Νηπίων παιδεία, το πρώτο βήμα στη Δημοκρατία
Θεματική ενότητα «ενδιαφέρομαι και ενεργώ- κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη» Συμπερίληψη: αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα.
Οι δραστηριότητες αναπτύσσονται σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης, ενθαρρύνοντας την ενεργό εμπλοκή των παιδιών και εστιάζουν στην καλλιέργεια και ανάπτυξη γνωστικών και μετά γνωστικών ικανοτήτων, αξιοποιώντας τις αρχές της παιδαγωγικής ψυχολογίας. Οι δεξιότητες στις οποίες στοχεύει το εργαστήριο είναι
Δεξιότητες μάθησης: κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα. Δεξιότητες ζωής: κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναισθηση και ευαισθησία, πολιτειότητα, προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, υπευθυνότητα).
Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης: ενσυναισθηση και ευαισθησία, διαμεσολάβηση, επίλυση συγκρούσεων, πολιτειότητα.
Εργαστήριο 1: ας γνωριστούμε παίζοντας.
Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
- Ενίσχυση της ομαδικής συνοχής και της αυτοεκτίμησης.
- Προώθηση της συνεργασίας και της δημιουργικής συνύπαρξης.
- Ανάπτυξη σεβασμού για τους άλλους
- Επίλυση προβλημάτων συνεργατικά και δημιουργικά
- Ανάπτυξη κριτικής σκέψης
- Αναγνώριση προκαταλήψεων και αδικιών και τρόπων αντίδρασης
- καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και κατανόηση της διαφορετικότητας
- Ευαισθητοποίηση σε θέματα που άπτονται των ανθρωπίνων σχέσεων με στόχο τη διαμόρφωση ανθρωπιστικής συνείδησης
- Έκφραση των συναισθημάτων τους με τρόπο άμεσο και κατανοητό
Περιγραφή:
Παρουσιάσαμε ως αφορμή μια κοινωνική ιστορία που αφορά την γνωριμία στο σχολείο με έναν νέο συμμαθητή με αναπηρία. Ποιές είναι οι πρώτες σκέψεις και τα συναισθήματα των παιδιών;
Διαβάσαμε και συζητήσαμε τα βιβλία: Το αόρατο παιδί του Trudy Ludwig, εκδόσεις Λιβάνη
και Η Αργυρώ γελάει των Γουίλλις και Ρος, εκδόσεις Πατάκη
Παρακολουθήσαμε το βίντεο ” Cuerdas” (Χορδές), μια ταινία μικρού μήκους που ευαισθητοποιεί τους μαθητές στα ζητήματα αναπηρίας.
Παίξαμε το παιχνίδι του τυφλού και πειραματιστήκαμε με την ζωή χωρίς φως.
Παρακολουθήσαμε την ζωή των ανθρώπων που αδυνατούν να χρησιμοποιήσουν τα χέρια τους και πειραματιστήκαμε ζωγραφίζοντας με το στόμα.
Τμήμα 1
Τμήμα 2
Εργαστήριο 3: Εσύ και εγώ μαζί
Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
- Να μπορούν να ερμηνεύουν και να αναδεικνύουν τα οφέλη της διαφορετικότητας
- Να αναπτύσσουν δεξιότητες συνεργασίας και αλληλεγγύης
- Να συνδέουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν συνάνθρωποί μας όπως η αδυναμία πρόσβασης σε δημόσιους χώρους (πχ σχολείο)
- Να αναγνωρίζουν τον αποκλεισμό και τις διακρίσεις
- Να εξοικειώνονται με διαφορετικά φυσικά και φυλετικά χαρακτηριστικά
Περιγραφή: Διαβάσαμε το βιβλίο “Ο σκύλος είναι τζαζ”
Τμήμα 1:
Φορέσαμε ουρές και παίξαμε το παιχνίδι “κλέψε την ουρά” με σκοπό την απελευθέρωση της ομάδας στο παιχνίδι εμψύχωσης.
Ακούσαμε τα δυο είδη μουσικής, τζαζ για τις γάτες, ροκ για τους σκύλους. Σωματοποιήσαμε τις κινήσεις των ζώων και παίξαμε τα αγάλματα ταυτιζόμενοι με τα δύο ζώα διαδοχικά.
Γάτες και σκύλοι γίνανε ζευγάρια προσεγγίζοντας ο ένας τον άλλον και κουβαλώντας την διαφορετικότητα του ο καθένας. Τα ζευγάρια σμίξανε με αποδοχή και χορέψανε βαλς για να το διασκεδάσουν!
Έπειτα, ανοίξαμε το εικαστικό μας εργαστήρι και αφού ζωγραφίσανε τις προσωπογραφίες τους ως γάτες και σκύλοι, κόψανε στην μέση και ανταλλάξαν το μισό τους με το ζευγάρι τους, ξαναπαντρέψαν τις εικόνες και δημιούργησαν συμπεριληπτικούς γατόσκυλους ή σκυλόγατους!
Τμήμα 2
Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και τα παιδιά κλήθηκαν να αφηγηθούν το τέλος της ιστορίας που φαντάζονται.
Έπειτα, ανοίξαμε το εικαστικό μας εργαστήρι και αφού ζωγραφίσανε τις προσωπογραφίες τους ως γάτες και σκύλοι, κόψανε στην μέση και ανταλλάξαν το μισό τους με το ζευγάρι τους, ξαναπαντρέψαν τις εικόνες και δημιούργησαν συμπεριληπτικούς γατόσκυλους ή σκυλόγατους!
Εργαστήριο 4 και 5
Ο εαυτός μου και οι άλλοι
Δικαιώματα του παιδιού- Δικαίωμα στην εκπαίδευση- Οι πρόσφυγες
Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
- να αναγνωρίζουν τα παιδιά την έννοια του δικαιώματος
- να αναγνωρίζουν τον αποκλεισμό και τις διακρίσεις
- να εξοικειώνονται με διαφορετικά φυσικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά
- να συνδέουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν λιγότερο προνομιούχα άτομα με επίκαιρα προβλήματα της κοινωνίας, όπως η έλλειψη στέγης και η αδυναμία πρόσβασης σε δημόσιους χώρους.
Τμήμα 1
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Παρουσιάσαμε τις δικές μας οικογένειες και μιλήσαμε για την διαφορετικότητα που μπορεί να βρει κανείς στις οικογένειες και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων όλου του κόσμου ξεφυλλίζοντας το βιβλίο “Το πιο μεγάλο βιβλίο για τις οικογένειες”.
Έπειτα ακολούθησε διδακτική αξιοποίηση του βιβλίου “Το ταξίδι” με χρήση θεατρικής εμψύχωσης και συγκεκριμένα με την θεατρική τεχνική “Κάτι δικό μου για την ομάδα”.
Περιγραφή: Η ομάδα κάθεται σε κύκλο και ακούει την ιστορία της οικογένειας που μεταναστεύει σε μια άλλη χώρα για να βρει ένα καλύτερο μέλλον.
Η ομάδα μπαίνει διερευνητικά στο ερώτημα “Τι κουβαλούν μαζί τους στο ταξίδι; Τι έχουν δικαίωμα να κουβαλήσουν και πως;” Στην συνέχεια τους δίδεται μια φανταστική βαλίτσα στην μέση της σκηνής και υφάσματα που με την φαντασία τους μετατρέπονται σε αντικείμενα. Καθένας μπορεί φεύγοντας ως πρόσφυγας για το μεγάλο ταξίδι να πάρει από το σπίτι του ένα αντικείμενο πολύ σημαντικό γι αυτόν και να το καταθέσει στο κέντρο της σκηνής λέγοντας δυο λόγια.
Το ταξίδι πραγματοποιείται και τότε τα παιδιά καλούνται να πάρουν ένα αντικείμενο και να το επιστρέψουν στο παιδί που το κατέθεσε.
Πρόκειται για ένα εργαστήρι που στόχο έχει την ενεργητική ακρόαση των συμμετεχόντων και την ευαισθητοποίηση στο άκουσμα της προσωπικής ιστορίας του καθενός.
Τμήμα 2
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Προβολή βίντεο: Ειρήνη, η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα:
http://www.youtube.com/watch?v=WQJhuAfVTqo
Μια ιστορία που βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν μέσα στην τάξη θέματα όπως η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα και οι πολιτισμικές διαφορές.
Ακολουθεί συζήτηση. Πως σας φάνηκε η ιστορία; Πιθανοί λόγοι φυγής της Ειρήνης.
Τα παιδιά θα πρέπει να βρουν τι είναι αυτό που λείπει από τα λευκά τετράγωνα με τη βοήθεια της εικόνας. Οι τέσσερις κάρτες θα πρέπει να τοποθετηθούν στην εικόνα.
Ζητάμε από τα παιδιά να θυμηθούν τι χρειαζόταν η Ειρήνη (ένα μέρος να κοιμηθεί και να φάει). Τότε θα πρέπει να γυρίσουν τις κάρτες και να δουν αυτά που γράφουν από πίσω: να σε αγαπούν, να τρως, να κοιμάσαι, να παίζεις.
Συζητάμε για τις ανάγκες και τα δικαιώματα μας.
Κάναμε μια αφίσα για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Στο τέλος θα ζωγραφίσουν : « Τι ευχή θα δίνατε στην Ειρήνη για να ξαναβρεί τη χαρά και να είναι ευτυχισμένη;»
Εργαστήριο 6 Όλοι διαφορετικοί- όλοι ίσοι
Φιλία και διαφορετικότητα
Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
- να αντιλαμβάνονται τα παιδιά τις έννοιες της διαφορετικότητας και της αποδοχής
- να αναζητούν τρόπους καλλιέργειας της ενσυναίσθησης
Περιγραφή Εργαστηρίου:
Διδακτική αξιοποίηση του βιβλίου “Το κουτί του Σιλάν”
Στο σχολείο μας πρόκειται να φτάσει ένας καινούργιος μαθητής όπως ο Σιλάν του βιβλίου. Συμβολικά ετοιμαζόμαστε για τον νέο μαθητή που πάντα πρέπει να έχουμε στον νου μας, που πάντα πρέπει να περιμένουμε και να του φυλάμε μια θέση στην ομάδα και στην τάξη μας. Ένας μαθητής που μπορεί να κουβαλά ή όχι το δικό του κουτάκι γεμάτο ασφάλεια αλλά και που θα χαρεί αν τον περιμένει ένα κουτάκι φτιαγμένο απο τα χεράκια μας με πολλή αγάπη! Οτι ετοίμασε ο καθένας το τοποθετεί στο κουτάκι που ετοίμασε μόνη της η ομάδα. Αγάπη σε αναμονή!!
Τμήμα 1
Τμήμα 2