Η Δ/νση Π/θμιας Εκπ/σης Βοιωτίας μέσω της Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων κ. Αλεξίας Παπακώστα διοργάνωσε για τους εκπαιδευτικούς σχολείων Θήβας και Λιβαδειάς που έχουν αναλάβει την προετοιμασία της εκδήλωσης για τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου συναντήσεις με σεμιναριακό χαρακτήρα με τίτλο:
Η σχολική γιορτή για την 28η Οκτωβρίου. Από την παραδοσιακή «Σχολική Γιορτή» στη σύγχρονη «Εκδήλωση Πολιτισμού στο Σχολείο»
Οι συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν στις 14 και 18 Οκτωβρίου 2011, στο Συνεδριακό Κέντρο της Θήβας και στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Θήβας αντίστοιχα και στις 17 Οκτωβρίου 2011 στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Λιβαδειάς.
Παρά το ζοφερό κλίμα των ημερών και τις αντίξοες συνθήκες οι δάσκαλοι των σχολείων Θήβας και Λιβαδειάς ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα και επιβεβαίωσαν την ανάγκη επιμόρφωσης σε θέματα ανανέωσης και εκσυγχρονισμού των πολιτιστικών δραστηριοτήτων με τις οποίες το Σχολείο ξεπερνά οριστικά το στάδιο των παραδοσιακών «Σχολικών Γιορτών» και ανοίγεται στις ανανεωμένες μορφές πολιτιστικής παρέμβασης.
Στο πρώτο μέρος της συνάντησης οι εκπαιδευτικοί εξέφρασαν τις απόψεις και τους προβληματισμούς τους σχετικά με τα σημερινά δεδομένα και τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε να δημιουργηθούν οι «βάσεις» για μια πιο ολοκληρωμένη και πετυχημένη καλλιτεχνική εκδήλωση- σχολική γιορτή. Ως στόχος ετέθη η «σχολική γιορτή» να διατηρεί στο έπακρο το παιδαγωγικό χαρακτήρα, αλλά ταυτόχρονα να εμπλουτίζεται με όλα εκείνα τα στοιχεία που θα την αναδεικνύουν σε ευχάριστο και διασκεδαστικό καλλιτεχνικό θέαμα. Οι εκπαιδευτικοί εστίασαν στους πιθανούς κινδύνους, τις αδυναμίες και τις παρεκκλίσεις που παρατηρούνται συχνά σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις προσπαθώντας να εντοπίσουν τα αίτια που τις προκαλούν και να αναδείξουν τρόπους αποφυγής και αντιμετώπισής τους.
Παρουσιάστηκε, από την εισηγήτρια, ο τριπλός άξονας πάνω στον οποίο αναπτύσσεται μια σύγχρονη σχολική γιορτή (ιστορικός – πληροφοριακός, ιδεολογικός, αισθητικός – καλλιτεχνικός) καθώς και οι παράμετροι της διαφοροποιημένης ανάπτυξης του καθενός. Στη συνέχεια αναπτύχθηκε η έννοια του «πολυθεάματος» όπου όλες οι αποσπασματικές καλλιτεχνικές δράσεις χάνουν τον αυτοτελή χαρακτήρα τους, μετατρεπόμενες σε ψηφίδες ενός όλου, ενώ ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα να φωτιστούν διαφορετικές οπτικές του μηνύματος του συγκεκριμένου εορτασμού και να αναπτυχτεί το περιεχόμενό του σύμφωνα με ποικίλες αντιλήψεις. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη δημιουργία ενός κοινού άξονα-θέματος σύνδεσης του διαφορετικού υλικού αλλά και των διαφορετικών τρόπων παρουσίασής του. Ιδιαίτερα επικέντρωσε η εισηγήτρια στην ανάγκη – απαίτηση ιδεολογικής σύνδεσης-γέφυρας με το σήμερα, ώστε τα απομακρυσμένα στο χρόνο πρόσωπα, δράσεις και μηνύματα να αποκτήσουν αναφορικότητα στο τώρα και να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του σύγχρονου μαθητή. Μέσα από την αναζήτηση αναλογιών του τότε με το τώρα και το συσχετισμό τους, αναδύθηκε ο ενδιαφέρον χαρακτήρας, η βαθύτερη ουσία και η διαχρονικότητα των αξιών της συγκεκριμένης επετείου.
Πέραν της θεωρητικής τεκμηρίωσης, παρουσιάστηκαν συγκεκριμένες μέθοδοι και τεχνικές που αφορούν στη σκηνική παρουσίαση: δόθηκαν ιδέες και προτάθηκαν λύσεις για επιμέρους πρακτικά θέματα που συχνά ταλανίζουν τον εκπαιδευτικό που καταπιάνεται με τέτοιες εκδηλώσεις. Αξίζει να σημειωθεί η συμβολή σε αυτό το στάδιο του σεμιναρίου της κ. Αγγελικής Τόμπρου που παρευρέθηκε στο σεμινάριο της Λιβαδειάς και ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και παιδαγωγός του θεάτρου μοιράστηκε μαζί μας τις πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες της.
Το δεύτερο μέρος της συνάντησης είχε εργαστηριακή μορφή. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, εργάστηκαν με δημιουργικό ενθουσιασμό πάνω σε συγκεκριμένο υλικό. Δόμησαν ενδιαφέρουσες προτάσεις για την σύνδεσης και την παρουσίασης του υλικού, αναπτύσσοντας ικανότητες και αναπλαστικές δεξιότητες που μπορούμε να τις χαρακτηρίσουμε ως εξαιρετικά υψηλού βαθμού. Η θερμή ανταπόκριση και τα εμπνευσμένα δείγματα δουλειάς πρόσφεραν πολύτιμα συναισθήματα αισιοδοξίας και αποτέλεσαν το πρώτο στάδιο μιας ανατροφοδότησης που θα συνεχιστεί με την συγκέντρωση του υλικού των σχολικών γιορτών και την προσπάθεια για την δημιουργία μια δεξαμενής ιδεών και μεθόδων. Ο στόχος του συγκεκριμένου εγχειρήματος δεν είναι η απλή παράθεση γνώσεων ούτε η προσφορά τυποποιημένων πληροφοριών κατάλληλων μέσα από ένα αριθμό συναντήσεων. Οι δράσεις αυτές είναι ενταγμένες σε ένα ευρύτερο σχεδιασμό που επιδιώκει την παροχή ερεθισμάτων και την ανάπτυξη δεξιοτήτων, ευαισθησιών και ικανοτήτων τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους μαθητές που συνεργάζονται για την πραγματοποίηση ενός κοινού αποτελέσματος, την σχολική γιορτή.
H προσπάθεια της Διεύθυνσης Π.Ε Βοιωτίας με όσα μέσα διαθέτει, αποσκοπεί στον εντοπισμό των παραμέτρων εκείνων που συντελούν στην ενεργοποίηση του συνόλου της σχολικής κοινότητας καθώς και στη δημιουργία μιας «δεξαμενής ιδεών και καλών πρακτικών» που θα προσφέρεται σε όλους τους ενδιαφερόμενους χωρίς κανένα αποκλεισμό ως ενδυνάμωση σε κάθε πρωτοβουλία και αντίβαρο στις δυσκολίες που καθημερινά καλείται να αντιμετωπίσει η εκπαιδευτική κοινότητα. Φιλοδοξεί επίσης, να συμβάλει στη δημιουργία μιας νέας παιδαγωγικής σχέσης μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων, σχολείου και κοινωνίας που ανανεώνει ριζικά το εκπαιδευτικό σύστημα και διευρύνει την έννοια της μάθησης σε όλο το εύρος που κυριολεκτικά περιλαμβάνεται μέσα στον όρο Παιδεία.
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.