Δράσεις για την Πρώιμη Ανίχνευση των Μαθησιακών Δυσκολιών

Το Σάββατο 17:00 με 17:30 παρουσιάσαμε, ως ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ Εύβοιας, τη δράση μας- που έχουμε αναπτύξει σε συνεργασία με του Δημόσιους και Ιδιωτικούς Παιδικούς Σταθμούς-με αντικείμενο την “Πρώιμη Ανίχνευση των Μαθησιακών Δυσκολιών”. Η παρουσίαση έγινε στο χώρο του «Αναγνωστηρίου» του 1ου  Συμπεριληπτικού Φεστιβάλ του Δήμου Χαλκιδέων, στο Πάρκο του Λαού. Ευχαριστούμε, για την ευγενική πρόσκληση και πρόθυμη φιλοξενία. Ευελπιστούμε , για τη στενότερη συνεργασία, ώστε να συνεχιστεί η δράση με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.
Το ενδιαφέρον μας εστιάστηκε σε ένα μόνο μέρος των 4775 περιπτώσεων (3289 αγόρια και 1486 κορίτσια) οι οποίες περιλαμβάνονται στους ψηφιοποιημένους Ατομικούς φακέλους, που διατηρούμε στο αρχείο της Δομής μας. Συγκεκριμένα, προσεγγίσαμε όσες περιπτώσεις αφορούν παιδιά που γεννήθηκαν τα έτη 2018 και φοιτούν πια στην πρώτη δημοτικού και τα έτη 2019 και 2020 και φοιτούν στο νηπιαγωγείο.

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 3 ΓΕΝ 2018 2019 2020

Ένα μέρος αυτών των περιπτώσεων το προσεγγίσαμε είτε πριν αρχίσουν την φοίτησή τους στο νηπιαγωγείο είτε στην αφετηρία της φοίτησης , δηλαδή τους πρώτους μήνες της φοίτησης, μια και το αίτημα της οικογένειας και η φάση της ανίχνευσης είχε ξεκινήσει πριν την εγγραφή στο νηπιαγωγείο.

Ειδικότερα η ποσοτική εικόνα αυτής της παρέμβασης απεικονίζεται στου παρακάτω πίνακες:

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 4 ΑΦΕΤΗΡΙΑ 1

Στην πραγματικότητα, μια από τις διεπιστημονικές μας ομάδες αυτή που εστιάζει –έχει πεδίο αναφοράς- την προ-Δημοτική εκπαίδευση, έχει προγραμματίσει και επισκεφθεί εξαντλητικά όλους τους παιδικούς σταθμούς (δημοτικούς, εποπτευόμενους και ιδιωτικούς) της περιοχής των Δήμων Χαλκίδας και Διρφύων Μεσσαπίων και μάλιστα πάνω από μια φορά τον καθένα. Συζήτησε και με το προσωπικό των σχετικών δομών, εντόπισε μέσω της παρατήρησης στο πεδίο το τμήμα του μαθητικού πληθυσμού που πιθανά χρειάζεται υποστηρικτικές υπηρεσίες και σχήματα, επικοινώνησε σε συμβουλευτικό πλαίσιο με τους γονείς, υποδέχθηκε και διαχειρίστηκε τα αιτήματα της κάθε οικογένειας για εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη με την εγγραφή στο νηπιαγωγείο.
Έτσι από το σύνολο των αξιολογήσεων που αφορούν στα έτη γέννησης 2018,2019 και 2020 εμφανίζονται δύο επιμέρους κατηγορίες τις οποίες θα μπορούσαμε να εντάξουμε στη γενικότερη κατηγορία της “πρώιμης ανίχνευσης” δηλαδή τις  “Αξιολογήσεις πριν την αφετηρία φοίτησης στο Νηπιαγωγείο” και τις “Αξιολογήσεις στην αφετηρία φοίτησης”
Η σχετική εικόνα παρουσιάζεται στους παρακάτω πίνακες και τα σχετικά διαγράμματα:ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 5 ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΦΕΤΗΡΙΑ
Η πράσινη γραμμή στο διάγραμμα επιδιώκουμε να έχει σταθερά ανοδική πορεία και θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτός είναι ο στόχος της συνεργασίας μας με τους παιδικούς σταθμούς.
Μέχρι τώρα, τα δύο προηγούμενα χρόνια που ξεκινήσαμε την εν λόγω δράση, δεχθήκαμε 77 αιτήματα από παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία αμέσως μετά την εγγραφή και πριν αρχίσει η φοίτηση. Η εικόνα παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα:
ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 6 ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΠΡΙΝ

Ωστόσο, αν θέλαμε να απεικονίσουμε την μέχρι τώρα ανταπόκριση του ΚΕΔΑΣΥ Εύβοιας, ως χρονική κατανομή των σχετικών δράσεων, θα μπορούσαμε να την περιλάβουμε στον παρακάτω πίνακα:ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 8 ΧΡΟΝΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ
Τέλος, κατηγοριοποιώντας τις σχετικές δομές που εντάχθηκαν στο παραπάνω πρόγραμμα παρέμβασης, δεχθήκαν να τις επισκεφθούμε, να συζητήσουμε με τις εργαζόμενες και τους γονείς των παιδιών αλλά και να συμμετάσχουμε στην καθημερινότητά τους και επιπλέον μας παρέπεμψαν περιπτώσεις, διαβιβάζοντας τις αιτήσεις των γονέων θα μπορούσαμε να συγκροτήσουμε την παρακάτω εικόνα.
ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 7 ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΔΟΜΩΝ
Η αφίσα της συγκεκριμένης δράσης είναι η παρακάτω:
ΠΡΩΙΜΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ 20240922 1

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΚΚΡΕΜΜΟΥΝ. ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΦΕΤΗΡΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧ ΕΤΟΣ 2024-2025

Μπαίνοντας στη δεύτερη εβδομάδα λειτουργίας των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. έχουμε πλέον συγκροτήσει 6 Διεπιστημονικές Ομάδες στο κεντρικό τμήμα της δομής μας και επίσης έχουν στελεχωθεί οι Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης ( Ε.Δ.Υ) και στους 70 σχολικούς οργανισμούς γενικής εκπαίδευσης της Εύβοιας που εξακτινώνεται η δράση των 14 Σ.Δ.Ε.Υ. του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ- Εύβοιας και φυσικά έχουν (όλες οι Διεπιστημονικές Ομάδες) ξεκινήσει το έργο τους.
Μελετώντας -για λόγους προγραμματισμού-ποσοτικά στοιχεία σχετικά με τα αιτήματα που εκκρεμούν, θα θέλαμε να παρουσιάσουμε δημόσια μια εικόνα της «αφετηρίας» από την οποία ξεκινάμε την εργασία μας το σχολικό έτος 2024-2025. Η εικόνα αυτή την αντλούμε από το «ψηφιακό σύστημα απεικόνισης» που έχουμε δημιουργήσει, ώστε να καταγράφουμε τα αιτήματα που μας απευθύνονται από την στιγμή της εισόδου τους μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης και υποστήριξης. Η δημόσια λογοδοσία, έχουμε την γνώμη ότι, αποτελεί υποχρέωση ενός δημόσιου οργανισμού και επιπλέον συμβάλλει θετικά τόσο στη αποτελεσματική λειτουργία και την ποιότητα του έργου του όσο και στην εξέλιξη της εργασιακής του κουλτούρας.
Έχουμε ταξινομήσει τα αιτήματα σε ηλικιακές κλάσεις με βάση το έτος γέννησης των μαθητών /μαθητριών, δηλαδή με τον τρόπο που κατανέμεται ο μαθητικός πληθυσμός σε τάξεις και φυσικά ξεκινάμε από το Λύκειο.

  • Στην περίπτωση του Λυκείου εκκρεμούν 78 αιτήματα από μια ευρύτερη βάση 419 αιτημάτων. Δηλαδή έχουν ολοκληρωθεί και ψηφιοποιηθεί  341 σχετικά αιτήματα. Όλα αφορούν σε μαθητές/ μαθήτριες με έτος γέννησης το 2009 που φοιτούν στην Α Λυκείου. Δηλαδή, δεν έχουμε αιτήματα από μαθητές της Β, Γ Λυκείου που να εκκρεμούν.

Αναλυτικότερα η εικόνα είναι η παρακάτω:

ΛΥΚΕΙΟ 20240916

  • Στην περίπτωση του Γυμνασίου εκκρεμούν 308 αιτήματα από μια ευρύτερη βάση 1133 σχετικών αιτημάτων. Δηλαδή έχουν ολοκληρωθεί και ψηφιοποιηθεί  825 σχετικά αιτήματα. Αφορούν σε μαθητές/ μαθήτριες με έτη γέννησης 2010,2011,2012 που φοιτούν στην Α,Β,Γ Γυμνασίου.

Αναλυτικότερα η εικόνα είναι η παρακάτω:

ΓΥΜΝΑΣΙΟ 20240916
Το σύνολο των παραπάνω αιτημάτων αποτελεί το πεδίο αναφοράς 2 Διεπιστημονικών Ομάδων που- με βάση τα στοιχεία των προηγούμενων ετών- έχουν τη δυνατότητα να ανταποκρίνονται σε 150 το πολύ αιτήματα η κάθε μια για κάθε σχολικό έτος. Επομένως, προκύπτει ως λογική προέκταση η ανάγκη της λειτουργίας και άλλης διεπιστημονικής ομάδας ( τρίτης) με πεδίο αναφοράς τις σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης). Ο στόχος αυτός όμως προσκρούει μέχρι στιγμής στους χώρους που διατίθενται για την λειτουργία της δομής μας οι οποίοι δεν καλύπτουν τις ανάγκες μας παρόλο που λειτουργούμε με διευρυμένο ωράριο( πρωινή και απογευματινή βάρδια).Φυσικά υπάρχουν και εμπόδια σχετικά με τα αξιολογικά εργαλεία και την υποδομή που υποστηρίζει το έργο μας.

  • Στην περίπτωση του Δημοτικού εκκρεμούν 319 αιτήματα από μια ευρύτερη βάση 1545 σχετικών αιτημάτων. Δηλαδή έχουν ολοκληρωθεί και ψηφιοποιηθεί  1228 σχετικά αιτήματα. Αφορούν μαθητές/ μαθήτριες με έτη γέννησης 2013,2014,2015, 2016,2017,2018 που φοιτούν στην Α,Β,Γ,Δ,Ε,Στ Δημοτικού.

Αναλυτικότερα η εικόνα είναι η παρακάτω:

ΔΗΜΟΤΙΚΟ 20240916
Το σύνολο των παραπάνω αιτημάτων αποτελεί το πεδίο αναφοράς 3 Διεπιστημονικών Ομάδων που- με βάση τα στοιχεία των προηγούμενων ετών- έχουν τη δυνατότητα να ανταποκρίνονται σε 150 το πολύ αιτήματα η κάθε μια για κάθε σχολικό έτος. Τη φετινή σχολική χρονιά προσθέσαμε μια επιπλέον Διεπιστημονική ομάδα στο πεδίο αναφοράς των Δημοτικών σχολείων.

  • Στην περίπτωση των νηπίων και της πρώιμης ανίχνευσης εκκρεμούν 66 αιτήματα από μια ευρύτερη βάση 162 σχετικών αιτημάτων. Δηλαδή έχουν ολοκληρωθεί και ψηφιοποιηθεί  96 σχετικά αιτήματα. Αφορούν σε μαθητές/ μαθήτριες με έτη γέννησης 2019,2020 που φοιτούν στο Νηπιαγωγείο και τους Παιδικούς Σταθμούς.

Αναλυτικότερα η εικόνα είναι η παρακάτω:

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ 20240916

Το σύνολο των παραπάνω αιτημάτων αποτελεί το πεδίο αναφοράς μιας Διεπιστημονικής Ομάδας που- με βάση τα στοιχεία των προηγούμενων ετών- έχει τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται σε 150 το πολύ αιτήματα για κάθε σχολικό έτος.

Συνάντηση του 10ου Σχολικού Δικτύου Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (10ου ΣΔΕΥ ΚΕΔΑΣΥ ΕΥΒΟΙΑΣ)

Σήμερα Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2024 και ώρα 9:30 έως 11:45 ,σε αίθουσα του 3ου Γυμνασίου Χαλκίδας, πραγματοποιήθηκε συνάντηση του 10ου Σχολικού Δικτύου Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (10ουΣΔΕΥ ΚΕΔΑΣΥ ΕΥΒΟΙΑΣ) στην οποία συζητήθηκαν θέματα που αφορούν τη συνεργασία των εκπαιδευτικών και της οικογένειας, το έργο και την λειτουργία των ΕΔΥ, των τμημάτων ένταξης και του θεσμού της παράλληλης στήριξης/συνεκπαίδευσης.

IMG dd11800a8215157d1a21cf2b7dec513f VΕιδικότερα, σχετικά λειτουργία των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ) στα σχολεία «γενικής εκπαίδευσης» ορίζεται στο άρθρο 17 του ν.4823/2021 και στην υπό στοιχεία 134960/Δ3/2021 Υ.Α. – Β΄ 5009 εστιάσαμε:

  • Η Συνεργασία των εκπαιδευτικών και της οικογένειας:

Η Ε.Δ.Υ. συνεργάζεται με τους γονείς ή κηδεμόνες του μαθητή, τους οποίους ενημερώνει για τις διαδικασίες εκπαιδευτικής αξιολόγησης και υποστήριξης που προτείνει να ακολουθηθούν. Οι όροι της συνεργασίας και οι διαδικασίες εκπαιδευτικής αξιολόγησης και υποστήριξης αποτυπώνονται σε πρωτόκολλο συνεργασίας και δεσμεύουν τη σχολική μονάδα και τους γονείς ή κηδεμόνες. (παρ. 7 του άρθρου 17 του ν.4823/21)

Τη δήλωση συναίνεσης των γονέων ή κηδεμόνων για τη διενέργεια διεπιστημονικής εκπαιδευτικής αξιολόγησης από τα μέλη της Ε.Δ.Υ. και τη διαμόρφωση εξατομικευμένου προγράμματος εκπαίδευσης και διεπιστημονικής υποστήριξης του μαθητή με σαφή και αναλυτική περιγραφή των όρων και των διαδικασιών που αυτή περιλαμβάνει. (άρθρο 10 του κεφ. Β της υπό στοιχεία 134960/Δ3/2021 Υ.Α. – Β΄ 5009 στην περίπτωση ε΄ της παρ. 5)

  • IMG 321a3285f1bc53d668d6915f65808969 VaΤο έργο των ΕΔΥ:

Στο έργο των ΕΔΥ περιλαμβάνονται η υλοποίηση τόσο ομαδικών όσο και εξατομικευμένων δράσεων. Στόχος των δράσεων είναι η διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων ανεξαιρέτως των μαθητών στην εκπαίδευση και η προαγωγή συνολικά της γνωστικής και ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης, μέσω διεπιστημονικών πρακτικών. Σε αυτό το πλαίσιο οι ομαδικές δράσεις είναι σκόπιμο να έχουν πρωτεύοντα ρόλο. Οι εξατομικευμένες δράσεις σε ιδιαίτερο χώρο εκτός της τάξης, σχεδιάζονται και υλοποιούνται προσανατολισμένες στην ένταξη των μαθητών και είναι τόσες όσες χρειάζονται για την υποστήριξη αυτού του στόχου. Στις περιπτώσεις που υπάρχει ανάγκη πρόσθετων παρεμβάσεων η Ε.Δ.Υ. καθοδηγεί και διασυνδέει την οικογένεια με τους αρμόδιους φορείς.

  • Τα μέλη της Ε.Δ.Υ:

Τα μέλη της Ε.Δ.Υ. μετέχουν ισότιμα στις δραστηριότητες και τις διαδικασίες του Συλλόγου Διδασκόντων της σχολικής μονάδας στην οποία υπηρετούν». Από τα παραπάνω προκύπτει ότι:

α) το πρωτόκολλο συνεργασίας και η δήλωση συναίνεσης απαιτούνται στις περιπτώσεις που οι ΕΔΥ σκοπεύουν να εντάξουν μαθητή/μαθήτρια σε σταθερό και μόνιμο πρόγραμμα υποστήριξης και

β) ο ψυχολόγος και ο κοινωνικός λειτουργός των ΕΔΥ ανήκουν στο προσωπικό του σχολείου και δεν λειτουργούν ως «εξωτερικοί επισκέπτες». Σε αυτό το πλαίσιο τα μέλη των ΕΔΥ, σε αρχικό στάδιο, δέχονται και ακούν μαθητές/μαθήτριες που επιθυμούν να τους συναντήσουν για να αναφέρουν ή να ζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για κάποιο θέμα που τους/τις απασχολεί, χωρίς να απαιτείται η συναίνεση του γονέα/κηδεμόνα. Στη συνέχεια κρίνουν τα δεδομένα και αποφαίνονται για τυχόν ενέργειες.

Αν απαιτούνται ενέργειες σκόπιμης παρέμβασης/υποστήριξης στο πλαίσιο του σχολείου (ενδεικτικά: αξιολόγηση και εφαρμογή εξατομικευμένου προγράμματος) ζητείται η συναίνεση της οικογένειας και η υπογραφή του σχετικού πρωτοκόλλου συνεργασίας.

  • Ατομικός Φάκελος -Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης(ΕΠΕ)

Για όλους/όλες τους/τις μαθητές/μαθήτριες που υποστηρίζονται από τον θεσμό του Τμήματος Ένταξης τηρείται ατομικός φάκελος και υλοποιείται Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (παρ. 3 του άρθρου 8 του ν.3699/2008

Για την εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που φοιτούν στα σχολεία γενικής και τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης εφαρμόζονται ειδικά προσαρμοσμένα και εξατομικευμένα υποστηρικτικά εκπαιδευτικά προγράμματα.  Το ΕΠΕ αποτελεί παιδαγωγικό κείμενο δυναμικού και εξελίξιμου χαρακτήρα, το οποίο σχεδιάζεται και υλοποιείται με συνεργατικές διαδικασίες. Στην υλοποίηση του ΕΠΕ δύναται να συμμετέχει όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου. Για την εφαρμογή του ΕΠΕ, τους στόχους και την πορεία υλοποίησής του ενημερώνεται σε τακτική βάση, ο/η γονέας/κηδεμόνας του/της μαθητή/μαθήτριας.

  • Ο «θεσμός της Παράλληλης Στήριξης/Συνεκπαίδευσης» δεν ταυτίζεται με τον/την «εκπαιδευτικό της Παράλληλης Στήριξης/Συνεκπαίδευσης »

IMG f51dd1fe109d9ee6cf9ad2e8102da562 VaΗ παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αποτελεί έναν ενισχυτικό, ενταξιακό θεσμό, μια εκπαιδευτική προσέγγιση που διέπεται από την ενταξιακή παιδαγωγική και ως εκ τούτου θα πρέπει να υλοποιείται σύμφωνα με τις προτεινόμενες διεθνείς ενταξιακές πρακτικές, ώστε να αποφεύγεται ο διαχωρισμός ή/και ο στιγματισμός των μαθητών/τριών με αναπηρία και να επιτυγχάνονται τα μέγιστα παιδαγωγικά οφέλη.

Ο/Η εκπαιδευτικός της Παράλληλης Στήριξης/Συνεκπαίδευσης δεν λειτουργεί, ως προσωπικός δάσκαλος των μαθητών/τριων που υποστηρίζει, αλλά ως καταλύτης/διευκολυντής για τη μετάβασή τους από την εξατομικευμένη βοήθεια, στην αυτόνομη λειτουργία εντός της τάξης. Η διεθνής ερευνητική δραστηριότητα καταδεικνύει πως η παροχή συνεχούς και υψηλού βαθμού υποστήριξης των μαθητών/τριών με αναπηρία μέσω της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης ενέχει τον κίνδυνο να παρεμποδίσει την πρόοδό τους και να καταστούν άτομα μη παραγωγικά.

Ο/Η εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης και οι εκπαιδευτικοί της τάξης συνεργάζονται (συνδυαστικά με το ΕΠΕ) σε επίπεδο: α) σχεδιασμού και προγραμματισμού της διδασκαλίας και β) εφαρμογής των διαφοροποιημένων παρεμβάσεων. Απώτερο στόχο του συνεργατικού μοντέλου διδασκαλίας αποτελεί η ενσωμάτωση συγκεκριμένων διαφοροποιημένων πρακτικών και παρεμβάσεων στο πλαίσιο της συνδιδασκαλίας, οι οποίες υποστηρίζουν τις εξατομικευμένες ανάγκες του/της κάθε μαθητή/τριας στο πλαίσιο της τάξης-ομάδας με σκοπό την αυτονομία/ανεξαρτησία και την πρόοδο των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

  • Διαφοροποιημένη διδασκαλία-Ατομικός Φάκελος

Η Διαφοροποιημένη Διδασκαλία δεν ταυτίζεται με την Εξατομικευμένη Διδασκαλία. Η εξατομικευμένη μπορεί (όταν χρειάζεται) να αποτελεί τεχνική της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας. Για όλους/όλες τους/τις μαθητές/μαθήτριες που υποστηρίζονται από τον θεσμό της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης τηρείται ατομικός φάκελος (27922/Γ6/2007 Υ.Α. – Β΄449). Ο ατομικός φάκελος φυλάσσεται με ευθύνη του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου και για στοιχεία του φακέλου ενημερώνονται όλα τα μέλη του προσωπικού του σχολείου που εμπλέκονται στην εκπαίδευση του/της μαθητή/τριας, με σκοπό την καλύτερη υποστήριξή του/της σε μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό επίπεδο. Για όλους ισχύει το επαγγελματικό και επιστημονικό απόρρητο των πληροφοριών.

Συνάντηση του 6ου Σχολικού Δικτύου Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (6ου ΣΔΕΥ-ΚΕΔΑΣΥ) Εύβοιας.

20240909 101140aΣήμερα, Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024 και ώρα 9:00 με 11:00, σε αίθουσα του 12ου Δημοτικού Σχολείου Χαλκίδας, πραγματοποιήθηκε συνάντηση του 6ου Σχολικού Δικτύου Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (6ου ΣΔΕΥ) Εύβοιας. Στην συνάντηση συμμετείχαν 16 εκπαιδευτικοί μέλη των ΕΔΥ των σχολείων του δικτύου που συζήτησαν μεταξύ του και με τον προϊστάμενο του ΚΕΔΑΣΥ Εύβοιας για θέματα λειτουργίας των υποστηρικτικών δομών και ειδικότερα των ΕΔΥ.

Η λειτουργία των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ) στα σχολεία «γενικής εκπαίδευσης» ορίζεται στο άρθρο 17 του ν.4823/2021 και στην υπό στοιχεία 134960/Δ3/2021 Υ.Α. – Β΄ 5009.Στο έργο των ΕΔΥ περιλαμβάνονται η υλοποίηση τόσο ομαδικών όσο και εξατομικευμένων δράσεων.

Στόχος των δράσεων είναι η διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων ανεξαιρέτως των μαθητών στην εκπαίδευση και η προαγωγή συνολικά της γνωστικής και ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης, μέσω διεπιστημονικών πρακτικών. Σε αυτό το πλαίσιο οι ομαδικές δράσεις είναι σκόπιμο να έχουν πρωτεύοντα ρόλο. Οι εξατομικευμένες δράσεις σε ιδιαίτερο χώρο εκτός της τάξης, σχεδιάζονται και υλοποιούνται προσανατολισμένες στην ένταξη των μαθητών και είναι τόσες όσες χρειάζονται για την υποστήριξη αυτού του στόχου. Στις περιπτώσεις που υπάρχει ανάγκη πρόσθετων παρεμβάσεων η Ε.Δ.Υ. καθοδηγεί και διασυνδέει την οικογένεια με τους αρμόδιους φορείς.20240909 094114

Η παρακολούθηση της λειτουργίας και η επιστημονική εποπτεία και καθοδήγηση των Σ.Δ.Ε.Υ και των αντίστοιχων ΕΔΥ ανατίθεται από τον Ενιαίο Κανονισμό λειτουργίας των Σχολικών Δικτύων Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (Σ.Δ.Ε.Υ.) και των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης ΕΔΥ (ΥΑ.124960/Δ3/ΦΕΚ 5009/27 Οκτωβρίου 2021, παράγραφος 6 άρθρο 1) στο οικείο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε αναπτύξει (ως ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ Εύβοιας) την τακτική της συχνούς επικοινωνίας και μεθοδικής συνεργασίας- από την έναρξη αλλά και σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς-σχεδιάζοντας και υλοποιώντας ατομικές και ομαδικές παρεμβάσεις. Ωστόσο, η έννοια της δικτύωσης περιλαμβάνει και μορφές ομαδικής επικοινωνίας και διαλόγου ανάμεσα στις δομές που συγκροτούν το δίκτυο και διαμοιράζονται πόρους.

Δράσεις στο πεδίο – πρακτικές «εξόδου» των διεπιστημονικών μας ομάδων από το χώρο του ΚΕΔΑΣΥ. (σχ. έτος 2023-2024)

20240717 gartzios removebg previewΟι διεπιστημονικές ομάδες μας έχουν σταθερή σύνθεση για όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και σταθερό πεδίο αναφοράς (π.χ. τα δημοτικά σχολεία του Δήμου Χαλκίδας) η κάθε μια. Η επιλογή αυτή έχει ως σκοπό να συνδυάσει τις γνώσεις και δεξιότητες που συνεισφέρει η κάθε γνωστική πειθαρχία κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης (όπως αυτή εκπροσωπείται από το κάθε μέλος της διεπιστημονικής ομάδας), με τη «δυναμική ανάπτυξη» της ομάδας, ώστε να οικοδομείται ένα κοινό πεδίο γνώσης και δεξιοτήτων το οποίο θα διαμοιράζονται από κοινού όλα τα μέλη της. Έχουμε ως μόνιμη φροντίδα μας την ανάπτυξη ενός πυκνού δικτύου επικοινωνίας με το σχολικό πλαίσιο (σχολικές μονάδες του πεδίου αναφοράς της ομάδας) και το οικογενειακό πλαίσιο τόσο κατά τη φάση της «ανίχνευσης» πληροφοριών και της δημιουργίας του «ατομικού φακέλου» της κάθε περίπτωσης, όσο και μετά την αξιολόγηση για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών κατά τη διαδικασία της διαμόρφωσης του ΕΠΕ και την επιλογή των κατάλληλων διαφοροποιήσεων της εκπαιδευτικής πρακτικής. Έχουμε την πεποίθηση  ότι η εργασία των διεπιστημονικών μας ομάδων δεν μπορεί να περιορίζεται στα όρια της δομής μας (ΚΕΔΑΣΥ ΕΥΒΟΙΑΣ) και μόνο κατά το χρόνο της αξιολογικής διαδικασίας. Δεν μπορεί να περιορίζεται απλά στην καλύτερη δυνατή χρήση των αξιολογικών εργαλείων και τη αρτιότερη σύνταξη των σχετικών γνωμοδοτικών κειμένων… Επιπλέον, θα πρέπει να ενσωματώνει σταθερά σε όλα τα στάδια της εργασίας της, ως θεμελιώδες στοιχείο, την μέριμνα για τη διαφοροποίηση του εκπαιδευτικού πλαισίου του /της κάθε μαθητή/τριας και τη βελτίωση της υποστήριξης που του παρέχεται από το οικογενειακό πλαίσιο. Ο ορίζοντας που συνιστούν αυτές οι αλλαγές νοηματοδοτεί από την αφετηρία όλες τις φάσεις της εργασίας των διεπιστημονικών μας ομάδων, από την στιγμή που παραλαμβάνουν ένα αίτημα μέχρι τη στιγμή που συντάσσουν οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς που εμπλέκονται στην εκπαίδευση του εκάστοτε επωφελούμενου μαθητή/τριας και στη συνέχεια με τη συνεχή  συμβουλευτική επικοινωνία  με τους εκπαιδευτικούς του σχολικού πλαισίου για την δυναμική υποστήριξη τους κατά την υλοποίηση των στόχων του ΕΠΕ.

 

Στο πλαίσιο αυτό η ανάπτυξη κοινών δράσεων με τους σχολικούς οργανισμούς δηλαδή η έξοδος από το χώρο του ΚΕΔΑΣΥ ΕΥΒΟΙΑΣ και οι «επισκέψεις» των διεπιστημονικών μας ομάδων στις σχολικές μονάδες είναι ένα μέρος της εργασίας μας που προσπαθούμε  συστηματικά να αναπτύξουμε…

Ο παρακάτω πίνακας παρουσιάζει τις σχετικές παρεμβάσεις με βάση την κατανομή τους ανά μήνα και χωρισμένες σε δύο κατηγορίες (δια ζώσης και εξ αποστάσεως)

ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ 001

Για την ανάπτυξη των παρακάτω δράσεων ανταποκριθήκαμε σε αιτήματα δομών (σχολικών οργανισμών, παιδικών σταθμών, δήμων κ.λπ) αλλά και μεμονωμένων εκπαιδευτικών. Μια εικόνα παρουσιάζει ο παρακάτω πίνακας :
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ 002
Μια εικόνα της θεματολογίας των σχετικών παρεμβάσεων θα μπορούσαν να δώσουν οι παρακάτω ενδεικτικοί τίτλοι όπως είναι καταγραμμένοι στη σχετική βάση δεδομένων που διατηρούμε:
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ & ΣΥΝ/ΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ, ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ, ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ, ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΗΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ (ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ), ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ -ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ /ΤΡΙΩΝ ΜΕ ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ, ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΝΗΠΙΩΝ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ, ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΜΑΘΗΤΗ, ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΜΕ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ BULLING, ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΟΛΙΓΟΘΕΣΙΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΜΑΘΗΤΗ, ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΗΝ ΓΕΝΙΚΗ ΤΑΞΗ, ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΜΕΑΕ, ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΝΗΠΙΩΝ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΕΚΠ/ΚΟ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ- ΟΔΗΓΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ, ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΧΕΙ ΕΓΚΡΙΘΕΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ, ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΟΜΑΔΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ Ε.Π.Ε ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ, ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ/ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ Ή ΧΩΡΙΣ ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΗ, ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΘΕΙ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ (ΣΜΕΑΕ), ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΑΠΟ ΨΥΧΟΛΟΓΟ- ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΒΙΑΙΩΝ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ, ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΜΑΘΗΤΗ/ΤΡΙΑΣ ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΡΑΜΕΛΗΣΗΣ, ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ-ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ «ΑΠΟΚΛΙΝΟΥΣΩΝ» ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ, ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ & ΕΦΑΡΜΟΓΗ Ε.Π.Ε,ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙ ΔΙΑΛΟΓΟΣ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ, ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΨΥΧΟΛΟΓΟ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ, ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΜΕ ΜΑΘΗΤΗ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΑΠΟ ΨΥΧΟΛΟΓΟ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΜΑΘΗΤΗ, ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΑΠΟ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ ΝΗΠΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ, ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ ΝΗΠΙΩΝ ΓΙΑ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ, ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΝΗΠΙΩΝ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ -ΠΡΩΪΜΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΝΗΠΙΩΝ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΜΕ ΕΡΩΤΗΜΑ: ΕΠΑΝΑΦΟΙΤΗΣΗ – ΑΛΛΑΓΗ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ, ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ Ε.Π.Ε., ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΝΟΡΙΩΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ ΣΕ ΓΥΜΝΑΣΙΟ,ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΝΗΠΙΩΝ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΑΠΙΔΕΥΣΗΣ (ΣΜΕΑΕ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ) ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ, ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΕΚΠ/ΚΟ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ/ΤΗ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΑΤΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΟΜΑΔΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΕ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΒΗΜΑΤΩΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ Ε.Π.Ε. ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΣΗΣ ΗΜΙΑΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ , ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΜΕ ΟΜΑΔΑ ΕΚΠΑΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙ ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ/ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΕΝΕΕΓΥΛ, ΑΤΥΠΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΝΗΠΙΩΝ ΣΕ ΠΑΙΔΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ ΚΑΙ ΟΔΗΓΙΕΣ- ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ/ΣΤΙΣ ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ, ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΔΟΜΗΣ-ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΠΡΩΙΜΗΣ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗΣ ΣΤΟΥΣ ΠΑΙΔΙΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΧΑΛΚΙΔΑΣ ΚΑΙ ΔΙΡΦΥΩΝ ΜΕΣΑΠΙΩΝ, ΣΥΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΗΜΕΕΡΙΔΑ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ “ΟΙΝΟΥ ΜΕΛΑΘΡΟΝ” ΜΕ ΘΕΜΑ “ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΑΠΟΔΟΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗΣ”, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ (ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΣ) ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΜΑΣΘΗΤΕΥΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΟΥ ΕΕΕΕΚ, ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΠΟΥ ΘΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΝ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΙ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ( ΣΜΕΑΕ) ΚΑΤΟΠΙΝ ΑΙΤΗΣΕΩΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ, ΣΥΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΜΕΑΕ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΑΠΟΔΟΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗΣ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ, ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΝΗΠΙΩΝ-ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ,ΟΜΙΛΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ :ΠΡΩΙΜΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ & ΔΕΠ-Υ-ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΝΗΠΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΣΥΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΠΑΛ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΒΙΑΣ-ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ, ΟΜΙΛΙΑ ΣΕ ΓΟΝΕΙΣ/ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ ΜΕ ΘΕΜΑ:ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ,ΟΜΙΛΙΑ ΣΕ ΓΟΝΕΙΣ ΜΕ ΘΈΜΑ: ΠΡΩΙΜΕΣ ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΙ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΝΗΠΙΑΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ, ΟΜΙΛΙΑ ΣΕ ΓΟΝΕΙΣ ΝΗΠΙΩΝ, ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΜΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ, ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΓΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΟΜΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΝΗΠΙΩΝ ΣΕ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΕΡΓΟΥ.

Μια πιο συστηματική ταξινόμηση θα μπορούσε να κατηγοριοποιήσει τις σχετικές δράσεις ως εξής:ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ 003
(Στη στήλη συμμετέχοντες καταμετρούμε τον αριθμό των  συνεργατών μας (εκπαιδευτικών ΕΕΠ & εκπαιδευτικών ΕΑΕ) που συμμετείχαν για την οργάνωση και  υλοποίηση των δράσεων  – παρεμβάσεων της κάθε κατηγορίας)

Συνοπτικός Απολογισμός για το σχολικό έτος 2022-2023

Η δημόσια παρουσίαση  απολογιστικών στοιχείων για το έργο της δομής μας (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ΕΥΒΟΙΑΣ) το σχολικό έτος 2023-2024, «επιβάλει» λογικά την συνοπτική έστω παρουσίαση αντίστοιχων στοιχείων και για το προηγούμενο σχολικό έτος ( δηλαδή για το σχολικό έτος 2022-2023) ώστε να είναι δυνατές οι σχετικές συγκρίσεις.

Συνοπτικός πίνακας του αξιολογικού έργου των Διεπιστημονικών μας ομάδων.(2022-2023)

2022 2023 001

Στη φωτογραφία η παρουσία μας ως ΚΕΔΑΣΥ ΕΥΒΟΙΑΣ σε σεμινάριο στην Βόρεια Εύβοια

 

 

 

Κατάταξη (μη εξαντλητική) των περιπτώσεων σε βασικές ταξινομητικές κατηγορίες.(2022-2023)

2022 2023 002
Ποσοτικά στοιχεία για τις προτάσεις ένταξης στο κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο.(2022-2023)

2022 2023 003 1

Στη φωτογραφία, στιγμιότυπο οθόνης από τηλεδιάσκεψη της Διεπιστημονικής Ομάδας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με το Γυμνάσιο Κύμης.

ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΑΠΟ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ

Στην κατηγορία των προφορικά εξεταζόμενων, οι διεπιστημονικές μας ομάδες ενέταξαν κατά το σχολικό έτος 2013-2024 , 118 μαθητές μαθήτριες οι οποίοι/ες κατανέμονται ανά μήνα και φύλο ως εξής:ΠΡΟΦΟΡΙΚΑ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΙ 20240723 001
Οι μαθητές/ μαθήτριες που εντάσσονται στην κατηγορία των προφορικά εξεταζόμενων (η οποία προβλέπει την αντικατάσταση της γραπτής εξέτασης με προφορική) πρέπει να ανήκουν σε μια από τις παρακάτω κατηγορίες:
1) …είναι τυφλοί σύμφωνα με το Ν.958/1979 (ΦΕΚ 191 Α)ή έχουν ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67% ή είναι αμβλύωπες με ποσοστό αναπηρίας στην όραση τουλάχιστον 67%
2) …έχουν κινητική αναπηρία μόνιμη ή προσωρινή τουλάχιστον 67% που συνδέεται με τα άνω άκρα
3) …πάσχουν από σπαστικότητα των άνω άκρων
4) Παρουσιάζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθοφραφία
5) …μαθητές /μαθήτριες με σύνθετες γνωστικές συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας…
6) …μαθητές /μαθήτριες στο φάσμα του Αυτισμού δύνανται να εξετάζονται α) γραπτά σε ξεχωριστή αίθουσα με δυνατότητα παράτασης χρόνου , β) προφορικά)

 

Η κατανομή των σχετικών γνωματεύσεων ανά διεπιστημονική ομάδα έχει την παρακάτω μορφή:

ΠΡΟΦΟΡΙΚΑ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΙ 20240724 002

Η αντίστοιχη κατανομή ανάλογα με την ταξινομητική κατηγορία στην οποία εντάσσεται η κάθε περίπτωση ( Κινητικά Προβλήματα, Αισθητηριακά Προβλήματα, Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος) έχει την παρακάτω μορφή.
ΠΡΟΦΟΡΙΚΑ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΙ 20240724 003
Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει η κατανομή της σχετικής παροχής από την οπτική του έτους γέννησης του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας.
ΠΡΟΦΟΡΙΚΑ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΙ 20240724 004

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ -ΣΥΝΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Οι διεπιστημονικές μας ομάδες πρότειναν ή ανανέωσαν σε 146 περιπτώσεις το θεσμό της Παράλληλης Στήριξης συνεκπαίδευσης , από τις 653 περιπτώσεις που συνολικά αξιολογήσαμε, στη διάρκεια του σχολικού έτους 2023-2024 .

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΣΤΗΡΙΞΕΙΣ 20240720 001

Η «παράλληλη στήριξη – συνεκπαίδευση» ως εκπαιδευτική υπηρεσία, παρέχεται από το σχολικό πλαίσιο σε μαθητές που έχουν αξιολογηθεί από τη δομή μας. Δηλαδή προηγείται εισήγηση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ, αίτηση του γονέα στη σχολική μονάδα και έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης (π.χ. 11229 /Δ3/09-08-2022 & 15006/Δ3/04-11-2022).
Στην υπουργική απόφαση δεν γίνεται καμιά αναφορά σε ώρες ανά μαθητή διότι η «παράλληλη στήριξη- συνεκπαίδευση» προσφέρεται στους αναφερόμενους μαθητές για όλες τις ώρες που φοιτούν στο σχολείο και εμπλέκει/κινητοποιεί το σύνολο των εκπαιδευτικών και των υποστηρικτικών δομών που διαθέτει συγκεκριμένος ο εκπαιδευτικός οργανισμός. Στην ουσία συνίσταται σε μια σειρά διαφοροποιήσεις στο επίπεδο των εκπαιδευτικών στόχων, στην εξειδίκευση των μέσων και ειδικότερα στο περιεχόμενο και την εννοιολογική απαίτηση των μαθημάτων, τους προσδοκώμενους στόχους και τις διδακτικές μεθόδους ώστε να παρέχονται διευκολύνσεις στον/στην μαθητή/τρια, να αίρονται εμπόδια που συναντά κατά τη διδασκαλία. Οι προσαρμογές αυτές καταγράφονται και αποτελούν το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) που κατανέμει ρόλους και καθήκοντα στους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς και συνυπογράφεται και από τους γονείς.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΣΤΗΡΙΞΕΙΣ 20240720 002
Στόχος του θεσμού της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης είναι να επιτευχθεί ο μέγιστος βαθμός αυτονομίας των μαθητών/μαθητριών, τόσο σε μαθησιακό όσο και σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο, για την μετάβαση τους από την εξατομικευμένη υποστήριξη στην αυτόνομη λειτουργία τους στο πλαίσιο της τάξης.
Ο/Η εκπαιδευτικός ΕΑΕ του θεσμού της παράλληλης στήριξης συνεκπαίδευσης τοποθετείται σε σχολείο/ σχόλια όχι ως “ατομικός εκπαιδευτικός” μαθητών μαθητριών, αλλά με σκοπό την ένταξη τους στο σχολικό γίγνεσθαι, σε γνωστικό κοινωνικό και ψυχοσυναισθηματικό το επίπεδο. Η παρέμβαση του έχει τη δυνατότητα, σε συνεργασία με τον/ τους εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης, να αναφέρεται στον/στην μαθητή/ μαθήτρια της παράλληλης στήριξης, στις μικρο-ομάδες της τάξης, καθώς και στο σύνολο της τάξης και του σχολείου…. Στο πλαίσιο αυτό οι εκπαιδευτικοί που εμπλέκονται στην εκπαίδευση του παιδιού ” συνεργάζονται συνεχώς υποχρεωτικά για την ολοκληρωμένη υποστήριξη των μαθητών/ μαθητριών με έγκριση παράλληλης στήριξης- συνεκπαίδευσης, καθώς και το σύνολο των μαθητών του Τμήματος. Επίσης, τηρείται ατομικός φάκελος και υλοποιείται εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ)”. Επισημαίνεται ότι ” η εξατομικευμένη υποστήριξη δεν σημαίνει αποκλειστική διδασκαλία με τη μορφή ένας προς ένα” και ότι ” η ομάδα σχεδιασμού” έχει τη δυνατότητα να τροποποιεί ανάλογα το Ε.Π.Ε και τις ώρες υποστήριξης, με εισήγηση του ΚΕΔΑΣΥ. Στην εφαρμογή των διαφοροποιήσεων της διδασκαλίας συμμετέχει όλο το εκπαιδευτικό του σχολείου και ενημερώνεται σε τακτική βάση ο γονέας/ κηδεμόνας του/ της μαθητή/ μαθήτριας. Η εφαρμογή του θεσμού αποτελεί ευθύνη του σχολείου ως φορέα και σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι ο/ η εκπαιδευτικός παράλληλη στήριξη συνεκπαίδευσης έχει ατομικά το σύνολο αυτής της ευθύνης.

Η συμβολή της κάθε διεπιστημονικής μας ομάδας στην διαμόρφωση του συνολικού αριθμού των προτάσεων του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ ΕΥΒΟΙΑΣ για ενεργοποίηση του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης – Συνεκπαίδευσης αναλύεται ως εξής:
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΣΤΗΡΙΞΕΙΣ 20240720 003

Τα παιδιά με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού, το σχολικό έτος 2023-2024

Το παιδί με διαταραχή στο Αυτιστικό Φάσμα εμφανίστηκε σε 131 περιπτώσεις από τις 653 περιπτώσεις που συνολικά αξιολογήσαμε στην διάρκεια του σχολικού έτους 2023-2024 .
Τα παιδιά με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού είναι μια ταξινομητική κατηγορία, για ένταξη στην οποία ζητάμε γνωμάτευση παιδοψυχιάτρου. Οι σχετικές διαταραχές χωρίς να παρουσιάζουν ομοιογενή κλινική εικόνα συνεπάγονται δια βίου υποστήριξη. Αφορούν σε σημαντικές δυσκολίες στην επικοινωνία, στο λόγο, στην κοινωνική αλληλεπίδραση, αλλά και στην επεξεργασία των αισθητηριακών ερεθισμάτων.

ΔΑΦ 20240719 1

Η φωτογραφία αφορά σε συνάντηση με ομάδα Νηπιαγωγών για την οργάνωση ημερίδας …

Στοιχεία για τη συνάντηση της Δομής μας (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ΕΥΒΟΙΑΣ) με το υπερκινητικό παιδί κατά το σχολικό έτος 2023-2024.

Το υπερκινητικό παιδί το “συναντήσαμε” σε 127 από τις 653 περιπτώσεις που συνολικά αξιολογήσαμε στην διάρκεια του σχολικού έτους 2023-2024 .

Οι γνωματεύσεις που συγκρότησαν οι διεπιστημονικές μας ομάδες και αφορούν σε περιπτώσεις ΔΕΠΥ κατανέμονται στο χρόνο ( ανά μήνα)  ως εξής: ( Έχουμε επιπλέον κάνει διαφοροποίηση ανά φύλο)

ΔΕΠΥ 001

Τα παιδιά που ταξινομούνται στο υπερκινητικό σύνδρομο εμφανίζουν δυσχέρεια στον έλεγχο της κίνησης του σώματός τους με αποτέλεσμα να προκύπτουν δυσκολίες σε λειτουργίες όπως η συγκέντρωση , στη μαθησιακή διαδικασία και γενικότερα στην κοινωνικοποίηση. Η είσοδος στο σχολικό πλαίσιο είναι μια κρίσιμη στιγμή για το υπερκινητικό παιδί διότι τίθεται μπροστά στο καθήκον της ένταξης στους εκπαιδευτικούς κανόνες που απαιτούν περιορισμούς τόσο στην κίνηση όσο και την άμεση ικανοποίηση της επιθυμίας.
Η «υπερκινητικότητα», όπως αναδύεται στον κόσμο μας, μοιάζει να μας «αγγίζει» όλους μας (παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς, ειδικούς της ψυχικής υγείας κ.λ.π). Μας παρωθεί να στρέψουμε το βλέμμα μας σε παράγοντες όπως ο ιδιαίτερα έντονος χαρακτήρας με τον οποίο εκδηλώνεται η παιδική ενόρμηση, η ασφάλεια του μητρικού δεσμού, η εμπλοκή του παιδιού με την διαδικασία του παιχνιδιού αλλά και η σχέση του με το συμβολικό (δηλαδή κατεξοχήν με το λόγο), η «απάντηση» του παιδικού ψυχισμού σε συγκρούσεις που εκδηλώνονται στο εσωτερικό της οικογενειακής δομής… Φυσικά δεν πρέπει να αφήνουμε έξω από το οπτικό μας πεδίο και παράγοντες που αποτελούν γενικότερα χαρακτηριστικά της κοινωνίας μας όπως η ταχύτητα, το στρες, ο καταναλωτισμός ως ψυχαναγκαστική επιταγή, η απουσία τάξης και ηρεμίας. Στη βάση αυτή, η φάση της «ανίχνευσης», δηλαδή η χρονική περίοδος που μεσολαβεί ανάμεσα από την παραλαβή του αιτήματος μέχρι τον ορισμό της ημερομηνίας της επίσκεψης/ραντεβού, κατά την οποία η διεπιστημονική ομάδα αντλεί πληροφορίες και συγκροτεί τον ατομικό φάκελο της περίπτωσης , αποκτά ιδιαίτερη σημασία και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα της αξιολόγησης και της παρέμβασης.

Παρακάτω παρουσιάζουμε μια κατανομή των γνωματεύσεων ΔΕΠΥ ανάλογα με το έτος γέννησης των μαθητών(διαφοροποιώντας και με βάση το φύλο)

ΔΕΠΥ 002
Από τα στοιχεία που έχουμε καταγεγραμμένα φαίνεται να έχουν «ανιχνευτεί» επαρκώς ως ΔΕΠΥ-δηλαδή να έχει συγκεντρωθεί επαρκής πληροφορία για την πιθανότητα ένταξης στην κατηγορία κατά τη διαδικασία που διενεργεί η διεπιστημονική ομάδα πριν το «ραντεβού αξιολόγησης»- 46 περιπτώσεις από το σύνολο των 127, δηλαδή το 36,3%. Το στοιχείο αυτό οδηγεί αβίαστα στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στο στάδιο αυτό της διαδικασίας …
Ένα άλλο ζήτημα που ίσως θα έπρεπε να εντάξουμε στον μεθοδολογικό προβληματισμό μας, το επόμενο διάστημα, θα μπορούσε να είναι το κατά πόσο στις καταγραφές που διατηρεί η κάθε διεπιστημονική μας ομάδα- από τις επικοινωνίες της με το οικογενειακό και σχολικό πλαίσιο αλλά και με το ίδιο το «υπερκινητικό» παιδί- επιχειρεί (όλο και πιο συστηματικά) να αναζητεί και να απεικονίζει με το υποκειμενικό βίωμα του ίδιου του παιδιού, όπως αυτό εκφράζεται εξωλεκτικά (κυρίως κινητικά) αλλά και λεκτικά; Δηλαδή, ο ατομικός φάκελος της κάθε περίπτωσης εκτός από μετρήσεις, τεστ, και στοιχεία του οικογενειακού και εκπαιδευτικού πλαισίου κατά πόσο δίνει φωνή στο κάθε παιδί ξεχωριστά; Επιπλέον, θα πρέπει να αναστοχαστούμε και κατά πόσο αυτή η φωνή «συμμετέχει» στη διαμόρφωση των προτάσεών μας, για διαφοροποιήσεις στο εκπαιδευτικό και το οικογενειακό πλαίσιο, δηλαδή στο κείμενο που συντάσσουμε με τίτλο «Βασικοί Άξονες για την δημιουργία του Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης (ΕΠΕ)» και το οποίο συνοδεύει- χωρίς να ενσωματώνεται στην «Γνωμάτευση- Αξιολόγηση» .