Δημοσιεύθηκε στην ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

symbasi

Την 20η Νοεμβρίου γιορτάζεται σε όλο τον κόσμο η «Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού». Εκείνη η μέρα καθιερώθηκε από  τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, το 1989, ως ημέρα υποστήριξης των παιδιών και ενίσχυσης των δικαιωμάτων τους. Αυτή τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού την υπέγραψαν 192 χώρες από όλο τον κόσμο, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα.

Δείτε μια σύντομη παρουσίαση των δικαιωμάτων του παιδιού για τα μικρά παιδιά ! 



Λήψη αρχείου

Μέσω των 54 άρθρων της, η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού θέτει τα πρότυπα για την ευημερία των παιδιών σε κάθε στάδιο της ανάπτυξής τους. Ισχύει για όλα τα παιδιά κάτω των 18 ετών (ο ορισμός του παιδιού), ανεξαρτήτως φύλου, προέλευσης, θρησκείας, αναπηρίας.

Η Σύμβαση καθοδηγείται από τέσσερις θεμελιώδεις αρχές που ισχύουν για κάθε παιδί:

  • Όχι στις Διακρίσεις 
  • Το καλύτερο συμφέρον του παιδιού 
  • Επιβίωση, ανάπτυξη και προστασία 
  • Ελευθερία γνώμης και συμμετοχή 

Διαβάστε την ειδική έκδοση για παιδιά : 

“Τα Δικαιώματα του Παιδιού”

1. Ορισμός παιδιού

Παιδί είναι κάθε άτομο κάτω των 18 ετών.

2. Καμία διάκριση

Όλα τα παιδιά έχουν όλα αυτά τα δικαιώματα, ανεξάρτητα από το ποιοι είναι, πού ζουν, ποια γλώσσα μιλούν, ποια είναι η θρησκεία τους, τι σκέφτονται, πώς μοιάζουν, αν είναι αγόρι ή κορίτσι, αν έχουν αναπηρία, αν είναι πλούσιοι ή φτωχοί και ανεξάρτητα από το ποιοι είναι οι γονείς ή οι οικογένειές τους ή τι πιστεύουν ή κάνουν οι γονείς ή οι οικογένειές τους. Κανένα παιδί δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται άδικα για κανένα λόγο.

3. Το καλύτερο συμφέρον του παιδιού

Όταν οι ενήλικες παίρνουν αποφάσεις, θα πρέπει να σκεφτούν πώς οι αποφάσεις τους θα επηρεάσουν τα παιδιά. Όλοι οι ενήλικες πρέπει να κάνουν ό,τι είναι καλύτερο για τα παιδιά. Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα παιδιά προστατεύονται και φροντίζονται από τους γονείς τους ή από άλλους ανθρώπους όταν αυτό χρειάζεται. Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι άνθρωποι και οι χώροι που είναι υπεύθυνοι για τη φροντίδα των παιδιών κάνουν καλή δουλειά. 

4. Πραγματοποίηση δικαιωμάτων

Οι κυβερνήσεις πρέπει να κάνουν ό,τι μπορούν για να διασφαλίσουν ότι κάθε παιδί στις χώρες τους μπορεί να απολαμβάνει όλα τα δικαιώματα αυτής της Σύμβασης.

5. Οικογενειακή καθοδήγηση καθώς αναπτύσσονται τα παιδιά

Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να αφήνουν τις οικογένειες και τις κοινότητες να καθοδηγούν τα παιδιά τους ώστε, καθώς μεγαλώνουν, να μάθουν να χρησιμοποιούν τα δικαιώματά τους με τον καλύτερο τρόπο. Όσο περισσότερα παιδιά μεγαλώνουν, τόσο λιγότερη καθοδήγηση θα χρειάζονται.

6. Επιβίωση και ανάπτυξη ζωής

Κάθε παιδί έχει το δικαίωμα να είναι ζωντανό. Οι κυβερνήσεις πρέπει να διασφαλίσουν ότι τα παιδιά επιβιώνουν και αναπτύσσονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

7. Όνομα και εθνικότητα

Τα παιδιά πρέπει να εγγραφούν όταν γεννηθούν και να τους δοθεί ένα όνομα που αναγνωρίζεται επίσημα από την κυβέρνηση. Τα παιδιά πρέπει να έχουν εθνικότητα (να ανήκουν σε μια χώρα). Όποτε είναι δυνατόν, τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν τους γονείς τους και να τους φροντίζουν.

8. Ταυτότητα

Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα στη δική τους ταυτότητα – ένα επίσημο αρχείο για το ποιοι είναι το οποίο περιλαμβάνει το όνομα, την εθνικότητα και τις οικογενειακές τους σχέσεις. Κανείς δεν πρέπει να τους το αφαιρέσει αυτό, αλλά αν συμβεί αυτό, οι κυβερνήσεις πρέπει να βοηθήσουν τα παιδιά να ανακτήσουν γρήγορα την ταυτότητά τους.

9. Κρατώντας τις οικογένειες μαζί

Τα παιδιά δεν πρέπει να χωρίζονται από τους γονείς τους εκτός εάν δεν φροντίζονται σωστά – για παράδειγμα, εάν ένας γονέας πονάει ή δεν φροντίζει ένα παιδί. Τα παιδιά των οποίων οι γονείς δεν ζουν μαζί θα πρέπει να παραμένουν σε επαφή και με τους δύο γονείς, εκτός εάν αυτό μπορεί να βλάψει το παιδί. 

10. Επικοινωνία με γονείς σε όλες τις χώρες

Εάν ένα παιδί ζει σε διαφορετική χώρα από τους γονείς του, οι κυβερνήσεις πρέπει να αφήσουν το παιδί και τους γονείς να ταξιδεύουν, ώστε να μπορούν να μείνουν σε επαφή και να είναι μαζί.

11. Προστασία από απαγωγή

Οι κυβερνήσεις πρέπει να εμποδίσουν την έξοδο παιδιών από τη χώρα όταν αυτό είναι αντίθετο με το νόμο – για παράδειγμα, απαγωγή από κάποιον ή κρατούμενο στο εξωτερικό από έναν γονέα όταν ο άλλος γονέας δεν συμφωνεί.

12. Σεβασμός στις απόψεις των παιδιών

Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να εκφράζουν ελεύθερα τις απόψεις τους για θέματα που τα αφορούν. Οι ενήλικες πρέπει να ακούν και να παίρνουν τα παιδιά στα σοβαρά.

13. Μοιραστείτε ελεύθερα τις σκέψεις σας

Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μοιράζονται ελεύθερα με άλλους ό,τι μαθαίνουν, σκέφτονται και αισθάνονται, μιλώντας, ζωγραφίζοντας, γράφοντας ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, εκτός εάν βλάπτει άλλους ανθρώπους.

14. Ελευθερία σκέψης και θρησκείας

Τα παιδιά μπορούν να επιλέξουν τις δικές τους σκέψεις, απόψεις και θρησκεία, αλλά αυτό δεν πρέπει να εμποδίζει τους άλλους να απολαμβάνουν τα δικαιώματά τους. Οι γονείς μπορούν να καθοδηγήσουν τα παιδιά έτσι ώστε καθώς μεγαλώνουν, να μάθουν να χρησιμοποιούν σωστά αυτό το δικαίωμα.

15. Δημιουργία ή συμμετοχή σε ομάδες

Τα παιδιά μπορούν να ενταχθούν ή να δημιουργήσουν ομάδες ή οργανισμούς και μπορούν να συναντηθούν με άλλους, εφόσον αυτό δεν βλάπτει άλλους ανθρώπους.

16. Προστασία της ιδιωτικής ζωής

Κάθε παιδί έχει δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή. Ο νόμος πρέπει να προστατεύει το απόρρητο των παιδιών, την οικογένεια, το σπίτι, τις επικοινωνίες και τη φήμη (ή το καλό όνομα) από οποιαδήποτε επίθεση.

17. Πρόσβαση σε πληροφορίες

Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να λαμβάνουν πληροφορίες από το Διαδίκτυο, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, τις εφημερίδες, τα βιβλία και άλλες πηγές. Οι ενήλικες θα πρέπει να βεβαιωθούν ότι οι πληροφορίες που λαμβάνουν δεν είναι επιβλαβείς. Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να ενθαρρύνουν τα μέσα ενημέρωσης να μοιράζονται πληροφορίες από πολλές διαφορετικές πηγές, σε γλώσσες που μπορούν να κατανοήσουν όλα τα παιδιά. 

18. Ευθύνη γονέων

Οι γονείς είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για την ανατροφή ενός παιδιού. Όταν το παιδί δεν έχει γονείς, άλλος ενήλικας θα έχει αυτή την ευθύνη και ονομάζεται «κηδεμόνας». Οι γονείς και οι κηδεμόνες πρέπει πάντα να εξετάζουν τι είναι καλύτερο για αυτό το παιδί. Οι κυβερνήσεις πρέπει να τους βοηθήσουν. Όταν ένα παιδί έχει και τους δύο γονείς, και οι δύο θα πρέπει να είναι υπεύθυνοι για την ανατροφή του παιδιού.

19. Προστασία από τη βία

Οι κυβερνήσεις πρέπει να προστατεύουν τα παιδιά από τη βία, την κακοποίηση και την παραμέληση από οποιονδήποτε τα φροντίζει.

20. Παιδιά χωρίς οικογένειες

Κάθε παιδί που δεν μπορεί να το φροντίσει η οικογένειά του έχει το δικαίωμα να το φροντίζει σωστά άτομα που σέβονται τη θρησκεία, τον πολιτισμό, τη γλώσσα και άλλες πτυχές της ζωής του παιδιού.

21. Παιδιά που υιοθετούνται

Όταν τα παιδιά υιοθετούνται, το πιο σημαντικό πράγμα είναι να κάνουμε ό,τι είναι καλύτερο για αυτά. Εάν ένα παιδί δεν μπορεί να φροντιστεί σωστά στη χώρα του – για παράδειγμα ζώντας με άλλη οικογένεια – τότε μπορεί να υιοθετηθεί σε άλλη χώρα.

22. Παιδιά προσφύγων

Τα παιδιά που μετακομίζουν από τη χώρα τους σε άλλη χώρα ως πρόσφυγες (επειδή δεν ήταν ασφαλές να μείνουν εκεί) θα πρέπει να λάβουν βοήθεια και προστασία και να έχουν τα ίδια δικαιώματα με τα παιδιά που γεννήθηκαν σε αυτήν τη χώρα.

23. Παιδιά με αναπηρία

Κάθε παιδί με αναπηρία πρέπει να απολαμβάνει την καλύτερη δυνατή ζωή στην κοινωνία. Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να άρουν όλα τα εμπόδια ώστε τα παιδιά με αναπηρίες να γίνουν ανεξάρτητα και να συμμετέχουν ενεργά στην κοινότητα.

24. Υγεία, νερό, τροφή, περιβάλλον

Τα παιδιά έχουν δικαίωμα στην καλύτερη δυνατή υγειονομική περίθαλψη, καθαρό νερό για πόσιμο, υγιεινή τροφή και ένα καθαρό και ασφαλές περιβάλλον για να ζήσουν. Όλοι οι ενήλικες και τα παιδιά πρέπει να έχουν πληροφορίες σχετικά με το πώς να παραμείνουν ασφαλείς και υγιείς.

25. Επανεξέταση της τοποθέτησης ενός παιδιού

Κάθε παιδί που έχει τοποθετηθεί κάπου μακριά από το σπίτι – για τη φροντίδα, την προστασία ή την υγεία του – θα πρέπει να ελέγχεται τακτικά η κατάστασή του για να διαπιστωθεί εάν όλα πάνε καλά και αν αυτό εξακολουθεί να είναι το καλύτερο μέρος για να βρίσκεται το παιδί.

26. Κοινωνική και οικονομική βοήθεια

Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να παρέχουν χρήματα ή άλλη υποστήριξη για να βοηθήσουν παιδιά από φτωχές οικογένειες.

27. Τρόφιμα, ρούχα, ασφαλές σπίτι

Τα παιδιά έχουν δικαίωμα σε τροφή, ρούχα και ένα ασφαλές μέρος για να ζήσουν ώστε να μπορούν να αναπτυχθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η κυβέρνηση θα πρέπει να βοηθήσει τις οικογένειες και τα παιδιά που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα.

28. Πρόσβαση στην εκπαίδευση

Κάθε παιδί έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση. Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει να είναι δωρεάν. Η δευτεροβάθμια και η τριτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει να είναι διαθέσιμη σε κάθε παιδί. Τα παιδιά πρέπει να ενθαρρύνονται να πηγαίνουν στο σχολείο στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο. Η πειθαρχία στα σχολεία πρέπει να σέβεται τα δικαιώματα των παιδιών και να μην χρησιμοποιεί ποτέ βία.

29. Στόχοι εκπαίδευσης

Η εκπαίδευση των παιδιών πρέπει να τα βοηθά να αναπτύξουν πλήρως την προσωπικότητά τους, τα ταλέντα και τις ικανότητές τους. Θα πρέπει να τους διδάξει να κατανοούν τα δικά τους δικαιώματα και να σέβονται τα δικαιώματα, τις κουλτούρες και τις διαφορές των άλλων ανθρώπων. Θα πρέπει να τους βοηθήσει να ζουν ειρηνικά και να προστατεύουν το περιβάλλον.

30. Μειονοτική κουλτούρα, γλώσσα και θρησκεία

Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν τη δική τους γλώσσα, τον πολιτισμό και τη θρησκεία τους – ακόμα κι αν αυτά δεν τα μοιράζονται οι περισσότεροι άνθρωποι στη χώρα όπου ζουν.

31. Ξεκούραση, παιχνίδι, πολιτισμός, τέχνες

Κάθε παιδί έχει το δικαίωμα να ξεκουράζεται, να χαλαρώνει, να παίζει και να συμμετέχει σε πολιτιστικές και δημιουργικές δραστηριότητες.

32. Προστασία από επιβλαβείς εργασίες

Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να προστατεύονται από την εργασία που είναι επικίνδυνη ή κακή για την εκπαίδευση, την υγεία ή την ανάπτυξή τους. Εάν τα παιδιά εργάζονται, έχουν το δικαίωμα να είναι ασφαλή και να αμείβονται δίκαια.

33. Προστασία από βλαβερά φάρμακα

Οι κυβερνήσεις πρέπει να προστατεύουν τα παιδιά από τη λήψη, την κατασκευή, τη μεταφορά ή την πώληση επιβλαβών ναρκωτικών.

34. Προστασία από τη σεξουαλική κακοποίηση

Η κυβέρνηση θα πρέπει να προστατεύει τα παιδιά από τη σεξουαλική εκμετάλλευση (που εκμεταλλεύονται) και τη σεξουαλική κακοποίηση, μεταξύ άλλων από άτομα που εξαναγκάζουν τα παιδιά να κάνουν σεξ για χρήματα ή κάνουν σεξουαλικές φωτογραφίες ή ταινίες τους.

35. Πρόληψη πωλήσεων και εμπορίας

Οι κυβερνήσεις πρέπει να μεριμνήσουν ώστε τα παιδιά να μην απαχθούν ή να πωληθούν ή να οδηγηθούν σε άλλες χώρες ή μέρη για εκμετάλλευση (εκμετάλλευση).

36. Προστασία από την εκμετάλλευση

Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να προστατεύονται από όλα τα άλλα είδη εκμετάλλευσης (που εκμεταλλεύονται), ακόμη και αν αυτά δεν αναφέρονται ρητά στην παρούσα Σύμβαση.

37. Παιδιά υπό κράτηση

Τα παιδιά που κατηγορούνται για παραβίαση του νόμου δεν πρέπει να σκοτώνονται, να βασανίζονται, να φέρονται σκληρά, να μπαίνουν στη φυλακή για πάντα ή να μπαίνουν στη φυλακή με ενήλικες. Η φυλακή πρέπει να είναι πάντα η τελευταία επιλογή και μόνο για το συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα. Τα παιδιά στη φυλακή θα πρέπει να έχουν νομική βοήθεια και να μπορούν να παραμένουν σε επαφή με την οικογένειά τους.

38. Προστασία στον πόλεμο

Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να προστατεύονται κατά τη διάρκεια του πολέμου. Κανένα παιδί κάτω των 15 δεν μπορεί να πάει στο στρατό ή να πάρει μέρος σε πόλεμο.

39. Ανάρρωση και επανένταξη

Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να λάβουν βοήθεια εάν έχουν πληγωθεί, παραμεληθεί, φερθεί άσχημα ή επηρεάστηκαν από τον πόλεμο, ώστε να μπορέσουν να ανακτήσουν την υγεία και την αξιοπρέπειά τους.

40. Παιδιά που παραβιάζουν το νόμο

Τα παιδιά που κατηγορούνται για παραβίαση του νόμου έχουν δικαίωμα σε νομική βοήθεια και δίκαιη μεταχείριση. Θα πρέπει να υπάρχουν πολλές λύσεις για να βοηθήσουν αυτά τα παιδιά να γίνουν καλά μέλη των κοινοτήτων τους. Η φυλακή πρέπει να είναι μόνο η τελευταία επιλογή.

41. Ισχύει ο καλύτερος νόμος για τα παιδιά

Εάν οι νόμοι μιας χώρας προστατεύουν τα δικαιώματα των παιδιών καλύτερα από αυτή τη Σύμβαση, τότε αυτοί οι νόμοι θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν.

42. Όλοι πρέπει να γνωρίζουν τα δικαιώματα των παιδιών

Οι κυβερνήσεις πρέπει να ενημερώνουν ενεργά τα παιδιά και τους ενήλικες για αυτήν τη Σύμβαση, έτσι ώστε όλοι να γνωρίζουν τα δικαιώματα των παιδιών. 

43 έως 54. Πώς λειτουργεί η Σύμβαση

Αυτά τα άρθρα εξηγούν πώς οι κυβερνήσεις, τα Ηνωμένα Έθνη  και άλλοι οργανισμοί εργάζονται για να διασφαλίσουν ότι όλα τα παιδιά απολαμβάνουν όλα τα δικαιώματά τους.

(Πηγή :https://www.unicef.org/child-rights-convention/convention-text-childrens-version)

Ακούστε τώρα  τα δικαιώματα των παιδιών !

Δημοσιεύθηκε στην 28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

28η Οκτωβρίου: Ακούστε τον «Μεγάλο Περίπατο του Πέτρου»

“Ο Μεγάλος Περίπατος του Πέτρου” της Άλκης Ζέη

o megalos peripatos tou petrou coverΕίναι ένα κλασικό, παιδικό και εφηβικό μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη. 

Η Ζέη έγραψε το βιβλίο αυτό στο Παρίσι, όπου ζούσε αυτοεξόριστη με την οικογένειά της κατά τα χρόνια της Δικτατορίας των συνταγματαρχών. Εκδόθηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα το 1971, αλλά συγκινεί και εμπνέει μικρούς και μεγάλους, ακόμα και σήμερα ! 

Αποτυπώνει τη συγκλονιστική εμπειρία της Κατοχής μέσα από τα μάτια ενός εννιάχρονου παιδιού. Ο Πέτρος, από την αθωότητα της παιδικής ηλικίας, έρχεται αντιμέτωπος με τη σκληρή πραγματικότητα του πολέμου. Σε μια εποχή όπου οι σκληρές εικόνες πολέμου προβάλλονται συνεχώς στις οθόνες μας, ελλοχεύει ο κίνδυνος να συνηθίσουμε τη φρίκη και να χάσουμε την ευαισθησία μας. Η ιστορία αυτού του παιδιού μάς καλεί να παραμείνουμε αλληλέγγυοι, ανθρώπινοι και με πίστη στις αξίες της ελευθερίας και της αντίστασης.

Ακούστε :

Διαβάστε: 

Απόσπασμα από το τέλος του βιβλίου:
12 Οκτωβρίου 1944. Αν ήταν τώρα ο Θόδωρος, θα μπορούσε ο Πέτρος να γράψει στη ράχη του αυτή την ημερομηνία. Οι χελώνες ζούνε κι εκατό, κι έτσι για έναν αιώνα τουλάχιστο θα ‘ξερε όλος ο κόσμος, πως μια τέτοια ημέρα ελευθερώθηκε η Ελλάδα, απ’ άκρη σε άκρη…
Η Δροσούλα θα ‘γραφε τώρα σ’ ένα μεγάλο πανό με πράσινη μπογιά που δεν ξεβάφει τη λέξη λευτεριά. Της άρεσε αυτή η λέξη και θα την έγραφε μόνη της. Αν ήτανε ο Σωτήρης, θα σφύριζε τώρα του Πέτρου, θα κατρακυλούσαν τις σκάλες και θα βγαίνανε οι δυο τους στους δρόμους της Λεύτερης Αθήνας.

Φύγανε οι Γερμανοί! Μάλλον τους διώξανε, πολεμώντας τους σκαλί το σκαλί, πόρτα την πόρτα. Οι καμπάνες χτυπούν! Από το ξημέρωμα άνοιξαν όλα τα παραθυρόφυλλα κι απλώθηκαν στα παράθυρα και τα μπαλκόνια σημαίες. Η μαμά κι ο Γκαριμπάλντι φτιάχνουν στα πρόχειρα μια σημαία από ένα σεντόνι και γαλάζια κουρέλια. Η Ρίτα βγήκε από τον κρυψώνα της κι ήρθε, μόλις έφεξε, στην Αντιγόνη. Τώρα πια δεν έχει κανέναν άλλον, έξω από τη φίλη της, ίσως και τον θείο Άγγελο… Όταν αποφασίσει να κάνει απόβαση, να «ελευθερώσει» την ελεύθερη πια Ελλάδα. «Εγγλέζο ντεν έρτει». Καλά το ‘λεγε ο Γκαριμπάλντι. Όπου να ‘ναι θα φανεί κι ο Γιάννης! Μια γυναίκα φώναζε στο δρόμο πως άνοιξαν οι φυλακές.
—Θα του το πεις του Γιάννη; πειράζει ο Πέτρος την αδελφή του.
—Τι να του πω; κάνει εκείνη πως δεν καταλαβαίνει.
—Πως τον ερωτεύτηκες.
—Μου πέρασε, λέει η Αντιγόνη. Τώρα δεν είμαι ερωτευμένη με κανέναν. Τώρα αρχίζει καινούρια ζωή.
Έχουν βγει οι τρεις τους με τη Ρίτα στο μπαλκόνι, κι η Αντιγόνη, έτσι όπως απλώνει τα δυο της χέρια, θαρρείς και θα πετάξει.
Πάντα μπροστά μας για μια καινούρια ζωή…

Κάτω από το μπαλκόνι περνάει κόσμος με σημαίες και τραγουδάει.
«Όταν θα τελειώσει ο πόλεμος, Τσουένι μου…».
—Τέλειωνε με τη σημαία, Γκαριμπάλντι, να βγούμε στον δρόμο, ακούγεται από μέσα η φωνή του παππού.

Θα βγούνε στους δρόμους! Δε θα φοβούνται μην τους σημαδέψει κανείς, ίσια στην καρδιά. Ποτέ πια. ποτέ πια.

Έχει ξημερώσει για καλά, ο φθινοπωρινός ουρανός έχει χρώμα μελί. «Το βαρέθηκα το μπλε παστέλ, Τσουένι μου». Αν ήτανε ο Πέτρος ένα μικρό αγόρι, θα μπορούσε να φανταστεί τον Αχιλλέα να μπαίνει μέσα στην Αθήνα καβάλα στο άλογο με το γυμνό σπαθί στο χέρι… Και να στήνει το άγαλμα της Δροσούλας στην πιο μεγάλη πλατεία. «Να πεις στο Τσουένι, την πρώτη ελεύθερη συνοικία, θα τη βγάλουμε Δροσούλα…». Ο Πέτρος, όμως, είναι μεγάλος πια. Το κάγκελο του μπαλκονιού τού φτάνει στη μέση. Κάποιοι του γνέφουν από κάτω. Είναι η «συμμορία» του Σωτήρη. Έχουν φτιάξει από χαρτόνι τον Χίτλερ και μια κρεμάλα. Τραβάνε ένα σπάγκο κι ο Χίτλερ κρεμιέται. Ξελαρυγγίζονται στο τραγούδι.

Ο Χίτλερ εμπατήρισε,
εμπατήρισε, εμπατήρισε.
Έφαγε κουκουτσάλευρο
μπομποτάλευρο
χαρουπάλευρο…
—Έρχομαι, τους φωνάζει ο Πέτρος και κουτρουβαλάει τις σκάλες να πάει μαζί τους κι ας είναι άντρας πια, δεκατριώ χρονώ!!

Δημοσιεύθηκε στην ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ 2ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΕΔΕΣΣΑΣ

Η σχολική βιβλιοθήκη του σχολείου μας είναι ένας πολύ όμορφος και φιλικός χώρος για όλους τους μαθητές/μαθήτριες  μας . 

Όραμά μας είναι…

Τα παιδιά του σχολείου μας , να αγαπήσουν το παιδικό λογοτεχνικό βιβλίο και να απολαμβάνουν την ανάγνωσή του , σε ένα κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο . Κύρια αποστολή της βιβλιοθήκης μας ,είναι να προσφέρει στους μαθητές ένα χώρο μάθησης, πληροφόρησης, γνωριμίας και εξοικείωσης με το βιβλίο, αλλά και στους εκπαιδευτικούς.

Γιαυτό φέτος οργανώσαμε και υλοποιήσαμε ποικίλες φιλαναγνωστικές δράσεις . Στην παρακάτω παρουσίαση μπορείτε να δείτε τον απολογισμό των δράσεών μας ! 

Το διάβασμα είναι ο καλύτερος τρόπος ξεκούρασης και ηρεμίας το ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ! 

 

Δημοσιεύθηκε στην ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

LIBRARY4ALL, ΔΩΡΕΑ ΒΙΒΛΙΩΝ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΜΑΣ

Polish 20240524 183232835

 

Οι μαθητές, οι μαθήτριες και οι εκπαιδευτικοί του 2ου Δημοτικού Σχολείου Έδεσσας θέλουμε να ευχαριστήσουμε το Library4all , για τη βιβλιο-προσφορά  τους !  Η  γενναιόδωρη χορηγία προς το σχολείο μας με 45 παιδικά βιβλία, θα εμπλουτίσει τη Σχολική μας Βιβλιοθήκη  και θα δώσει την ευκαιρία στους μαθητές/τριες να γνωρίσουν νέες εκδόσεις και τίτλους βιβλίων , να εξοικειωθούν με το βιβλίο  και σταδιακά να εδραιώσουν μια δια βίου φιλική σχέση με το λογοτεχνικό βιβλίο.

Ακόμα , ευχόμαστε για τα 10α γενέθλιά σας , να τα εκατοστήσετε και να συνεχίσετε να στηρίζετε το σπουδαίο έργο των σχολικών βιβλιοθηκών. 

Να συνεχίσετε να εμπλουτίζετε τις σχολικές βιβλιοθήκες, καλλιεργώντας  τη φιλαναγνωσία στους μαθητές/τριες σε όλη την Ελλάδα, και όχι μόνο ! 

Σας ευχαριστούμε και σας κάνουμε μια μεγάλη βιβλιο-αγκαλιά ! 

Δημοσιεύθηκε στην Δ΄ ΤΑΞΗ, ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

Η Δ΄ τάξη συναντά τον Δημήτρη Μπασλάμ , στη Βιβλιοθήκη !

Μια θαυμάσια εμπειρία είχαμε , εμείς  οι μαθητές /μαθήτριες της Δ΄τάξης . Το Σάββατο 25 Μαΐου στο χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Έδεσσας , συναντήσαμε τον συγγραφέα Δημήτρη Μπασλάμ .

Μας δραματοποίησε  το παραμύθι του ” Ο Γαργαληστής ” , μας έπαιξε με την κιθάρα του, δικά του τραγούδια και μας αφηγήθηκε όμορφες ιστορίες με δράκους , φύλλα και όνειρα ! 

FB IMG 1716807890832

Στο τέλος τον ανακρίναμε ! Μας έδωσε μια πολύ όμορφη συνέντευξη , με πολύ χιούμορ και διάθεση απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις που του θέσαμε . Τέλος του δώσαμε ένα μικρό δωράκι , ένα βιβλίο που ετοιμάσαμε με βιβλιοπαρουσιάσεις για τα βιβλία του που διαβάσαμε και ζωγραφιές  που εμπνευστήκαμε από τα βιβλία του !

Περάσαμε υπέροχα και ευχαριστούμε τον συγγραφέα  Δημήτρη Μπασλάμ , να έχει πάντα όμορφες ιδέες και φαντασία , να γράφει τόσο όμορφα βιβλία ! 

Ευχαριστούμε και τη Βιβλιοθήκη Έδεσσας για την φιλοξενία στο χώρο της και για την εκδήλωση που διοργάνωσε !

Ακούστε τώρα,  το αγαπημένο τραγούδι του συγγραφέα ! 

Δημοσιεύθηκε στην ΓΛΩΣΣΑ, Δ΄ ΤΑΞΗ

ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ

γιορτή μητέρας

Μάνα. …    Μια τόσο μικρή λέξη που κρύβει μέσα της τόση δύναμη!

Δύναμη ψυχική, πνευματική και σωματική. Δύναμη και ελπίδα για ένα καλύτερο κόσμο για μια κοινωνία πιο ανθρώπινη.

Σ΄ αυτό το μαγικό πλάσμα, που μπορεί με ένα της φιλί να γιατρέψει  κάθε μας πόνο!!! 

Σ’ αυτόν τον υπέροχο και ακούραστο άνθρωπο, που μπορεί να έχει 3 ζευγάρια μάτια, για να προσέχει τα παιδιά της…6 ζευγάρια χέρια για να τα προλαβαίνει όλα…

Χρόνια πολλά!!  σε όλες τις μαμάδες του κόσμου.

Ένας μύθος λέει..

Όταν ο Θεός έφτιαξε τις μαμάδες

Όταν ο καλός Θεός δημιουργούσε τις μητέρες, βρισκόταν στην έκτη μέρα συνεχούς δουλειάς, όταν ο άγγελος εμφανίστηκε και είπε: “Παιδεύεστε πολύ με αυτό το δημιούργημα.”

Και είπε ο Θεός: ” Έχεις διαβάσει τις προδιαγραφές που πρέπει να έχει αυτό εδώ; Πρέπει να είναι εντελώς αδιάβροχο αλλά όχι πλαστικό, να έχει 180 μετακινούμενα μέρη που να μπορούν να αντικαθίστανται, να κινείται πάνω σε χυμένο καφέ και σε άλλα τροφικά κατάλοιπα, να έχει ποδιά που εξαφανίζεται όταν σηκώνεται, ένα φιλί που να θεραπεύει οτιδήποτε από ένα σπασμένο πόδι μέχρι μια ερωτική απογοήτευση, και να έχει έξι ζευγάρια χέρια.”

Ο άγγελος κούνησε το κεφάλι του αργά και είπε: “Έξι ζευγάρια χέρια… με κανέναν τρόπο.”

“Δεν είναι τα χέρια που μου δημιουργούν προβλήματα,” είπε ο Θεός. “Είναι τα τρία ζευγάρια μάτια που πρέπει να έχουν οι μητέρες.”

“Αυτά θα υπάρχουν στο στάνταρ μοντέλο;” ρώτησε ο άγγελος. 

Ο Θεός έγνεψε καταφατικά. “Το ένα ζευγάρι για να βλέπει μέσα από κλειστές πόρτες όταν αυτή ρωτάει, “Τι κάνουν τα παιδιά εκεί;” όταν ήδη αυτή ξέρει. Το άλλο ζευγάρι στο πίσω μέρος του κεφαλιού της για να βλέπει όσα δεν μπορούσε αλλά πρέπει να ξέρει, και φυσικά ένα τρίτο ζευγάρι εδώ μπροστά για να μπορεί να βλέπει πότε ένα παιδί κάνει γκάφες και να λέει, “Καταλαβαίνω και σ’ αγαπώ,” χωρίς να χρειάζεται να βγάλει λέξη.

“Κύριε,” είπε ο άγγελος αγγίζοντας ευγενικά το μανίκι του, “Ξεκουραστείτε τώρα. Αύριο είναι άλλη μέρα.”.

“Δεν μπορώ,” είπε ο Θεός. “Είμαι πολύ κοντά στο να δημιουργήσω κάτι που μοιάζει τόσο πολύ με μένα. Ήδη έχω κάνει μία πού θεραπεύει μόνη της τον εαυτό της όταν είναι άρρωστη, που μπορεί να ταΐσει μια οικογένεια έξη ατόμων με μια μπουκιά ψωμί και που μπορεί να βάλει ένα εννιάχρονο παιδί να σταθεί κάτω από το ντους.” 

Ο άγγελος περιτριγύρισε το μοντέλο της μητέρας πολύ αργά. “Είναι πολύ απαλή,” αναστέναξε.”

“Αλλά και πολύ σκληρή!” είπε ο Θεός με έμφαση. “Δεν μπορείς να φανταστείς τι μπορεί να κάνει ή τι μπορεί να αντέξει μια μητέρα.”

“Μπορεί να σκέφτεται;”

“Όχι μόνο σκέφτεται, αλλά μπορεί να λογικεύει και να συμβιβάζει,” είπε ο Δημιουργός. 

Τελικά ο άγγελος έσκυψε πάνω της  άγγιξε με το δάχτυλο του το μάγουλό της. “Εδώ υπάρχει μια διαρροή,” είπε. “Σας το είπα, προσπαθήσατε να τοποθετήσετε πάρα πολλά σ’ αυτό το μοντέλο.”

“Δεν είναι διαρροή,” είπε ο Θεός. “Είναι ένα δάκρυ.”

“Και σε τι χρησιμεύει;”

“Είναι για χαρά, λύπη, απογοήτευση, πόνο, μοναξιά και υπερηφάνεια.” “Είστε μεγαλοφυΐα,” είπε ο άγγελος.

Ο Θεός κοίταξε μελαγχολικά, “Δεν το έβαλα εγώ εκεί.”

απόφθεγμα Ελύτης

 Ποίημα : 

«Μάνα» κράζει το παιδάκι,
α! τι όνομα γλυκό.
«Μάνα» ο νιος και «Μάνα» ο γέρος,
«Μάνα» ακούς σε κάθε μέρος,

Τη χαρά σου και τη λύπη,
με τη μάνα τη μοιράζεις,
ποθητά την αγκαλιάζεις,
δεν της κρύβεις μυστικό.

Εις τον κόσμον άλλο πλάσμα,
δεν θα βρεις να σε μαντεύει,
σαν τη μάνα που λατρεύει,
σαν τη μάνα που πονεί.

Την υγειά της, τη ζωή της,
όλα η μάνα τ’ αψηφάει,
για το τέκνο π’ αγαπάει,
για το τέκνο που φιλεί.

Όπου τρέχεις, πάντα η μάνα,
με το νου σε συντροφεύει,
σε προσμένει, σε γυρεύει,
μ’ ανυπόμονη καρδιά.

Κι αν σκληρός εσύ φαρμάκια,
την ποτίζεις την καημένη,
πάντα η μάνα σ’ απανταίνει,
με τα ολόθερμα φιλιά.

Δυστυχής όποιος τη χάνει,
ο καημός είναι μεγάλος.
Σαν τη μάνα δεν είν’ άλλος,
εις τον κόσμο θησαυρός.

Κι’ όποιος μάνα πια δεν έχει,
«Μάνα» κράζει στ’ όνειρό του.
Πάντα «Μάνα» στον καημό του,
είν’ ο μόνος στεναγμός!

 

Δημοσιεύθηκε στην Δ΄ ΤΑΞΗ, ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ Δ΄

« Ασφαλώς … Κυκλοφορώ »

IMG 20190114 102737

Το  πρόγραμμα που υλοποιήσαμε στο 3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων είχε ως θέμα : “Ασφαλώς … Κυκλοφορώ” .  Εντάσσεται στη θεματική ενότητα “ΕΥ ΖΗΝ” και στην υποενότητα “ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ”. 

Η συμμετοχή των μαθητών είχε βιωματικό χαρακτήρα και μέσα από την ενεργή εμπλοκή τους σε ανατροφοδοτικές διαδικασίες, απέχτησαν  δεξιότητες που τους δίνουν τη δυνατότητα να παρατηρούν, να εντοπίζουν και να βλέπουν κριτικά στοιχεία της μαθησιακής διαδικασίας και των έργων τους, να αυτοαξιολογούνται.

Το σχέδιο εργασίας αποσκοπούσε  στη διαμόρφωση ενσυνείδητης και υπεύθυνης χρήσης του οδικού δικτύου από τους μαθητές/τριες , να γνωρίσουν τις πινακίδες σήμανσης, να μάθουν να συμπεριφέρονται σωστά ως  πεζοί, ποδηλάτες, επιβάτες και να μετακινούνται με ασφάλεια  από και προς το σχολείο. 

IMG 20190114 102720

Χρησιμοποιήσαμε και την  παρακάτω παρουσίαση  : 



Λήψη αρχείου

 

Δημοσιεύθηκε στην ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου – 23 Απριλίου

 

ΤΑΞΙΔΙΑ ΜΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

 

Από του διαδικτύου

περισσότερο αγαπάω,

τις σελίδες του βιβλίου

να γυρνώ και να κοιτάω.

 

Κι αν δεν έχουνε εικόνες

είναι το καλύτερό μου,

γιατί πάω σ’ άλλες χώρες

μαγικές με το μυαλό μου.

 

Πλάθω ήρωες δικούς μου

τρελά καλπάζει η φαντασία,

 ξανοίγεται ο νους μου

όσο μελετώ βιβλία!

 

Με το βιβλίο ταξιδεύω

βλέπω όμορφα μέρη, στολές φορώ,

με ήρωες και ιππότες παλεύω

πως το κάνω στο λεπτό, απορώ !

 

Δεν μπορώ να σε αποχωριστώ !

αγαπημένο μου βιβλίο

χωρίς εσένα δε ΖΩ!

( Το ποιήμα γράφτηκε από παιδιά του σχολείου,  στη γιορτή βιβλίου που κάναμε στις 2 Απριλίου , για την ημέρα παιδικού βιβλίου ! ) 

Η 23η Απριλίου έχει καθιερωθεί από την UNESCO ως Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου. Στις 23 Απριλίου 1616 έφυγαν από τη ζωή δύο μεγάλα ονόματα των γραμμάτων:

ο Ισπανός συγγραφέας του “Δον Κιχώτη” , Μιγκέλ Ντε Θερβάντες

Miguel de Cervantes

και ο Άγγλος δραματουργός  Ουίλιαμ Σαίξπηρ.

ΣΑΙΞΠΗΡ

Με αφορμή το διπλό αυτό γεγονός,  έχει καθιερωθεί η 23η Απριλίου κάθε χρόνου ως  Παγκόσμια Ημέρα του Βιβλίου.

Δείτε 2 βιντεάκια για παιδιά , με αριστουργήματα των δυο μεγάλων συγγραφέων.