Εθελοντισμός – Φροντίζω και ενεργώ για την αυλή του σχολείου μου

Βασικοί στόχοι

  • Σκοπός του προγράμματος είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον εθελοντισμό, να εξοικειωθούν με τον εντοπισμό και την επίλυση προβλημάτων και να αναπτύξουν αξίες συνεργασίας και κοινωνικής ευθύνης. Να προβληματιστούν και να προτείνουν τρόπους δράσης, ώστε να φτιάξουμε πιο όμορφο το περιβάλλον του σχολείου.
  • Στο κύκλο αυτό θα καλλιεργηθούν στοχευμένες Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα-(4Cs) ,Ψηφιακές Δεξιότητες, Δεξιότητες του Νου, Δεξιότητες Ζωής.
    Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σε 5 εργαστήρια το Δεκέμβριο 2023- Ιανουάριο 2024.

1ο Εργαστήριο

1.1.Προτείνουμε στα παιδιά να βγούμε στην αυλή του σχολείου και να παρατηρήσουμε πώς είναι διαμορφωμένη η αυλή μας. Τι έχει, τι θεωρούν ότι λείπει και τι διαπιστώνουμε πως έχει καταστραφεί. Έπειτα, μπαίνουμε στην τάξη και καταγράφουμε ομαδικά τα συμπεράσματά μας.
1.2.Στη δεύτερη δραστηριότητα αποτυπώνουμε σε ελεύθερο σχέδιο πώς είναι η αυλή μας σήμερα! Στο τέλος τα παιδιά παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις ζωγραφιές τους περιγράφοντας την τωρινή εικόνα της αυλής μας.
1.3.Στην τρίτη δραστηριότητα συζητάμε πώς θα θέλαμε να είναι η αυλή του σχολείου και φτιάχνουμε ένα ομαδικό κολλάζ με σύνθημα : Συνεργαζόμαστε, βοηθάμε, δρούμε, αλλάζουμε.

2ο Εργαστήριο

2.1. Κατεβάζουμε και παρουσιάζουμε στα παιδιά εικόνες από το διαδίκτυο που δείχνουν ανθρώπους να εργάζονται εθελοντικά. Εισάγουμε τον όρο εθελοντισμός και προτείνουμε στα παιδιά να ζωγραφίσουν ελεύθερα όποια εικόνα τους έκανε εντύπωση. Εννοιολογικός χάρτης γύρω από τον εθελοντισμό.

2.2.Χέρι βοηθείας! Παιχνίδι βασισμένο στο εκπαιδευτικό υλικό του Νοιάζομαι και Δρω και ζωγραφική με βοήθεια. Ζητούμε από τα παιδιά να χωριστούν σε ζευγάρια και να επιλέξουν τυχαία μέσα από ένα καλάθι μια δοκιμασία. Το ένα παιδί έχει κλειστά τα μάτια και το άλλο το βοηθάει να ολοκληρώσει αυτό που του ζητήθηκε, όπως να περπατήσει μέσα στον χώρο ή να ζωγραφίσει κάτι με το βοηθητικό χέρι του φίλου του. Στο τέλος συζητάμε εντυπώσεις και τυχόν δυσκολίες!

2.3. Ανάγνωση παραμυθιού Το Δέντρο που έδινε. Αφού συζητήσουμε γύρω από το παραμύθι, φτιάχνουμε μια ομαδική εργασία, μια μηλιά ζωγραφίζοντας έναν κορμό δέντρου, κολλώντας φύλλα και μοιράζουμε στα παιδιά χάρτινα μήλα. Τα παιδιά ζωγραφίζουν πάνω στο μήλο τι θα έδιναν σε άλλους ανθρώπους για να τους βοηθήσουν. Στο τέλος κολλάμε τα μήλα στην ομαδική μας εργασία.

2.4. Ελεύθερη ζωγραφική: Πώς βοήθησες αυτές τις μέρες στο σπίτι; Σε συνεργασία με τους γονείς τους αποτυπώνουν προσωπικές εμπειρίες από την οικογένειά τους. Φτιάχνουμε με ζυμάρι μετάλλεια εθελοντή και βραβεύουμε την προσπάθειά τους.

3ο Εργαστήριο

3.1. Βγάζουμε φωτογραφίες από τα σημεία της αυλής που τα παιδιά εντόπισαν σε προηγούμενο εργαστήριο ότι χρήζουν βελτίωσης ή αποκατάστασης και τις παρουσιάζουμε στην παρεούλα. Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια και ζωγραφίζουν σε ένα πλαίσιο το πρόβλημα και στο άλλο την πρόταση του πως θα μπορούσε να λυθεί. Έπειτα, παρουσιάζουν στην ομάδα τις προτάσεις.
3.2.Κάνουμε ένα πίνακα διπλής εισόδου, προκειμένου να ψηφίσουν τα παιδιά τι θεωρούν προτεραιότητα και να αποφασιστεί τι θέλουν να αλλάξει στην αυλή.
3.3. Με βάσει τα παραπάνω αποτελέσματα, τα παιδιά γράφουν ένα ομαδικό γράμμα στους αρμόδιους φορείς του Δήμου και ζητούν βοήθεια για να γίνει το σχολείο μας πιο όμορφο!

25ΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΣ

4ο Εργαστήριο

4.1. Φτιάχνουμε παιχνίδια με διάφορα υλικά που ανακυκλώνονται. Με χρήματα από τη σχολική επιτροπή αγοράζουμε υλικά και όργανα ψυχοκίνησης, όπως μπάλες, στεφάνια, μπάλες αναπήδησης, αερόστατο, στόχο, ρακέτες και εμπόδια. Οργανώνουμε μέρα αθλοπαιδιάς και τα παιδιά συμμετέχουν σε παιχνίδια αξιοποιώντας τα νέα υλικά.
4.2. Τα παιδιά ζωγραφίζουν ελεύθερα ποιο παιχνίδι τους άρεσε περισσότερο και αποτυπώνουν το συναίσθημά τους μετά την ολοκλήρωση των παιχνιδιών.
4.3.Γράφουμε μια επιστολή προς τους γονείς και τους ζητάμε να βοηθήσουν όπως μπορούν στη δράση αυτή.

 

5ο Εργαστήριο

5.1. Τα παιδιά προτείνουν να φτιάξουμε ταΐστρες πουλιών, για να βοηθήσουμε τα πουλάκια να βρίσκουν τροφή τώρα που είναι χειμώνας , αλλά και για να ομορφύνουμε τα παράθυρα του σχολείου μας.

ΚΡΕΜΑΜΕ ΤΑΙΣΤΡΕΣ

5.2. Το παιχνίδι του πριν και του μετά. Τα παιδιά κάθονται σε ζευγάρια στην παρεούλα και κάνουμε μια ανασκόπηση του πώς ήταν η αυλή μας και τι κατάφεραν να αλλάξουν μέσα από τις ιδέες τους και την εθελοντική εργασία όλων. Έπειτα, ζωγραφίζουν ελεύθερα τι τους άρεσε περισσότερο και πώς νιώθουν σήμερα για ότι κατάφεραν. Το εργαστήριο ολοκληρώνεται με ομαδικά παιχνίδια στην αυλή και το βραβείο εθελοντισμού σε κάθε μαθητή.

30 ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΠΟΟΥΛΙΝΓΚ

22ΒΡΑΒΕΥΣΗ 1

Etwinning -New Year’s day in Old Times

Στόχος του προγράμματος

είναι να εργαστούν οι μαθητές μας σε διεθνικές ομάδες, να μάθουν για τις παραδόσεις και τους εορτασμούς της Πρωτοχρονιάς σε όλο τον κόσμο.
Θέλουμε οι μαθητές μας να ανοίξουν το μυαλό τους , να είναι περίεργοι, να ενδιαφέρονται για άλλους πολιτισμούς.
Θα θέλαμε επίσης να ευχηθούμε Καλή Χρονιά με μια γλώσσα που είναι κοινή για όλους τους ανθρώπους: τη μουσική. Κάθε σχολείο θα χρησιμοποιήσει τη φαντασία του για να εφεύρει μερικές λέξεις στη γλώσσα του για να δημιουργήσει ένα όμορφο τραγούδι ευχών, πάνω σε μια κοινή μελωδία.

https://school-education.ec.europa.eu/el/etwinning/projects/new-years-day-old-times/twinspace/pages/project-presentation
Αρχικά καταγράψαμε τις ιδέες των νηπίων.

1 1

Μελετήσαμε βιβλία και πληροφορίες από το διαδίκτυο, είδαμε χάρτες διάφορους.

2

Οργανώσαμε παιχνίδια.

3

Συμπληρώσαμε τα στοιχεία του νηπιαγωγείου μας στο
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1N9X-rDDTSkysLTCf-eIiJ_0xnJv_Obs&femb=1&ll=45.79114684733061%2C9.074436941108708&z=3
και βρήκαμε τα σχολεία των συνοδοιπόρων.
Μάθαμε για τα προγράμματα etwinning και εργαστήκαμε σε ζευγαράκια μέσα από παιχνίδια.

4

Ενημερωθήκαμε για τη σωστή χρήση του υπολογιστή και τους βασικούς κανόνες ασφάλειας στο διαδίκτυο.

Συμμετείχαμε σε on line παιχνίδι σχετικό, απαντήσαμε σαν ομάδα και κερδίσαμε βραβείο συμμετοχής.

Παρουσίαση μαθητών

Για να γνωριστούμε με τα άλλα παιδιά ζωγραφίσαμε κάποιες πληροφορίες για τον εαυτό μας και φτιάξαμε μια παρουσίαση για την κοινή σχετική δράση.

10 11

https://docs.google.com/presentation/d/1eHhh52G7ImJ1rMbxlUznR40a-FNUXaZfIrnv210aJ04/edit#slide=id.p
Στη συνέχεια ενσωματώσαμε την παρουσίαση μας στο κοινό διαδικτυακό βιβλίο και είδαμε με πολύ ενδιαφέρον τα υπόλοιπα παιδιά.

Διαγωνισμός Logo προγράμματος

Φτιάξαμε τη δική μας πρόταση για το Logo του προγράμματος και ακολούθησε συνάντηση και ψηφοφορία για την επιλογή του επικρατέστερου.

14 13

15

Ήταν πραγματικά δύσκολο να επιλέξεις ένα λογότυπο ανάμεσα σε 26 όμορφες προτάσεις λογότυπων, καθώς όλες είναι εκπληκτικές. Και η νικήτρια, Enise Ulu Çoğalan και οι υπέροχοι μαθητές της – Soma Science Art Center – Τουρκία.
https://www.youtube.com/watch?v=na-EtFc1csQ

16

Ευχές για την Πρωτοχρονιά στη γλώσσα μας

Σε μια ακόμη συνεργατική δράση τα παιδιά σκέφτηκαν και έγραψαν ευχές για την Πρωτοχρονιά στη γλώσσα μας
https://www.thinglink.com/scene/1777506805132297060

18

17

Πρωτοχρονιά στα παλιά χρόνια

Στη συνέχεια, έπρεπε να επιλέξουμε 2 διαφορετικά θέματα , ανάμεσα στα: Πώς γιορτάστηκε η Πρωτοχρονιά, Παραδοσιακά φαγητά και ποτά, Ρούχα, Σύμβολα, Μουσική για 2 χώρες του καταλόγου και να ανεβάσουμε σε κοινή παρουσίαση το υλικό για τα επιλεγμένα θέματα. Για το λόγο αυτό εργαστήκαμε όλο το Νοέμβριο σε ομάδες και κάναμε διάφορες δράσεις. Συγκεντρώσαμε πλούσιο υλικό , οργανώσαμε επισκέψεις στο χώρο του νηπιαγωγείου από ανθρώπους που μπορούσαν να μας βοηθήσουν, κατασκευάσαμε, διασκεδάσαμε, δημιουργήσαμε νέο υλικό. Δουλέψαμε για την Ελλάδα σε όλα τα επίπεδα, την Πολωνία-σύμβολα και τη Γεωργία-φαγητά και ποτά.

 

21

23

Πρωτοχρονιά και μουσική

Κάθε σχολείο έπρεπε να εφεύρει ένα σύντομο τραγούδι στη γλώσσα του για να ευχηθεί καλή χρονιά στους συνεργάτες. Είχαμε το ίδιο ορχηστρικό μουσικό απόσπασμα όλοι. Ήταν μια ευκαιρία για διασκέδαση και δημιουργικότητα. Δημιουργήσαμε βίντεο, το οποίο θα ανέβει στο επόμενο διάστημα σε συνεργατικό βιβλίο.

ΠΡ ΤΡΑΓΟΥΔΙ4

Μπορείτε να παρακολουθήσετε το βιντεάκι μας εδώ.

Συνεργατική παρουσίαση

Το υλικό που συγκεντρώσαμε και δημιουργήσαμε το ανεβάσαμε εδώ

Screenshot 2024 01 29 213421

Συνεργατικό μουσικό βιβλίο

Στο μουσικό μας βιβλίο υπάρχουν τα τραγούδια και οι ευχές όλων των παιδιών που  συμμετείχαν στο πρόγραμμα αυτό.

Κάλαντα Χριστουγέννων

Κάθε περιοχή της Ελλάδας έχει τα δικά της κάλαντα. Ας δούμε κάποια από αυτά

Μπορείτε να φτιάξετε το puzzle;

 

Κάλαντα Χριστουγέννων

Την παραμονή των Χριστουγέννων τα παιδιά πηγαίνουν σε σπίτια,καταστήματα, δημόσιους χώρους και ψάλλουν τα κάλαντα με τη συνοδεία του σιδερένιου τριγώνου, ή και άλλων μουσικών οργάνων, όπως φυσαρμόνικας, ακορντεόν, τύμπανου, φλογέρας. Οι ερμηνευτές ρωτούν συνήθως «Να τα πούμε;» και περιμένουν την απάντηση «Να τα πείτε». Κύριος σκοπός των τραγουδιών αυτών είναι μετά τις αποδιδόμενες ευχές τα “Χρόνια Πολλά” το φιλοδώρημα, είτε σε χρήματα  είτε σε προϊόντα.

Ας ακούσουμε τα Μακεδονίτικα κάλαντα.

https://www.youtube.com/watch?v=p5JwenK8-38

Αν θέλετε τους στίχους μπορείτε να δείτε τον ακόλουθο σύνδεσμο

Χριστουγεννιάτικα κάλαντα Μακεδονίας

Στους πίνακες ζωγραφικής παρακάτω απεικονίζονται εικόνες παλαιότερων εποχών.