Πολιτιστικό πρόγραμμα: “Μεταναστευτικά και προσφυγικά ρεύματα 20ου αιώνα – η περίπτωση του Λαυρίου.”

Οι μαθητές του Γ1 υπό την καθοδήγηση της φιλολόγου Ελένης Πούλου εργάζονται πάνω στο θέμα  πάνω στο θέμα της μετανάστευσης και το συνδέουν με το Λαύριο. Παρατίθενται τα φύλλα εργασίας προκειμένου οι ομάδες να γνωρίσουν τα καθήκοντά τους.

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Α’ ΦΑΣΗ

Α’ ΟΜΑΔΑ – «ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ – ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ»[1]

Η ομάδα αυτή έχει αναλάβει το πιο θεωρητικό και, συνεπώς, δυσκολότερο κομμάτι της έρευνας (project). Στόχος της ομάδας είναι να μελετήσει από το σχολικό εγχειρίδιο της Ιστορίας της Γ’ Γυμνασίου αλλά και από δικτυακές πηγές το φαινόμενο της μετανάστευσης και της προσφυγιάς, όπως αυτό παρουσιάστηκε στην Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα. Επικουρικά, θα μπορούσε να αναζητήσει πληροφορίες από ιστορικά βιβλία ή εγκυκλοπαίδειες που βρίσκονται στη σχολική βιβλιοθήκη. Οι ιστορικές περίοδοι με τις οποίες θα ασχοληθούν τα μέλη της ομάδας είναι τέσσερις:

α) Το πρώτο μεταναστευτικό ρεύμα (τέλη 19ου αιώνα) προς ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία.

β) Το προσφυγικό κύμα που φτάνει σε Αθήνα, Πειραιά, Λαύριο, Θεσσαλονίκη, Βόλο και αλλού από τη Μικρά Ασία μετά το Μικρασιατικό Πόλεμο.

γ) Οι μετανάστες που φεύγουν για τη Γερμανία τη δεκαετία του ΄50, μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

δ) Οι πολιτικοί πρόσφυγες που φεύγουν μετά από το τέλος του Εμφυλίου για τις σοσιαλιστικές χώρες.

Οι πρώτες δύο περίοδοι (α’ και β’) θα μελετηθούν στην α’ φάση της έρευνας (Δεκέμβρης- Γενάρης) και οι δύο τελευταίες (γ’ και δ’) στη β’ φάση (Φλεβάρης – Μάρτης). Στη γ’ φάση (Απρίλης- Μάης), οι μαθητές θα πρέπει να επιλέξουν από το υλικό που έχουν επισκεφτεί, συλλέξει, διαβάσει, τα πιο ουσιώδη κομμάτια και να γράψουν ένα κείμενο σε ψηφιακή μορφή με τα συμπεράσματά τους. Καλό θα ήταν το κείμενο αυτό να εμπλουτιστεί με εικόνες-φωτογραφίες που οι μαθητές θα βρουν στις ιστοσελίδες που θα επισκεφτούν. Το υλικό θα παραδοθεί αργότερα στα μέλη τη Δ’ Ομάδας για να το επεξεργαστούν ψηφιακά.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Όταν γράφουμε ένα κείμενο δεν κάνουμε ένα κολάζ από ό,τι έχουμε συλλέξει, ούτε αντιγράφουμε κομμάτια από άλλα βιβλία. Διαβάζουμε, σκεφτόμαστε, συζητάμε με φίλους ή άλλα μέλη της ομάδας και γράφουμε κάτι ΔΙΚΟ ΜΑΣ!

Πώς μπορείτε να ξεκινήσετε:

ü      Διαβάστε από το βιβλίο της Ιστορίας Γ’ Γυμνασίου προσεκτικά την Ενότητα 23 και ειδικά το κομμάτι που αφορά τη Μετανάστευση. Συσχετίστε τις πληροφορίες με ό,τι μάθατε  στις προηγούμενες ενότητες  (πρόγραμμα Τρικούπη, οικονομική κρίση 1893) και σκεφτείτε ποια είναι διαχρονικά τα αίτια της μετανάστευσης.

ü      Διαβάστε από το βιβλίο της Ιστορίας Γ’ Γυμνασίου τις Ενότητες 38 και 39 που αναφέρονται στο Μικρασιατικό Πόλεμο. Συζητήστε τα σημεία που σας δυσκολεύουν με τη φιλόλογό σας. Έχετε στο οικογενειακό σας περιβάλλον άτομα που έχουν καταγωγή από τον Πόντο ή τη Μικρά Ασία; Ζητήστε τους πληροφορίες. Πότε έφυγαν οι γονείς-παππύδες τους; Κάτω από ποιες συνθήκες; Τι τους έχουν αφηγηθεί; Κρατήστε σημειώσεις.

ü      Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα www.fhw.gr/chronos/gr/ και αναζητήστε τα κεφάλαια της νεότερης ιστορίας που αναφέρονται στο Μικρασιατικό Πόλεμο και το Προσφυγικό Ζήτημα.

ü      Πληκρολογήστε στη μηχανή αναζήτησης google τα: «Μετανάστευση 19ος αιώνας», «Πρόσφυγες 1922» και δείτε τα αποτελέσματα.

ü      Επισκεφτείτε το ιστορικό αρχείο της ΕΡΤ  www.ert-archives.gr και αναζητήστε σχετικά ντοκιμαντέρ. Προτείνονται τα: «Η χαμένη εικόνα» για τη μικρασιατική καταστροφή και «Έλληνες Αμερικάνοι» για τη μετανάστευση στην Αμερική.

**** Η Β’ ΟΜΑΔΑ[2] και η Δ΄ΟΜΑΔΑ[3] θα ξεκινήσουν τις εργασίες τους στη β΄ φάση, αφού η Α’ ΟΜΑΔΑ παρουσιάσει τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνάς της.

Γ’ ΟΜΑΔΑ[4] – «ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ – ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ»

Η ομάδα αυτή έχει αναλάβει το φιλολογικό κομμάτι της εργασίας. Στόχος της είναι να συγκεντρώσει πλούσιο υλικό από τραγούδια, ποιήματα, αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα που να αφορούν την ξενιτιά, την προσφυγιά, τη μετανάστευση. Όσο πιο πλούσιο είναι το υλικό τόσο το καλύτερο. Καλό είναι για παράδειγμα να συγκεντρωθούν ποιήματα τόσο από Έλληνες όσο και από ξένους λογοτέχνες. Επίσης, μπορούν να είναι και τα αποσπάσματα ετερόκλητα μεταξύ τους (μονέρνα ποίηση αλλά και δημοτικά τραγούδια της ξενιτιάς). Το ίδιο αφορά και τον τομέα της μουσικής. Για τη μετανάστευση και την ξενιτιά μπορούμε να βρούμε παλιά ρεμπέτικα και μικρασιάτικα αλλά και τραγούδια έντεχνα, χιπ χοπ κ.ά.

Οι μαθήτριες θα πλοηγηθούν σε ιστοσελίδες, θα αναζητήσουν υλικό στη σχολική βιβλιοθήκη, θα ρωτήσουν ενδεχομένως φιλικά πρόσωπα, θα γράψουν ίσως κάτι δικό τους. Τέλος, θα συλλέξουν τα αποσπάσματα εκείνα που θα ήθελαν οι ίδιες να δουν σε μια έκθεση με θέμα τη μετανάστευση-προσφυγιά. Τι θα θέλαμε να δούμε ως λεζάντα σε μια φωτογραφία, τι θα θέλαμε να γράφει ένα πανό ή μια αφίσα;

Πώς μπορείτε να ξεκινήσετε:

ü      Συζητήστε με τη φιλόλογό σας ποιοι Έλληνες λογοτέχνες έχουν στο έργο τους αναφορές στην προσφυγιά ή την ξενιτιά. Επισκεφθείτε τη σχολική βιβλιοθήκη και ξεφυλλίστε έργα των : Ηλία Βενέζη, Κοσμά Πολίτη, Μαρία Ιορδανίσου, Διδώ Σωτηρίου, Δημήτρη Ψαθά κ.ά. Κάποια από αυτά είναι δύσκολα. Ποια θα μπορούσατε να διαβάστε, έστω και συνεταιρικά;

ü      Αναζητήστε στη μηχανή αναζήτησης google τραγούδια της ξενιτιάς. Επιλέξτε αυτά που σας αρέσουν περισσότερο.

ü      Αναζητήστε στη διεύθυνση www.youtube.com ή www.stixoi.gr τραγούδια με θέμα τη μετανάστευση.

ü      Ψάξτε πληροφορίες για τα έργα: «Μετανάστες» του Γιάννη Μαρκόπουλου, «Τα τραγούδια μας» του Μάνου Λοϊζου, καταγράψτε τους στίχους των τραγουδιών που σας αρέσουν.


[1] Η ομάδα αποτελείται από τους μαθητές: Αρθούρο Κρασνάνσκι, Kώστα Κυριακίδη και Δημήτρη Λαμπρούση

[2] Μέλη της ομάδας είναι οι μαθητές: Κωνσταντίνος Αγγέλου, Μαργαρίτα Βαρβαρήγου, Δέσποινα Γεμελιάρη και Νίκος Λαδόπουλος.

[3] Μέλη της ομάδας είναι οι μαθητές: Απόλλωνας Αυγουστάκης, Τάσος Γιακουμπόγλου, Μάρκος Λαγωνικάκης και Δημήτρης Θεοχάρης.

[4] Μέλη της ομάδας είναι οι μαθήτριες: Ματίνα Ασλλάνη, Μαρία Αναστασιάδου, Μαρία Βουρνέλη, Εβιάννα Ζουλού, Χριστίνα Κανελλάτου, Μαρία Μιχαηλίδη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *