Εφαρμόζοντας τις νέες τεχνολογίες στη διδακτική πράξη (ERASMUS+)

Στο πλαίσιο εφαρμογής των γνώσεων και δεξιοτήτων που αποκτήθηκαν κατά την πρώτη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις νέες τεχνολογίες μέσω του προγράμματος Erasmus+/ΚΑ1 με τίτλο “Learning for all, learning as one…”, επιλέχτηκαν δύο εφαρμογές Διαχείρισης Μαθητικών Τάξεων (Classroom Management Applications) στις  μεγαλύτερες τάξεις του σχολείου μας. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις εφαρμογές Plickers  και Kahoot που με τη χρήση desktop ή mobile βοηθούν τους/τις εκπαιδευτικούς:

  • να σχεδιάσουν τα μαθήματα τους
  • να προτείνουν εκπαιδευτικό υλικό
  • να κρατούν αρχείο των επιδόσεων, αλλά και της προόδου για κάθε έναν από τους μαθητές τους
  • να μπορέσουν να μεγιστοποιήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών τους για το μάθημα.

Η εφαρμογή Plickers είναι ιδανική στο δημοτικό σχολείο καθώς δεν απαιτεί οι μαθητές να έχουν δική τους συσκευή (κινητό τηλέφωνο ή τάμπλετ). Ο/η εκπαιδευτικός έχει μια συσκευή smartphone με την εφαρμογή εγκατεστημένη, καθώς οι μαθητές αξιολογούνται μέσω κωδικοποιημένων καρτών που κρατούν στο χέρι τους με την πρόσοψη της κάρτας στραμμένη προς την πλευρά της συσκευής του/της εκπαιδευτικού.

Η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα στον/στην εκπαιδευτικό να δημιουργήσει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και να τις αποθηκεύσει στο κινητό του/της πριν την έναρξη του μαθήματος. Στη συνέχεια, ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να απαντήσουν στις ερωτήσεις υψώνοντας την κωδικοποιημένη κάρτα με την πλευρά της επιλογής τους (κάθε πλευρά της τετράγωνης κάρτας αντιστοιχεί σε ένα γράμμα: A, B, C, D). Με μια γρήγορη σάρωση της τάξης με το κινητό ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να πάρει αμέσως όλες τις απαντήσεις των μαθητών.

Επίσης, η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα να ξεχωρίσει ποιος μαθητής έδωσε ποια απάντηση, ποιες ερωτήσεις είχαν τις περισσότερες σωστές ή λανθασμένες απαντήσεις, δίνοντας στον/στην  εκπαιδευτικό την απαραίτητη ανατροφοδότηση για τις γνώσεις που αποκόμισαν οι μαθητές/τριες του. Η αξιολόγηση γίνεται σε πραγματικό χρόνο πολύ γρήγορα και συνάμα είναι διασκεδαστική για τα παιδιά. Αν στόχος μας είναι η ενεργοποίηση και η ενθάρρυνση των μαθητών να συμμετέχουν, η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα να αποκρύπτονται τα ονόματα των παιδιών και να εμφανίζεται μόνο ο αριθμός των σωστών και λανθασμένων απαντήσεων.

Παρακάτω ακολουθούν φωτογραφίες από την εφαρμογή του Plickers.

 

Η δεύτερη εφαρμογή που χρησιμοποιήθηκε το Kahoot αποτελεί μια πλατφόρμα αξιολόγησης μαθητών από εκπαιδευτικούς, η οποία βασίζει την λειτουργικότητά της στο παιχνίδι. Σκοπός της εφαρμογής είναι να αναδείξει τα δυνατά και αδύνατα σημεία του μαθητή μέσω μιας διαδικασίας που μοιάζει με παιχνίδι. Ο/η εκπαιδευτικός μέσω της εφαρμογής μπορεί να ετοιμάσει διάφορες ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που σχετίζονται με το μαθησιακό αντικείμενο.

Η διαδικασία του παιχνιδιού-αξιολόγησης γίνεται στην τάξη, όπου όλοι οι συμμετέχοντες μαθητές έχουν την προσοχή τους στραμμένη σε μία κοινή οθόνη στην οποία προβάλλονται οι ερωτήσεις. Για κάθε παιχνίδι παράγεται ένας μοναδικός κωδικός ΡΙN που χρησιμοποιείται από τους/τις μαθητές/τριες για να εισέλθουν σε αυτό. Στην κοινή οθόνη προβάλλονται οι ερωτήσεις και οι μαθητές/τριες μέσω της προσωπικής τους συσκευής, η οποία πρέπει να έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο απαντούν σε αυτές. Αναλόγως τον χρόνο που θα κάνει το κάθε παιδί για να απαντήσει βαθμολογείται με πόντους,εφόσον η απάντηση είναι σωστή.

Στο τέλος του παιχνιδιού ο κάθε μαθητής έχει την δυνατότητα να δει την συνολική του βαθμολογία αλλά και την κατάταξή του σε σχέση με τους συμμαθητές του. Επίσης, η εφαρμογή δίνει την δυνατότητα και στους μαθητές να ετοιμάσουν τα δικά τους διαγωνιστικά παιχνίδια, γεγονός που ενισχύει την αυτενέργεια των παιδιών και την εμβάθυνση στην ύλη του διδασκόμενου αντικειμένου.

Παρακάτω ακολουθούν φωτογραφίες από την εφαρμογή του Kahoot στη Γ και Δ τάξη.

 

Σημειώνεται ότι οι ερωτήσεις στηρίχτηκαν σε διδακτικές ενότητες του μαθήματος των Αγγλικών, καθώς και σε μια παρουσίαση που ετοιμάστηκε για τη Σουηδία, τη χώρα υποδοχής που ταξίδεψαν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου για το πρόγραμμα Erasmus+/KA1. Ακολουθεί το βίντεο της παρουσίασης.