Με την ευκαιρία των Άγιων Ημερών των Χριστουγέννων, το εκπαιδευτικό προσωπικό και η διευθύντρια του σχολείου σάς απευθύνουμε τις πιο θερμές και ειλικρινείς ευχές μας. Ευχόμαστε το φως των Χριστουγέννων να γεμίσει τις καρδιές όλων …
Με τον πιο όμορφο και γιορτινό τρόπο αποχαιρέτησαν οι μαθητές και οι μαθήτριές μας τα μαθήματα πριν από τις χριστουγεννιάτικες διακοπές, γεμίζοντας με χριστουγεννιάτικες μελωδίες, χαμόγελα και συγκίνηση. Την τελευταία ημέρα πριν τις διακοπές, οι …
‘ Τη Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας, πραγματοποιήθηκε η χριστουγεννιάτικη γιορτή της Β΄ τάξης, γεμίζοντας τον χώρο με χαρά, γέλια και γιορτινή διάθεση. Οι μικροί μαθητές παρουσίασαν ένα υπέροχο θεατρικό με …
Τη Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου, οι μαθητές της Α’ Δημοτικού επισκέφθηκαν την Πλατεία των Ευχών, συνεχίζοντας τις χριστουγεννιάτικες εκπαιδευτικές επισκέψεις του σχολείου, όπως είχε προηγηθεί τις προηγούμενες ημέρες από τη Γ’ τάξη. Η δράση πραγματοποιήθηκε στο …
Στο πνεύμα των Χριστουγέννων και της αλληλεγγύης, το σχολείο μας διοργάνωσε από την 1η έως και τις 19 Δεκεμβρίου συγκέντρωση τροφίμων για οικογένειες της περιοχής μας που έχουν ανάγκη. Με τη συμμετοχή μαθητών, γονέων και …
Σήμερα μάθαμε την προπαίδεια του 3 και μας δυσκόλεψε μία άσκηση.
Όμως τελικά την καταλάβαμε! Δείτε πως τα καταφέραμε!
Αυτά τα παιδάκια παίζουν με ξυλάκια και φτιάχνουν διάφορα σχήματα. Έχουν 24 ξυλάκια.
Για να φτιάξουν ένα τριγωνάκι χρειάζονται 3 ξυλάκια.
Για τα διπλά τριγωνάκια (ρόμβος) χρειάζονται 6 ξυλάκια.
Αν και καταλάβαμε το παιχνίδι τους, μας δυσκόλεψε πάρα πολύ αυτό το κομματάκι: Πώς να σκεφτείς πόσα τριγωνάκια μπορείς να φτιάξεις με 24 ξυλάκια; Δύσκολο! Πολύ δύσκολο!
Εκτός αν πάρεις 24 ξυλάκια και το δοκιμάσεις! Δείτε παρακάτω πως το κάναμε!
Το Χαμόγελο του Παιδιού αναγνωρίζοντας την συνεισφορά του 8ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας στη δράση «Συγκέντρωση ειδών διατροφής για το Χαμόγελο του Παιδιού» που υλοποιήθηκε πριν τα Χριστούγεννα, απένειμε στο σχολείο μας βραβείο και μίαευχαριστήρια επιστολή. Έχουμε κάθε λόγο να είμαστε περήφανοι γι’ αυτό, αφού με την προσπάθεια μας αυτή στηρίξαμε ουσιαστικά πολλά παιδιά. Συγχαρητήρια στους μαθητές του σχολείου μας, τους γονείς, τη Διευθύντρια και το Σύλλογο Διδασκόντων για την πρωτοβουλία τους αυτή.
Από τη Δ/νση του 8ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας
Όταν βρίσκουμε λίγο ελεύθερο χρόνο παίζουμε ένα ωραίο παιχνίδι ταχύτητας με τον πολλαπλασιασμό στην τάξη μας.
Σε λίγο καιρό, με το παιχνίδι αυτό, θα παίζουμε τον πολλαπλασιασμό στα δάχτυλα!
Το παιχνίδι είναι απλό και μπορείτε να το παίξετε κι εσείς αν θέλετε. Χρειάζεστε το παραπάνω φύλλο και ένα ζάρι. Πρώτα ρίχνουμε το ζάρι δύο φορές και γράφουμε τον πολλαπλασιασμό που έτυχε, π.χ.: αν την πρώτη φορά φέρουμε 3 και τη δεύτερη 4 γράφουμε 3×4. Στη συνέχεια πρέπει να συμπληρώσουμε όσο πιο γρήγορα και σωστά μπορούμε τα κουτάκια: πρόσθεση, ομάδες, σειρές, ανάποδα, αποτέλεσμα. Δείτε το παράδειγμα και αν δεν καταλαβαίνετε, ρωτήστε έναν μαθητή του Β’2 να σας το εξηγήσει! Μπορείτε να το παίξετε και μαζί τους αν θέλετε, αλλά θα είναι δύσκολο να τους νικήσετε!
Δείτε στο βιντεάκι μερικά στιγμιότυπα από το παιχνίδι πολλαπλασιασμού στην τάξη:
Την Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2016 η ΣΤ’ τάξη του σχολείου μας επισκέφτηκε το παραδοσιακό λιοτρίβι στο Σταυροπήγιο, όπου ξεναγηθήκαμε στους χώρους του και μάθαμε πώς οι μυλόπετρες αλέθουν τον καρπό της ελιάς και παράγουμε το πολύτιμό μας λάδι. Στη συνέχεια όλο χαρά γευτήκαμε χωριάτικο ψωμί με φρέσκο αγουρέλαιο και αρωματική ρίγανη.
Αφού ευχαριστήσαμε τους υπεύθυνους του ελαιοτριβείου και ιδιαίτερα την κυρία Σκαρπαλέζου για το χρόνο που μας διέθεσε και τα τόσα χρήσιμα που μας είπε για την διατροφική αξία του ελαιόλαδου –δικαίως το αποκαλούν «πράσινο χρυσό»- επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο μας με προορισμό την Καρδαμύλη και συγκεκριμένα τον Πύργο του Μούρτζινου .
Εκεί μας υποδέχτηκε ο φύλακας του πύργου, κος Φαληρέας, που μας ταξίδεψε σε μια άλλη εποχή αναφερόμενος στα γεγονότα προ και κατά τη διάρκεια της ελληνικής Επανάστασης αλλά και στον σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισε η οικογένεια των Τρουπάκηδων ή αλλιώς Μούρτζινων στην ευρύτερη περιοχή. Ο πύργος που επισκεφθήκαμε πρόκειται για μια τυπική οχυρωμένη κατοικία της οικογένειας της Έξω Μάνης της εποχής της Τουρκοκρατίας στην παλαιά Καρδαμύλη, που αποκαταστάθηκε πρόσφατα από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού. Από τον Πύργο Μούρτζινου διασώζονται η μισογκρεμισμένη τοξωτή πύλη, το Πυργόσπιτο που διαδραμάτιζε αμυντικό ρόλο, ο Πύργος, η είσοδος στον οποίο γινόταν μέσω μιας ξύλινης ανασυρόμενης γέφυρας, το Σιδηρουργείο, η υπόγεια Στέρνα, το Ελαιοτριβείο και ο Λαχανόκηπος που κάλυπτε τις ανάγκες της οικογένειας. Στην είσοδο του Πύργου Μούρτζινου δεσπόζει ο Ναός του Αγίου Σπυρίδωνα, η οικογενειακή εκκλησία των Μούρτζινων, οι οποίοι διοίκησαν την καπετανία της Ανδρούβιστας για περισσότερα από 200 χρόνια.Μετά την ωραία αυτή περιήγηση οδηγηθήκαμε στην πλατεία του χωριού και στην παιδική χαρά όπου ακολούθησε ώρα παιχνιδιού και ανεμελιάς.
Το παρακάτω video αποτυπώνει τις όμορφες στιγμές που ζήσαμε σε αυτή μας την εκδρομή.
Με αφορμή την Ευρωπαϊκή μέρα Προσωπικών Δεδομένων στις 28/1/2016,
οι μαθητές του Γ2 ενημέρωσαν αλλά και προβλημάτισαν
τους συμμαθητές τους σχετικά με το ποιες πληροφορίες είναι προσωπικά δεδομένα
κάνοντάς τους σχετικές ερωτήσεις , αφού το διαδίκτυο δεν είναι μόνο παιχνίδι!!!
Και εμείς πρέπει να προστατεύουμε τον εαυτό μας, αλλά και να σεβόμαστε τους άλλους.
Τελικά κατέληξαν στο ότι ,τα προσωπικά δεδομένα είναι κάθε πληροφορία που σε χαρακτηρίζει και έχεις δικαίωμα να τα κρατάς μόνο για σένα και να τα δίνεις όποτε εσύ θέλεις.
Την Παρασκευή 29/1/2016 γιορτάζοντας τους Τρεις Ιεράρχες,
εορτή των γραμμάτων, επιστημών και τεχνών, το σχολείο μας διοργάνωσε την απονομή των ΒΡΑΒΕΙΩΝ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ των μαθητών της ΣΤ’ τάξης, που έλαβαν μέρος και διακρίθηκαν
στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Φυσικής 2015.
Οι διακριθέντες μαθητές μας: Τσατσώνης Γεώργιος Μενούνου Δήμητρα Κομίνι Παουλίν
Παρέλαβαν τα ΒΡΑΒΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ από τη Διευθύντρια του σχολείου μας κ. Βουτσή Αναστασία , η οποία αφού συνεχάρη τους διακριθέντες αλλά και όλα τα παιδιά που πήραν μέρος στο διαγωνισμό, τους προέτρεψε: Πάντα να αριστεύουν!!!
Θερμά συγχαρητήρια στα παιδιά μας!!!
Σας ενημερώνουμε ότι, την Παρασκευή 29/1/2016 ,
παραμονή της εορτής των Τριών Ιεραρχών, το σχολείο μας
θα συμμετάσχει σε εκκλησιασμό στον Ιερό Ναό της Αναλήψεως,
όπου θα πραγματοποιηθεί η καθιερωμένη αρτοκλασία.
Στη συνέχεια το σχολείο και το ολοήμερο θα λειτουργήσουν κανονικά σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμά τους.
Στο μάθημα της Γλώσσας , είχαμε την ευκαιρία να ασχοληθούμε με την πιο σύντομη μορφή ποίησης στον κόσμο, τα Χαϊκού.
Τα Χαϊκού είναι Ιαπωνέζικα 3στιχα ποιηματάκια με 17 συλλαβές, χωρίς ομοιοκαταληξία και αναφέρονται στη φύση και τα συναισθήματα.
Στην τάξη δημιουργήσαμε τα δικά μας Χαϊκού
και διασκεδάσαμε πολύ!
Τα αποτελέσματα της προσπάθειάς μας…
Σήμερα στο Β’2 κόψαμε τη βασιλόπιτά μας. Τη βασιλόπιτά μας την έφτιαξαν με αγάπη και μεράκι η συμμαθήτριά μας η Δέσποινα, μαζί με τις αδερφές της Δανάη και Αρετή και την μαμά τους κ. Σούλα. Τις ευχαριστούμε όλες πολύ. Ήταν πενταντόστιμη.
Πριν κόψουμε τη βασιλόπιτα αποφασίσαμε σε όποιον τύχει το φλουρί να του χαρίσουμε όλη μας την αγάπη και να τον κάνουμε να περάσει την πιο όμορφη μέρα του στο σχολείο! Ο τυχερός ήταν ο Γιάννης και όλοι οι συμμαθητές του έκαναν ό,τι μπορούσαν για να του χαρίσουν μία υπέροχη μέρα και να του δείξουν όλη τους την αγάπη.
Φυσικά απολαύσαμε τη βασιλόπιτα και δεν αφήσαμε ούτε ψίχουλο.
Και του χρόνου λοιπόν και ας είναι το 2016 μία δημιουργική χρονιά με υγεία και αγάπη!
Ευχαριστούμε πολύ όλους τους μπαμπάδες και τις μαμάδες που προσφέρθηκαν ετοιμάσουν τη βασιλόπιτα. Είναι πολύ όμορφο να σας έχουμε δίπλα μας σε ό,τι χρειαζόμαστε. Χρειάστηκε να κάνουμε κλήρωση για να διαλέξουμε ποιος θα φτιάξει τελικά τη βασιλόπιτα.
Σημαντική χρονιά το 2016 για τα παιδιά της έκτης τάξης μια και τελειώνουν το δημοτικό.΄Ετσι, σύμφωνα με το έθιμο κόψαμε την καθιερωμένη βασιλόπιτα και ανταλλάξαμε ευχές για το νέο έτος. Ο τυχερός της φετινής χρονιάς ήταν ο Γιάννης που έλαβε και τα δώρα που του προσέφεραν με πολλή αγάπη οι συμμαθητές και οι συμμαθήτριές του.
Και του χρόνου με υγεία στο Γυμνάσιο ,παιδιά!!
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τη μητέρα της Λευκοθέας, την κα Φωτεινή, για την πεντανόστιμη βασιλόπιτα αλλά και για τον χρόνο που διέθεσε για να μας την φτιάξει!!!
Τα παιδιά και οι νέοι με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών και των κηδεμόνων τους μπορούν να αναλάβουν το δικό τους ρόλο στην δημιουργία ενός καλύτερου Διαδικτύου με το να είναι ευγενικοί, να σέβονται τους άλλους, να προστατεύουν τη διαδικτυακή φήμη -τη δική τους και των άλλων- και να αναζητούν θετικές, δημιουργικές ευκαιρίες. Επίσης, είναι σημαντικό να συμβάλλουν στην καταπολέμηση των αρνητικών πτυχών του Διαδικτύου, παίρνοντας ενεργή θέση κατά του εκφοβισμού και κάθε είδους απαράδεκτης (διαδικτυακής) συμπεριφοράς, και να αναφέρουν ακατάλληλο και παράνομο περιεχόμενο.Το σχολείο μας ως Πρευσβευτής της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου 2016 συμμετέχει σε μία από τις δράσεις που οργανώνει το Ελληνικό κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου όπως μετη δημιουργία ποιημάτων με θέμα τους κινδύνους που κρύβει το διαδίκτυο. Παρακάτω, μπορείτε να διαβάσετε τα ποιήματα που έφτιαξαν μαθητές του σχολείου μας.
Την Τρίτη, 12 Ιανουαρίου 2016, πραγματοποιήθηκε η κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του Συλλόγου Διδασκόντων του 8ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας ,
μέσα σ’ ένα ευχάριστο κλίμα, παρουσία της κ. Διευθύντριας Αναστασίας Βουτσή
στην ευρύχωρη και άνετη νέα αίθουσα μας.
Την πεντανόστιμη βασιλόπιτα ετοίμασε η κ. Δήμητρα Χονδρού, η οποία πέρα από τα αγνά υλικά μας την προσέφερε με πολύ κέφι, χαμόγελα, αισιοδοξία ,αγάπη…
Το αποτέλεσμα καταπληκτικό!!!
Την ευχαριστούμε θερμά! Η τυχερή της χρονιάς ήταν η κ. Αλεξανδροπούλου!
Η κ. Διευθύντρια ευχήθηκε σε όλους μας
ΚΑΛΗ &ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ!!!
Σήμερα, Δευτέρα 18 Ιανουαρίου, όπως όλα τα τμήματα , έτσι και οι μαθητές του Γ2, έκοψαν την Πρωτοχρονιάτικη πίτα στην τάξη τους.
Την πίτα ετοίμασε ο πατέρας της Φρειδερίκης, ο οποίος εξασκεί το επάγγελμα του Σεφ,
έχοντάς την ως πολύτιμη βοηθό του, και το αποτέλεσμα της συνεργασίας τους …αυτή η ωραιότατη και γευστικότατη παραδοσιακή βασιλόπιτα. Τους ευχαριστούμε θερμά!!!
Όλοι έψαχναν με αγωνία για το …φλουρί , όταν έπαιρναν το κομμάτι τους.
Τυχερή όμως ήταν… μόνο μία! ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΜΕ ΥΓΕΙΑ!!!
Στο Ανθολόγιό μας διαβάσαμε ένα όμορφο ποίημα για το φεγγαράκι που έχει γράψει ο Γ. Βιζυηνός. Μας άρεσαν πολύ οι στίχοι και αποφασίσαμε να τους κάνουμε εικόνες, δηλαδή να το εικονογραφήσουμε. Κλείσαμε τα μάτια μας και ακούσαμε το ποίημα μία φορά με κλειστά μάτια προσπαθώντας να φανταστούμε τις εικόνες του. Στη συνέχεια, όλα όσα είδαμε με κλειστά τα μάτια, τα ζωγραφίσαμε!
Θέλετε να δείτε κι εσείς το τελικό αποτέλεσμα και να διαβάσετε το όμορφο ποιηματάκι; Τότε δεν έχετε παρά να δείτε το βιντεάκι.
Οι μαθητές του Β’2 έμαθαν τα επίθετα και αποφάσισαν να φτιάξουν την μεγαλύτερη συλλογή με επίθετα. Μετρήσαμε τον τοίχο μας και βρήκαμε ότι έχουμε 3,5 μέτρα μήκος ελεύθερο χώρο. Κόψαμε λοιπό 3,5 μέτρα χαρτί του μέτρου και ξεκινήσαμε….
Καθένας από εμάς σκεφτόταν ένα επίθετο και το ζωγράφιζε. Σκεφτήκαμε πολλά αντίθετα επίθετα, όπως για παράδειγμα: φωτεινός – σκοτεινός και ψηλός – κοντός. Σκεφτήκαμε και μερικά συνώνυμα, όπως άσπρος – λευκός. Οι μαθητές δούλεψαν σκληρά και το αποτέλεσμα τους ικανοποίησε πολύ.
Δείτε κι εσείς τη μεγαλύτερη συλλογή από επίθετα. Την κρεμάσαμε στον τοίχο μας και θα μας βοηθάει να περιγράφουμε καλύτερα ό,τι χρειαστεί.
Θυμάμαι! Επίθετα ονομάζουμε τις λέξεις που συνοδεύουν τα ουσιαστικά και μας δίνουν πληροφορίες γι’ αυτά.
Τα παιδιά της Ε’1 τάξης έχουν εδώ και καιρό φτιάξει ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με το πόσο συνεπείς είναι οι μαθητές απέναντι στις υποχρεώσεις τους στο σχολείο και στα μαθήματά τους. Θα παρακαλούσαμε όλους τους μαθητές να αφιερώσουν λίγα λεπτά από το χρόνο τους για να το συμπληρώσουν.Οι ερωτήσεις δεν αφορούν τις μέρες των διακοπών!!!
Θα βρείτε το ερωτηματολόγιο στον παρακάτω σύνδεσμο:questionnaire
Αγαπητοί γονείς και μαθητές,
σας ενημερώνουμε ότι το σχολείο μας θα παραμείνει κλειστό από την Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου 2015 έως και την Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2016 για τις διακοπές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Τα μαθήματα θα ξεκινήσουν πάλι την Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2016.
Σας ευχόμαστε Καλά Χριστούγεννα και το νέο έτος 2016 γεμάτο Υγεία και Χαρά!
Με πολλή χαρά, ζωντάνια και κέφι τα τέσσερα τμήματα των Α΄ και Β΄ τάξεων μας παρουσίασαν την όμορφη γιορτή που είχαν ετοιμάσει για τα Χριστούγεννα.Η προετοιμασία που είχαν κάνει με τις δασκάλες τους και η συνεργασία των μικρών μας μαθητών είχαν σαν αποτέλεσμα μια πρωτότυπη, χαρούμενη γιορτή που χαρήκαμε όλοι μας.Μπράβο σας παιδιά, συγχαρητήρια στις δασκάλες.
ΤαΚάλαντααποτελούν ευχητικά δημοτικά εγκωμιαστικά τραγούδια που ψάλλονται εθιμικά κατ΄ έτος κυρίως την παραμονή μεγάλων θρησκευτικών εορτών όπως τωνΧριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς (Αγ. Βασιλείου), των Θεοφανίων, ακόμη και των Βαΐων (ή Λαζάρου), με εξαίρεση εκείνων της Μεγάλης Παρασκευής που είναι κατανυκτικά.
Κύρια παραδοσιακά μουσικά όργανα που συνοδεύουν τα κάλαντα είναι το τρίγωνο, το λαούτο, το νταούλι η τσαμπούνα, η φλογέρα κ.ά.Οι τραγουδιστές – οργανοπαίκτες των καλάντων ονομάζονται “καλαντιστές”.
Τα κάλαντα που προήλθαν από τις ΒυζαντινέςΚαλένδεςανάγονται, κατά τύπο και όχι βεβαίως κατά περιεχόμενο, από το γνωστό έθιμο των αρχαίων Ελλήνων της Ειρεσιώνης.
Τα κάλαντα ψάλλονται κυρίως από παιδιά αλλά και από ώριμους άνδρες και γυναίκες , είτε μεμονωμένα είτε κατά ομάδες που περιέρχονται σε οικίες, καταστήματα, δημόσιους χώρους κλπ με τη συνοδεία του πατροπαράδοτου σιδερένιου τριγώνου αλλά ενίοτε και άλλων μουσικών οργάνων (φυσαρμόνικας, ακορντεόν, τύμπανου,φλογέρας κλπ).
Κύριος σκοπός των τραγουδιών αυτών είναι μετά τις αποδιδόμενες ευχές τα “Χρόνια Πολλά” τοφιλοδώρημαείτε σε χρήματα (σήμερα) είτε σε προϊόντα (παλαιότερα). Σχετική με αυτό είναι και η παρασκευή “κουλούρας” ονομαζόμενη “κολλίκι” (Βέροια) ή “κουλιαντίνα” (Σιάτιστα) και εξ αυτών οι φέροντες αυτά ονομάζονται “Κουλουράδες” ή “Φωτάδες”.
Τα κάλαντα ξεκινούν κυρίως με χαιρετισμό στη συνέχεια αναγγέλλουν τη μεγάλη χριστιανική εορτή που φθάνει και καταλήγουν σε ευχές. Χαρακτηριστικό σημείο είναι η γλώσσα στην οποία αυτά ψάλλονται, στη καθαρεύουσα, καταδηλούντα την άμεση καταγωγή τους από τουςΒυζαντινούς χρόνουςτιςΚαλένδεςτου Ιανουαρίου που γιορτάζονταν με ιδιαίτερη λαμπρότητα.
Ο μεγάλος αριθμός των διαφόρων παραλλαγών εξανάγκασε να διακρίνονται αυτά σε εθνικά ή αστικά και στα τοπικά ή παραδοσιακά (κατά περιοχή). Στα χριστουγεννιάτικα κάλαντα έχουν καταμετρηθεί περισσότερες από τριάντα παραλλαγές μόνο στον Ελλαδικό χώρο. Σήμερα εκτός των παραπάνω έχουν εισαχθεί και διάφορα αγγλοσαξωνικά χριστουγεννιάτικα τραγούδια, μερικά από τα οποία έχουν μεταγλωττιστεί στα ελληνικά και χρησιμοποιούνται κάποιες φορές επιπρόσθετα με τα παραδοσιακά.
Επίσης και η ημέρα που ψάλλονται τα κάλαντα σε ορισμένες περιοχές ονομάζονται “Κάλαντα” (Κόλιντα, Κόλεντας, Κόλιαντας) με εξαίρεση τη νήσοΜήλοπου ψέλνονταν μόνο τη παραμονή της Πρωτοχρονιάς, συντασσόμενα κάθε φορά νέα κάλαντα, με τα οποία όμως ζητούσαν οικονομική συνδρομή για κάποιο κοινωνικό σκοπό (πχ ανέγερση ή επιδιόρθωση ναού) δίδοντας και συμβουλές προς τους άρχοντες η παρατηρήσεις με σκωπτικό χαρακτήρα. Τέτοιες είναι και οι σχετικές “μαντινάδες” τηςΚρήτηςή “κοτσάκια” τηςΝάξουμε σκωπτικό επίσης χαρακτήρα που ψάλλονται ως “κάλαντα”.
Πολλές φορές όταν δεν υπήρχε φιλοδώρημα ή ήταν ευτελές τότε τα παιδιά συνέχιζαν με πολύ δυνατή φωνή έξω από την οικία δίστιχα σκωπτικά, επαναλαμβανόμενα:
«Αφέντη μου στη κάπα σου χίλιες χιλιάδες ψείρες, άλλες γεννούν, άλλες κλωσούν κι άλλες αυγά μαζώνουν!»
Οι Πατέρες της Εκκλησίας κατά τους Βυζαντινούς χρόνους απαγόρευαν ή απέτρεπαν αυτό το έθιμο ως καταγόμενο από τις εορτές των ρωμαϊκώνΚαλενδώνπου είχε καταδικάσει ηΣΤ’ Οικουμενική Σύνοδοςτο 680 μ.Χ., αποκαλούντες τους συμμετέχοντες σ΄ αυτό “Μηναγύρτες”, κατά δε απόσπασμα τουΤζέτζη(Χιλιάδ. ΙΓ’ 246 κε):
“Οπόσοι περιτρέχουσι χώρας και προσαιτούσι και όσοι κατ΄ αρχίμηνον του Ιανουαρίου και του Χριστού γεννήσει και Φώτων τη ημέρα οπόσοι περιτρέχουσι τας θύρας προσαιτούντες μετά ωδών ή επωδών ή λόγων εγκωμίων ……………………………… ούτοι αν πάντες λέγοιντο κυρίως Μηναγύρται.(πηγή :wikipedia)
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή