Ταπερίστας- “Ημέρα Δεκατιανού”

Το ΚΠΕ Αρναίας στα πλαίσια της δράσης «Ταπερίστας» διοργάνωσε την « ημέρα δεκατιανού». Τα σχολεία είχαν  ως «αποστολή» την προετοιμασία και παρουσίαση ενός δεκατιανού  το οποίο θα πληρούσε  τις προϋποθέσεις της βιώσιμης διατροφής. Το βιώσιμο δεκατιανό έπρεπε να περιέχει, όσο γίνεται, προϊόντα:

Τοπικά, βιολογικά, μη επεξεργασμένα, υγιεινά, σε ποσότητα αντίστοιχη με τις ανάγκες των μαθητών  και χωρίς συσκευασία μιας χρήσης για μεταφορά και φύλαξη.

Οι  μαθητές έπρεπε να φωτογραφίσουν το δεκατιανό τους, να του δώσουν ένα όνομα και η φωτογραφία μαζί με επιπλέον στοιχεία, όπως το όνομά του, το όνομα του σχολείου, τα συστατικά κ.λ.π. να καταγραφούν από τη μαθητική ομάδα στην «Ταυτότητα Δεκατιανού», δηλαδή σε μία ψηφιακή κάρτα μεγέθους Α4. Σε διαδικτυακή συνάντηση προγραμματίστηκε να γίνει από κάθε σχολείο η παρουσίαση του δεκατιανού με επίδειξη του ίδιου του προϊόντος. Στο τέλος  της  υλοποίησης της δράσης και μετά την παρουσίαση όλων των σχολείων, με  δημοσκόπηση έγινε η ανάδειξη του πιο «Αξιοζήλευτου Δεκατιανού».

Εμείς δημιουργήσαμε το δεκατιανό μας με τοπικά και εποχιακά προϊόντα, του δώσαμε το όνομα «Κολατσιό με λαδοτύρι και ελιές» και στη διαδικτυακή συνάντηση των σχολείων, το παρουσιάσαμε στις 17 Απριλίου, είδαμε και τις παρουσιάσεις των άλλων σχολείων και ψηφίσαμε το πιο αξιοζήλευτο δεκατιανό το οποίο είχαν επιλέξει τα ίδια τα παιδιά με ψηφοφορία.

collage 2024 06 15T193410.423  collage 2024 05 26T023548.539

Το ΚΠΕ Αρναίας δημιούργησε ηλεκτρονικό βιβλίο με τις ταυτότητες δεκατιανών όλων των σχολείων:

https://drive.google.com/file/d/1IqA0bPYHkdZkOLsFWn77Lxv0yPA1U7YF/view

Το ταξίδι της Καρέττα Καρέττα στη Μεσόγειο

Το θέμα του Πανελλήνιου Διαγωνισμού ΣΤΕΜ και Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2023-24 που διοργανώνεται από τον STEM education έχει θέμα “Μεσόγειος πηγή ζωής και πολιτισμού” και αποφασίσαμε να συμμετάσχουμε. Σύμφωνα με τις οδηγίες έπρεπε να αναδείξουμε ένα περιβαλλοντικό πρόβλημα της Μεσογείου. Το θέμα συζητήθηκε στο συμβούλιο τάξης και τα παιδιά αποφάσισαν να ασχοληθούμε με την Καρέττα Καρέττα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στο ταξίδι της στη Μεσόγειο.

Λίγα λόγια για τη χελώνα

Η χελώνα Καρέττα Καρέττα είναι είδος θαλάσσιας χελώνας με παγκόσμια κατανομή. Τη συναντάμε στον Ατλαντικό, τον Ειρηνικό και τον Ινδικό Ωκεανό, καθώς επίσης και στη Μεσόγειο Θάλασσα. Η Ελλάδα (ιδίως οι ακτές της Ζακύνθου Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Ζακύνθου- και της Κυπαρισσίας) είναι η πιο δημοφιλής περιοχή φωλιάσματος κατά μήκος της Μεσογείου, με περισσότερες από 3.000 φωλιές ετησίως. Η χελώνα Καρέττα περνάει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της στη θάλασσα και σε εκβολές ποταμών, με τα θηλυκά να βγαίνουν για λίγο στην ξηρά για να γεννήσουν τα αυγά. Τα θηλυκά γεννούν στα μέσα του Μαΐου και του Ιουνίου κατά μέσο όρο τέσσερις ομάδες αυγών και στη συνέχεια μένουν ανενεργές και δεν ξανά-ωοτοκούν για δύο έως τρία έτη. Οι θαλάσσιες χελώνες θεωρούνται είδος προς εξαφάνιση και προστατεύονται.(Βικιπαίδεια)

collage 72 collage 75

Ξεκινήσαμε την ενασχόλησή μας με το θέμα, μαθαίνοντας για τη ζωή της χελώνας Καρέττα καρέττα. Που ζει η θαλάσσια χελώνα, τι τρώει, έχει εχθρούς, τι γεννάει αβγά ή χελωνάκια, που γεννάει τα αβγά της κ.λ.π. Χρησιμοποιήσαμε υφάσματα για να αναπαραστήσουμε τη θάλασσα και την παραλία, πλαστικά ζώα, μια λούτρινη χελώνα και μπαλάκια του πιγκ πογκ. Με αυτό τον τρόπο και με την ενεργή συμμετοχή των παιδιών η Καρέττα έκανε ένα ταξίδι από τη βαθιά θάλασσα μέχρι την παραλία, γέννησε τα αβγά της και επέστρεψε ξανά στη θάλασσα.

(περισσότερα…)

ΑΡΧΕΛΩΝ- Υιοθεσία χελώνας

“Το Κέντρο Διάσωσης Θαλάσσιων Χελωνών ιδρύθηκε από τον ΑΡΧΕΛΩΝ με την υποστήριξη του Δήμου Γλυφάδας και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και είναι ένα από τα πρώτα Κέντρα Διάσωσης Θαλάσσιων Χελωνών στη Μεσόγειο. Σκοπός του είναι η περίθαλψη και αποθεραπεία τραυματισμένων και άρρωστων θαλάσσιων χελωνών και η επανένταξή τους στη θάλασσα.”

Ξεναγηθήκαμε το Φεβρουάριο διαδικτυακά στο Κέντρο από εθελόντρια. Είδαμε τους χώρους του Κέντρου, τις δεξαμενές, τις τραυματισμένες χελώνες, ακούσαμε χρήσιμες πληροφορίες και αποφασίσαμε να υιοθετήσουμε μια τραυματισμένη χελώνα.

collage 78  collage 79

Η χελώνα που υιοθετήσαμε είναι η Τρούφα. Έχει τραύμα στο κεφάλι και βρέθηκε στη Θάσο. Μας ήρθε στο σχολείο το πιστοποιητικό υιοθεσίας μαζί με ένα λούτρινο χελωνάκι. Το χελωνάκι έπρεπε να το φωτογραφίσουμε σε ένα αξιοθέατο του τόπου μας και να στείλουμε τη φωτογραφία για να δημιουργηθεί μια ψηφιακή έκθεση. Το φωτογραφίσαμε στην πλατεία Διονυσίου Σολωμού και μπορείτε να δείτε την έκθεση με τη φωτογραφία μας και τις συμμετοχές όλων των σχολείων στο παρακάτω padlet:

DSCN6817  Screenshot 28

Μετάβαση στο padlet.com

Το παράκτιο οικοσύστημα της παραλίας Γέρακα

Κατά την επίσκεψή μας στο παράκτιο οικοσύστημα της παραλίας Γέρακα διαπιστώσαμε από τι αποτελείται. Παρατηρήσαμε τους φυτικούς και ζωικούς οργανισμούς και οτιδήποτε άλλο αποτελεί μέρος του οικοσυστήματος. Όταν επιστρέψαμε στο σχολείο δημιουργήσαμε ένα βιβλίο ακορντεόν στο οποίο τα παιδιά ζωγράφισαν ότι συνάντησαν στο παράκτιο οικοσύστημα, το πήραν σπίτι τους για να ενημερώσουν τους δικούς τους και το αναρτήσαμε στο σημείο ανακοινώσεων του σχολείου μας. Τα παιδιά ζωγράφισαν επίσης σε φύλλο εργασίας τα χαρακτηριστικά του οικοσυστήματος.

collage 16  collage 17

collage 19 DSCN5363

Εκπαιδευτική επίσκεψη στην παραλία Γέρακα – Παράκτιο οικοσύστημα

Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα χελώνας που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 23 Μαΐου επισκεφτήκαμε την παραλία Γέρακα, χώρο ωοτοκίας της χελώνας Καρέτα καρέτα, σε συνεργασία με το θαλάσσιο πάρκο Ζακύνθου. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε μαζί με το Νηπιαγωγείο Σκουλικάδου. Πήγαμε στην παραλία όπου με τη βοήθεια των εθελοντών οι μαθητές μας έπαιξαν παιχνίδια στην άμμο. Οι χελώνες είχαν ήδη αρχίσει να φτιάχνουν φωλιές στην άμμο και τις παρατηρήσαμε. Οι εθελοντές τοποθετούν πάνω από τις φωλιές κλωβούς για προστασία. Στην παραλία είχαμε κι έναν επισκέπτη, μια χελώνα στεριάς που έκανε τη βόλτα της. Παρατηρήσαμε τα ίχνη που άφηνε στην άμμο και τη βοηθήσαμε να βρει το δρόμο της επιστροφής.

collage 11  collage 12

Στο Θεματικό Εκθεσιακό Κέντρο Θαλάσσιας χελώνας τα παιδιά άκουσαν πολύτιμες πληροφορίες από τους εθελοντές για τη ζωή της. Παρατηρώντας ένα πραγματικό καβούκι χελώνας είδαμε τα χρώματα που έχει. Σαν μέλη της Παιδικής Helmepa που είμαστε κολλήσαμε αφίσες του Γλάρου, της Helmepa και τη δική μας σε σημείο που να είναι ορατή από τους επισκέπτες της παραλίας και κάναμε συμβολικό καθαρισμό της περιοχής γύρω από το Εκθεσιακό Κέντρο.

collage 13  collage 14

collage 15

Οικοκώδικας 2023-24

Για την Παγκόσμια ημέρα Περιβάλλοντος-5 Ιουνίου δημιουργήσαμε τον φετινό μας Οικοκώδικα. Ο Οικοκώδικας είναι ένα σύνολο κανόνων περιβαλλοντικής συμπεριφοράς στο σχολείο και στο σπίτι και αποδεικνύει με σαφή και ευρηματικό τρόπο, τη δέσμευσή του σχολείου για τη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων του στα επιλεγμένα θέματα-πεδία δράσης.

Εμείς αποτυπώσαμε στην αφίσα σύμφωνα με όσα μάθαμε όλη τη χρονιά τους δικούς μας κανόνες σωστής περιβαλλοντικής συμπεριφοράς.

DSCN7750

collage 2024 06 26T211710.369 DSCN7762

Ανθόκηπος-Βοτανόκηπος

Το σχολείο μας διαθέτει σχολικό κήπο. Σιγά σιγά τον έχουμε διαμορφώσει, έχουμε φυτέψει λουλούδια και αρωματικά φυτά. Σε ένα σημείο του φυτεύουμε λαχανόκηπο. Τη φετινή χρονιά τον εμπλουτίσαμε. Φυτέψαμε λουλούδια με αφορμή τη συμμετοχή μας στις παγκόσμιες ημέρες δράσης.

collage 2024 06 26T003328.791 collage 2024 06 26T003626.462

collage 2024 06 26T004623.045 collage 2024 06 26T004830.563

Screenshot 41  collage 2024 05 10T155742.470

collage 2024 05 10T162741.759  collage 2024 05 10T161832.474

Ο κομποστοποιητής μας

Ένα βαρέλι το μετατρέψαμε σε κομποστοποιητή. Ένας γονιός μας, το διαμόρφωσε, του έβαλε πορτάκι, το έκοψε να είναι στο ύψος των παιδιών, το βάψαμε και το τοποθετήσαμε στον κήπο μας. Δεν έχει καπάκι, για να πέφτει το νερό της βροχής. Ρίχνουμε τις φλούδες από τα φρούτα και τα φύλλα που πέφτουν από τα δέντρα. Έτσι έχουμε χώμα για τα λουλούδια του κήπου μας.

collage 2024 06 26T133933.229  collage 2024 06 26T134438.506

Ανακύκλωση

“Ανακύκλωσε κι εσύ ανάσα να δώσουμε στη Γη.” Το σύνθημα της αφίσας που δημιούργησαν τα παιδιά. Με παιγνιώδη τρόπο έμαθαν να ξεχωρίζουν τα υλικά, να τα τοποθετούν στους αντίστοιχους κάδους, αλλά και ποια υλικά ανακυκλώνονται και ποια όχι. Στο σχολείο μας κάνουμε ανακύκλωση έχουμε μπλε κάδο και κάδο ανακύκλωσης μπαταριών ΑΦΗΣ. Μαζεύουμε επίσης πλαστικά καπάκια και τα δίνουμε για αγορά αναπηρικών αμαξιδίων.

collage 2024 06 26T124557.368 collage 2024 06 26T124831.634

collage 2024 06 26T125311.799 collage 2024 06 26T125009.886  

collage 2024 06 27T232604.978