Παιδί και νηπιαγωγείο

Στο νηπιαγωγείο, ο βασικός στόχος δεν είναι η «σχολική μάθηση» με την αυστηρή έννοια, αλλά η ολιστική ανάπτυξη του παιδιού μέσα από το παιχνίδι, την αλληλεπίδραση και τη δημιουργικότητα. Σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου (στην Ελλάδα και διεθνώς), ένα παιδί αναμένεται να κατακτήσει δεξιότητες σε τέσσερις βασικούς άξονες:
🔹 1. Κοινωνική & Συναισθηματική Ανάπτυξη
Μαθαίνει να συνεργάζεται, να μοιράζεται, να περιμένει τη σειρά του.
Κατανοεί βασικούς κανόνες συμπεριφοράς και λειτουργίας της ομάδας.
Αναγνωρίζει και εκφράζει τα συναισθήματά του με αποδεκτούς τρόπους.
Αναπτύσσει αυτονομία (ντύσιμο, τάισμα, φροντίδα προσωπικών αντικειμένων).
🔹 2. Γνωστική Ανάπτυξη
Γλώσσα: Εμπλουτίζει το λεξιλόγιο, αφηγείται απλές ιστορίες, κατανοεί οδηγίες, αναγνωρίζει ήχους και γράμματα.
Μαθηματικά: Αναγνωρίζει βασικά σχήματα και χρώματα, μετρά αντικείμενα, κατανοεί έννοιες ποσότητας, μεγέθους και ταξινόμησης.
Λογικομαθηματική σκέψη: Λύνει απλά προβλήματα μέσα από το παιχνίδι.
🔹 3. Δημιουργική & Καλλιτεχνική Έκφραση
Πειραματίζεται με ζωγραφική, κολλάζ, πηλό, μουσική και χορό.
Εκφράζει ιδέες και συναισθήματα με ελεύθερη καλλιτεχνική δημιουργία.
Συμμετέχει σε θεατρικό παιχνίδι και φανταστικές ιστορίες.
🔹 4. Κινητική Ανάπτυξη
Αδρή κινητικότητα: Τρέξιμο, άλματα, ισορροπία, παιχνίδια στην αυλή.
Λεπτή κινητικότητα: Κόψιμο με ψαλίδι, ζωγραφική, χρήση μολυβιού, κουμπώματα.
✨ Με λίγα λόγια: Στο τέλος του νηπιαγωγείου, το παιδί έχει μάθει να λειτουργεί μέσα σε ομάδα, να εκφράζεται, να πειραματίζεται και να ανακαλύπτει τον κόσμο γύρω του, έχοντας βάλει τα θεμέλια για το δημοτικό.