αρχίζει το παιγνίδι!
Σχολιασμός:
Αρκετά ενδιαφέρον παιγνίδι με διδακτική αξία για τα παιδιά.Όταν τα παιδιά κατανόησαν τον τρόπο που παίζεται αφοσιώθηκαν σ’αυτό και ασχολήθηκαν μαζί του με υπευθυνότητα και ενθουσιασμό.Στα αρνητικά ο πολύς χρόνος που απαιτείται στην αρχή να αφιερωθεί στη σχετική συζήτηση για να κατανοήσουν τα παιδιά ποιες τροφές κομποστοποιούνται και ποιες όχι για να μπορέσουν να παίξουν στη συνέχεια το παιγνίδι.
Φύλλο αυτοαξιολόγησης 5ου εργαστηρίου δεξιοτήτων
Δημιουργία αφίσας για το κλείσιμο του προγράμματος
Τα παιδιά ζωγραφίζουν και μας λένε τι έμαθαν ,τι τους άρεσε,τι θα ήθελαν να κάνουν ώστε να βοηθήσουν με τον τρόπο τους το περιβάλλον.
Εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος “ΤΟ ΚΑΛΑΘΙ ΤΟΥ ΠΙΚ ΝΙΚ WWF Ελλας.