Η δημιουργικότητα στη διδασκαλία αποτελεί σημαντικό εργαλείο που βοηθά τους μαθητές να εμπλακούν ενεργά με τη μάθηση και να αναπτύξουν δεξιότητες που θα τους συνοδεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Σήμερα, οι μαθητές του Α1 συμμετείχαν σε μια δημιουργική και διαθεματική δραστηριότητα με τίτλο “Ταξίδι στον Χρόνο: Ζωντανεύοντας τους Αρχαίους Πολιτισμούς“, η οποία στόχευε στη βαθύτερη κατανόηση των τριών μεγάλων πολιτισμών της αρχαίας Ελλάδας: του Κυκλαδικού, του Μινωικού και του Μυκηναϊκού, μέσα από το δράμα, την αφήγηση και την ιστορική φαντασία, προσφέροντας πλούσια παιδαγωγικά οφέλη.
Οι μαθητές αντί να παραμείνουν παθητικοί δέκτες πληροφοριών, έγιναν οι ίδιοι “αφηγητές” ανακαλύπτοντας και αναδημιουργώντας τον αρχαίο κόσμο και «ζωντάνεψαν» τις ιστορίες των τριών πολιτισμών μέσα από ρόλους και φανταστικές καταστάσεις. Χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες όπου η καθεμιά ανέλαβε έναν από τους πολιτισμούς και αντλώντας στοιχεία από τα κύρια χαρακτηριστικά του (τα έργα τέχνης, τη θρησκεία, τους ηγέτες, ή τη μυθολογία) δημιούργησαν ιστορίες συνδυάζοντας την ιστορική πραγματικότητα και τη νεανική φαντασία. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργήσουν μια σύντομη ιστορία που αναπαριστούσε τη ζωή ή μια σημαντική στιγμή του κάθε πολιτισμού και να υποδυθούν τους ανάλογους ρόλους.
Για παράδειγμα, η ομάδα του Κυκλαδικού πολιτισμού περιέγραψε τη ζωή σε ένα νησί, παρουσίασε έναν έμπορο Κυκλαδίτη και έναν ναύτη ενώ μας μίλησε για τα έργα του ένας τεχνίτης ειδωλίων.
Η ομάδα των Μινωιτών οργάνωσε μια γιορτή στο ανάκτορο της Κνωσού, μας ενημέρωσε ο Μίνωας για τις αρμοδιότητες του ως βασιλιάς, οι ιέρειες για τις ετοιμασίες των προσφορών στους θεούς, γνωρίσαμε τους νεαρούς και τις νεαρές που έκαναν πρόβα για τα ταυροκαθάψια, ενώ εμφανίστηκαν αγχωμένοι οι έμποροι, οι ναυτικοί και οι διοικητικοί υπάλληλοι του ανακτόρου που βιάζονταν να τελειώσουν την καταμέτρηση των προϊόντων για να ξεκινήσουν οι εξαγωγές. Ιδιαίτερα υπερήφανοι για το έργο τους υπήρξαν οι κατασκευαστές του αποχετευτικού συστήματος που παινεύοντας για τη λειτουργικότητα του! Τέλος οι Μυκηναίοι στρατιώτες μάς αφηγήθηκαν τις μάχες τους και μας έδειξαν τον οπλισμό τους, ο Αγαμέμνονας μας αποκάλυψε τα σχέδια του για την Τροία καθώς ετοιμαζόταν να δεχτεί στην αίθουσα του θρόνου τος άλλους βασιλείς, ενώ οι τεχνίτες έτρεχαν να προλάβουν τις παραγγελίες των αγγείων, των κοσμημάτων και των τοιχογραφιών για την ανακαίνιση των δωματίων της βασίλισσας, Σε αυτόν τον πολιτισμό ιδιαίτερα υπερήφανοι ήταν οι γραφείς καθώς ένιωθαν ξεχωριστοί επειδή μόνο αυτοί κατείχαν το πολύτιμο μυστικό της Γραμμικής Β’!
Η δραστηριότητα έκανε την ιστορία των αρχαίων πολιτισμών ζωντανή και συναρπαστική για τους μαθητές. Μέσα από αυτήν, ανέπτυξαν δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας, αυτοέκφρασης και ενσυναίσθησης, που όχι μόνο ενίσχυσαν τη γνώση, αλλά τους βοήθησαν να συνδεθούν με το παρελθόν με τρόπο που θα τους μείνει αξέχαστος.
Η φιλόλογος, Αθανασία Ζιάτα