Στο θέατρο Κάτω από τη γέφυρα για μία παράσταση που άξιζε

Στο θέατρο Κάτω από τη γέφυρα οι μαθητές/τριες της Β τάξης και του Α4. Παρακολούθησαν την παράσταση: Η ιστορία του γάτου που έμαθε σε έναν γλάρο να πετάει. Πρόκειται για ένα υπέροχο κείμενο  του Σεπούλβεδα  για την αποδοχή της διαφορετικότητας, για τη συνεργασία και την προστασία του περιβάλλοντος.  Οι μαθητές της Β τάξης είχαν διαβάσει ολόκληρο το βιβλίο κατά την περσινή χρονιά στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας και τώρα το είδαν δραματοποιημένο.

Η παράσταση είναι πολύ αξιόλογη και καταφέρνει μέσα σε λίγη ώρα να περάσει μηνύματα που συνδέονται με τις αξίες της ζωής.

469246871 8721926224570155 1921048952609803949 n      469378821 8721926387903472 5093968160948142747 n

Με αφορμή μια Παγκόσμια Μέρα-3/12/2024- Το σιωπηλό παιδί

Μέρα αναστοχασμού η σημερινή για όλους/ες τις εκπαιδευτικούς του σχολείου. Δεν ήταν εύκολο το εγχείρημα. Να δουλέψουν όλα τα τμήματα πάνω σε μία ταινία σε ομάδες, να συζητήσουν, να συναισθανθούν, να παίξουν, να μάθουν. Οι αρχικές αντιστάσεις – που είναι απόλυτα λογικές- έγιναν ενθουσιασμός. “Μιλάνε οι μαθητές που ποτέ δεν μιλούν! Συμμετέχουν οι μαθήτριες του τελευταίου θρανίου!”.  Η μία έκπληξη διαδέχεται την άλλη. Τα συναισθήματα γίνονται χορός, οι λέξεις γίνονται χορός, γιατί η νοηματική είναι χορός.

Αλλά ας δούμε γιατί και πώς.

Σήμερα Παγκόσμια μέρα για την Αναπηρία στόχος των δράσεων που έγιναν στο σχολείο ήταν η ευαισθητοποίηση απέναντι στα κωφά άτομα και η σημασία της γνώσης της νοηματικής γλώσσας. Οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν την βραβευμένη με Όσκαρ μικρού μήκους ταινία “The silent child”. Στη συνέχεια χωρίστηκαν σε ομάδες και δούλεψαν φύλλα εργασίας που άνοιξαν διάλογο για τη σημασία που έχει η κατανόηση της διαφορετικότητας και η στήριξη των κωφών στην εκπαίδευση. Στο τέλος, χόρεψαν με τα χέρια (νοηματική) και σχημάτισαν λέξεις που αποτύπωναν τα συναισθήματα της μικρής Λίμπι (της κωφής πρωταγωνίστριας). Κάποιες από αυτές τις βλέπετε στις εικόνες.
Μπορείτε να τις διαβάσετε;
Σε κάθε περίπτωση σας συνιστούμε να δείτε την ταινία ανεξάρτητα από Παγκόσμιες μέρες.
Αν είστε εκπαιδευτικοί μπορείτε να αξιοποιήσετε και το φύλλο εργασίας.

Περιμένοντας τα Χριστούγεννα στο εργαστήριο των Φυσικών Επιστημών

Καλό μήνα!
Στο Εργαστήριο Θετικών Επιστημών τού σχολείου μας ετοιμαζόμαστε για τα Χριστούγεννα 🎄❄
Σας προσκαλώ κάθε μέρα, μέχρι τα Χριστούγεννα, να ανοίγουμε και μια “πόρτα” 🌟
Ελένη Σωφρόνη
Φυσικός, υπεύθυνη εργαστηρίου

Ένας περίπατος στη γειτονιά αφορμή για τοπική ιστορία-Περιβαλλοντική ομάδα Α τάξης

Η περιβαλλοντική ομάδα της Α τάξης βγήκε στη γειτονιά να δει τις προτομές, τους ανδριάντες και τα αγάλματα και να μάθει την ιστορία του τόπου μέσα από αυτά. Κονοφάγος, Διαμαντόπουλος, Σερπιέρι, ανδριάντας Κολοκοτρώνη, Ποντίων, μνημείο για τους νεκρούς από την πείνα την περίοδο της Κατοχής. Υπεύθυνη: η κυρία Κώτσογλου. Μαζί της ο κύριος Αθανασίου.

Αναμένουμε τις εντυπώσεις των μαθητών/τριών από τη σχετική δράση.

468869062 8700960636666714 4830340757761813028 n

Συμμετοχή του σχολείου μας στο πρόγραμμα Διαδρομές του ΕΚΠΑ

Πώς νιώθουμε στην τάξη; Ποια τα θετικά της σημεία; Τι χρειάζεται να αλλάξουμε; Έναρξη του προγράμματος Διαδρομές με αυτά τα ερωτήματα προκειμένου να συνειδητοποιήσουμε τη σημασία που έχει ο μικρόκοσμος της τάξης για τα συναισθήματά μας. Τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες για το πώς βλέπουν τις μεταξύ τους σχέσεις και τι θεωρούν σημαντικό. Οι απαντήσεις τους έγιναν συννεφόλεξο στο οποίο φαίνεται πως οι μαθητές/τριες θεωρούν πως η αλληλοβοήθεια και η συνεργασία ( συγγενείς έννοιες) αποτελούν τα βασικά συστατικά μιας ευτυχισμένης τάξης. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί: Αναστασία Πρίφτη και Ευαγγελία Χριστοδούλου.

468821642 8696980937064684 6088801343016379612 n

Τι είναι ισοϋψείς καμπύλες και γιατί μας ενδιαφέρουν; Απορίες της περιβαλλοντικής ομάδας της Β τάξης.

Ισοϋψείς καμπύλες; Τι να σημαίνει άραγε και γιατί εμείς που ασχολούμαστε με το νερό και τα ρέματα  της περιοχής χρειάζεται να ξέρουμε αυτές τις λέξεις;  Την Πέμπτη 28/11 ήταν μια μέρα που τα Μαθηματικά συνάντησαν τη Γεωγραφία και εμάς. Ο  μαθηματικός του Εσπερινού Γυμνασίου με ΛΤ Λαυρίου, κύριος Καραδημητρίου, προσπάθησε να μας εξηγήσει με διαγράμματα και παραδείγματα τη σημασία που έχουν οι ισοϋψείς καμπύλες για το νερό και τη συμπεριφορά των ρεμάτων. Στην αρχή δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι ακριβώς είναι αυτές οι ισοϋψείς.  Στη συνέχεια, όμως, αναγνωρίσαμε τη σημασία που έχουν και γίναμε κατά κάποιο τρόπο τοπογράφοι. Αρχίσαμε να αναγνωρίζουμε τις πληροφορίες που μας δίνουν και τη σημασία που έχουν αυτές για τη συμπεριφορά του νερού.

Η περιβαλλοντική ομάδα της Β τάξης

468699979 8698887526874025 1030053299795911081 n      468747399 8698896883539756 1434808349245431503 n

Οι μαθήτριες της Περιβαλλοντικής ομάδας της Α τάξης γράφουν για την εμπειρία τους

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΤΑΛΛΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΡΓΥΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΟΛΥΒΔΟΥ  ΣΤΗ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗ

Νοέμβριος 2024

Την  1Η Νοεμβρίου η Περιβαλλοντική ομάδα της Α’ Γυμνασίου του 1ου Γυμνασίου Λαυρεωτική <<Περπατάω στη Λαυρεωτική>>  συμμετείχαμε εκπαιδευτικό στο πρόγραμμα  ‘’Αργύρου Πηγή’’  του ΚΕΠΕΑ Λαυρίου.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με  μια σύντομη παρουσίαση στο χώρο ΚΕΠΕΑ των μεταλλείων  στην Λαυρεωτική από τα αρχαία χρόνια έως την σύγχρονη εποχή.

Έπειτα επισκεφτήκαμε την περιοχή της Αγίας Τριάδας στην Καμάριζας. Είδαμε πως ήταν οι αρχαίες αλλά και οι πιο πρόσφατες  μεταλλευτικές στοές. Έγινε η αναπαράσταση της  συλλογής  των μεταλλευμάτων, της χειροδιαλογής των μεταλλευμάτων,   η λειτουργία των πλυντηρίων, η σωστή διαχείριση του νερού κλπ.

Ακολούθως πήγαμε στα εργαστήρια εμπλουτισμού μεταλλεύματος (αρχαία πλυντήρια)  στην Σούριζα.

Ευχαριστούμε τις υπεύθυνες του ΚΕΠΕΑ Λαυρίου για την  εμπεριστατωμένη παρουσίαση του προγράμματος.

Κονσολάκη Ουρανία

Πλευριτάκη Λυδία

Σουλιώτη Γιώτα

20241101 100915 Αντιγραφή20241101 115526 Αντιγραφή20241101 121013 Αντιγραφή20241101 112311 Αντιγραφή

εικόνα Viber 2024 11 19 20 40 35 805

Η δική μας πόλις-κράτος

                                         Οι μαθητές δημιουργούν τη δική τους Πόλη-Κράτος

 

Καθώς συνεχίζουμε να εξερευνούμε την αρχαία Ελλάδα στο μάθημα της Ιστορίας, σήμερα με τους μαθητές  του Α1 και Α3 (έπεται στη συνέχεια και το Α4) οργανώσαμε μια δημιουργική δραστηριότητα για να κατανοήσουν την σημασία και τη δομή της πόλης κράτους. Αφού διδάχτηκαν σε προηγούμενο μάθημα τα βασικά στοιχεία της,  οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες  ανέλαβαν να δημιουργήσουν τη δική τους φανταστική πόλη-κράτος, δίνοντάς της όνομα, ορίζοντας έναν θεό ή θεά προστάτη και κατασκευάζοντας ένα ολοκληρωμένο σχέδιο της πόλης. Τα μολύβια και τα χρώματα κινούνταν ταχύτατα πάνω στα χαρτόνια σχεδιάζοντας τα τείχη της πόλης, την αγορά, τους ναούς και άλλες δομές, ενώ καθόρισαν και 5 βασικούς νόμους για τη διοίκηση της φανταστικής κοινότητάς τους σκεπτόμενοι πώς αυτοί επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών με βάση το πολίτευμα διακυβέρνησης που επέλεξαν.

Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας, χρησιμοποιήσαμε τον διαδραστικό πίνακα για να προβάλουμε την αρχαία Αθήνα αλλά και μερικές εντυπωσιακές οπτικές αναπαραστάσεις μιας πόλης-κράτους, πραγματικές ή σχεδιασμένες με την τεχνολογία ΑΙ, που αποτέλεσαν το κατάλληλο οπτικό ερέθισμα για να κατανοήσουν  την οργάνωση μιας αρχαίας πόλης από τα αμυντικά τείχη μέχρι την αγορά και τους ναούς. Έτσι από μια αφηρημένη έννοια η πόλη κράτος έγινε απτή, συγκεκριμένη, δίνοντάς τους τα απαραίτητα ερεθίσματα για να σχεδιάσουν τη δική τους.  Στο τέλος της δραστηριότητας κάθε ομάδα παρουσίασε την πόλη-κράτος της εξηγώντας τη διάταξη, τους θεούς, τους νόμους, και τον τρόπο ζωής των κατοίκων της.

Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες συζητήσεις που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας ήταν η απόφαση της κάθε ομάδας για το ποιες από τις άλλες πόλεις-κράτη θα έκαναν σύμμαχο. Οι μαθητές μελετούσαν την κάθε μια προσεκτικά και αποφάσιζαν με βάση τις δυνάμεις και τις αδυναμίες της δικής τους πόλης και των άλλων ώστε να επιλέξουν στρατηγικά όποιες θα τους ήταν  χρήσιμες ως σύμμαχοι.

Οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενθουσιασμό και το όλο εγχείρημα δούλεψε εξαιρετικά γιατί,  όχι μόνο ζωντάνεψε το μάθημα της ιστορίας, αλλά ανέδειξε τη συνεργασία, τη φαντασία, τη στρατηγική σκέψη των μαθητών και τη δύναμη της βιωματικής μάθησης. Έτσι η ιστορία μπορεί να γίνει ένα συναρπαστικό ταξίδι!

 

Η φιλόλογος, Αθανασία Ζιάτα

εικόνα Viber 2024 11 19 20 40 35 805 εικόνα Viber 2024 11 19 20 40 35 904εικόνα Viber 2024 11 19 20 40 37 596εικόνα Viber 2024 11 19 20 40 37 716εικόνα Viber 2024 11 19 20 40 37 822εικόνα Viber 2024 11 19 20 40 37 966εικόνα Viber 2024 11 19 20 40 38 184

Μνήμες από την 17η Νοεμβρίου 1973- Συνέντευξη από τον υποδιευθυντή του σχολείου, κύριο Βασίλη Χατζηιωάννου

Τη συνέντευξη πήρε η μαθήτρια του Β3 και μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας, Ιόλη Φωτιάδη

Συνέντευξη από τον υποδιευθυντή Βασίλη Χατζηιωάννου για τα βιώματά του από τη 17η Νοεμβρίου 1973

Δημοσιογράφος: Καλημέρα σας, κύριε Χατζηιωάννου, σας ευχαριστώ πολύ που δεχτήκατε την πρόσκλησή μου για να πραγματοποιηθεί η σημερινή συνέντευξη για το θέμα του Πολυτεχνείου.

Κ. Χατζηιωάννου: μετά χαράς να μεταδώσω την προσωπική μου εμπειρία σε μαθητές και νέους για την εξέγερση του Πολυτεχνείου.

Δημοσιογράφος: κύριε Χατζηιωάννου, αρχικά θα ήθελα να μου πείτε πόσο χρονών ήσασταν και τι τάξη πηγαίνατε όταν διαδραματίστηκε η εξέγερση του Πολυτεχνείου.

Κ. Χατζηιωάννου:  Φέρνοντας το παρελθόν στη μνήμη μου θυμάμαι ότι ήμουν μαθητής 2ας ή 3ης Γυμνασίου , δηλαδή περίπου 13 με 14 ετών.

Δημοσιογράφος: Είχατε κάποιον συγγενή που έζησε από κοντά τα γεγονότα;

Κ. Χατζηιωάννου: Εκείνες τις μέρες θυμάμαι στο σχολείο υπήρχε αναταραχή. Πολλοί μαθητές φύγανε για να πάνε στο Πολυτεχνείο. Μέσα σε αυτούς και ο μεγάλος μου αδελφός.

Δημοσιογράφος: Πού ήσασταν εσείς όταν ο αδελφός βρισκόταν στο Πολυτεχνείο;

Κ. Χατζηιωάννου: Εγώ μετά το σχολείο γύρισα στο σπίτι. Η μητέρα μου με ρωτούσε συνέχεια με άγχος και αγωνία που βρισκόταν ο αδελφός μου. Όμως δίσταζα να της απαντήσω διότι δεν ήθελα να την ανησυχήσω περισσότερο. Όμως τα νέα από γειτονιά σε γειτονιά διαδόθηκαν γρήγορα και  έτσι έφτασαν και στη δική μου γειτονιά. Η μητέρα μου κατάλαβε πως πολλοί μαθητές, αναμεσά τους και ο αδελφός μου, ήταν στο Πολυτεχνείο.

Δημοσιογράφος: Ακούσατε τη ραδιοφωνική εκπομπή του Πολυτεχνείου; Τι θυμάστε από αυτήν;

Κ. Χατζηιωάννου: Θέλαμε να μάθουμε πληροφορίες για το τι συνέβαινε στο Πολυτεχνείο, όμως οι ραδιοφωνικοί σταθμοί δεν ανέφεραν με εντολή του κράτους απολύτως τίποτα. Καθώς γυρίζαμε σταθμούς, κάποια στιγμή ακούμε έναν σταθμό με πολλά παράσιτα όπου η Μαρία Δαμανάκη έλεγε:  «Εδώ Πολυτεχνείο, εδώ Πολυτεχνειο. Σας μιλάει ο ραδιοφωνικός σταθμός των ελεύθερων Ελλήνων,  των ελεύθερων φοιτητών». Μετά από λίγη ώρα ακούσαμε: «Χρειαζόμαστε επιδέσμους, χρειαζόμαστε γιατρούς». Κάποιοι είχαν ήδη χτυπηθεί, η αστυνομία και ο στρατός είχαν περικυκλώσει το Πολυτεχνείο και παντού υπήρχαν ελεύθεροι σκοπευτές που ρίχνανε εν ψυχρώ.

Δημοσιογράφος: Πότε γύρισε ο αδελφός σας από το Πολυτεχνείο και τι έκανε όλες τις ώρες που βρισκόταν εκεί;

Κ. Χατζηιωάννου: Το βράδυ της ίδιας μέρας ο αδελφός μου γύρισε από το Πολυτεχνείο στο σπίτι με πρησμένα και μελανιασμένα μάτια. Η μητέρα με αυστηρό τόνο απαίτησε να μάθει τι ακριβώς του είχε συμβεί και γύρισε πίσω σε τέτοια κατάσταση. Τα λόγια της έκρυβαν αγωνία, αλλά και ανακούφιση γιατί ο γιος της γύρισε σπίτι ζωντανός. Ο αδελφός μου άρχισε να εξιστορεί τα γεγονότα που είχαν συμβεί. Οι αστυνομικοί είχαν πάρει ένα ασθενοφόρο το οποίο το παρουσιάσανε ως προσφορά της κυβέρνησης για τη μεταφορά των τραυματιών και της παράδοσης φαρμάκων. Όμως, μέσα στο ασθενοφόρο κρύβονταν αστυνομικοί πάνοπλοι γεμάτοι με καπνογόνα και δακρυγόνα που άρχισαν να τα πετάνε μέσα στον κόσμο. Πολλοί από αυτούς φύγανε. Όσοι δεν φοβήθηκαν τις σφαίρες έμειναν και έτρεχαν τα δάκρυά τους και τρέμανε, μέχρι που εκείνοι αναγκάστηκαν να φύγουν. Τις επόμενες μέρες απαγορεύτηκε η κυκλοφορία και μέναμε όλοι κρυμμένοι στα σπίτια μας.

Δημοσιογράφος: Σας ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο σας, που μοιραστήκατε μαζί μας τις εμπειρίες σας.

Τι έχουμε συγκρατήσει από τις γιορτές του Πολυτεχνείου;

Πηγαίνουμε στη Β Γυμνασίου. Κάθε χρόνο, από το Νηπιαγωγείο ακόμα, μαθαίνουμε για το τι έγινε στο Πολυτεχνείο. Παρακάτω θα διαβάσετε τις θυμόμαστε από όλες αυτές τις γιορτές.

Η εξέγερση του Πολυτεχνείου ήταν μαζική εκδήλωση αντίθεσης κατά της στρατιωτικής δικτατορίας. Συνέβη μεταξύ 14 και 17 Νοεμβρίου του 1973. Ξεκίνησε με την κατάληψη του ΕΜΠ από φοιτητές και σπουδαστές. Οι φοιτητές ζητούσαν δημοκρατία, αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, ελεύθερες φοιτητικές εκλογές.  Μαζί τους πήγαν εργάτες και αγρότες. Βασικό σύνθημα ήταν: Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία. Υπήρχαν πολλά θύματα. Αναφέρονται 24 νεκροί, αλλά υπήρχαν και άλλοι.  2000 υπολογίζονται οι τραυματίες. Η εξέγερση έληξε όταν το πρωί της 17ης Νοεμβρίου ένα τανκ γκρέμισε την πύλη του Πολυτεχνείου και μπήκε μέσα στον χώρο, παρά τις διαπραγματεύσεις που είχαν προηγηθεί.  Την ίδια στιγμή κηρύχτηκε στρατιωτικός νόμος που απαγόρευε τις συγκεντρώσεις. Οι φοιτητές και ο κόσμος που ήταν μέσα στο Πολυτεχνείο προσπαθούσε να ξεφύγει, χωρίς αποτέλεσμα πολλές φορές, αφού τους είχαν περικυκλώσει δυνάμεις της αστυνομίας.

Χαρακτηριστικές στιγμές: Ο σταθμός του Πολυτεχνείου που έκανε εκκλήσεις στους στρατιώτες να αψηφήσουν τις εντολές των ανωτέρων τους, ο εκφωνητής που απήγγειλε τον εθνικό ύμνο, οι φοιτητές που παρά την είσοδο του τανκ παρέμειναν στον χώρο και τραγούδησαν τον εθνικό ύμνο, οι στρατιώτες που προστάτεψαν φοιτητές από τη βία της αστυνομίας, τα σπίτια στις γύρω γειτονιές που άνοιξαν τις πόρτες τους για να υποδεχτούν κυνηγημένους φοιτητές, οι ελεύθεροι σκοπευτές που πυροβολούσαν από τις ταράτσες.

467162299 8623918811037564 5976736401612289989 n

Έλενα Ρούσσου, Κασσιανή Σαββίδη, μέλη της  δημοσιογραφικής ομάδας, Β2