Δημιουργώ και Καινοτομώ -Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

4ος Θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ & Καινοτομώ -Δημιουργική Σκέψη &        Πρωτοβουλία

Υποθεματική Ενότητα: STEAM/Εκπαιδευτική Ρομποτική

Τίτλος: «Ο Ήλιος μας……. η ζωής μας»

https://aesop.iep.edu.gr/node/22109

https://blogs.sch.gr/mtsaousid/2022/06/01/22-aprilioy-imera-tis-gis/

7 Εργαστήρια δεξιοτήτων

1ο Εργαστήριο

Συζήτηση – διερεύνηση γνώσεων αναφορικά με το θέμα.

Βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο:  https://solarsystem.nasa.gov/planets/sun/basic

https://science.nasa.gov/solar-system/planets/

Ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά: ” Τι βλέπετε εδώ; Κινείται ο Ήλιος; Παρατηρείστε και δείτε πως είναι η επιφάνεια του Ήλιου; Με τι μοιάζει;”

Τι μας προσφέρει ο ήλιος; γιατί είναι απαραίτητος για τη ζωή μας, αλλά και πως μπορεί να είναι επικίνδυνος και βλαβερός. Συζήτηση για το φως και τη θερμότητα του ΄Ηλιου.

O ήλιος φωτίζει και ζεσταίνει τη γη, τα ζώα και τα φυτά.
Είναι πολύ σημαντικός για τη ζωή µας, πρέπει όμως και να προστατευόμαστε
από αυτόν.

Δημιουργία ενός εννοιολογικού χάρτη ενώ να εκφραστούν με δημιουργικό και βιωματικό τρόπο να αναπαραστήσουν την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο Ήλιος εξασκώντας την αισθητηριακή μνήμη.

2ο Εργαστήριο

Ήλιε, Γη, Σελήνη. Μέρα ή Νύχτα; τα παιδιά καλούνται να γνωρίσουν την κίνηση της Γης μέσα από βίντεο Artificial Intelligence, να κατανοήσουν μέσα από πειραματισμό, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας, να οπτικοποιήσουν την ημέρα τους και να δημιουργήσουν μια ψηφιακή ιστορία, να κατανοήσουν την πορεία του Ήλιου και τις σκιές στα αντικείμενα και να εξοικειωθούν με συγκεκριμένα ψηφιακά εργαλεία.

Ο μύθος του Φαέθωνα – το άρμα του ΗΛΙΟΥ

Ήλιος και  Μυθολογία Ο μύθος του Φαέθωνα

Χωρισμός του μύθου σε καρτέλες με εικόνες, όπου ανακατευτήκαν και ζητήθηκε από τα παιδιά να βάλουν τον μύθο στη σωστή σειρά. (Μαθηματικά- Κωδικοποίηση)

Συζήτηση με τα παιδιά για τις συνέπειες όταν ο Ήλιος είναι πολύ κοντά ή πολύ μακριά από τη Γη. Μπορεί να συνδέσει την υπερβολική θερμότητα από τον Ήλιο με την υπερθέρμανση του Πλανήτη κάνοντας αναφορά στα περιβαλλοντικά προβλήματα και σύνδεση με την ΖΩΗ στο Πλανήτη μας ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΡΟ.

3ο Εργαστήριο

Ποίημα :ήλιος και παιδί της Ρένας Καρθαίου

Ήλιος και παιδί

 

Ήλιος και παιδί

παίζουνε στην άμμο .

Το παιδί κοιτάει ψηλά ,

ο ήλιος βλέπει χάμω .

 

Χτίζουν , χτίζουν ξέγνοιαστα ,

ώρα μεσημέρι .

Ηλιαχτίδες γέμισε

του παιδιού το χέρι .

 

Ήλιος και παιδί

πύργους , κάστρα χτίζουν .

Τους ψηλώνουν μ’ όνειρα ,

τους χρυσοστολίζουν .

 

Κι ο ήλιος ο παιδιάστικος

μ’ όλα κάνει χάζι .

Ένα μάτι ολόχαρο ,

που όλο θέση αλλάζει .

 

Ήλιος και παιδί

για όλους μας χρυσάφι .

Η ζωή μας γύρω τους

κύκλους – κύκλους γράφει .

 

Ρένα Καρθαίου

4ο Εργαστήριο

Τα ηλιοτρόπια , τα λουλούδια του ήλιου  στην τέχνη

Τα νήπια παρατηρούν , περιγράφουν και σχολιάζουμε τους πίνακες .

Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ; Πως είναι τα λουλούδια ; Είναι όλα ίδια ; Που βρίσκονται τα λουλούδια ; Αναγνωρίζεις τα άλλα λουλούδια που έχουν φυτρώσει  πλάι στα ηλιοτρόπια σε ορισμένους πίνακες  ζωγραφικής ;

 

5ο Εργαστήριο

ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΗΛΙΟ

Κλειδώνω, μανταλώνω,

τον κλέφτη βρίσκω μέσα.  Ο ήλιος

Αχτίνες έχω,

ρόδες δεν έχω

και όμως τρέχω. Ο Ήλιος

Ένα ταψάκι βούτυρο,

όλο τον κόσμο αλείφει. Ο Ήλιος

Μόνο εκεί ψηλά το βρίσκω,

το λαμπρό αυτό το δίσκο. Ο Ήλιος

Όλοι σας με αγαπάτε,

μα κατάματα δε με κοιτάτε. Ο Ήλιος

 

Χρυσό καντήλι κρέμεται,

ψηλά απ’ τα ουράνια.

Δίχως αλυσίδες κρέμεται,

δίχως σκοινιά κρεμιέται,

δίχως βοριά βορίζεται,

δίχως αέρα σείεται,

δίχως λαμπάδες και κεριά,

φέγγει τον κόσμο όλο,

φέγγει και της μανίτσας μου

στ’ αλώνι που δουλεύει,

φέγγει και του πατέρα μου

στο δρόμο που πηγαίνει . Ο Ήλιος

6ο Εργαστήριο

 

“Ήλιος ο ηλιάτορας”. ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη

ΑΦΗΓΗΤΗΣ

Ο ήλιος ο ηλιάτορας

Ο πετροπαιχνιδιάτορας

Από την άκρη των ακρώ

Κατηφοράει στο Ταίναρο

Φωτιά ‘ναι το πιγούνι του

Χρυσάφι το πιρούνι του.

ΗΛΙΟΣ

Ε σεις στεριές και θάλασσες

Τ’ αμπέλια κι οι χρυσές ελιές

Ακούτε τα χαμπέρια μου

Μέσα στα μεσημέρια μου

“Σ’ όλους τους τόπους κι αν γυρνώ

μόνον ετούτον αγαπώ”

Κλείσε τα μάτια σου και με τη φαντασία σου φτιάξε εικόνες ή μία ιστορία ακούγοντας το ποίημα.

Ποιος νομίζεις ότι είναι ο τόπος που αγαπάει πιο πολύ ο ήλιος; Ζωγράφισέ τον

 

7ο Εργαστήριο

Ζητάμε από τα παιδιά να διερευνήσουν στο σχολείο τους όσα σχετίζονται με την ηλιακή σκιά. Για παράδειγμα, πώς αλλάζουν οι σκιές των δέντρων στην αυλή του σχολείου στη διάρκεια της μέρας; Ποια μέρη της τάξης φωτίζει ο ήλιος το πρωί ή το μεσημέρι; Προς ποια κατεύθυνση δείχνει η σκιά σε σχέση με τον Ήλιο; Πότε είναι μικρότερη η σκιά και πότε μεγαλύτερη;

Ζητήσουμε από τα νήπια να αναλύσουν τη σύνθετη λέξη και να πουν από ποιες λεξούλες πιστεύουν ότι έχει δημιουργηθεί . π.χ. ηλιοπροστασία : ήλιος + προστασία.

Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους με νέες λέξεις , όπως ηλιοτρόπιο , ηλίανθος , ηλιολούλουδο, ηλιόσποροι και δίνεται το έναυσμα να ασχοληθούν με σύνθετες λέξεις του ήλιου .

Τα νήπια με την ανάλυση των λέξεων επεξεργάζονται νοητικά τις λέξεις και πειραματίζονται. Παράδειγμα : ηλιοβασίλεμα : ήλιος + βασίλεμα ή το βασίλεμα του ήλιου ή ο ήλιος βασιλεύει .

Ζητήσουμε από τα νήπια να αναλύσουν τη σύνθετη λέξη και να πουν από ποιες λεξούλες πιστεύουν ότι έχει δημιουργηθεί . π.χ. ηλιοπροστασία : ήλιος + προστασία.

Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους με νέες λέξεις , όπως ηλιοτρόπιο , ηλίανθος , ηλιολούλουδο, ηλιόσποροι και δίνεται το έναυσμα να ασχοληθούν με σύνθετες λέξεις του ήλιου .

Τα νήπια με την ανάλυση των λέξεων επεξεργάζονται νοητικά τις λέξεις και πειραματίζονται. Παράδειγμα : ηλιοβασίλεμα : ήλιος + βασίλεμα ή το βασίλεμα του ήλιου ή ο ήλιος βασιλεύει .

Δημιουργία άσκησης εμπέδωσης με Kahoot.

6

https://create.kahoot.it/creator/fbbd29d2-97a1-4c24-9223-1d6a8e37b64b