Το ταξίδι της Καρέττα Καρέττα στη Μεσόγειο

Το θέμα του Πανελλήνιου Διαγωνισμού ΣΤΕΜ και Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2023-24 που διοργανώνεται από τον STEM education έχει θέμα “Μεσόγειος πηγή ζωής και πολιτισμού” και αποφασίσαμε να συμμετάσχουμε. Σύμφωνα με τις οδηγίες έπρεπε να αναδείξουμε ένα περιβαλλοντικό πρόβλημα της Μεσογείου. Το θέμα συζητήθηκε στο συμβούλιο τάξης και τα παιδιά αποφάσισαν να ασχοληθούμε με την Καρέττα Καρέττα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στο ταξίδι της στη Μεσόγειο.

Λίγα λόγια για τη χελώνα

Η χελώνα Καρέττα Καρέττα είναι είδος θαλάσσιας χελώνας με παγκόσμια κατανομή. Τη συναντάμε στον Ατλαντικό, τον Ειρηνικό και τον Ινδικό Ωκεανό, καθώς επίσης και στη Μεσόγειο Θάλασσα. Η Ελλάδα (ιδίως οι ακτές της Ζακύνθου Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Ζακύνθου- και της Κυπαρισσίας) είναι η πιο δημοφιλής περιοχή φωλιάσματος κατά μήκος της Μεσογείου, με περισσότερες από 3.000 φωλιές ετησίως. Η χελώνα Καρέττα περνάει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της στη θάλασσα και σε εκβολές ποταμών, με τα θηλυκά να βγαίνουν για λίγο στην ξηρά για να γεννήσουν τα αυγά. Τα θηλυκά γεννούν στα μέσα του Μαΐου και του Ιουνίου κατά μέσο όρο τέσσερις ομάδες αυγών και στη συνέχεια μένουν ανενεργές και δεν ξανά-ωοτοκούν για δύο έως τρία έτη. Οι θαλάσσιες χελώνες θεωρούνται είδος προς εξαφάνιση και προστατεύονται.(Βικιπαίδεια)

collage 72 collage 75

Ξεκινήσαμε την ενασχόλησή μας με το θέμα, μαθαίνοντας για τη ζωή της χελώνας Καρέττα καρέττα. Που ζει η θαλάσσια χελώνα, τι τρώει, έχει εχθρούς, τι γεννάει αβγά ή χελωνάκια, που γεννάει τα αβγά της κ.λ.π. Χρησιμοποιήσαμε υφάσματα για να αναπαραστήσουμε τη θάλασσα και την παραλία, πλαστικά ζώα, μια λούτρινη χελώνα και μπαλάκια του πιγκ πογκ. Με αυτό τον τρόπο και με την ενεργή συμμετοχή των παιδιών η Καρέττα έκανε ένα ταξίδι από τη βαθιά θάλασσα μέχρι την παραλία, γέννησε τα αβγά της και επέστρεψε ξανά στη θάλασσα.

(περισσότερα…)

ΑΡΧΕΛΩΝ- Υιοθεσία χελώνας

“Το Κέντρο Διάσωσης Θαλάσσιων Χελωνών ιδρύθηκε από τον ΑΡΧΕΛΩΝ με την υποστήριξη του Δήμου Γλυφάδας και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και είναι ένα από τα πρώτα Κέντρα Διάσωσης Θαλάσσιων Χελωνών στη Μεσόγειο. Σκοπός του είναι η περίθαλψη και αποθεραπεία τραυματισμένων και άρρωστων θαλάσσιων χελωνών και η επανένταξή τους στη θάλασσα.”

Ξεναγηθήκαμε το Φεβρουάριο διαδικτυακά στο Κέντρο από εθελόντρια. Είδαμε τους χώρους του Κέντρου, τις δεξαμενές, τις τραυματισμένες χελώνες, ακούσαμε χρήσιμες πληροφορίες και αποφασίσαμε να υιοθετήσουμε μια τραυματισμένη χελώνα.

collage 78  collage 79

Η χελώνα που υιοθετήσαμε είναι η Τρούφα. Έχει τραύμα στο κεφάλι και βρέθηκε στη Θάσο. Μας ήρθε στο σχολείο το πιστοποιητικό υιοθεσίας μαζί με ένα λούτρινο χελωνάκι. Το χελωνάκι έπρεπε να το φωτογραφίσουμε σε ένα αξιοθέατο του τόπου μας και να στείλουμε τη φωτογραφία για να δημιουργηθεί μια ψηφιακή έκθεση. Το φωτογραφίσαμε στην πλατεία Διονυσίου Σολωμού και μπορείτε να δείτε την έκθεση με τη φωτογραφία μας και τις συμμετοχές όλων των σχολείων στο παρακάτω padlet:

DSCN6817  Screenshot 28

Μετάβαση στο padlet.com

Το παράκτιο οικοσύστημα της παραλίας Γέρακα

Κατά την επίσκεψή μας στο παράκτιο οικοσύστημα της παραλίας Γέρακα διαπιστώσαμε από τι αποτελείται. Παρατηρήσαμε τους φυτικούς και ζωικούς οργανισμούς και οτιδήποτε άλλο αποτελεί μέρος του οικοσυστήματος. Όταν επιστρέψαμε στο σχολείο δημιουργήσαμε ένα βιβλίο ακορντεόν στο οποίο τα παιδιά ζωγράφισαν ότι συνάντησαν στο παράκτιο οικοσύστημα, το πήραν σπίτι τους για να ενημερώσουν τους δικούς τους και το αναρτήσαμε στο σημείο ανακοινώσεων του σχολείου μας. Τα παιδιά ζωγράφισαν επίσης σε φύλλο εργασίας τα χαρακτηριστικά του οικοσυστήματος.

collage 16  collage 17

collage 19 DSCN5363

Εκπαιδευτική επίσκεψη στην παραλία Γέρακα – Παράκτιο οικοσύστημα

Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα χελώνας που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 23 Μαΐου επισκεφτήκαμε την παραλία Γέρακα, χώρο ωοτοκίας της χελώνας Καρέτα καρέτα, σε συνεργασία με το θαλάσσιο πάρκο Ζακύνθου. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε μαζί με το Νηπιαγωγείο Σκουλικάδου. Πήγαμε στην παραλία όπου με τη βοήθεια των εθελοντών οι μαθητές μας έπαιξαν παιχνίδια στην άμμο. Οι χελώνες είχαν ήδη αρχίσει να φτιάχνουν φωλιές στην άμμο και τις παρατηρήσαμε. Οι εθελοντές τοποθετούν πάνω από τις φωλιές κλωβούς για προστασία. Στην παραλία είχαμε κι έναν επισκέπτη, μια χελώνα στεριάς που έκανε τη βόλτα της. Παρατηρήσαμε τα ίχνη που άφηνε στην άμμο και τη βοηθήσαμε να βρει το δρόμο της επιστροφής.

collage 11  collage 12

Στο Θεματικό Εκθεσιακό Κέντρο Θαλάσσιας χελώνας τα παιδιά άκουσαν πολύτιμες πληροφορίες από τους εθελοντές για τη ζωή της. Παρατηρώντας ένα πραγματικό καβούκι χελώνας είδαμε τα χρώματα που έχει. Σαν μέλη της Παιδικής Helmepa που είμαστε κολλήσαμε αφίσες του Γλάρου, της Helmepa και τη δική μας σε σημείο που να είναι ορατή από τους επισκέπτες της παραλίας και κάναμε συμβολικό καθαρισμό της περιοχής γύρω από το Εκθεσιακό Κέντρο.

collage 13  collage 14

collage 15

Οικοκώδικας 2023-24

Για την Παγκόσμια ημέρα Περιβάλλοντος-5 Ιουνίου δημιουργήσαμε τον φετινό μας Οικοκώδικα. Ο Οικοκώδικας είναι ένα σύνολο κανόνων περιβαλλοντικής συμπεριφοράς στο σχολείο και στο σπίτι και αποδεικνύει με σαφή και ευρηματικό τρόπο, τη δέσμευσή του σχολείου για τη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων του στα επιλεγμένα θέματα-πεδία δράσης.

Εμείς αποτυπώσαμε στην αφίσα σύμφωνα με όσα μάθαμε όλη τη χρονιά τους δικούς μας κανόνες σωστής περιβαλλοντικής συμπεριφοράς.

DSCN7750

collage 2024 06 26T211710.369 DSCN7762

Ανθόκηπος-Βοτανόκηπος

Το σχολείο μας διαθέτει σχολικό κήπο. Σιγά σιγά τον έχουμε διαμορφώσει, έχουμε φυτέψει λουλούδια και αρωματικά φυτά. Σε ένα σημείο του φυτεύουμε λαχανόκηπο. Τη φετινή χρονιά τον εμπλουτίσαμε. Φυτέψαμε λουλούδια με αφορμή τη συμμετοχή μας στις παγκόσμιες ημέρες δράσης.

collage 2024 06 26T003328.791 collage 2024 06 26T003626.462

collage 2024 06 26T004623.045 collage 2024 06 26T004830.563

Screenshot 41  collage 2024 05 10T155742.470

collage 2024 05 10T162741.759  collage 2024 05 10T161832.474

Ο κομποστοποιητής μας

Ένα βαρέλι το μετατρέψαμε σε κομποστοποιητή. Ένας γονιός μας, το διαμόρφωσε, του έβαλε πορτάκι, το έκοψε να είναι στο ύψος των παιδιών, το βάψαμε και το τοποθετήσαμε στον κήπο μας. Δεν έχει καπάκι, για να πέφτει το νερό της βροχής. Ρίχνουμε τις φλούδες από τα φρούτα και τα φύλλα που πέφτουν από τα δέντρα. Έτσι έχουμε χώμα για τα λουλούδια του κήπου μας.

collage 2024 06 26T133933.229  collage 2024 06 26T134438.506

Ανακύκλωση

“Ανακύκλωσε κι εσύ ανάσα να δώσουμε στη Γη.” Το σύνθημα της αφίσας που δημιούργησαν τα παιδιά. Με παιγνιώδη τρόπο έμαθαν να ξεχωρίζουν τα υλικά, να τα τοποθετούν στους αντίστοιχους κάδους, αλλά και ποια υλικά ανακυκλώνονται και ποια όχι. Στο σχολείο μας κάνουμε ανακύκλωση έχουμε μπλε κάδο και κάδο ανακύκλωσης μπαταριών ΑΦΗΣ. Μαζεύουμε επίσης πλαστικά καπάκια και τα δίνουμε για αγορά αναπηρικών αμαξιδίων.

collage 2024 06 26T124557.368 collage 2024 06 26T124831.634

collage 2024 06 26T125311.799 collage 2024 06 26T125009.886  

collage 2024 06 27T232604.978

Μαθαίνω για την ενέργεια

Από που παίρνει ενέργεια η τάξη μας; Πως ανάβει το φως, ο Υπολογιστής κ.λ.π. Παρατηρήσαμε και φωτογραφίσαμε το δρόμο της ενέργειας από την κολώνα της ΔΕΗ μέχρι το φως που μας δίνουν οι λάμπες στην τάξη μας. Και από που έρχεται η ενέργεια στην κολώνα και στη συνέχεια στο σχολείο μας; Μέσα από βίντεο και καρτέλες από το υλικό της WWF μάθαμε για το λιγνίτη, το λιγνιτωρυχείο και το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας.

Τα παιδιά σειροθέτησαν το δρόμο της ενέργειας

collage 2024 06 26T094142.302 collage 2024 06 26T094417.854

Η ενέργεια που παίρνουμε από το λιγνίτη μάθαμε ότι μόνο κακό κάνει στη Γη. Όπως και οι ρύποι των αυτοκινήτων, οι ηλεκτρικές συσκευές του σπιτιού, η αποψίλωση των δασών. Γνωρίσαμε το φαινόμενο του θερμοκηπίου και μάθαμε για την αύξηση της θερμοκρασίας της Γης και τις επιπτώσεις που έχει στη Γη.

collage 2024 06 26T164216.885 DSCN7679

collage 2024 06 26T094832.556

Για να κατανοήσουν τα παιδιά πώς η αύξηση των αερίων του θερμοκηπίου, συντελεί στην κλιματική αλλαγή, παίξαμε ένα παιχνίδι:

Η Νηπιαγωγός έχει το ρόλο του ήλιου και ρίχνει στη «Γη» µπάλες χαρτιού που αντιπροσωπεύουν τις ακτίνες του ήλιου.

Τα παιδιά που αποτελούν τη Γη πετάνε τις µπάλες έξω από τον κύκλο, ενώ τα παιδιά που αντιπροσωπεύουν τα αέρια του θερµοκηπίου προσπαθούν να αποκρούσουν τις «ακτίνες» και να τις ξαναστείλουν πίσω στη Γη.

Ο πρώτος γύρος του παιχνιδιού τελειώνει (γρήγορα) όταν όλες οι «ακτίνες» βγουν εκτός κύκλου.
Στους επόµενους γύρους µειώνουμε σταδιακά τα παιδιά στο κέντρο και αυξάνουμε τα παιδιά στον κύκλο (όπως έχει συµβεί µε τα αέρια του θερµοκηπίου τα τελευταία χρόνια) και στον τελευταίο γύρο αφήνουμε ένα µόνο παιδί στο κέντρο.

collage 2024 06 26T092934.313  collage 2024 06 26T093035.923

Εναλλακτικές πηγές ενέργειας

collage 2024 06 26T095049.079

Το ποδήλατο είναι ένα φιλικό για το περιβάλλον μέσο μετακίνησης. Το δημιουργήσαμε με ανακυκλωμένο χαρτί και τις ρόδες από χαρτόκουτο.

collage 2024 06 26T170752.682

Μικρές πράξεις που μπορούμε να κάνουμε για να εξοικονομήσουμε ενέργεια στο σπίτι

collage 2024 06 26T095611.762 DSCN7841

Τέλος αλλάξαμε με τη βοήθεια του Δήμου τους παλιούς λαμπτήρες με λάμπες εξοικονόμησης ενέργειας LED και τις παλιές τις πήγαμε στην ανακύκλωση.

Screenshot 36