Σχολικό λεωφορείο!

ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ!

Το παιχνιδοβιβλίο των ψηφίων! Μαθηματικά θέση και αξία ψηφίων

Σεπ 201723

20170913_105534

Παιχνιδοβιβλίο των ψηφίων είναι η ονομασία που έδωσα σε ένα μικρό lap book μαθηματικών, που κατασκεύασα για παιχνίδι με τα ψηφία και τη θέση τους που τους αλλάζει την αξία σε έναν αριθμό.

Οδηγίες κατασκευής:

Υλικά:

  • Χαρτόνι κανσον μεγέθους 50×50 εκ., όποιου χρώματος επιθυμούμε
  • ψαλίδι
  • 1 συνδετήρα
  • 1 μολύβι
  • Κόλλα στικ

Βήματα:

Κόβουμε από το αρχείο όλες τις εικόνες και τις κρατάμε σε μια άκρη.

Διπλώνουμε το χαρτόνι κανσόν στη μέση, ώστε να κάνει μια τσάκιση κατά μήκος και το ξανανοίγουμε.

Ετοιμάζουμε πρώτα το εσωτερικό του παιχνιδοβιβλίου, κολλώντας στην εσωτερική πλευρά ως εξής:

  1. Στην πάνω αριστερά πλευρά της τσάκισης κολλάμε το σπιτάκι των χιλιάδων και στην πάνω δεξιά πλευρά της τσάκισης κολλάμε το σπιτάκι των μονάδων χρησιμοποιώντας την κόλλα στικ.
  2. Στην κάτω αριστερή πλευρά της τσάκισης κολλάμε την εικόνα “κάρτες ψηφία”, ως εξής: τσακίζουμε τα “αυτάκια” της εικόνας προς τα πίσω (βλ. εικ. 1) και βάζουμε κόλλα μόνο σε αυτά ώστε όταν κολλήσουν να δημιουργηθεί μια θήκη για να μπουν οι κάρτες ψηφία.

    20170913_105113

    Εικόνα 1: τσακίζουμε τα αυτάκια της εικόνας προς τα πίσω και βάζουμε μόνο σε αυτά κόλλα, ώστε να δημιουργηθεί μια θήκη.

  3. Δίπλα από τη θήκη “κάρτες ψηφία” κολλάμε τον τροχό των ψηφίων.
  4. Συνεχίζουμε δεξιά από τον τροχό των ψηφίων (περνώντας πλέον στα δεξιά της τσάκισης) και κολλάμε το βαλιτσάκι με τα τουβλάκια, ως εξής: τσακίζουμε τα “αυτάκια” της εικόνας προς τα πίσω (βλ. εικ. 1) και βάζουμε κόλλα μόνο σε αυτά ώστε όταν κολλήσουν να δημιουργηθεί μια θήκη για να μπουν τα “τουβλάκια” μας.
  5. Τέλος, ακριβώς στα δεξιά από το βαλιτσάκι με τα τουβλάκια, κολλάμε και τον τροχό του συν και πλην.
  6. Τοποθετούμε μέσα στη θήκη “καρτες ψηφία” όλα τα ψηφία που εκτυπώσαμε, 0-9 και μέσα στη θήκη το “το βαλιτσάκι με τα τουβλάκια” τα εκτυπωμένα τουβλάκια, δεκάδες, εκατοντάδες, χιλιάδες.  Ολοκληρώνουμε έτσι, το εσωτερικό του παιχνιδοβιβλίου μας, που πρέπει να είναι όπως βλέπετε στην εικόνα 2.

Τώρα, πάμε να φτιάξουμε το εξώφυλλο και οπισθόφυλλο του παιχνιδοβιβλίου, ως εξής:

  1. Διπλώνουμε το παιχνιδοβιβλίο στην τσάκιση, από αριστερά προς τα δεξιά δίπλωμα, όπως κάναμε στο πρώτο βήμα. Στο εξώφυλλό που έχουμε μπροστά μας κολλάμε με τη σειρά τις εικόνες που εκτυπώσαμε: Τον τίτλο (“Το παιχνιδοβιβλίο των ψηφίων μου!”), την εικόνα με τα δύο παιδάκια και την ετικέτα με τα στοιχεία του μαθητή, από πάνω προς τα κάτω, όπως φαίνεται στην εικόνα 3.
  2. Γυρίζουμε στην πίσω πλευρά του παιχνιδοβιβλίου, στο οπισθόφυλλο. Εκεί κολλάμε πρώτα τον τίτλο “Οι μορφές του αριθμού” και από κάτω το ένα κάτω από το άλλο τα τρία κουτάκια “Με λέξεις”, “Με αριθμούς”, “Αναλυτικά” (βλ. Εικόνα 4).
  3. Το μολύβι και το συνδετήρα θα χρησιμοποιήσουν τα παιδιά για να γυρίσουν τους τροχούς (βλ. Εικόνα 5 και οδηγίες για το παιχνίδι παρακάτω).
20170913_105534

Εικόνα 2: το εσωτερικό του παιχνιδοβιβλίου.

20170918_131150

Εικόνα 3: Το εξώφυλλο του παιχνιδοβιβλίου.

20170913_105640 (1)

Εικόνα 4: Το οπισθόφυλλο του παιχνιδοβιβλίου.

Οδηγίες για να παίξετε με το παιχνιδοβιβλίο:

Ο μαθητής ξεκινάει γυρίζoντας τον τροχό των ψηφίων όσες φορές ζητήσει ο δάσκαλος, π.χ. πέντε φορές για πενταψήφιο, τρεις φορές για τριψήφιο αριθμό κλπ. (στην Εικόνα 5 παρακάτω, δείτε πώς θα γυρίσει τον τροχό χρησιμοποιώντας το μολύβι και τον συνδετήρα!) . Τοποθετεί το ψηφίο που θα του τύχει κάθε φορά, παίρνοντάς το από τη θήκη των “κάρτες ψηφία”, βάζοντάς τα με τη σειρά πρώτα στις μονάδες, μετά στις δεκάδες κλπ. στα σπιτάκια.

Μόλις ολοκληρώσουν τον αριθμό, τους προτρέπουμε με κλειστά μάτια να επιλέξουν από το βαλιτσάκι με τα τουβλάκια ένα τυχαίο (δεκάδα, εκατοντάδα ή χιλιάδα, ό,τι τύχει να πιάσουν). Αφού ανοίξουν τα μάτια, προσθέτουν ανάλογα στον αριθμό τους αυτό που τους έτυχε.

Παράδειγμα: Έστω οτι ο μαθητής είχε φτιάξει από τον τροχό των ψηφίων τον αριθμό 3.671. Αν από το βαλιτσάκι τραβήξει μια εκατοντάδα τότε θα πρέπει να βγάλει το ψηφίο των εκατοντάδων που είχε πριν και να βάλει αντί για 6, το 7. Τότε ο αριθμός του θα είναι 3.771.

Στη συνέχεια, ο μαθητής γυρνά τον τροχό του συν και πλην. Ανάλογα με το τι θα του τύχει θα πρέπει να αλλάξει και πάλι τα ψηφία των σπιτιών προσθέτοντας ή αφαιρώντας όσα του λέει ο τροχός.

Παράδειγμα: Στον παραπάνω αριθμό 3.771, τυχαίνει να φέρει ο τροχός “+2.000”. Τότε ο αριθμός αλλάζει και πάλι, αυτή τη φορά στο ψηφίο των χιλιάδων, και ο μαθητής αντικαθιστά το ψηφίο 3, με το 5 (αφού είχε 3 χιλιάδες και πρόσθεσε άλλες 2 χιλιάδες). Ο αριθμός του τώρα έγινε 5.771.

Οι μαθητές τότε λένε ένας ένας τους αριθμούς που τελικά έχουν και ο μαθητής με το μεγαλύτερο αριθμό στην ομάδα κερδίζει και παίρνει πόντο! Μετά από αυτό, οι μαθητές, γυρίζουν στην πίσω σελίδα του παιχνιδοβιβλίου και γράφουν τον αριθμό τους στις 3 μορφές: με ψηφία, με λέξεις και αναλυτικά.

Στο παράδειγμά μας: 5.771 – πέντε χιλιάδες επτακόσια εβδομήντα ένα – 5.000+700+70+1

Για τις μεγαλύτερες τάξεις μπορούμε να προσθέσουμε ένα σπιτάκι με εκατομμύρια ή για τις μικρότερες να έχουμε μόνο το σπιτάκι των μονάδων.

Εγώ εκτύπωσα το αρχείο ασπρόμαυρο, τα παιδιά έκοψαν και ζωγράφισαν τα μέρη του παιχνιδοβιβλίου και τα κόλλησαν σε χρωματιστά χαρτόνια.

Κατεβάστε το αρχείο για εκτύπωση εδώ:

Ασπρόμαυρο: Για-εκτύπωση-LAPBOOK ΨΗΦΙΩΝ ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΟ

Έγχρωμο: Για-εκτύπωση-LAPBOOK ΨΗΦΙΩΝ ΕΓΧΡΩΜΟ

Χωρίς τίτλο

Εικόνα 5: Έτσι γυρίζουμε τον τροχό ψηφίων και τον τροχό του συν και πλην!

 

 

Να μερικές φωτό από τις δικές μας κατασκευές:

20170918_131154 20170918_130630 20170918_13060220170913_105616 (1)20170913_10561020170913_10532520170913_105238

 

Καλή διασκέδαση!

Την ιδέα πήρα και αναπροσάρμοσα από τη σελίδα www.teacherspayteachers.com.

Επιτρέπεται η προσωπική χρήση για το ψηφιακό υλικό που διατίθεται στο ιστολόγιο αυτό. Δεν επιτρέπεται η δημοσίευσή του σε άλλο έντυπο ή ψηφιακό μέσο με οποιονδήποτε τρόπο ή μορφή αρχείου. Τα κείμενα, οι φωτογραφίες και τα ενσωματωμένα αρχεία στις δημοσιεύσεις του ιστολογίου «Σχολικό Λεωφορείο» είναι πνευματική ιδιοκτησία του blogs.sch.gr/nantiaf/, η οποία προστατεύεται αυτοτελώς, βάσει του Ν.2121/1993 περί πνευματικής ιδιοκτησίας. Επιτρέπεται η αποσπασματική αναδημοσίευση, στην οποία θα πρέπει να αναφέρεται η πηγή (https://blogs.sch.gr/nantiaf/) και να υπάρχει σύνδεσμος παραπομπής στη σχετική ανάρτηση στη σελίδα «Σχολικό Λεωφορείο», από όπου θα μπορεί να γίνεται λήψη του εκάστοτε αρχείου, αν υπάρχει. Προς σεβασμό για την προσπάθειά μου και την πολύωρη δουλειά που κάνω για τη δημιουργία του υλικού του ιστολογίου μου.

5 σχόλια στο άρθρο

“Το παιχνιδοβιβλίο των ψηφίων! Μαθηματικά θέση και αξία ψηφίων”

  1. 26 Σεπτεμβρίου, 2017 στις 19:13      Απάντηση Ελένη Έγραψε:

    Πιο αναλυτικά δεν γίνεται! Ευχαριστούμε πάρα πάρα πολύ!


  2. 26 Σεπτεμβρίου, 2017 στις 07:41      Απάντηση ΕΛΕΝΗ Έγραψε:

    Καλημέρα!Συγχαρητήρια για τη δουλειά σας και την ευκαιρία που δίνεται σε όλα τα παιδιά.Η γνώση είναι για όλους. Ήθελα να σας ρωτήσω αν είναι εύκολο οι οδηγίες είναι πιο αναλυτικές ή ένα ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.Ευχαριστώ πολύ.


    • 26 Σεπτεμβρίου, 2017 στις 11:33      Απάντηση Φάλκου Νάντια Έγραψε:

      Γεια σου, Ελένη! Ευχαριστώ για τα συγχαρητήρια, να είσαι καλα! Εννοείς οι οδηγίες για το παιχνιδοβιβλίο να είναι πιο ολοκληρωμένες; Είναι κάτι που δεν κατάλαβες; Ή γενικά για το μπλογκ αναφέρεσαι;


    • 26 Σεπτεμβρίου, 2017 στις 13:32      Απάντηση Φάλκου Νάντια Έγραψε:

      Ελένη, το αρχείο ανανεώθηκε, προσπάθησα να γράψω πιο αναλυτικά και με τη σειρά οδηγίες για την κατασκευή του. Σε ευχαριστώ και για οποιαδήποτε απορία ή δυσκολία, περιμένω μήνυμα!


Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων