Στο πλαίσιο της 1ης Θεματικής Ενότητας, η Γ’ τάξη του σχολείου μας αξιοποίησε την ευκαιρία να ασχοληθεί με ένα πολύ σημαντικό θέμα: τον Κανόνα του Εσώρουχου και τη σημασία των προσωπικών ορίων και της ασφάλειας των παιδιών.
Χρησιμοποιήσαμε πληροφορίες από το ενημερωτικό site του Συμβουλίου της Ευρώπης, όπου παρουσιάζεται αναλυτικά το πρόγραμμα για τον τερματισμό της σεξουαλικής κακοποίησης των παιδιών. Παρακολουθήσαμε το βίντεο «Το μυστικό της Νίκης», συζητήσαμε για τα καλά και κακά αγγίγματα και τραγουδήσαμε το τραγούδι της Νίκης.
Στη συνέχεια, διαβάσαμε την ιστορία «Η Κίκο και το Χέρι», που μέσα από παιχνίδι και εικόνες βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν ακόμη πιο εύκολα τον Κανόνα του Εσώρουχου. Έπειτα, τα παιδιά συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας, αποτυπώνοντας όσα τους έκαναν μεγαλύτερη εντύπωση.
Συζήτηση για τα αγγίγματα
Μιλήσαμε αναλυτικά για τα διάφορα αγγίγματα που κάνουν οι άνθρωποι είτε στον εαυτό τους είτε στους άλλους: χειραψία, φιλί, αγκαλιά, χάδι στα μαλλιά, «κόλλα πέντε», τσίμπημα στο μάγουλο, άγγιγμα σε προσωπικό σημείο, τράβηγμα του αυτιού, χαιρετισμό με αγκώνες ή με τις πατούσες.
Τα παιδιά συζήτησαν ποια από αυτά θεωρούν καλά και ποια όχι καλά. Η άποψή τους ήταν ιδιαίτερα σημαντική, καθώς για παράδειγμα ένα τσίμπημα στο μάγουλο μπορεί να φαίνεται σε έναν ενήλικα αθώο ή ευχάριστο, όμως για πολλά παιδιά δεν είναι.
Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε εικόνες με ευχάριστα και δυσάρεστα αγγίγματα και εκφράσαμε τα συναισθήματα που μας προκαλούσαν.
Δραστηριότητα με πολύχρωμα χέρια
Σε φωτοτυπίες αγοριού και κοριτσιού, τα παιδιά κλήθηκαν να κολλήσουν πολύχρωμα χέρια στα σημεία όπου θεωρούν ότι μπορούν να δεχτούν ένα καλό άγγιγμα και γκρίζο χέρι στα σημεία όπου πιστεύουν ότι ένα άγγιγμα δεν είναι σωστό.
Η δραστηριότητα αυτή βοήθησε τα παιδιά να διαχωρίσουν ξεκάθαρα τα ασφαλή από τα μη ασφαλή αγγίγματα.
Ακολούθησε δημιουργική δραστηριότητα, όπου οι μαθητές κατασκεύασαν αφίσες, οι οποίες αποτέλεσαν χρήσιμο και ελκυστικό υλικό για τη μαθησιακή διαδικασία αλλά και για τον στολισμό της τάξης. Έτσι, οι κανόνες προστασίας παραμένουν ορατοί και καθημερινά υπενθυμίζονται στα παιδιά.
Γραμμές βοήθειας
Μάθαμε επίσης ότι κάθε παιδί μπορεί να ζητήσει βοήθεια από:
- 100 – Αστυνομία
- 1056 – Το Χαμόγελο του Παιδιού
Τέλος, οι μαθητές συμπλήρωσαν το φύλλο αυτοαξιολόγησης, στο οποίο κατέγραψαν τι έμαθαν και πως ένιωσαν μέσα από τις δραστηριότητες της δράσης
Τη δράση συντόνισε και υλοποίησε η δασκάλα της τάξης, κα Αργυρώ Ταμπακούδη.





