Την Τετάρτη 6 Μαρτίου οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι μαθήτριες των τμημάτων Γ΄, Δ1 και Δ2 επισκέφθηκαν το Λαογραφικό Μουσείο Κιλκίς και πήραν μέρος στη δράση “Μασκομαγειρέματα και γαϊτανομπερδέματα”
Πρόκειται για υλοποίηση ενός εκπαιδευτικού-ψυχαγωγικού προγράμματος όπου τα παιδιά διασκέδασαν κατασκευάζοντας αποκριάτικες μάσκες και χόρεψαν το χορό γαϊτανάκι.
Οι υπευθυνοι του Λαογραφικού Μουσείου εξήγησαν στους μικρούς μαθητές ότι η αποκριάτικη μάσκα είναι το σήμα κατατεθέν της Αποκριάς! Δεν είναι όμως ένα αποκριάτικο αξεσουάρ αλλά έχει τη δική της ξεχωριστή ιστορία. Όλες οι αποκριάτικες στολές και μάσκες είναι κατασκευάσματα άμεσα συνδεδεμένα με τα κοινωνικά δρώμενα.
Στην αρχαία Ελλάδα οι μάσκες ήταν απαραίτητο στοιχείο των ελληνικών θεάτρων. Η χρήση της μάσκας έδινε στους ανθρώπους τη δυνατότητα να υποδυθούν ένα ρόλο χωρίς να εκφράζουν τα δικά τους προσωπικά αισθήματα και χωρίς να δείχνουν τις εκφράσεις του προσώπου τους. Αργότερα, οι μάσκες πήραν και άλλες μορφές, επηρεασμένες από διάφορα λαογραφικά και κοινωνικοπολιτικά στοιχεία όπως γίνεται και στις μέρες μας.
Στην Ελλάδα, εξακολουθούν να υπάρχουν ως κυρίαρχο στοιχείο των Αποκριών και απεικονίζουν τόσο παιδικούς ήρωες και αγαπημένα ζώα, όσο και πρόσωπα και μορφές του καλλιτεχνικού και πολιτικού κόσμου.
Παράλληλα, από τα λίγα έθιμα που διατηρούνται αυτούσια ως τις μέρες μας, είναι το γαϊτανάκι, ένας χορός που δένει απόλυτα με το χρώμα και το ύφος της αποκριάς.
Το γαϊτανάκι πέρασε στην Ελλάδα από πρόσφυγες του Πόντου και της Μικράς Ασίας και έδεσε απόλυτα με τα άλλα τοπικά έθιμα, αφού η δεξιοτεχνία των χορευτών αλλά και ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του δεν άφησαν αδιάφορους ούτε τα παιδιά αλλά ούτε και τους δασκάλους.
Αφήστε μια απάντηση