This image, the first to be released publicly from VISTA, the worlds largest survey telescope, shows the spectacular star-forming region known as the Flame Nebula, or NGC 2024, in the constellation of Orion (the Hunter) and its surroundings.
Με αφορμή τον Robert Fulghum που έγραψε το 1986 το «Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζω τα έμαθα στο Νηπιαγωγείο» και με την υποψία ότι «το Νηπιαγωγείο αποτελεί πλέον τη μικρογραφία της Α’ τάξης Δημοτικού» (Kagan, 1990), επιχειρούμε να εξετάσουμε σύντομα την έννοια της σχολικής ετοιμότητας και τον ρόλο του Νηπιαγωγείου.
Τί είναι η Σχολική Ετοιμότητα;
Η σχολική ετοιμότητα αποτελεί μια πολυδιάστατη έννοια που αναφέρεται στη συνολική ικανότητα του παιδιού να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολικού πλαισίου. Το ζήτημα αναδείχθηκε στις ατζέντες της εκπαιδευτικής πολιτικής εδώ και 30 χρόνια (Brown, 2018), ως αποτέλεσμα ερευνών που έδειξαν ότι ένας μεγάλος αριθμός παιδιών ξεκινά το σχολείο χωρίς τις ακαδημαϊκές και/ή κοινωνικές δεξιότητες που απαιτούνται για την επιτυχία (Wildy & Styles, 2008), και ότι φαίνεται να υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της σχολικής ετοιμότητας κατά την είσοδο στο σχολείο και της μετέπειτα επιτυχίας στο σχολείο και στη ζωή (Matthews et al., 2010).
Όπως αναφέρεται, στη διεθνή βιβλιογραφία (Kokkalia et al., 2019· Williams et al., 2019), η σχολική ετοιμότητα δεν αφορά μόνο στο παιδί, αλλά αναπτύσσεται και εξελίσσεται μέσα σε ένα οικοσύστημα που περιλαμβάνει την οικογένεια, το σχολείο και το κοινωνικό περιβάλλον.
Σύμφωνα με το μοντέλο των τριών επιπέδων (Kokkalia et al., 2019· UNICEF, 2012) η σχολική ετοιμότητα περιλαμβάνει:
Την ετοιμότητα του παιδιού, δηλαδή την ανάπτυξη γνωστικών, γλωσσικών, συναισθηματικών, κοινωνικών και κινητικών δεξιοτήτων που του επιτρέπουν να εμπλακεί ενεργά και ουσιαστικά στη μαθησιακή διαδικασία.
Την ετοιμότητα του σχολείου, δηλαδή τη δυνατότητα του σχολείου να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των παιδιών. Ένα «έτοιμο» σχολείο προσαρμόζει το περιβάλλον, τη διδασκαλία και την οργάνωση ώστε να υποστηρίξει τη μάθηση όλων των παιδιών.
Την ετοιμότητα της οικογένειας, που αφορά στη στάση των γονέων απέναντι στη μάθηση, στη στήριξη που παρέχουν στο παιδί και στη συνεργασία τους με το εκπαιδευτικό πλαίσιο.
Η προσέγγιση αυτή ενισχύει την αντίληψη ότι η μετάβαση δεν αποτελεί ευθύνη μόνο του παιδιού, αλλά προϋποθέτει μια συλλογική ετοιμότητα και συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
Ο ρόλος του Νηπιαγωγείου στη σχολική ετοιμότητα μέσα από το νέο Πρόγραμμα Σπουδών
Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (Πεντέρη και συν., 2022) διαμορφώθηκε με γνώμονα μια σύγχρονη παιδαγωγική προσέγγιση, που ενσωματώνει το οικοσυστημικό μοντέλο ανάπτυξης του Bronfenbrenner (1979). Σύμφωνα με αυτό το θεωρητικό πλαίσιο, η ανάπτυξη του παιδιού και κατά συνέπεια η σχολική του ετοιμότητα επηρεάζονται από ένα σύνολο συστημάτων που βρίσκονται σε συνεχή αλληλεπίδραση: την οικογένεια, το σχολείο, την κοινότητα και το ευρύτερο κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο. Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (Πεντέρη και συν., 2022) ενισχύει την ολιστική και διασυνδεδεμένη προσέγγιση στη μάθηση, αντιμετωπίζοντας το παιδί όχι ως μεμονωμένη μονάδα αλλά ως μέρος ενός δυναμικού περιβάλλοντος. Αυτή η θεώρηση επιτρέπει στο Νηπιαγωγείο να λειτουργεί ως «γέφυρα» μεταξύ των διαφορετικών πλαισίων ανάπτυξης του παιδιού (μικροσύστημα – π.χ. οικογένεια, σχολείο· μεσοσύστημα – οι σχέσεις μεταξύ αυτών των πλαισίων· εξωσύστημα και μακροσύστημα). Επιδιώκει:
Την ολιστική ανάπτυξη του παιδιού μέσω τεσσάρων Θεματικών Πεδίων:
Παιδί και Επικοινωνία,
Παιδί, Κοινωνία και Εαυτός,
Παιδί και Θετικές Επιστήμες,
Παιδί, Σώμα και Δημιουργία.
Την καλλιέργεια γνωστικών, κοινωνικών, συναισθηματικών και ψυχοκινητικών δεξιοτήτων, ενισχύοντας την ετοιμότητα του παιδιού μέσω παιχνιδιού, βιωματικών δράσεων και ενεργού συμμετοχής.
Την οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τις οικογένειες, προωθώντας την ετοιμότητα της οικογένειας, μέσα από καθημερινή επικοινωνία, ανοιχτές εκπαιδευτικές πρακτικές και συμμετοχικά εργαλεία (π.χ. φάκελοι αξιολόγησης, αναστοχασμός, εβδομαδιαίος σχεδιασμός).
Τη δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος ανοιχτού, φιλικού και ευέλικτου, που λειτουργεί με παιδαγωγική ετοιμότητα και αποδοχή, επιτυγχάνοντας την ετοιμότητα του σχολείου να δεχτεί όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την αφετηρία τους.
Επιπλέον, επιτρέπει στον/στη νηπιαγωγό να λειτουργεί ως διαμεσολαβητής ανάμεσα στα συστήματα του οικοσυστήματος, παρατηρώντας, σχεδιάζοντας και ενισχύοντας διασυνδέσεις και μεταβάσεις, με επίκεντρο την ευημερία και τη μάθηση του παιδιού. Τέλος, ενσωματώνει σύγχρονες θεωρίες μάθησης και τεκμηριωμένες παιδαγωγικές προσεγγίσεις (π.χ. Reggio Emilia, πολυτροπικότητα, καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα) και εστιάζει στην ενδυνάμωση του ρόλου του/της νηπιαγωγού ως εμψυχωτή, παρατηρητή και υποστηρικτή της μάθησης.
Συμπερασματικά
Το Νηπιαγωγείο δεν προετοιμάζει απλώς το παιδί για το σχολείο. Αποτελεί το πρώτο οργανωμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο που τοποθετεί στο επίκεντρο το παιδί ως ολότητα και λειτουργεί ως κρίσιμος συνδετικός κρίκος για τη σχολική του πορεία.
Μέσα από το νέο Πρόγραμμα Σπουδών, το νηπιαγωγείο υλοποιεί στην πράξη τη σχολική ετοιμότητα και στα τρία της επίπεδα, ενισχύοντας τη συνεργασία παιδιού, οικογένειας και σχολείου — με στόχο όχι μόνο την ομαλή μετάβαση, αλλά και τη δημιουργία θετικών θεμελίων για τη δια βίου μάθηση.
Εδώ και χρόνια υπάρχει ο επιστημονικός αντίλογος σχετικά με το κατά πόσο, η έννοια της σχολικής ετοιμότητας έχει περιοριστεί σε μια στενή, θεωρητική προσέγγιση, η οποία παρουσιάζει το πρόβλημα ως κάτι που εντοπίζεται αποκλειστικά στο παιδί, αναθέτοντας την ευθύνη για την εκτίμηση της ετοιμότητας στα σχολικά συστήματα (Carlton & Winsler, 1999). Οι διαδεδομένες πρακτικές της καθυστερημένης εγγραφής στην Α’ Δημοτικού και της επανάληψης της τάξης δεν υποστηρίζονται από τα ερευνητικά ευρήματα (Carlton & Winsler, 1999). Αντιθέτως, έρευνες στον τομέα της εκπαίδευσης και της αναπτυξιακής ψυχολογίας υπογραμμίζουν τη σημαντική επίδραση που ασκεί μια ποικιλία παραγόντων στην ομαλή μετάβαση των παιδιών από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο, όπως τα ατομικά χαρακτηριστικά του παιδιού, τα χαρακτηριστικά του σχολείου και της τάξης που το υποδέχεται (Howes et al., 2008), καθώς και το οικογενειακό (Hindman et al., 2012) και κοινωνικό του περιβάλλον (Winsler et al., 2008· Lahaie, 2008). Ωστόσο, κατά την εξέταση των αλληλεπιδράσεων μεταξύ εκπαιδευτικών και οικογενειών στο σχολικό περιβάλλον, έρευνες καταδεικνύουν ότι αυτές οι σχέσεις έχουν τη δυνατότητα να επηρεάσουν τη γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών (Powell et al., 2010).
Επομένως, είναι ανάγκη να διαμορφωθεί ένα νέο πλαίσιο προσέγγισης και μια αλλαγή παραδείγματος στον τομέα της σχολικής ετοιμότητας, ώστε να οδηγηθούμε σε αναμορφωμένες πρακτικές. Πιθανώς, μία προσέγγιση βασισμένη στη βιγκοτσκιανή κοινωνικοπολιτισμική θεωρία και τη σύγχρονη αναπτυξιακή θεωρία (Carlton & Winsler, 1999), η οποία αντιμετωπίζει την ετοιμότητα ως μια αμφίδρομη διαδικασία, κατά την οποία τόσο το σχολείο όσο και το παιδί προσαρμόζονται ευέλικτα το ένα στο άλλο ώστε να διασφαλιστεί η επιτυχία. Στη βάση αυτών των διαπιστώσεων το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, φαίνεται να μπορεί να διαμορφώσει ένα κατάλληλο πλαίσιο δράσης και υποστήριξης.
Βιβλιογραφικές αναφορές
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Brown, C. P. (2018). School readiness. The Sage handbook of early childhood policy, 287-302.
Carlton, M. P., & Winsler, A. (1999). School Readiness: The Need for a Paradigm Shift. School Psychology Review, 28(3), 338–352. https://doi.org/10.1080/02796015.1999.12085969
Fulghum, R. (1986). All I need to know I learned in kindergarten. Ballantine.
Hindman, A., Miller, A., Froyen, L., & Skibbe, L. (2012). A portrait of family involvement during Head Start: Nature, extent, and predictors. Early Childhood Research Quarterly, 27(4), 654–667.
Howes, C., Burchinal, M., Pianta, R., Bryant, D., Early, D., & Clifford, R. (2008). Ready to learn? Children’s pre-academic achievement in pre-kindergarten programs. Early Childhood Research Quarterly, 23(1), 27–50.
Kagan, S. L. (1990). Readiness 2000: Rethinking Rhetoric and Responsibility. The Phi Delta Kappan, 72(4), 272–279. http://www.jstor.org/stable/20404382
Kokkalia, G., Drigas, A. S., Economou, A., & Roussos, P. (2019). School readiness from kindergarten to primary school. International Journal of Emerging Technologies in Learning (Online), 14(11), 4.
Lahaie, C. (2008). School readiness of children of immigrants: Does parental involvement play a role? Social Science Quarterly, 89(3), 684–705
Matthews, J. S., Kizzie, K. T., Rowley, S. J., & Cortina, K. (2010). African American boys: Understanding the literacy gap predicting academic trajectories and evaluating learning-related skills. Journal of Educational Psychology, 102(3), 757–771.
Powell, D. R., Son, S. H., File, N., & San Juan, R. R. (2010). Parent-school relationships and children’s academic and social outcomes in public school pre-kindergarten. Journal of School Psychology, 48(4), 269–292.
Unicef. (2012). School readiness: A conceptual framework. United Nations Children’s Fund: New York.
Wildy, H., & Styles, I. (2008). Measuring what students entering school know and can do: PIPS Australian, 2006–2007. Australian Journal of Early Childhood, 33(4), 43–52.
Williams, P. G., Lerner, M. A., Council on Early Childhood, Council on School Health, Sells, J., Alderman, S. L., … & Weiss-Harrison, A. (2019). School readiness. Pediatrics, 144(2), e20191766.
Winsler, A., Tran, H., Hartman, S. C., Magigan, A. L., Manfra, L., & Bleiker, C. (2008). School readiness gains made by ethnically diverse children in poverty attending center-based childcare and public school pre-kindergarten programs. Early Childhood Research Quarterly, 23(3), 314–329.
Την Τρίτη 13 Μαΐου 2025 στο 3ο Νηπιαγωγείο Φιλύρου σεε συνεργασία με το 1ο και 2ο Νηπ. Φιλύρου και στο πλαίσιο των δράσεων του Διαπεριφερειακού Θεματικού Δικτυου Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με ομαδα γονέων με θέμα: «Μαζί για την Σχολική ετοιμότητα. Ο ρόλος του Νηπιαγωγείου και της οικογένειας». Συζητήθηκαν:
Η συμβολή του Νηπιαγωγείου στη διαμόρφωση της σχολικής ετοιμότητας των παιδιών και ο ρόλος των γονέων.
Η επίδραση της χρήσης ψηφιακών συσκευών και διαδικτύου στον ποιοτικό χρόνο ενασχόλησης των γονέων με τα παιδιά τους αλλά και ο διαμεσολαβητικός ρόλος των γονέων στην απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών.
Ευχαριστώ την Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου κα Παρασκευή Σιδηροπούλου, για την πρόσκληση και όλους τους γονείς, καθώς και τις εκπαιδευτικούς των τριών σχολικών μονάδων που συμμετείχαν στη συνάντηση.
Στον σύνδεσμο που ακολουθεί μπορεί να βρείτε αναρτημένο το εγκεκριμένο από το ΙΕΠ Πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας για το Νηπιαγωγείο, Α’, Β’ και Γ’ Δημοτικού σε συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών με τίτλο: “Σπόροι Φωτός στην Πόλη: Τα Παιδιά Φροντίζουν, Στοχάζονται, Συμμετέχουν”
Πάντοτε στη λήξη μιας σχολικής χρονιάς, όταν εκπαιδευτικές δράσεις, προγράμματα και έργα ολοκληρώνονται, οι σκέψεις για τον ρόλο του σχολείου και των εκπαιδευτικών στη διαμόρφωση των μελλοντικών πολιτών πυκνώνουν.
«Αν θέλουμε ειρήνη στον κόσμο, πρέπει πρώτα να σεβαστούμε το παιδί.» Η Μαρία Μοντεσσόρι πίστευε ότι ο σεβασμός προς το παιδί δεν είναι αδυναμία, αλλά δύναμη. Είναι η βάση πάνω στην οποία οι εκπαιδευτικοί χτίζουν χαρακτήρες με αξίες. Καλλιεργούν συνειδητούς πολίτες.
Ο γνωστικός ψυχολόγος Jerome Bruner μας υπενθυμίζει ότι: «Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν νιώθουν ότι έχουν ρόλο, όταν τα ακούμε και τα καθοδηγούμε με σεβασμό και νόημα.» Δεν είναι παθητικοί δέκτες. Είναι ενεργοί διαμορφωτές της γνώσης και της στάσης τους απέναντι στη ζωή — όταν έχουν γύρω τους ενήλικες που αποτελούν ουσιαστικά πρότυπα.
Όμως το σχολείο δεν είναι μόνο του σε αυτό το έργο.
«Το παιδί είναι ψυχή σε μικρό σώμα», λέει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Και καλεί τους γονείς να το καθοδηγούν «να σέβεται τον Θεό, να αγαπά την αρετή και να αποστρέφεται το κακό.» Η συμπεριφορά προς τον δάσκαλο, τον συμμαθητή, τον ίδιο τον θεσμό του σχολείου διδάσκεται πρώτα στο σπίτι — με πράξεις, με λόγια, με βλέμματα.
Ο Πλάτων έλεγε πως η παιδική ηλικία είναι το θεμέλιο κάθε πολιτείας, ενώ ο Καποδίστριας συμπλήρωσε, πως «η ηθική ανατροφή των νέων είναι η ελπίδα της πατρίδος.»
Ως γονείς, ας αναρωτηθούμε: Τι αξίες βλέπει το παιδί στο σπίτι; Ποιο ύφος αντιγράφει; Τι σεβασμό διδάσκεται με το παράδειγμά μας;
Γιατί μόνο τότε θα σέβεται τον εκπαιδευτικό του. Μόνο τότε θα σέβεται τους συμμαθητές του. Μόνο τότε θα σέβεται το σχολείο — και αύριο, την κοινωνία.
Στο πλαίσιο των δράσεων ενημέρωσης του Διαπεριφερειακού Θεματικού Δικτύου Ασφάλεια στο Διαδίκτυο και σε συνεργασία με τον Ιωάννη Νοΐτση Σύμβουλο Εκπαίδευσης ΠΕ70 της ΔΠΕ Χαλκιδικής, το 1ο ΔΣ Μουδανιών και τον Σύλλογο Γονεων του 1ου ΔΣ Μουδανιών την Παρασκευή 2 Μαΐου 2024 και ώρα 18:00 – 20:00, πραγματοποιήθηκε ενημερωτική συζήτηση με γονείς και εκπαιδευτικούς στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Μουδανιών και θέμα:
«Γονείς-Παιδιά-Διαδίκτυο. Μια σχέση ευθύνης».
Ευχαριστώ τον συνάδελφο Ιωάννη Νοΐτση, τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο Γονέων του 1ου ΔΣ Μουδανιών για την ευκαιρία που μου έδωσαν να συζητήσουμε το ζήτημα του διαμεσολαβητικού ρόλου των γονέων στην ορθή και δημιουργική αξιοποίηση των ψηφιακών συσκευών και του διαδικτύου.
Τη Δευτέρα 28 Απριλίου 2025 και ώρα 18.30-20.30 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η συνάντηση στη Σχολή Γονέων του Ιδιωτικού Νηπιαγωγείου Η ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΜΠΑΛΟΝΙΩΝ στο Ασβεστοχώρι. Η συνάντηση οργανώθηκε στο πλαίσιο των δράσεων συμμετοχής των σχολείων στο Διαπεριφερειακό Θεματικό Δίκτυο Ασφάλεια στο Διαδίκτυο. Μέσα από βιωματικές δράσεις με τους συμμετέχοντες γονείς προσεγγίστηκε ο διαμεσολαβητικός ρόλος τους στην χρήση του διαδικτύου και των φορητών συσκευών από τα παιδιά.
Ευχαριστώ πολύ τη Διευθύντρια και την εκπαιδευτικό κα Σοφία Ντάλα για την πρόσκληση και την έως τώρα αγαστή συνεργασία.
Την Παρασκευή 4 Απριλίου 2025 πραγματοποιήθηκε συζήτηση με γονείς στη Σχολή γονέων του 1ου Νηπιαγωγείου Πανοράματος και θέμα: Μαζί για τη σχολική ετοιμότητα. Ο ρόλος του Νηπιαγωγείου, ο ρόλος των γονέων και το ψηφιακό περιβάλλον. Η δράση εντασσόταν στις ενημερωτικές δράσεις του Διαπεριφερειακού Δικτύου Ασφάλεια στο διαδίκτυο. Η βραδιά έκλεισε με μία απρόσμενη έκπληξη – δώρο έναν πίνακα κατασκευασμένο από τα παιδιά του νηπιαγωγείου με μία όμορφη αφιέρωση. Όμορφες στιγμές επικοινωνίας και κλίματος συνεργασίας.
Σήμερα Πέμπτη 27 Μαρτίου 2025 είχα τη χαρά να βρεθώ στο Χορτιάτη, όπου συνομίλησα με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς των δύο νηπιαγωγείων. Συζητήσαμε για τη σχολική ετοιμότητα, τον ρόλο του Νηπιαγωγείου και της οικογένειας και τη σημασία του ψηφιακού περιβάλλοντος. Τα νηπιαγωγεία είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν έργα των παιδιών στο πλαίσιο υλοποίησης του Προγράμματος Καλλιέργειας Δεξιοτήτων “Στο Διαδίκτυο τριγυρνάμε την αλήθεια αναζητάμε”. Συνεχίζουμε μαζί σε αυτή την προσπάθεια για μια ασφαλή και θετική εμπειρία στη μάθηση και στο διαδίκτυο για τα παιδιά μας. Ευχαριστώ τις Προϊσταμένες κα Αναστασία Σαράντη και κα Αριστέα Μπούγια για την πρόσκληση και όλους για τη θερμή υποδοχή και τη συμμετοχή!
Σήμερα, Πέμπτη 20 Μαρτίου, είχα τη χαρά να συμμετάσχω στη Σχολή Γονέων του 8ου Νηπιαγωγείου Πυλαίας, σε μια συνάντηση γεμάτη ουσιαστική αλληλεπίδραση, σκέψη και ανταλλαγή απόψεων.
Μέσα από τη συζήτησή μας, εξερευνήσαμε το φυσικό και ψηφιακό πλαίσιο της σχολικής ετοιμότητας, αναζητώντας τρόπους να στηρίξουμε τα παιδιά σε αυτή τη σημαντική μετάβαση. Οι προβληματισμοί, οι εμπειρίες και οι ερωτήσεις των γονέων και των εκπαιδευτικών έδωσαν ιδιαίτερο βάθος στη συζήτηση, καθιστώντας τη συνάντηση πραγματικά εποικοδομητική.
Ευχαριστώ θερμά την Προϊσταμένη του νηπιαγωγείου, κα Βίκυ Λιάκου, για την πρόσκληση, καθώς και όλες και όλους που συμμετείχαν με τόσο ενδιαφέρον και διάθεση για διάλογο.
Τη Δευτέρα 17 Μαρτίου και ώρα 18.30- 20.30 στη Σχολή Γονέων του 76ου Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης, η συζήτηση επικεντρώθηκε στη σχολική ετοιμότητα, τον ρόλο του σχολείου και των γονέων, καθώς και την επίδραση του ψηφιακού περιβάλλοντος στη μαθησιακή και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.
Η δράση αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών μου ως Πρέσβειρα του Διαπεριφερειακού Θεματικού Δικτύου Ασφάλειας στο Διαδίκτυο, με στόχο την ενημέρωση και υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Μια όμορφη έκπληξη ήταν η ανθοδέσμη που μου χάρισαν, μια κίνηση που με συγκίνησε ιδιαίτερα!
Ευχαριστώ θερμά την Προϊσταμένη κα Γεωργία Πλαστήρα, τους γονείς και τις εκπαιδευτικούς για τη συμμετοχή και τον γόνιμο διάλογο.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή
Πρόσφατα σχόλια