(Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για να διαβάσετε το πρόγραμμα της δράσης: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΛΕΝΗΣ )
Την Πέμπτη 23/3/2017, πραγματοποιήθηκε στο 2Ο Γυμνάσιο Κορίνθου, μέσα στα πλαίσια ενός εκπαιδευτικού προγράμματος ανταλλαγής μαθητών και διαπολιτισμικής αλληλεπίδρασης, μια αξιοσημείωτη βιωματική δράση με πολιτιστικό, πνευματικό και παιδαγωγικό υπόβαθρο.
Με την ευκαιρία της διδασκαλίας της τραγωδίας του Ευριπίδη “Ελένη”, πραγματοποιήθηκε μέσα στην τάξη δραματοποίηση ενός αποσπάσματος της διδαχθείσης τραγωδίας, προκειμένου να ψυχαγωγηθούν οι Γερμανοί επισκέπτες του σχολείου μας, να καταδειχτούν οι δυνατότητες του ευέλικτου εκπαιδευτικού μας συστήματος και να αναβιώσει η πολιτιστική μας παράδοση μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία.
Το αισθητικό αποτέλεσμα δικαίωσε τις προσδοκίες μας καθώς παρακολουθήσαμε αξιόλογες ερμηνείες δεκαπεντάχρονων παιδιών που ενσάρκωσαν αρκετά δυσνόητους για την ηλικία τους ρόλους με σχεδόν επαγγελματική συνέπεια ( είδωλο, Θεονόη, Ελένη…).
Επίσης η μυσταγωγία, το τελετουργικό κλίμα, οι αρχαικοί ήχοι, τα ρούχα, οι μάσκες,τα στεφάνια της ελιάς (υλικά εντελώς ευτελή, αλλά με μεγάλη σημειολογία) όπως και το σκηνοθετικό τέχνασμα του καραβιού με τα κατάρτια, κατάφεραν να μας μεταφέρουν μέσα στο χρόνο, να μας μυήσουν στο μυστήριο της τραγωδίας και να μας μεταδώσουν το πνεύμα της αισιοδοξίας που εμπνέει η φυγή της Ελένης.
Σε επικοινωνιακό επίπεδο, ο στόχος της διαπολιτισμικής προσέγγισης μέσα από το «θέαμα» του αρχαίου δράματος, ζυμώθηκε με το αιώνιο αντιπολεμικό μήνυμα του έργου καθώς το «διττό» πρόσωπο της Ελένης απηχεί την αγωνιώδη αναζήτηση ταυτότητας των ανθρώπων που η μοίρα τους έχει καταδικάσει να επιλέγουν τον πόλεμο αντί της ειρήνης.
Ακόμα μέσα από τη βίωση του αρχαίου δράματος προέκυψε για τους μαθητές ένα μοναδικό μάθημα ζωής, αφού διδάχτηκαν ότι ο πόνος είναι το ακατάπαυστο συστατικό στοιχείο της και ότι μόνο με αδιάλλειπτο αγώνα, με συνέπεια, με ευθύνη, με «δόλο» στη θετική του έννοια, με πάθος και με μεράκι κερδίζεται η ζωή και αποκτά ουσία η ανθρώπινη ύπαρξη.
Τέλος, η αγαστή συνεργασία των βασικών συντελεστών του εγχειρήματος αυτού( Τσιέλου Β., υπεύθυνη του προγράμματος, Κωνσταντέλλου Φ.,φιλόλογος, Βελημαχίτη Ε.,πρόεδρος του συλλόγου γονέων και ηθοποιός), απέδειξε ότι πάντα υπάρχει ευγενική πρόθεση για δημιουργία στην Εκπαίδευση, αρκεί να δοθεί το κατάλληλο ερέθισμα.
Ας ευχηθούμε λοιπόν να ενθαρρυνθούν και άλλες τέτοιες δράσεις και ας ελπίσουμε ότι οι «ιθύνοντες» στα υπουργεία δε θα συρρικνώσουν άλλο, αλλά θα διευρύνουν τον εκπαιδευτικό ορίζοντα.
Κωνσταντέλλου Φωτεινή
Φιλόλογος