


Επειδή στις μαθήτριες και στους μαθητές του Α4 αρέσει και το θέατρο και η Οδύσσεια είπαμε να τα συνδυάσουμε. Το συμβούλιο των θεών και η αποστολή του Ερμή στην Καλυψώ, αλλά και η καλοπέραση του Ποσειδώνα στη χώρα των Αιθιόπων ξαναγράφτηκαν και εμπλουτίστηκαν από τα παιδιά που είχαν απίστευτη έμπνευση. Η Ήρα φυσικά και διαφώνησε με την απόφαση του Δία και της κορούλας του κι ευτυχώς που αυτός δεν παρεξηγήθηκε, ο Ερμής πείστηκε από την Καλυψώ να παραμείνει ο Οδυσσέας στο νησί της, αλλά αντέδρασαν οι θεοί από τον Όλυμπο, η Άρτεμις φώναξε στο συμβούλιο τον αδελφό της τον Απόλλωνα που ξεχάστηκε στους Δελφούς, η Αφροδίτη πήρε το μέρος της Καλυψώς, ο Ήφαιστος με τα εργαλεία του κυνηγούσε να φτιάξει τα φτερωτά παπούτσια του Ερμή και πολλά άλλα. Τα κείμενα γράφτηκαν από τα παιδιά ενώ υπέροχοι ήταν οι αυτοσχεδιασμοί τους.
Άρθρο (Ουρανία Κονσολάκη, Α4)
Τη Μαρία Αποστόλου την γνωρίζαμε. Την βλέπαμε στην πόλη μας, στη γειτονιά μας, στο εργαστήρι ζωγραφικής. Ξέραμε πως ζωγράφιζε με το στόμα και δεν μπορούσαμε να το πιστέψουμε. Το ίδιο δεν μπορούσαμε να πιστέψουμε και τον θάνατό της. Για αυτό και σκεφτήκαμε να της αφιερώσουμε το κύριο άρθρο του μήνα Οκτωβρίου, του μήνα που “έφυγε”.
Διαβάσαμε τα όσα γράφτηκαν για αυτή και επιλέξαμε τα βασικά σημεία της ζωής της, κάποιες φράσεις της, σημαντικά έργα της.
H Mαρία Αποστόλου γεννήθηκε και έζησε στο Λαύριο. Ήταν εκ γενετής τετραπληγική. Ζωγράφιζε από μικρό παιδί. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής με τη φροντίδα της Ένωσης “Ζωγραφική με το στόμα και το πόδι” και από τον Μάρτιο του 1996 υπήρξε μέλος της. Ήταν αισιόδοξη. Αν και στην αρχή πίστευε πως δεν θα μπορούσε να ζωγραφίσει με το στόμα, τελικά τα κατάφερε. Τα έργα της είναι γεμάτα χρώματα. Της άρεσαν τα τοπία και αυτά ζωγράφισε περισσότερο. Τοπία όμορφα, γαλήνια. Ούτε καν μπορούμε να φανταστούμε τη δύναμη που είχε ως άνθρωπος, αφού κατάφερνε να βλέπει τον κόσμο όμορφο, παρά τα εμπόδια της αναπηρίας της.
Η Μαρία Αποστόλου ζωγράφισε πολλές από τις χριστουγεννιάτικες κάρτες που στέλνουμε σε συγγενείς μας. Πήρε μέρος σε εκθέσεις ζωγραφικής σε όλη την Ελλάδα. Ήταν λαμπαδηδρόμος των Παραολυμπιακών αγώνων. Υπήρξε πρόεδρος και ιδρύτρια της Ένωσης Εικαστικών Καλλιτεχνών Λαυρεωτικής ΙΡΙΣ. Πάνω από όλα όμως ήταν πρότυπο ζωής.
Κάποιες πολύ σημαντικές για μας φράσεις της: “Η αναπηρία δεν είναι εμπόδιο”, “Ηρωισμός είναι να κάνεις την υπέρβαση. Να ξεπερνάς τις δυνάμεις σου”, “H Tέχνη είναι Λύτρωση. Λυτρώνει τον άνθρωπο (δημιουργό και θεατή) από τους φόβους του”.
Συνέντευξη από την Αθηνά Πατέλη για την Μαρία Αποστόλου ( Θεοδώρα Τερνιώτη, Α4)
-Ποια ήταν η Μαρία Αποστόλου, κυρία Πατέλη;
Η Μαρία Αποστόλου μικρή που ήταν αρρώστησε και έγινε παραπληγική. Παρ’ ολα αυτά δεν το έβαλε κάτω και έγινε ένας αποφασιστικός και θαρραλέος άνθρωπος, αλλά και ένας δυναμικός χαρακτήρας. Κατά δική της ομολογία αυτό το οφείλει στην τεράστια αγάπη που πήρε από τους γονείς της και ιδιαίτερα απ’ τον πατέρα της. Ο πατέρας της, την έβαζε στο καροτσάκι και μάζευε όλα τα παιδιά της γειτονιάς, όπου κατοικούσαν, να παίξουν μαζί της. Αποτέλεσμα να μην νιώσει ποτέ μοναξιά και όλα τα παιδιά της γειτονιάς να την θέλουν στο παιχνίδι, με ίσους όρους. Μεγαλώνοντας ήρθε σε επαφή με τη ζωγραφική, μέσω κάποιου φίλου της και την οποία άσκησε με το στόμα.
-Ποια ήταν τα αγαπημένα της θέματα;
Αγαπημένα της θέματα ήταν η φύση (λουλούδια κ.λ.π.) και η αγαπημένη της πόλη, το Λαύριο.
-Γιατί ίδρυσε την Ένωση Εικαστικών Καλλιτεχνών Λαυρεωτικής
Η αγάπη της για την ζωγραφική την έκανε να συστήσει την Ένωση Εικαστικών Καλλιτεχνών Λαυρεωτικής (‘Ιρις). Με την ίδρυση της Ένωσης η Μαρία απέδειξε τη δυναμικότητα του χαρακτήρα της , την αγάπη της για την πόλη της και τη διάθεση της να προσφέρει στον πολιτισμό. Επίσης είχε μεγάλη αναγνώριση από τα μέλη της Ένωσης και γι’ αυτό παρέμεινε πρόεδρος έως τον θάνατο της. Οργάνωσε μαθήματα ζωγραφικής για μικρούς και μεγάλους και καθιέρωνε δύο εκθέσεις, τουλάχιστον τον χρόνο. Επιπλέον, τα μέλη της ήθελε να γνωρίζονται μεταξύ τους και γι’ αυτό οργάνωνε εκδρομές και διασκεδάσεις.
-Τι άλλο θα μπορούσατε να μας πείτε για τη Μαρία Αποστόλου;
Ακόμη, μια πάρα πολύ σημαντική πληροφορία ήταν ότι είχε συμμετάσχει στους Παραολυμπιακούς αγώνες συνοδεύοντας την Ολυμπιακή φλόγα.
Επιμέλεια: ο αρχισυντάκτης Χρήστος Μητρογιάννης ( Β1)
Αυτοκρατορική Εφημερίς της Βιέννης
«ΕΚΤΑΚΤΟΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ: Ανακάλυψη επαναστατικών προκηρύξεων εντός της πόλεως!»
Βιέννη, έτος 1898: Σάλος έχει προκληθεί μετά την αποκάλυψη κρυφής εστίας παρανόμων όπου φυλάσσονταν προκηρύξεις και έντυπα που παρακινούν σε επανάσταση και κυκλοφορούν με την υπογραφή του Έλληνα λόγιου, Ρήγα Βελεστινλή. Η αστυνομία, μετά από μακρά παρακολούθηση, προέβη στην εξάρθρωση της σπείρας και συνέλαβε τους υποκινητές κατηγορώντας τους για τη διανομή επικινδύνων προκηρύξεων που περιέχουν ανατρεπτικές εκφράσεις και συνθήματα «κατά της τυραννίας» και καλούν σε «ένωση τους λαούς των Βαλκανίων», ενέργεια η οποία θεωρείται ύποπτη και ενάντια στην άρχουσα τάξη. Η Αυτοκρατορική κυβέρνηση επισημαίνει ότι καμία απολύτως ενέργεια αμφισβήτησης ή ανατροπής της ευρωπαϊκής ειρήνης και ευνομίας θα γίνει ανεκτή.»
Με αυτήν τη δυνατή εισαγωγή ξεκίνησε το σημερινό μάθημα με τους μαθητές του Γ4, αφού δουλέψαμε μια δραστηριότητα που συνδύαζε την ιστορία και τη λογοτεχνία με στόχο να κατανοήσουν βαθύτερα το επαναστατικό πνεύμα του Θούριου και τις αντιδράσεις που θα προκαλούσε ο Ρήγας Φεραίος και το έργο του στην κοινωνία της εποχής. Η αφήγηση της ανακοίνωσης δημιούργησε την αίσθηση του κινδύνου και ένα κλίμα προσμονής για τη συνέχεια της δραστηριότητας. Με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης έγινε η οπτικοποίηση της Βιέννης του 18ου αι. και ενσαρκώθηκαν οι διαφορετικές κοινωνικές ομάδες της εποχής τις οποίες θα εκπροσωπούσαν οι μαθητές.
Η δραστηριότητα πήρε τον τίτλο «Επικίνδυνες Ιδέες στη Βιέννη του 18ου Αιώνα: Οι Αντιδράσεις στο Θούριο του Ρήγα». Οι μαθητές χωρίστηκαν σε 4 ομάδες και ανέλαβαν ρόλους που αντιπροσώπευαν διάφορες κοινωνικές και εθνικές ομάδες της Βιέννης του 18ου αιώνα: α)Τους κατοίκους της Βιέννης, β) Τους Βασιλείς και ευγενείς της Ευρώπης, γ) Τους Έλληνες των παροικιών και δ) Τους Οθωμανούς παρατηρητές. Στόχος ήταν να προβληματιστούν για τις αντιδράσεις που θα προκαλούσε αυτή η είδηση στην κάθε κοινωνική ομάδα, λαμβάνοντας υπόψη τις πεποιθήσεις τους, την καταγωγή τους και την πολιτική κατάσταση της εποχής.
Η δραστηριότητα έφτασε στην κορύφωσή της όταν οι μαθητές παρουσίασαν τις αντιδράσεις των κοινωνικών τους ομάδων σε διαλόγους και μετέφεραν στην τάξη την ένταση, τον προβληματισμό ή τον φόβο που θα επικρατούσε στη Βιέννη του 1798:
Η αυστριακή βασιλική αυλή και οι ευγενείς της Ευρώπης αντέδρασαν έντονα, ζητώντας την άμεση καταστολή των επαναστατικών ιδεών και την παραδειγματική τιμωρία των «ανατρεπτικών στοιχείων».
Οι κάτοικοι της Βιέννης διχάστηκαν. Άλλοι αδιαφόρησαν για την είδηση γιατί δεν τους αφορούσε και άλλοι προβληματίστηκαν για τις πιθανές συνέπειες στη δική τους ζωή.
Οι Έλληνες της παροικίας αναστατώθηκαν με την σύλληψη του Ρήγα και φοβήθηκαν για το μέλλον της επανάστασης, ενώ πολλοί ήταν εκείνοι που φοβήθηκαν το ξέσπασμα της οργής του Σουλτάνου στους ομοεθνείς τους.
Οι Οθωμανοί διπλωμάτες ανησύχησαν για τη διάδοση των επαναστατικών ιδεών και την ενίσχυση της αντιοθωμανικής προπαγάνδας. Όλοι αναθεμάτιζαν τους γκιαούρηδες που τόλμησαν να σηκώσουν κεφάλι.
Στο τέλος της δραστηριότητας ακολούθησε συζήτηση για την ένταση της μεταναπολεόντιας εποχής, την αναταραχή που προκαλούσαν οι επαναστατικές ιδέες στα αυταρχικά καθεστώτα και την μυστικότητα και το θάρρος που απαιτούσε η διάδοση τέτοιων μηνυμάτων.
Η δραστηριότητα πέτυχε να ζωντανέψει την Ιστορία και τη Λογοτεχνία, προσφέροντας στους μαθητές μια σπάνια ευκαιρία να ζήσουν την ιστορική στιγμή σαν να ήταν μέρος της. Πραγματικά, η φλόγα της επανάστασης φάνηκε στους διαλόγους τους.
Η φιλόλογος, Αθανασία Ζιάτα
Η δημιουργικότητα στη διδασκαλία αποτελεί σημαντικό εργαλείο που βοηθά τους μαθητές να εμπλακούν ενεργά με τη μάθηση και να αναπτύξουν δεξιότητες που θα τους συνοδεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Σήμερα, οι μαθητές του Α1 συμμετείχαν σε μια δημιουργική και διαθεματική δραστηριότητα με τίτλο “Ταξίδι στον Χρόνο: Ζωντανεύοντας τους Αρχαίους Πολιτισμούς“, η οποία στόχευε στη βαθύτερη κατανόηση των τριών μεγάλων πολιτισμών της αρχαίας Ελλάδας: του Κυκλαδικού, του Μινωικού και του Μυκηναϊκού, μέσα από το δράμα, την αφήγηση και την ιστορική φαντασία, προσφέροντας πλούσια παιδαγωγικά οφέλη.
Οι μαθητές αντί να παραμείνουν παθητικοί δέκτες πληροφοριών, έγιναν οι ίδιοι “αφηγητές” ανακαλύπτοντας και αναδημιουργώντας τον αρχαίο κόσμο και «ζωντάνεψαν» τις ιστορίες των τριών πολιτισμών μέσα από ρόλους και φανταστικές καταστάσεις. Χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες όπου η καθεμιά ανέλαβε έναν από τους πολιτισμούς και αντλώντας στοιχεία από τα κύρια χαρακτηριστικά του (τα έργα τέχνης, τη θρησκεία, τους ηγέτες, ή τη μυθολογία) δημιούργησαν ιστορίες συνδυάζοντας την ιστορική πραγματικότητα και τη νεανική φαντασία. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργήσουν μια σύντομη ιστορία που αναπαριστούσε τη ζωή ή μια σημαντική στιγμή του κάθε πολιτισμού και να υποδυθούν τους ανάλογους ρόλους.
Για παράδειγμα, η ομάδα του Κυκλαδικού πολιτισμού περιέγραψε τη ζωή σε ένα νησί, παρουσίασε έναν έμπορο Κυκλαδίτη και έναν ναύτη ενώ μας μίλησε για τα έργα του ένας τεχνίτης ειδωλίων.
Η ομάδα των Μινωιτών οργάνωσε μια γιορτή στο ανάκτορο της Κνωσού, μας ενημέρωσε ο Μίνωας για τις αρμοδιότητες του ως βασιλιάς, οι ιέρειες για τις ετοιμασίες των προσφορών στους θεούς, γνωρίσαμε τους νεαρούς και τις νεαρές που έκαναν πρόβα για τα ταυροκαθάψια, ενώ εμφανίστηκαν αγχωμένοι οι έμποροι, οι ναυτικοί και οι διοικητικοί υπάλληλοι του ανακτόρου που βιάζονταν να τελειώσουν την καταμέτρηση των προϊόντων για να ξεκινήσουν οι εξαγωγές. Ιδιαίτερα υπερήφανοι για το έργο τους υπήρξαν οι κατασκευαστές του αποχετευτικού συστήματος που παινεύοντας για τη λειτουργικότητα του! Τέλος οι Μυκηναίοι στρατιώτες μάς αφηγήθηκαν τις μάχες τους και μας έδειξαν τον οπλισμό τους, ο Αγαμέμνονας μας αποκάλυψε τα σχέδια του για την Τροία καθώς ετοιμαζόταν να δεχτεί στην αίθουσα του θρόνου τος άλλους βασιλείς, ενώ οι τεχνίτες έτρεχαν να προλάβουν τις παραγγελίες των αγγείων, των κοσμημάτων και των τοιχογραφιών για την ανακαίνιση των δωματίων της βασίλισσας, Σε αυτόν τον πολιτισμό ιδιαίτερα υπερήφανοι ήταν οι γραφείς καθώς ένιωθαν ξεχωριστοί επειδή μόνο αυτοί κατείχαν το πολύτιμο μυστικό της Γραμμικής Β’!
Η δραστηριότητα έκανε την ιστορία των αρχαίων πολιτισμών ζωντανή και συναρπαστική για τους μαθητές. Μέσα από αυτήν, ανέπτυξαν δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας, αυτοέκφρασης και ενσυναίσθησης, που όχι μόνο ενίσχυσαν τη γνώση, αλλά τους βοήθησαν να συνδεθούν με το παρελθόν με τρόπο που θα τους μείνει αξέχαστος.
Η φιλόλογος, Αθανασία Ζιάτα
Η διδασκαλία της Ιλιάδας του Ομήρου προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για τη σύνδεση των μαθητών με τον αρχαίο κόσμο και τις αξίες του, ενώ παράλληλα δίνει τη δυνατότητα για ανάπτυξη κριτικής σκέψης, συνεργασίας και δημιουργικότητας. Με τους μαθητές της Β’ τάξης δοκίμασα μια καινοτόμο προσέγγιση για τη διδασκαλία της σύγκρουσης του Αχιλλέα και του Αγαμέμνονα στη Ραψωδία Α, με μια δραστηριότητα που ονόμασα «Ψηφιακό Συμβούλιο των Ηρώων». Σε αυτήν την εκπαιδευτική δραστηριότητα, οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά σε μια αναπαράσταση του συμβουλίου των ηρώων που παρακολούθησαν τη σύγκρουση των πρωταγωνιστών.
Αρχικά χωρίστηκαν σε πέντε ομάδες αναλαμβάνοντας να εκπροσωπήσουν διαφορετικούς ήρωες (Τον Οδυσσέα, τον Αίαντα, τον Μενέλαο, τον Πάτροκλο και τον Διομήδη). Στόχος τους : να διοργανώσουν ένα συμβούλιο για να επιλύσουν τη διαμάχη μεταξύ Αχιλλέα και Αγαμέμνονα -αφού ακούσουν τα επιχειρήματά τους – και να καταγράψουν τις λύσεις που προτείνουν για το συμφέρον όλων τους.
Στη συνέχεια, αφού παρακολουθήσαμε «ζωντανά» τη διαμάχη, συζητήσαμε με τη χρήση του διαδραστικού πίνακα τα κύρια σημεία των επιχειρημάτων των δύο ηρώων και περάσαμε στο επόμενο βήμα· Χρησιμοποιώντας το ψηφιακό ‘‘τραπέζι συμβουλίου’’ οι ομάδες μετά από σύσκεψη γεμάτη προβληματισμό, ταραχή και σύγχυση για την αναζήτηση κοινής λύσης που να ικανοποιεί τους πάντες, εκπροσώπησαν τους ήρωες τους και παρουσίασαν τις προτάσεις τους για την επίλυση της διαμάχης. Αφού ολοκλήρωσαν τις προτάσεις τους επιχειρηματολογώντας για την επιλογή τους, έγινε ψηφοφορία για την καλύτερη πρόταση.
Μετά τη λήξη του συμβουλίου και την απόφαση που λήφθηκε, συζητήσαμε για το πώς θα μπορούσε να είχε επιλυθεί η διαμάχη χωρίς να φτάσουν οι ήρωες σε σύγκρουση και το πώς σχετίζεται αυτή η σύγκρουση με σύγχρονα θέματα ηγεσίας και συνεργασίας των σύγχρονων χωρών.
Ο στόχος επετεύχθη : Με αυτήν την προσέγγιση οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, ιδιαίτερα σε ένα τέτοιο σοβαρό ζήτημα που έκρινε τη μοίρα πολλών και προβληματίστηκαν συνδέοντας την αρχαία διαμάχη με σύγχρονες έννοιες ηγεσίας, διαπραγμάτευσης και συνεργασίας.
Η φιλόλογος, Αθανασία Ζιάτα
Στον συνεργατικό πίνακα που ακολουθεί οι μαθητές/τριες της περιβαλλοντικής ομάδας της Α τάξης παρουσιάζουν τη γειτονιά τους ή το μέρος που ζουν. Οι εργασίες τους είναι καταπληκτικές και μαθαίνουμε κι εμείς μαζί τους. Πολλές φωτογραφίες είναι δικές τους. Μπορείτε να ρίξετε μια ματιά στον πίνακα κα να σχολιάσετε τις δουλειές τους.