
ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια κατάσταση, κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά, με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στον σύνδεσμο που ακολουθεί:
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΠΡΟΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
●Παραμύθι: “Τα χέρια δεν χτυπάνε τα χέρια αγαπάνε”
●Videο:”Όλιβερ Μπάτον”
●Τραγούδι: “Χέρια σαν κι αυτά”-Lokomodo
●Φύλλο εργασίας
Αφού διαβάσουμε το παραμύθι και ακούσουμε το τραγούδι ας ζητήσουμε από τα παιδιά στο πιο κάτω φύλλο εργασίας να ζωγραφίσουν μέσα στα συννεφάκια τι είναι αυτό που τους αρέσει να κάνουν με τα χέρια τους.
Για εκτύπωση
●Αφίσες:

Η ΑΠΟΚΡΙΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΣΗΜΕΡΑ

To τρελό το καρναβάλι
να το μες στους δρόμους πάλι,
τριγυρίζει χαρωπά
και χαρά παντού σκορπά
Έχουμε μπει για τα καλά στο τριώδιο και τα αποκριάτικα έθιμα που είναι πλούσια στην πατρίδα μας και διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή, μας δίνουν την ευκαιρία για γνώσεις, μα κυρίως για ΠΟΛΥ παιχνίδι με τα παιδιά. Έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε με τα παιδιά το μαγευτικό ταξίδι μας στον κόσμο του κεφιού, της διασκέδασης της δημιουργίας και της φαντασίας. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν:
ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΙΑΣ



Παρατηρώντας τον πιο κάτω πίνακα αναφοράς κουβεντιάζουμε το πως γιορτάζεται σήμερα η αποκριά.
Στην συνέχεια έγινε αναφορά σε κάποια από τα σημαντικότερα Καρναβάλια στον κόσμο:
Η αποκριά στην Ελλάδα
Η Αποκριά γιορτάζεται σε όλη την Ελλάδα με μασκαράτες ομαδικές, χορούς, γλέντια, σάτιρα και διάφορα ιδιαίτερα έθιμα σε κάθε μέρος. Είναι η ευκαιρία για ξεφάντωμα, κρασί και χίλια δυο πειράγματα.Το πιο γνωστό όμως καρναβάλι είναι το:
Πατρινό Καρναβάλι: Το μεγαλύτερο κέντρο τέτοιου ξεφαντώματος στην Ελλάδα αποτελεί η Πάτρα με το περιώνυμο Πατρινό καρναβάλι, που έχει τις ρίζες του στις αρχές του 19ου αιώνα. Το Πατρινό καρναβάλι αποτελεί τόσο την μεγαλύτερη όσο και την παλιότερη αποκριάτικη εκδήλωση στην Ελλάδα.Στην Πάτρα γίνεται το μεγαλύτερο καρναβάλι της Ελλάδας με διάρκεια δύο μηνών και τη τελευταία Κυριακή της αποκριάς γίνεται παρέλαση αρμάτων με επικεφαλής το ομοίωμα του θεού της αποκριάς του «Καρνάβαλου» και ακολουθία διάφορων άλλων έξυπνων μασκαρεμάτων.

Φωτογραφίες
Καρναβάλι στη Βενετία: Το Καρναβάλι της Βενετίας με ιστορία που χάνεται στα βάθη των αιώνων και καταβολές που αντλούνται από τα ρωμαϊκά Saturnalia και τις ελληνικές διονυσιακές γιορτές, δεν θεωρείται άδικα ένα από τα μακροβιότερα καρναβάλια του κόσμου… Μια από τις πιο θρυλικές παραδόσεις της πόλης ζωντανεύει κάθε χρόνο, δημιουργώντας την ιδανική αφορμή για να την εντάξουμε στην ταξιδιωτική μας ατζέντα.Το Καρναβάλι της Βενετίας θεωρείται ότι ξεκίνησε το 1162 μετά από μάχη της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας με τον πατριάρχη Ουλρίκο ντι Τρεβέν. Για να γιορτάσει τη νίκη, ο κόσμος άρχισε να συγκεντρώνεται και να χορεύει στην Πλατεία του Αγίου Μάρκου. Κατά την περίοδο της Αναγέννησης, το καρναβάλι έγινε επίσημος θεσμός και οι μπαρόκ μεταμφιέσεις θεωρήθηκαν ένας τρόπος επίδειξης του γοήτρου της Βενετίας. Το 1797 το καρναβάλι απαγορεύτηκε από τον βασιλιά της Αυστρίας και οι μάσκες θεωρήθηκαν παράνομες. Επανήλθε μετά από σχεδόν δυο αιώνες, το 1979, και μετατράπηκε στην πιο φαντασμαγορική γιορτή της πόλης.
Φωτογραφίες
ΠΑΡΑΜΥΘΙ
Με αφορμή το Καρναβάλι της Βενετίας και τον πίνακα του Πικάσο:“Πάολο ο Αρλεκίνος” που ακολουθεί διαβάσαμε την ιστορία :“Ο Αρλεκίνος”.
Ακολουθεί το παραμύθι σε μορφή pdf
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
Αφού τα παιδιά ακούσανε την ιστορία του Αρλεκίνου τους ζήτησα να την ζωγραφίσουν στην ακουαρέλα, έχοντας στο μυαλό τους τον πίνακα του Πικάσο και δίνοντας τους , για όσους θέλουν να χρησιμοποιήσουν το πιο κάτω φύλλο εργασίας.

Για όσους θέλουν να τον εκτυπώσουν:
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΠΕΛΟΥ-ΜΑΣΚΑΣ ΤΟΥ ΑΡΛΕΚΙΝΟΥ
Για εκτύπωση:
máscaras-de-carnaval-atividades-escolares-5
ΜΟΥΣΙΚΗ-VIDEO
Όσοι ώρα τα παιδιά κατασκεύαζαν τα καπέλα και τις μάσκες τους τους έβαλα να παρακολουθήσουν το :” Ο Αρλεκίνος ως πηγή έμπνευσης”.Στο συγκεκριμμένο vìdeo ακούγεται το τραγούδι:“Ο παλιάτσος”.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Τέλος τα παιδιά δούλεψαν το πιο κάτω αποκριάτικο φύλλο εργασίας:
Ζωγραφίζω τα όμοια στην κάθε σειρα
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
●Ημερολόγιο αντίστροφης μέτρησης για την Καθαρή Δευτέρα (Τ. Μάνεση)
Μετάβαση στο calendar.myadvent.net.
●Ο Αρλεκίνος με τα τετράγωνα

ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ
-Κωστής Παλαμάς «Τὸ σπίτι ποὺ γεννήθηκα»
«Τὸ σπίτι ποὺ γεννήθηκα κι ἂς τὸ πατοῦν οἱ ξένοι,
στοιχειὸ εἶναι καὶ μὲ προσκαλεῖ· ψυχή, καὶ μὲ προσμένει.
Τὸ σπίτι ποὺ γεννήθηκα ἴδιο στὴν ἴδια στράτα
στὰ μάτια μου ὅλο ὑψώνεται καὶ μ᾿ ὅλα του τὰ νιάτα.
Τὸ σπίτι, ἂς τοῦ νοθέψανε τὸ σχῆμα καὶ τὸ χρῶμα·
καὶ ἀνόθευτο καὶ ἀχάλαστο, καὶ μὲ προσμένει ἀκόμα.»
Στο προηγούμενο μάθημά μας στην ενότητα :“Εγώ και οι άλλοι-Το σπίτι μου” μιλήσαμε για την ιστορική εξέλιξη της κατοικίας και στη συνέχεια τα παιδιά περιέγραψαν το δικό τους σπίτι εξωτερικά.Σήμερα συνεχίσαμε στα πλαίσια της ίδιας ενότητας, μόνο που επικεντρωθήκαμε περισσότερο στο εσωτερικό του σπιτιού τους, στην περιγραφή του δικού τους δωματίου με αφορμή έναν πίνακα του Βαν-Γκογκ και τέλος μας είπαν τι είναι αυτό που τους κάνει να είναι χαρούμενοι μέσα στο σπίτι και ποια είναι η δραστηριότητα που τους αρέσει να κάνουν μέσα σ’αυτό.Αυτό που με ενδιέφερε περισσότερο ήταν να αντιληφθούν τα παιδιά τη σημασία που έχουν τα πρόσωπα που μένουν μέσα στο σπίτι, δηλαδή το έμψυχο υλικό και όχι το ίδιο το κτίσμα.
●Εποπτικό υλικό:
Φωτογραφίες από το εσωτερικό ενός σπιτιού
Παρατηρώντας τις εικόνες ωθήθηκαν να περιγράψουν το εσωτερικό του δικού τους σπιτιού.
Είπαν εάν έχουν αυλή ή βεράντα.
Πίνακας ζωγραφικής
Παρατήρησαν τον πίνακα του Βαν-Γκογκ και περιέγραψαν το δικό τους δωμάτιο.

Video
Παρακολουθήσαμε την παιδική ταινία της playmobil:“Η οικογένεια Οικονόμου-Το νέο δωμάτιο”
●Χαρτοκολλητική:
Παρατήρησαν τον πίνακα του Πάουελ Κλέε ,μίλησαν για τα σπίτια,το κάστρο τον ήλιο και τα χρώματα.Αφού καταλήξαμε ότι ο ζωγράφος χρησιμοποιεί τα σχήματα τα παιδιά σχημάτισαν στην ακουαρέλα τα δικά τους σχηματόσπιτα.
Για την δημιουργία τους τα παιδιά χρησιμοποίησαν το πιο κάτω φύλλο εργασίας.
Παραμύθι:
Διαβάστηκε το παραμύθι των αδελφών Γκριμ:“Ο χάνσελ και η Γκρέτελ”
Γλώσσα:
Συνεχίστηκε και σήμερα η διδασκαλία του γράμματος Κκ κρεββατοκάμαρα,κατοικία, Κωνσταντίνος, Κατερίνα.
Γλωσσοδέτης Ε. Τριβιζά
Γραφή του γράμματος μέσω video
Φύλλο εργασίας
●Μαθηματικά:
Φύλο εργασίας

Πρόταση:
Τραγούδι
Μελοποιημένο ποιήμα του Κ. Παλαμά:”Το σπίτι που γεννήθηκα”
ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΑ ΖΩΑ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ
Αφού προηγήθηκε η γνωριμία μας με το δάσος συνεχίζουμε το ταξίδι μας με τα ζώα του δάσους. Στην πρώτη φάση του μαθήματος κάναμε έναν διαχωρισμό όλων των ζώων σε κατηγορίες με βάση τα εξωτερικά χαρακτηριστικά και την τροφή τους. Αμέσως μετά έγινε η πρώτη επαφή με τα ζώα του δάσους.
●Εποπτικό υλικό:
Εικόνες-Πίνακες αναφοράς
Α. Κατηγορία ζώων με βάση τα εξωτερικά χαρακτηριστικά
Β.Κατηγορία ζώων με βάση την τροφή τους
Γ.Ζώα του δάσους
VIDEO
●Μυθολογία:
Γνωριμία με τα μυθικά όντα του δάσους:Οι κένταυροι.
Στον πιο κάτω σύνδεσμο υπάρχουν πληροφορίες για τους κενταύρους.
http://users.sch.gr/ipap/mixogeni/178.htm
●ΓΛΩΣΣΑ:
Με αφορμή τον μύθο των Κενταύρων ήρθαμε σε επαφή με το γράμμα Κκ: Κένταυρος, κάστορας, κουκουβάγια, Κατερίνα, Κωνσταντίνος .
Καρτέλες αναφοράς
Φύλλο εργασίας

●Μαθηματικά:
Επανάληψη στους αριθμούς:1-2-3-4
Φύλλο εργασίας
Χαρτοκολλητική-Ψηφιδωτό το 4
Κόψανε χαρτάκια από γλασέ και τα κολλήσανε πάνω στον αφιθμό.
Τραγούδι
Τραγουδήσαμε:” Τα δέκα μικρά αραπάκια”.
Προτάσεις:
●Τα ζώα του δάσους παρουσιάζονται της Ανθής Ζήση.
https://www.slideshare.net/ssuseraa3904/ss-85632784
●Ψφιακό λεξικό με τα ζώα του δάσους.
https://drive.google.com/file/d/0B90cyAdA5oU6bHhTWWhrOFZBZ3c/view
Το παραμύθι για το 4
Τραγούδι:”Πονηρό δάσος”Μ.Ζαμάνη

ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ
Ας καλωσορίσουμε τον μήνα Μάρτιο και ας υποδεχτούμε τον ερχομό της Άνοιξης:
ΜΑΡΤΙΟΣ-ΑΝΟΙΞΙΑΤΗΣ
Άνοιξη…η ζητούμενη εποχή του χρόνου για την οποία έχουν χυθεί τόνοι μελάνης…
Αστρονομικά ξεκινά με την εαρινή ισημερία κατά τις 21 Μαρτίου στο Βόρειο ημισφαίριο, περιλαμβάνει τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο και τελειώνει στις 21 Ιουνίου με το θερινό ηλιοστάσιο. Η πραγματική “άνοιξη” ωστόσο, αυτή που ο καθένας μας κρύβει μέσα του, έρχεται όταν είμαστε έτοιμοι να τη βιώσουμε. Για κάποιους μπορεί να καθυστερήσει ο ερχομός της… Όταν όμως έρθει … όλα είναι τόσο διαφορετικά, τόσο υπέροχα…
Ποιητές, συγγραφείς, ζωγράφοι, μουσικοί και ο απλός λαός εμπνεύστηκαν πολλές φορές από «εκείνη» …
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

Sandro Botticelli, Primavera (~1478 )
ΜΟΥΣΙΚΗ
ΠΟΙΗΣΗ
Άνοιξη – Κώστας Καρυωτάκης
Έφτασ’ η ώρια Άνοιξη -το λεν τα χελιδόνια-
κι ο σκυθρωπός Χειμώνας εκίνησε να φύγει·
του στέλνει κείνη λούλουδα, αυτός της ρίχνει χιόνια,
και με τ’ αθώο γέλιο της τα δάκρυά του σμίγει.
Στο γαλανό παλάτι του ο Φοίβος τριγυρίζει
και, χύνοντας, αφόβιστα ολόχρυσες αχτίδες,
σ’ ό,τι στο δρόμο του βρεθεί το χρώμα του χαρίζει
κι αφήνει πίσω του χαρά και άσβεστες ελπίδες.
Τα δέντρα πρασινίσανε και γιόμισαν λουλούδια·
του πιστικού ακούγεται η γέρικη φλογέρα
να σιγολέει άφταστα κάθε πρωί τραγούδια,
και τα πουλιά να κελαηδούν τον ύμνο τους στη μέρα.
ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ
ΤΟ ΜΑΤΡΑΚΙ ΜΑΣ
Σύμφωνα με το έθιμο, από την 1η ως τις 31 του Μάρτη, τα παιδιά φορούν στον καρπό του χεριού τους ένα βραχιολάκι, φτιαγμένο από στριμμένη άσπρη και κόκκινη κλωστή, τον «Μάρτη» ή «Μαρτιά» Η χρήση του… Το βραχιολάκι αυτό, σύμφωνα με την παράδοση, το φοράνε κυρίως τα παιδιά για να μην «καούν» και να προστατευτούν από τον ανοιξιάτικο ήλιο. Μέχρι και πρόσφατα, πριν κάποιες δεκαετίες οι όμορφες γυναίκες ήταν αυτές που δεν μαύριζαν από τον ήλιο (μαύριζαν αυτές που έκαναν δουλειά έξω, οι αγρότισσες που ήταν πιο φτωχές). Έτσι ο ήλιος του Μαρτίου ήταν «ύπουλος» και ο μάρτης ήταν η υπενθύμιση! Το βγάζουν στο τέλος του μήνα, ή το αφήνουν πάνω στις τριανταφυλλιές (Rosa) όταν δουν το πρώτο χελιδόνι, για να τον πάρουν τα πουλιά και να χτίσουν τη φωλιά τους..
Διαβάστε όλο το άρθρο:

“Την Άνοιξη αν δεν τη βρεις, τη φτιάχνεις”
Οδυσσέας Ελύτης
Ο κανόνας των εσωρούχων: “Η Κίκο και το χέρι“
Το φυλλάδιο «Ο Κανόνας του Εσώρουχου»
απευθύνεται σε γονείς, κηδεμόνες, εκπαιδευτικούς,
σε κάθε ενήλικα που καλείται να διδάξει σε ένα παιδί
πώς να προστατεύει τον εαυτό του.
Ο Κανόνας των Εσωρούχων είναι ένα απλό μέσο που βοηθά τους γονείς να εξηγήσουν στα παιδιά τους ποια είναι τα σημεία του σώματος τους που δεν μπορούν να αγγίξουν οι άλλοι, πως να αντιδράσουν και που να στραφούν για βοήθεια.
Το βασικότερο στοιχείο είναι η καλή επικοινωνία με το παιδί, η οποία διέπεται από ειλικρίνεια, άνευ όρων θετική αποδοχή, σεβασμό και μη επικριτική διάθεση. Ακούστε και να είστε δεκτικοί με τα συναισθήματα του παιδιού σας. Διδάξτε στο παιδί σας τον Κανόνα του Εσώρουχου. έναν απλό κανόνα που καθιστά σαφές στο παιδί σε ποια σημεία του σώματός του δεν πρέπει να τα αγγίζει κανείς.
Αν σας είναι δύσκολο και σας φέρνει σε αμηχανία το ζήτημα αυτό, σκεφτείτε πόσο θα βοηθήσετε τα παιδιά.
Ανάμεσα στο ενημερωτικό υλικό και τις οδηγίες για τους γονείς, θα βρείτε κι ένα βιβλίο για μικρά παιδιά (3-7 ετών) με τίτλο «Η Κίκο και το Χέρι» όπως και ένα video:”Το μυστικό της Νίκης”.
Πηγή: Ιστοσελίδα Συμβουλίου Ευρώπης
Ακολουθεί :
●Ενημερωτικός οδηγός για τους γονείς. Εάν αποφασίσετε να μιλήσετε στα παιδιά, θα πρέπει οπωσδήποτε να τον διαβάσετε ,για να μπορείτε να απαντήσετε με τον σωστό τρόπο στα ερωτήματα των παιδιών.
●Το παραμύθι:” Η Κίκο και το χέρι”
Παραμύθι: “Η Κίκο και το χέρι”
●Ιστορία κινουμένων σχεδίων: “Το μυστικό της Νίκης”.
Περισσότερες σχετικές ταινίες μπορεϊτε να βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο:
Φύλλα εργασίας
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
ΚΑΙ ΟΛΗ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Για τις επόμενες ημέρες προτείνω τις πιο κάτω δραστηριότητες (Οι δραστηριότητες που προτείνονται είναι δωρεάν)
●”Μάσκες, γιρλάντες και χαρταετοί: Διαδικτυακό εργαστήρι δημιουργικής απασχόλησης από το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, Τετάρτη 3 και Παρασκευή 5 Μαρτίου και ώρα 16:00 με 17:00 (χρειάζεται εγγραφή).

Και ένα video : ένα έθιμο που “πετάει” χιλιάδες χρόνια
●”Όλα είναι όπερα”: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από 1 Μαρτίου και για ένα μήνα.

https://www.megaron.gr/event/ola-einai-opera-2/
Το πρόγραμμα:
Σας ενημερώνω ότι από 1-3-21 και έως 20-3-21 θα πραγματοποιηθούν οι εγγραφές των προνηπίων στα Νηπιαγωγεία και των νηπίων στα Δημοτικά Σχολεία. Ακολουθούν οι εγκύκλιοι με τις οδηγίες.
Εγκύκλιος για την διαδικασία επαναφοίτησης μαθητών/τριών στα Νηπιαγωγεία
Εγκύκλιος-ΔΙΑΔΙΚ.ΕΠΑΝΑΦ.-ΜΑΘΗΤΩΝ-ΣΤΑ-NΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ-2021-22
Εγκύκλιος για τις εγγραφές μαθητών/τριών στα Νηπιαγωγεία
Εγκύκλιος για τις εγγραφές μαθητών/τριών στα Δημοτικά Σχολεία