Νηπίων παιδεία

Νηπίων παιδεία, το πρώτο βήμα στη Δημοκρατία

Θεματική ενότητα «ενδιαφέρομαι και ενεργώ- κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη» Συμπερίληψη: αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα.

Οι δραστηριότητες αναπτύσσονται σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης, ενθαρρύνοντας την ενεργό εμπλοκή των παιδιών και εστιάζουν στην καλλιέργεια και ανάπτυξη γνωστικών και μετά γνωστικών ικανοτήτων, αξιοποιώντας τις αρχές της παιδαγωγικής ψυχολογίας. Οι δεξιότητες στις οποίες στοχεύει το εργαστήριο είναι

Δεξιότητες μάθησης: κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα. Δεξιότητες ζωής: κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναισθηση και ευαισθησία, πολιτειότητα, προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, υπευθυνότητα).

Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης: ενσυναισθηση και ευαισθησία, διαμεσολάβηση, επίλυση συγκρούσεων, πολιτειότητα.

Εργαστήριο 1: ας γνωριστούμε παίζοντας.

Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

  • Ενίσχυση της ομαδικής συνοχής και της αυτοεκτίμησης.
  • Προώθηση της συνεργασίας και της δημιουργικής συνύπαρξης.
Στο τμήμα 1 τα παιδιά συμμετείχαν σε εργαστήρι διερευνητικής δραματοποίησης βασισμένο πάνω στο παραμύθι «ο μαγικός καθρέφτης της νεράιδας». Παίξανε με την έννοια της αυτοεικόνας, και προσθέσανε το δικό τους κομμάτι σπασμένο καθρέπτη για να μπορεί να αντικατοπτρίσει και πάλι, αυτή τη φορά όμως την αυτοεικονα της ομάδας.
Το μεγάλο κομμάτι έγινε η βάση και συμβολίζει το κομμάτι των παιδιών που έλειπαν την ημέρα διεξαγωγής του εργαστηρίου.
259149380 982681865648689 6941687495111209630 n
Στο τμήμα 2 τα παιδιά συμβολικά έγιναν αστέρια. Το κάθε αστέρι φώτισε το διπλανό του και όλα μαζί την ομάδα. Το φως έγινε η θετική ενέργεια που ενώνει τα μέλη της ομάδας και δείχνει τον δρόμο για το επόμενο βήμα! Όλα μαζί τα αστεράκια σχηματίσανε το δέντρο της τάξης!
263935051 671573830892658 4354613564333137224 n
Εργαστήριο 2: Όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του Νηπιαγωγείου
Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
  • Ανάπτυξη σεβασμού για τους άλλους
  • Επίλυση προβλημάτων συνεργατικά και δημιουργικά
  • Ανάπτυξη κριτικής σκέψης
  • Αναγνώριση προκαταλήψεων και αδικιών και τρόπων αντίδρασης
  • καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και κατανόηση της διαφορετικότητας
  • Ευαισθητοποίηση σε θέματα που άπτονται των ανθρωπίνων σχέσεων με στόχο τη διαμόρφωση ανθρωπιστικής συνείδησης
  • Έκφραση των συναισθημάτων τους με τρόπο άμεσο και κατανοητό

Περιγραφή:

Παρουσιάσαμε ως αφορμή μια κοινωνική ιστορία που αφορά την γνωριμία στο σχολείο με έναν νέο συμμαθητή με αναπηρία. Ποιές είναι οι πρώτες σκέψεις και τα συναισθήματα των παιδιών;

Διαβάσαμε και συζητήσαμε τα βιβλία: Το αόρατο παιδί του Trudy Ludwig, εκδόσεις Λιβάνη

οθόνης 2022 02 01 194933

και Η Αργυρώ γελάει των Γουίλλις και Ρος, εκδόσεις Πατάκη

οθόνης 2022 02 01 195019

Παρακολουθήσαμε το βίντεο ” Cuerdas” (Χορδές), μια ταινία μικρού μήκους που ευαισθητοποιεί τους μαθητές στα ζητήματα αναπηρίας.

οθόνης 2022 02 01 195607

Παίξαμε το παιχνίδι του τυφλού και πειραματιστήκαμε με την ζωή χωρίς φως.

Παρακολουθήσαμε την ζωή των ανθρώπων που αδυνατούν να χρησιμοποιήσουν τα χέρια τους και πειραματιστήκαμε ζωγραφίζοντας με το στόμα.

Τμήμα 1

272955602 1299866597162692 8942849168607939335 n 272719003 621611122402057 3000299620522315747 n 272634544 485089342966385 711968479798480415 n 272483879 538183880557147 6808842017116462422 n 272202778 599387821299490 8467607789633556917 n 272042736 3098712920399998 8052890374208640197 n 271904960 368131964684573 603616434690893922 n 271751537 1107687256697996 8346729908581849746 n

Τμήμα 2

266638311 313064117356219 4056988182651039583 n 271807032 463020812088397 3847513199808673675 n 272271580 671067740754038 8742646531661277755 n 272438165 4643625322400443 1971987182835803816 n 272904259 465938791747800 4901897791430106292 n272024653 3166837603535982 5338970405592512373 n

Εργαστήριο 3: Εσύ και εγώ μαζί

Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

  • Να μπορούν να ερμηνεύουν και να αναδεικνύουν τα οφέλη της διαφορετικότητας
  • Να αναπτύσσουν δεξιότητες συνεργασίας και αλληλεγγύης
  • Να συνδέουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν συνάνθρωποί μας όπως η αδυναμία πρόσβασης σε δημόσιους χώρους (πχ σχολείο)
  • Να αναγνωρίζουν τον αποκλεισμό και τις διακρίσεις
  • Να εξοικειώνονται με διαφορετικά φυσικά και φυλετικά χαρακτηριστικά

Περιγραφή: Διαβάσαμε το βιβλίο “Ο σκύλος είναι τζαζ”

οθόνης 2022 02 01 202834

Τμήμα 1:

271712049 4857678690988742 5045239256266472768 n

Φορέσαμε ουρές και παίξαμε το παιχνίδι “κλέψε την ουρά” με σκοπό την απελευθέρωση της ομάδας στο παιχνίδι εμψύχωσης.

Ακούσαμε τα δυο είδη μουσικής, τζαζ για τις γάτες, ροκ για τους σκύλους. Σωματοποιήσαμε τις κινήσεις των ζώων και παίξαμε τα αγάλματα ταυτιζόμενοι με τα δύο ζώα διαδοχικά.

Γάτες και σκύλοι γίνανε ζευγάρια προσεγγίζοντας ο ένας τον άλλον και κουβαλώντας την διαφορετικότητα του ο καθένας. Τα ζευγάρια σμίξανε με αποδοχή και χορέψανε βαλς για να το διασκεδάσουν!

271913861 964175131183593 597188270903152630 n

Έπειτα, ανοίξαμε το εικαστικό μας εργαστήρι και αφού ζωγραφίσανε τις προσωπογραφίες τους ως γάτες και σκύλοι, κόψανε στην μέση και ανταλλάξαν το μισό τους με το ζευγάρι τους, ξαναπαντρέψαν τις εικόνες και δημιούργησαν συμπεριληπτικούς γατόσκυλους ή σκυλόγατους!

260650112 487661902971690 1394241973716561738 n 272062828 626696498638873 2183397851672686312 n 272134431 906958979966328 1625859023889572790 n 272732605 455370682902017 911874564933788106 n

Τμήμα 2

Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και τα παιδιά κλήθηκαν να αφηγηθούν το τέλος της ιστορίας που φαντάζονται.

271737265 467185421551215 8920189422003213478 n

Έπειτα, ανοίξαμε το εικαστικό μας εργαστήρι και αφού ζωγραφίσανε τις προσωπογραφίες τους ως γάτες και σκύλοι, κόψανε στην μέση και ανταλλάξαν το μισό τους με το ζευγάρι τους, ξαναπαντρέψαν τις εικόνες και δημιούργησαν συμπεριληπτικούς γατόσκυλους ή σκυλόγατους!

271936919 516641416391924 5078380623390771972 n 271952314 460306249024273 2578300939932944382 n 271967588 473910194248482 1518174550348992822 n 272537820 729643821338351 577137435505283713 n 272849348 1074420063409843 923429791268718361 n

Εργαστήριο 4 και 5

Ο εαυτός μου και οι άλλοι

Δικαιώματα του παιδιού- Δικαίωμα στην εκπαίδευση- Οι πρόσφυγες

Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

  • να αναγνωρίζουν τα παιδιά την έννοια του δικαιώματος
  • να αναγνωρίζουν τον αποκλεισμό και τις διακρίσεις
  • να εξοικειώνονται με διαφορετικά φυσικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά
  • να συνδέουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν λιγότερο προνομιούχα άτομα με επίκαιρα προβλήματα της κοινωνίας, όπως η έλλειψη στέγης και η αδυναμία πρόσβασης σε δημόσιους χώρους.

Τμήμα 1

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Παρουσιάσαμε τις δικές μας οικογένειες και μιλήσαμε για την διαφορετικότητα που μπορεί να βρει κανείς στις οικογένειες και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων όλου του κόσμου ξεφυλλίζοντας το βιβλίο “Το πιο μεγάλο βιβλίο για τις οικογένειες”.

οθόνης 2022 02 11 201947

Έπειτα ακολούθησε διδακτική αξιοποίηση του βιβλίου “Το ταξίδι” με χρήση θεατρικής εμψύχωσης και συγκεκριμένα με την θεατρική τεχνική “Κάτι δικό μου για την ομάδα”.

Περιγραφή: Η ομάδα κάθεται σε κύκλο και ακούει την ιστορία της οικογένειας που μεταναστεύει σε μια άλλη χώρα για να βρει ένα καλύτερο μέλλον.

Η ομάδα μπαίνει διερευνητικά στο ερώτημα “Τι κουβαλούν μαζί τους στο ταξίδι; Τι έχουν δικαίωμα να κουβαλήσουν και πως;” Στην συνέχεια τους δίδεται μια φανταστική βαλίτσα στην μέση της σκηνής και υφάσματα που με την φαντασία τους μετατρέπονται σε αντικείμενα. Καθένας μπορεί φεύγοντας ως πρόσφυγας για το μεγάλο ταξίδι να πάρει από το σπίτι του ένα αντικείμενο πολύ σημαντικό γι αυτόν και να το καταθέσει στο κέντρο της σκηνής λέγοντας δυο λόγια.

261783561 371069631068170 2205212391663417444 n

Το ταξίδι πραγματοποιείται και τότε τα παιδιά καλούνται να πάρουν ένα αντικείμενο και να το επιστρέψουν στο παιδί που το κατέθεσε.

272537010 450607116763805 4213478863333614840 n

Πρόκειται για ένα εργαστήρι που στόχο έχει την ενεργητική ακρόαση των συμμετεχόντων και την ευαισθητοποίηση στο άκουσμα της προσωπικής ιστορίας του καθενός.

Τμήμα 2

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Προβολή  βίντεο: Ειρήνη, η ιστορία ενός  παιδιού πρόσφυγα:

http://www.youtube.com/watch?v=WQJhuAfVTqo

Μια ιστορία που βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν μέσα στην τάξη θέματα όπως η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα και οι πολιτισμικές διαφορές.

Ακολουθεί συζήτηση. Πως  σας φάνηκε η ιστορία;  Πιθανοί λόγοι φυγής της Ειρήνης.

 

Τα παιδιά θα πρέπει να βρουν τι είναι αυτό που  λείπει από τα λευκά τετράγωνα με τη βοήθεια της εικόνας.  Οι τέσσερις κάρτες θα πρέπει να τοποθετηθούν στην εικόνα.

272789750 4981065545321688 1420777856589030393 n 272813221 2990697487861539 6848298648723972269 n 272879906 345489517436461 5143343831137643914 n 273059717 826794711554549 8848477802872443920 n 273477441 346384583960638 145739365194360814 n

 

Ζητάμε από τα παιδιά να θυμηθούν τι χρειαζόταν η Ειρήνη (ένα μέρος να κοιμηθεί και να φάει). Τότε θα πρέπει να γυρίσουν τις κάρτες και να δουν αυτά που γράφουν από πίσω: να σε αγαπούν, να τρως, να κοιμάσαι, να παίζεις.

 

Συζητάμε για τις ανάγκες  και τα δικαιώματα μας.

Κάναμε μια αφίσα για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

273012766 416119500292561 4463801701415952244 n

Στο τέλος θα ζωγραφίσουν : « Τι ευχή θα δίνατε στην Ειρήνη για να ξαναβρεί τη χαρά και να είναι ευτυχισμένη;»

272805923 832710537441052 7569033299519132994 n 272821460 414076613850097 7507959834121796209 n 273002262 1914897132030346 4903154929548598973 n

Εργαστήριο 6 Όλοι διαφορετικοί- όλοι ίσοι

Φιλία και διαφορετικότητα

Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

  • να αντιλαμβάνονται τα παιδιά τις έννοιες της διαφορετικότητας και της αποδοχής
  • να αναζητούν τρόπους καλλιέργειας της ενσυναίσθησης

Περιγραφή Εργαστηρίου:

Διδακτική αξιοποίηση του βιβλίου “Το κουτί του Σιλάν”

Στο σχολείο μας πρόκειται να φτάσει ένας καινούργιος μαθητής όπως ο Σιλάν του βιβλίου. Συμβολικά ετοιμαζόμαστε για τον νέο μαθητή που πάντα πρέπει να έχουμε στον νου μας, που πάντα πρέπει να περιμένουμε και να του φυλάμε μια θέση στην ομάδα και στην τάξη μας. Ένας μαθητής που μπορεί να κουβαλά ή όχι το δικό του κουτάκι γεμάτο ασφάλεια αλλά και που θα χαρεί αν τον περιμένει ένα κουτάκι φτιαγμένο απο τα χεράκια μας με πολλή αγάπη! Οτι ετοίμασε ο καθένας το τοποθετεί στο κουτάκι που ετοίμασε μόνη της η ομάδα. Αγάπη σε αναμονή!!

Τμήμα 1

248306859 4872494859456261 2970531163805265091 n 272723361 752492932396687 6722682442793623391 n272319119 1130943361011677 7074693492248136230 n

Τμήμα 2

273190340 606245203782035 1141020044568906378 n 273274732 687764018903547 3078058846258432512 n 273517820 641049113833915 7732465210611365851 n 273602742 668790380941716 3379346081672617764 n