Αρχείο ημέρας 9 Μαρτίου 2021
Τσικνοπέμπτη εξ’ αποστάσεως!!!!
ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ
Το σχολείο μας έκλεισε ξαφνικά……….και έτσι γιορτάσαμε εξ΄αποστάσεως την Τσικνοπέμπτη.
Τι γιορτάζουμε όμως την Τσικνοπέμπτη;
Η Τσικνοπέμπτη είναι ένα πατροπαράδοτο έθιμο του οποίου οι ρίζες χάνονται στον χρόνο. Σύμφωνα με τη διδασκαλία της χριστιανικής παράδοσης, οι νηστείες της Τετάρτης και της Παρασκευής είναι πάρα πολύ σημαντικές οπότε η Πέμπτη θεωρείται μια μέρα όπου ο πιστός μπορεί να καταναλώσει ό,τι θέλει.
Η Τσικνοπέμπτη βρίσκεται στη δεύτερη εβδομάδα του Τριωδίου. Το Τριώδιο αποτελείται από τρεις εβδομάδες εκ των οποίων η πρώτη ονομάζεται Προφωνή, η δεύτερη ονομάζεται Κρεατινή και η τελευταία Τυρινή. Mε την Τσικνοπέμπτη οι πιστοί έχουν την δυνατότητα να καταναλώσουν όσες ποσότητες κρέατος τους έχουν απομείνει ούτως ώστε να οδηγηθούν στην Κυριακή των Απόκρεων που είναι η τελευταία ημέρα που επιτρέπεται η κατανάλωση κρέατος. Έπειτα από αυτή την Κυριακή ακολουθεί η Τυρινή εβδομάδα, όπου επιτρέπεται μόνο η κατανάλωση γαλακτοκομικών και ψαριού.
Σημασιολογικά, η λέξη «τσικνοπέμπτη» περιέχει τον όρο «τσίκνα» που υποδηλώνει την μυρωδιά του ψημένου κρέατος. Ημερολογιακά εορτάζεται έντεκα ημέρες πριν από την Καθαρά Δευτέρα σηματοδοτώντας και επισήμως την προετοιμασία των χριστιανών ενόψει της νηστείας της Σαρακοστής πριν από το Πάσχα.
Καλωσορίζουμε το Μάρτη και την αρχή της Άνοιξης
Για να καλωσορίσουμε την Άνοιξη και το Μάρτη τραγουδήσαμε τα κάλαντα της Άνοιξης, γνωστά και ως χελιδονίσματα.
Εικονόλεξο του τραγουδιού.
Συζητήσαμε για το Μάρτιο και τα δύο αδέλφια του, τον Απρίλιο και τον Μάιο και αναφερθήκαμε στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους (γιορτές, ήθη και έθιμα).
Έπειτα αποφασίσαμε να στολίσουμε το σχολείο μας με τη δική μας Άνοιξη!
Από τη 1η ως τις 31 του Μάρτη, συνηθίζεται να φοριέται στον καρπό του χεριού ένα βραχιολάκι, φτιαγμένο από στριμμένη άσπρη και κόκκινη κλωστή, τον «Μάρτη» ή «Μαρτιά». Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, το «Μάρτη» το φορούν κυρίως τα παιδιά για να προστατεύει τα πρόσωπά τους από τον πρώτο ήλιο της Άνοιξης, για να μην καούν.
Συνηθίζεται να φοριέται μέχρι το τέλος του μήνα. Σε ορισμένες περιοχές το μαρτιάτικο βραχιολάκι θεωρείται ιερό από τη λαϊκή παράδοση που δεν είναι πρέπον να πεταχτεί. Για αυτό το φορούσαν μέχρι το Πάσχα και το έδεναν στην Αναστάσιμη λαμπάδα για να καεί. Σε άλλες περιοχές έκαιγαν το βραχιολάκι στις φωτιές που άναβαν για να κάψουν τον Ιούδα.Η πιο διαδεδομένη όμως αντίληψη φέρει το “Μάρτη” να φοριέται μέχρι να εμφανιστούν τα πρώτα χελιδόνια. Τότε έβγαζαν το Μάρτη και τον αφήναν σε κλαδιά για να τον πάρουν τα πουλιά και να το χρησιμοποιήσουν στην κατασκευή της φωλιάς τους.
Έτσι λοιπόν και εμείς φορέσαμε τον Μάρτη μας!!!
” Η γυναίκα του Μάρτη” Διαβάσαμε τον λαϊκό παραδοσιακό μύθο για τον Μάρτη ……γελάσαμε με το πάθημά του αλλά και συζητήσαμε για την παροιμία που συνηθίζει ο λαός μας να λέει: “Ο Μάρτης πότε κλαίει και πότε γελάει”.
Χελιδονάκια
Θυμηθήκαμε ότι τα χελιδόνια μαζί με τα άλλα αποδημητικά πουλιά, επιστρέφουν από τις ζεστές χώρες…..στην πατρίδα μας , παρακολουθήσαμε το μεγάλο τους ταξίδι και μιλήσαμε για το χαρακτηριστικό σχήμα της ουράς τους, τι τρώνε, πως φτιάχνουν τη φωλιά τους και μεγαλώνουν τα μικρά χελιδονάκια.
Το μεγάλο ταξίδι των χελιδονιών.
Τα χελιδόνια ήρθαν, τα αυγά τους, οι νεοσσοί, το ταϊσμά τους.






