Οι μαθητές δημιουργούν τη δική τους Πόλη-Κράτος
Καθώς συνεχίζουμε να εξερευνούμε την αρχαία Ελλάδα στο μάθημα της Ιστορίας, σήμερα με τους μαθητές του Α1 και Α3 (έπεται στη συνέχεια και το Α4) οργανώσαμε μια δημιουργική δραστηριότητα για να κατανοήσουν την σημασία και τη δομή της πόλης κράτους. Αφού διδάχτηκαν σε προηγούμενο μάθημα τα βασικά στοιχεία της, οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανέλαβαν να δημιουργήσουν τη δική τους φανταστική πόλη-κράτος, δίνοντάς της όνομα, ορίζοντας έναν θεό ή θεά προστάτη και κατασκευάζοντας ένα ολοκληρωμένο σχέδιο της πόλης. Τα μολύβια και τα χρώματα κινούνταν ταχύτατα πάνω στα χαρτόνια σχεδιάζοντας τα τείχη της πόλης, την αγορά, τους ναούς και άλλες δομές, ενώ καθόρισαν και 5 βασικούς νόμους για τη διοίκηση της φανταστικής κοινότητάς τους σκεπτόμενοι πώς αυτοί επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών με βάση το πολίτευμα διακυβέρνησης που επέλεξαν.
Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας, χρησιμοποιήσαμε τον διαδραστικό πίνακα για να προβάλουμε την αρχαία Αθήνα αλλά και μερικές εντυπωσιακές οπτικές αναπαραστάσεις μιας πόλης-κράτους, πραγματικές ή σχεδιασμένες με την τεχνολογία ΑΙ, που αποτέλεσαν το κατάλληλο οπτικό ερέθισμα για να κατανοήσουν την οργάνωση μιας αρχαίας πόλης από τα αμυντικά τείχη μέχρι την αγορά και τους ναούς. Έτσι από μια αφηρημένη έννοια η πόλη κράτος έγινε απτή, συγκεκριμένη, δίνοντάς τους τα απαραίτητα ερεθίσματα για να σχεδιάσουν τη δική τους. Στο τέλος της δραστηριότητας κάθε ομάδα παρουσίασε την πόλη-κράτος της εξηγώντας τη διάταξη, τους θεούς, τους νόμους, και τον τρόπο ζωής των κατοίκων της.
Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες συζητήσεις που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας ήταν η απόφαση της κάθε ομάδας για το ποιες από τις άλλες πόλεις-κράτη θα έκαναν σύμμαχο. Οι μαθητές μελετούσαν την κάθε μια προσεκτικά και αποφάσιζαν με βάση τις δυνάμεις και τις αδυναμίες της δικής τους πόλης και των άλλων ώστε να επιλέξουν στρατηγικά όποιες θα τους ήταν χρήσιμες ως σύμμαχοι.
Οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενθουσιασμό και το όλο εγχείρημα δούλεψε εξαιρετικά γιατί, όχι μόνο ζωντάνεψε το μάθημα της ιστορίας, αλλά ανέδειξε τη συνεργασία, τη φαντασία, τη στρατηγική σκέψη των μαθητών και τη δύναμη της βιωματικής μάθησης. Έτσι η ιστορία μπορεί να γίνει ένα συναρπαστικό ταξίδι!
Η φιλόλογος, Αθανασία Ζιάτα