synedrioΗ Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Δ.Ε.) Ανατολικής Αττικής διοργάνωσε για όλα τα σχολεία τής Ανατολικής Αττικής, δημόσια και ιδιωτικά, το 1ο Μαθητικό Συνέδριο με τίτλο «Ερευνητικές διαδρομές στον πολιτισμό και στις επιστήμες», που πραγματοποιήθηκε στο Μουσικό Σχολείο Παλλήνης από τις 12 έως και τις 14 Απριλίου 2024.

Στο Συνέδριο συμμετείχαν 3 ομάδες μαθητών τού  2ου Γυμνασίου Γλυκών Νερών παρουσιάζοντας ένα διαδραστικό συνεργατικό λογοτεχνικό βιβλίο ένα ψηφιακό περιοδικό και ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Στην προσπάθειά μας να προωθήσουμε τη φιλαναγνωσία των παιδιών, την κριτική σκέψη και τη φαντασία τους, τη δημιουργική έκφραση και τη συνεργασία, τολμήσαμε να συνδυάσουμε το τερπνόν… μετά του ωφελίμου. Έτσι, λοιπόν, παντρέψαμε την τεχνολογία με τη λογοτεχνία και την παραγωγή γραπτού λόγου και δημιουργήσαμε ένα περιβάλλον ψηφιακό, συνεργατικό και διαδραστικό, προκειμένου να διαβάσουν οι μαθητές αποσπάσματα ενός λογοτεχνικού βιβλίου συγχρόνως, και ταυτόχρονα να συνεργαστούν με τους συμμαθητές τους, ώστε να το εμπλουτίσουν με τις ιδέες τους.

Το συγκεκριμένο βιβλίο με θέμα τη μόλυνση του περιβάλλοντος επιλέχθηκε, προκειμένου να ευαισθητοποιήσουμε, να προβληματίσουμε και να κινητοποιήσουμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας για τις ευθύνες μας απέναντι στον πλανήτη μας. Πρόκειται για το μυθιστόρημα για μεγάλα παιδιά «Εμένα με νοιάζει» της Γαλάτειας Γρηγοριάδου-Σουρέλη (1930-2016) που πρωτοεκδόθηκε το 1977, ενώ από το 1990 επανεκδίδεται κάθε χρόνο στη «Συλλογή Περιστέρια» των εκδόσεων Πατάκη. Είναι το πρώτο ελληνικό μυθιστόρημα για τη ρύπανση του περιβάλλοντος..

emena me noiazeiΑξιοποιώντας, λοιπόν, τα μηνύματα του βιβλίου, θελήσαμε να διαφοροποιηθούμε ως προς τον τρόπο που παρουσιάζεται και διαβάζεται ένα λογοτεχνικό έργο μέσα στην τάξη για εκπαιδευτικές ανάγκες. Προσπαθήσαμε να αναδείξουμε την αξία της προσωπικής ευθύνης, της συνεργασίας και της αίσθησης του ανήκειν μέσα από την τεχνολογία και τον ψηφιακό γραμματισμό. Η αναμφίβολη ελκυστικότητα του διαδικτύου και των οριζόντων που μας ανοίγει, βοήθησε να επιτευχθούν οι αρχικοί μας στόχοι και ακόμα παραπάνω…η φιλαναγνωσία μέσα από μεθόδους διαφοροποιημένης προσέγγισης, η καλλιέργεια της δημιουργικής γραφής και της κριτικής σκέψης των μαθητών, η ενίσχυση της ικανότητάς των μαθητών να λύνουν προβλήματα και να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για τους ίδιους και την ομάδα είναι λίγα μόνο από τα οφέλη που αποκομίσαμε, μαθητές και καθηγητές.

Η δεύτερη συμμετοχή μας ήταν ένα ψηφιακό περιοδικό στο ΠΣΔ (schoolpress), στο οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες ανάρτησαν τις εργασίες τους στα φιλολογικά μαθήματα. Επιπλέον, κάποιοι μαθητές και μαθήτριες έπρεπε να αναλάβουν το ρόλο του συντάκτη και να φτιάξουν ομάδες εργασίας, οι οποίες ήταν επιφορτισμένες με διαφορετικές υποχρεώσεις και ρόλους (π.χ. διόρθωση ορθογραφίας, έκφρασης, δομής, δημιουργικός εμπλουτισμός με εικόνες, λογοτεχνική, εικαστική, μουσική, φωτογραφική επιμέλεια κλπ). Στους μαθητές και μαθήτριες δόθηκαν ιδέες και προτάσεις για δραστηριότητες, σύμφωνα με τα νέα προγράμματα σπουδών των φιλολογικών μαθημάτων, με βάση τις σχετικές επιμορφώσεις που είχαμε παρακολουθήσει οι φιλόλογοι που συμμετείχαμε στη δράση.. Τέλος, έπρεπε όλοι να ξεφυλλίσουν περιοδικά, έντυπα ή ψηφιακά, προκειμένου να βρουν περισσότερες ιδέες και… έμπνευση!!!

literature blog

Τα αποτελέσματα όλης αυτής της προσπάθειας ήταν πολλά υποσχόμενα… Με τελικό στόχο τη δημιουργία ενός ψηφιακού εκπαιδευτικού προϊόντος, όλοι τελικά οι μαθητές αποκόμισαν γνώσεις, ανέπτυξαν δεξιότητες και έμαθαν πώς να μαθαίνουν χρησιμοποιώντας αυτό που αγαπούν και τους εκφράζει, την τεχνολογία και τα ψηφιακά μέσα. Αυτήν τη φορά, όμως, τα χρησιμοποίησαν με συγκεκριμένο τρόπο και για συγκεκριμένο λόγο και απολύτως συνειδητά.

Οι καθηγητές, από την πλευρά μας, κερδίσαμε πολλά περισσότερα. Συνεργασία και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ μας, εμπιστοσύνη και συναδελφικότητα, δημιουργικότητα και αυτοβελτίωση. Αναπτύξαμε διαύλους επικοινωνίας και συνεργασίας με τα παιδιά, και ίσως το πιο σημαντικό, ένιωσαν ότι μπορούν να μας εμπιστευτούν ώστε να επιτύχουν τους στόχους τους. Ακόμα, όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες φροντίσαμε να αισθανθούν ότι είναι σημαντική η συμμετοχή όλων και το έργο τους απολύτως αποδεκτό και σεβαστό, σύμφωνα άλλωστε και με τις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Τα φιλολογικά μαθήματα, με άλλα λόγια, αποτέλεσαν για τα παιδιά μας το μέσο για να μάθουν και να εργαστούν μέσα και έξω από την τάξη με αυτοπεποίθηση, αξιοποιώντας τα ενδιαφέροντά τους, κυρίως όμως χωρίς το φόβο της αξιολόγησης, αφού όλοι και όλες έκαναν αυτό που μπορούσαν και ήξεραν καλύτερα.