Αντιμετώπιση της δυσλεξίας με τη χρήση Η/Υ

dyslexiaΠηγή: http://www.psychologymatters.org/dyslexia.html – Μετάφραση του κειμένου Focus on child

Ορισμένα γράμματα ηχούν πάρα πολύ όμοια – όπως το « β» και το « φ» (*). Στην πραγματικότητα οι ευδιάκριτοι ήχοι που αντιπροσωπεύονται από αυτά τα γράμματα εμφανίζονται υπερβολικά γρήγορα σε δέκα εκατοστά του δευτερολέπτου.


Το να είσαι ικανός να διακρίνεις μεταξύ αυτών των εξαιρετικά γρήγορων ήχων και των τμημάτων αυτών από τις λέξεις είναι γνωστό ως φωνολογική ενημερότητα και διαμορφώνει τα θεμέλια της γλώσσας, έχοντας επίπτωση όχι μόνο στο τι ακούμε αλλά και στην ανάγνωση, ορθογραφία και ομιλία.
Η δυσλεξία είναι μαθησιακή δυσκολία με βάση στη γλώσσα και μπορεί να δυσκολέψει αρκετά τα παιδιά στην ακαδημαϊκή τους επιτυχία. Η θεραπεία για τα μειονεκτήματα που δημιουργούνται στον γραπτό και προφορικό λόγο από λογοθεραπευτές και τους ειδικούς της ανάγνωσης είναι συχνά μια αργή, μακροχρόνια, ακριβή και απογοητευτική εμπειρία για τους επαγγελματίες, τους γονείς και τα παιδιά.
Τώρα, η ψυχολόγος και γνωστική νευροεπιστήμονας Paula Tallal, PHD, είναι μια από τους πρωτοποριακούς ερευνητές που χρησιμοποιεί τη λειτουργική απεικόνιση μαγνητικής τομογραφίας (fMRI) για να προσδιορίσει την πηγή της αναγνωστικής δυσκολίας στις περιοχές του εγκεφάλου που δεν επεξεργάζονται επαρκώς τους συνδυασμούς των γραμμάτων με τους ήχους. Η απεικόνιση έχει δείξει ότι οι δυσλεκτικοί έχουν μειωμένη δραστηριότητα στην κρίσιμη για τη γλώσσα αριστερή κροταφική περιοχή του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια της φωνολογικής επεξεργασίας. Χρησιμοποιώντας αυτές τις πληροφορίες, η Δρ Tallal συνεργάστηκε με τον νευροεπιστήμονα Michael Merzenich, PHD, για να αναπτύξει τα βασισμένα στην πλαστικότητα του εγκεφάλου- video games, που μπορούν να «ξανα-ενώσουν» και να ενεργοποιήσουν εκείνες τις περιοχές του εγκεφάλου , οι οποίες είναι κρίσιμες για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων της ανάγνωσης, στον εγκέφαλο των παιδιών με αυτή τη μορφή δυσλεξίας.
Με την εντατική θεραπευτική εξάσκηση, οι εγκέφαλοί τους αρχίζουν να λειτουργούν περισσότερο, όπως των κανονικών αναγνωστών.
Το τηλεοπτικό επιμορφωτικό πρόγραμμα, αποκαλούμενο «γρήγορο ForWord,» παρέχει εντατική, ιδιαίτερα εξατομικευμένη και με πολύ μεγάλη προσοχή, (ταχύτητα) επεξεργασίας, γνωστικές, γλωσσικές και αναγνωστικές δεξιότητες, οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την ακαδημαϊκή επιτυχία.
Παραδείγματος χάριν, σε ένα από τα παιχνίδια το παιδί κερδίζει πόντους όταν διακρίνει τους ήχους «μπα» από το « πα» Όταν το παιδί κυριαρχεί στο στόχο του, το παιχνίδι ρυθμίζει το επίπεδο (δυσκολίας), έτσι ώστε το παιδί καλείται σε ένα πιο προηγμένο επίπεδο την επόμενη ημέρα, ενώ ελέγχεται μέσω του Διαδικτύου από έναν επαγγελματία. Άλλα παιχνίδια σχεδιάζονται για να βελτιώσουν την ταχύτητα επεξεργασίας του εγκεφάλου και σαφώς να εκπαιδεύσουν τα παιδιά στους κανόνες της αγγλικής γραμματικής.
Αποτέλεσμα: Εντυπωσιακή θεραπεία, η οποία απαιτεί κανονικά χρόνια παρέμβασης, περιορίζει (την δυσκολία) σε μερικές εβδομάδες!

(*)στο αγγλικό κείμενο αναφέρονται τα γράμματα b και p.

Αφήστε μια απάντηση