6 Μαρτίου – Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας

abc7ac3811cc2e3648d9c0e7f620e604

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο.

Γνωρίζουμε ότι ο εκφοβισμός είναι μια επαναλαμβανόμενη επιθετική συμπεριφορά όπου ένα άτομο (ή ομάδα ανθρώπων) σε θέση εξουσίας εκφοβίζει σκόπιμα, κακοποιεί ή εξαναγκάζει σε πράξεις ένα άτομο με την πρόθεση να βλάψει αυτό το άτομο σωματικά ή συναισθηματικά. Οι πράξεις εκφοβισμού μπορεί να είναι σωματικές ή λεκτικές. Πολλοί νέοι μπορεί να είναι αγενείς μεταξύ τους κατά την εφηβεία, καθώς βελτιώνουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες και γίνονται σιγά-σιγά ενήλικες. Αν και αυτές οι αλληλεπιδράσεις είναι δυσάρεστες, υπάρχει μια σαφής γραμμή μεταξύ της σύγκρουσης και του εκφοβισμού. Τα περιστατικά εκφοβισμού πρέπει να περιλαμβάνουν και τα τρία αυτά χαρακτηριστικά:

(1) Είναι σκόπιμα: η συμπεριφορά ήταν επιθετική και είχε σκοπό να πληγώσει άλλο άτομο

(2) Είναι επαναλαμβανόμενα: αυτές οι επιθετικές ενέργειες συμβαίνουν επανειλημμένα με την πάροδο του χρόνου στο ίδιο άτομο ή ομάδα ανθρώπων

(3) Χαρακτηρίζονται από ανισορροπία δύναμης: το άτομο που εκφοβίζει έχει περισσότερη σωματική ή κοινωνική δύναμη από το παιδί ή τα παιδιά που εκφοβίζονται. Ο εκφοβισμός σχεδόν πάντα έχει συναισθηματικό αντίκτυπο στο παιδί που εκφοβίζεται, αλλά οι ενέργειες που συνιστούν εκφοβισμό ποικίλλουν.

Υπάρχουν τέσσερις τύποι εκφοβισμού, οι οποίοι μπορούν να συμβούν χωριστά ή ταυτόχρονα:

(1) Σωματικός εκφοβισμός, όπως κλωτσιές ή σπρωξίματα

(2) Λεκτικός εκφοβισμός, όπως εξύβριση ή φωνές

(3) Συναισθηματικός και κοινωνικός εκφοβισμός, όπως αποκλεισμός κάποιου από μία ομάδα ή διάδοση φημών

(4) Διαδικτυακός εκφοβισμός, που περιλαμβάνει  την αποστολή προσβλητικών μηνυμάτων μέσω ψηφιακών συσκευών, όπως υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα.

Ο  «Κύκλος του Εκφοβισμού του Olweus» είναι ο ακόλουθος:

  1. Εκφοβιστές/Θύτες Αυτοί/αυτές οι μαθητές/μαθήτριες θέλουν να εκφοβίσουν, ξεκινούν τον εκφοβισμό και παίζουν τον κύριο ρόλο σε αυτόν.
  2. Πιστοί Ακόλουθοι Αυτοί/αυτές οι μαθητές/μαθήτριες έχουν θετική στάση απέναντι στον εκφοβισμό και έχουν ενεργό ρόλο σε αυτόν, αλλά συνήθως δεν τον ξεκινούν ούτε έχουν τον κύριο ρόλο.

 Γ. Υποστηρικτές ή Παθητικοί Εκφοβιστές Αυτοί/αυτές οι μαθητές/μαθήτριες υποστηρίζουν τον εκφοβισμό ανοιχτά και ενεργά π.χ. γελώντας ή τραβώντας την προσοχή στο περιστατικό του εκφοβισμού, αλλά δεν συμμετέχουν σε αυτό.

Δ. Παθητικοί Υποστηρικτές ή Πιθανοί Εκφοβιστές Σε αυτούς/αυτές τους/τις μαθητές/ μαθήτριες αρέσει ο εκφοβισμός αλλά δεν το υποστηρίζουν εμφανώς.

  1. Παριστάμενοι που δεν εμπλέκονται Αυτοί/αυτές οι μαθητές/μαθήτριες δεν εμπλέκονται και δεν παίρνουν το μέρος κανενός. (Ίσως σκέφτονται: «Δεν είναι δουλειά μου» ή «Για να δούμε τι θα γίνει.»)

ΣΤ. Πιθανοί Υποστηρικτές του Θύματος Σε αυτούς/αυτές τους/τις μαθητές/ μαθήτριες δεν αρέσει ο εκφοβισμός και θεωρούν ότι πρέπει να βοηθήσουν το θύμα αλλά συνήθως δεν κάνουν τίποτα.

Ζ. Υποστηρικτές Δεν τους αρέσει ο εκφοβισμός και προσπαθούν να βοηθήσουν το θύμα.

ΠΗΓΗ: πρόγραμμα Safer     https://europe.pdekritis.gr/wp-content/uploads/2023/11/%CE%95%CE%B3%CF%87%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AF%CE%B4%CE%B9%CE%BF-%CE%95%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD.pdf