Μαρ 16 2009

Άρθρα του/της ΑΡΓΥΡΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΟΥ

Βαρεμάρα, πίεση και κούραση προκαλεί το σημερινό σχολείο

 five_col_3.jpg

Θέλουν ένα σχολείο στο οποίο δεν θα πλήττουν, δεν θα κουράζονται και θα εξυπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες τους. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ευελπιστούν ότι ο διάλογος που διεξάγεται αυτή τη στιγμή θα αποφέρει στη σημερινή εκπαίδευση τα αυτονόητα, πριν να είναι πολύ αργά

Τα αισθήματα των μαθητών για το σημερινό σχολείο αποτυπώνονται ξεκάθαρα και στην πρόσφατη έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Οι απαντήσεις των παιδιών είναι αποκαρδιωτικές, αφού στη συντριπτική πλειοψηφία τους δηλώνουν ότι καθημερινά αισθάνονται κουρασμένα στο σχολείο είτε λόγω του προγράμματος διδασκαλίας είτε εξαιτίας της προηγούμενης κοπιαστικής ημέρας, που διαρκεί ώς αργά το βράδυ λόγω του φροντιστηρίου. Μεγάλο ποσοστό θεωρεί ιδιαίτερα βαρετά το σχολείο, το περιεχόμενο των μαθημάτων και τον τρόπο διδασκαλίας.
“Αισθάνομαι πλήξη και πίεση. Νομίζω ότι με ενοχλεί ο βαθμοθηρικός χαρακτήρας του σχολείου, εξαιτίας του οποίου δεν μπορούμε να λάβουμε την παιδεία και τη μόρφωση που έχουμε ανάγκη”, αναφέρει ο μαθητής της γ’ τάξης του 1ου λυκείου Μενεμένης Κώστας Μισίμης, ενώ ο συμμαθητής του Διαμαντής Μάντσας θεωρεί ότι πρέπει να μειωθούν τα μαθήματα του λυκείου και να αναπτυχθούν οι τεχνολογικές υποδομές στα σχολεία.
Ο ανταγωνισμός είναι η βασική αιτία που κάνει μία ομάδα μαθητών του 14ου και του 21ου λυκείου Θεσσαλονίκης να απεχθάνεται το σχολείο. “Μας βάζουν σε διαδικασία σύγκρισης μεταξύ μας και αυτό είναι άσχημο. Επιπλέον είναι βαρετός ο τρόπος διδασκαλίας, καθώς ο καθηγητής μιλά και εμείς παρακολουθούμε παθητικά”, σχολίασε ο μαθητής Γιώργος Μ.
Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι ορισμένες φορές νιώθουν ότι είναι τυπικοί διεκπεραιωτές, για να μη μιλήσουμε για τους γονείς, που βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για τη μόρφωση των παιδιών τους. “Πώς μπορεί το σχολείο να είναι ελκυστικό, όταν ζούμε στην εποχή της εικόνας και αυτό τρέχει με τις παλιές παραδοσιακές πρακτικές; Από το σχολείο λείπει το στοιχείο της δραστικής, κινητικής και διαθεματικής προσέγγισης του μαθήματος, με αποτέλεσμα ο μαθητής να πλήττει αφόρητα, αφού δεν μιλάμε τη γλώσσα του”, τόνισε ο φιλόλογος Δημήτρης Πιτσιάβας, προσθέτοντας ότι είναι αναγκαία και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πάνω σε νέες αρχιτεκτονικές μάθησης.

ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Έξι μήνες για το διάλογο, τρία χρόνια για την έναρξη λειτουργίας του νέου συστήματος και πέντε χρόνια για την αναμόρφωση του λυκείου. Τόσος χρόνος απαιτείται, για να ολοκληρωθεί το έργο της αλλαγής του λυκείου και του τρόπου πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Προς το παρόν ωστόσο η επόμενη συνεδρίαση του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχει οριστεί για την 27η Μαρτίου.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας, όπως διατυπώθηκε διά στόματος του υπουργού Άρη Σπηλιωτόπουλου κατά την εναρκτήρια τελετή, είναι το λύκειο να γίνει αυτόνομη εκπαιδευτική μονάδα, με ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών, και για να επιτευχθεί αυτό, είναι αναγκαία νέο πρόγραμμα σπουδών, μείωση της διδακτέας ύλης, λίγα υποχρεωτικά μαθήματα και περισσότερα επιλογής, πλουραλισμός στα σχολικά βιβλία.
Σε ό,τι αφορά το εξεταστικό σύστημα, ο υπουργός θεωρεί ότι η μαζική πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι ίσες ευκαιρίες για όλους τους νέους, το αξιόπιστο τεχνικό εξεταστικό σύστημα, η εμπλοκή των πανεπιστημίων στην επιλογή των φοιτητών, ο σταδιακός περιορισμός και η εξάλειψη της παραπαιδείας πρέπει να αποτελέσουν προτεραιότητες.
“Ναι” στο διάλογο είπαν το ΠΑΣΟΚ και ο ΛΑΟΣ. Το πρώτο βέβαια δεν απέκλεισε να αποχωρήσει, εάν διαπιστώσει ότι ο διάλογος είναι προσχηματικός, ενώ κατέθεσε και τη δική του ολοκληρωμένη πρόταση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα βασικά σημεία της οποίας είναι τα εξής:
– Ουσιαστική αλλαγή στο λύκειο τόσο ως προς το πρόγραμμα σπουδών όσο και ως προς την παιδαγωγική προσέγγιση.
– Αντικειμενικές πανελλαδικές εξετάσεις εντός του λυκείου.
– Εθνικό απολυτήριο που θα αποτελεί “διαβατήριο” για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
– Καθορισμός από κάθε σχολή των μαθημάτων και του συντελεστή βαρύτητας αυτών για την επιλογή των φοιτητών.
– Χρηματοδότηση των σχολών με κατάθεση συγκεκριμένου ποσού για κάθε φοιτητή που εισάγεται σε αυτές.

Από την άλλη πλευρά από το διάλογο απέχουν τα κόμματα της αριστεράς, ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ, καταγγέλλοντάς τον ως προσχηματικό. Γενικότερα οι βασικοί άξονες των προτάσεων του ΣΥΝ, όπως παρουσιάστηκαν πρόσφατα, αφορούν την αύξηση της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης, την ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την απόσυρση του νόμου-πλαισίου, καθώς και την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου.

 


Ο διάλογος της ΟΛΜΕ
Ο διάλογος για την παιδεία άρχισε με ένα παράδοξο, την απουσία των καθηγητών, που είναι οι κατ’ εξοχήν αρμόδιοι να μιλήσουν για το θέμα. Η ομοσπονδία των καθηγητών, θεωρώντας ότι το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας επανειλημμένα έχει χρησιμοποιηθεί από τις κυβερνήσεις για την επικύρωση προειλημμένων αποφάσεών τους, έχει αρχίσει το δικό της διάλογο οργανώνοντας εκδηλώσεις-συζητήσεις στην περιφέρεια. Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζει τη δική της πρόταση, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη γενναία χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, την καθιέρωση της δωδεκάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, την ελαχιστοποίηση των ταξικών φραγμών, τη βελτίωση του περιεχομένου σπουδών στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, την εφαρμογή αντισταθμιστικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τα παιδιά των αδύναμων κοινωνικών ομάδων, τη λειτουργία ενός αξιόπιστου συστήματος τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς και ενός δημόσιου μεταλυκειακού συστήματος επαγγελματικής κατάρτισης, την κατάργηση του ταξικού μέτρου της βάσης του 10, την πολύπλευρη στήριξη των δημόσιων πανεπιστημίων.Τι νιώθεις, όταν βρίσκεσαι στο σχολείο σου;


Κούραση 68%
Πίεση 58%
Πλήξη 53%
Άγχος 52%
Απογοήτευση 32%
Ευχαρίστηση 27%
Απαισιοδοξία 27%
Οργή 23%
Χαρά 22%
Αισιοδοξία 22%
Αίσθηση δημιουργικότητας 18%
Ασφάλεια 17%
Αίσθηση συλλογικότητας 16%
Ηρεμία 15%
Μοναξιά 15%

ΠΗΓΗ: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

ΜΠΡΑΒΟ ΜΑΣ!!!

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια




Σχόλια (RSS)

Αφήστε μια απάντηση