ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΜΕΛΟΠΟΙΗΜΕΝΟ
ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ Ο. ΕΛΥΤΗ
“Να σ’αγναντεύω θάλασσα” Κώστας Βάρναλης
Να σ’ αγναντεύω, θάλασσα,
να μη χορταίνω απ’ το βουνό ψηλά
στρωτή και καταγάλανη και μέσα να πλουταίνω
απ’ τα μαλάματά σου τα πολλά.
Ο ΓΑΛΑΖΙΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ
Τραγούδι
Oδυσσέας Ελύτης |
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι |
Το τραγούδι περιλαμβάνεται στη συλλογή Τα ρω του έρωτα. Στον Πρόλογο του βιβλίου του ο Oδυσσέας Ελύτης έγραψε για τα τραγούδια αυτά: «Oι άγγελοι τραγουδάνε. Και οι ερωτευμένοι επίσης. Πίσω από κάθε ανάταση, από κάθε μεράκι, μια κιθάρα περιμένει έτοιμη να πάρει τα λόγια και να τα ταξιδέψει από χείλη σε χείλη. Δεν είναι λίγο αυτό. Είναι η χαρά να δίνεις χαρά στους άλλους, είναι αυτό που μας βαστάει στη ζωή. Γι’ αυτό, κοντά στα ποιήματά μου, δοκίμασα να γράψω και μερικά τραγούδια». |
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
τ’ άγρια μαλλιά σου στην τρικυμία
το ραντεβού μας η ώρα μία.
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
τα μαύρα μάτια σου το μαντίλι
την εκκλησούλα με το καντήλι.
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
κι εμάς τους δύο χέρι με χέρι.
με τα μισόλογα τα σβησμένα
τα καραβόπανα τα σχισμένα.
Μες στις αφρόσκονες και τα φύκια
όλα τα πήρε τα πήγε πέρα
τους όρκους που έτρεμαν στον αέρα.
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
κι εμάς τους δύο χέρι με χέρι.
Γενικές πληροφορίες για το καλοκαίρι
Το καλοκαίρι στη μετεωρολογία καθορίζεται συμβατικά ως η χρονική περίοδος που περιλαμβάνει για το Βόρειο ημισφαίριο τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο. Αστρονομικά, διαρκεί από το θερινό ηλιοστάσιο στις 21 Ιουνίου έως τη φθινοπωρινή ισημερία. Στο Νότιο ημισφαίριο, το καλοκαίρι ξεκινά στις 21 Δεκεμβρίου και περιλαμβάνει συμβατικά τους μήνες Δεκέμβριο, Ιανουάριο και Φεβρουάριο.
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (Ιουνίου, Ιουλίου και Αυγούστου ή Δεκεμβρίου, Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου, ανάλογα με το ημισφαίριο) η αξονική κλίση της Γης στρέφει το ημισφαίριο προς τον ήλιο και η διάρκεια της ημέρας είναι η μέγιστη. Κατά συνέπεια οι θερμοκρασίες φτάνουν στα υψηλότερα επίπεδα του έτους.
Πηγή πληροφοριών:Βικιπαίδεια
Λίστες αναφοράς (Ανθή Ζήση)
Α.Τι κάνουν τα παιδιά το καλοκαίρι;
https://dreamkindergarten.blogspot.com/2013/05/blog-post_31.html
Γενικές πληροφορίες για την θάλασσα
Θάλασσα είναι το σύνολο των αλμυρών νερών που σκεπάζουν τα 3/4 της επιφάνειας της γης· το υπόλοιπο 1/4 της επιφάνειάς της είναι η ξηρά.
Μεταφορικά χρησιμοποιείται σε πολλές φράσεις:
Έχει θάλασσα (έχει τρικυμία), η θάλασσα είναι λάδι (επικρατεί γαλήνη στη θάλασσα), η θάλασσα βγάζει προβατάκια (η θάλασσα είναι αφρισμένη, έχει κύματα μ’ αφρούς).
Παροιμιακές φράσεις. Τα έκαμε θάλασσα ή τα θαλάσσωσε (φέρθηκε αδέξια, τα μπέρδεψε τα πράγματα), έφαγε τη θάλασσα με το κουτάλι (περιπλανήθηκε πολύ στη θάλασσα, υπόφερε πολλά στα ταξίδια του), η θάλασσα μοιάζει με τη γυναίκα (η θάλασσα αλλάζει όψη, δεν είναι σταθερή), (αρχ.) πυρ, γυνή και θάλασσα (η θάλασσα είναι το τρίτο κακό), θάλασσα κλύζει πάντα τ’ ανθρώπων κακά (η θάλασσα ξεπλένει όλα τα κακά των ανθρώπων) κ.ά.
Λίστες αναφοράς (Ανθή Ζήση)
Α.Θάλασσα
http://dreamskindergarten.blogspot.com/2011/07/blog-post_9045.html
Β. Θαλασσοπούλια
http://dreamskindergarten.blogspot.com/2011/06/blog-post_13.html
Η θάλασσα στην μυθολογία
Η Θάλασσα κατά την Ελληνική Μυθολογία ήταν η ιδεατή ανθρωπόμορφη θεότητα της έννοιας του αλμυρού υγρού στοιχείου και προστάτιδα αυτού. Ήταν κόρη κατ’ άλλους της Γαίας και μόνο αυτής που κατά τον ίδιο τρόπο, δηλαδή μόνο από τις δημιουργικές δυνάμεις που κληρονόμησε από το Χάος, και χωρίς τη βοήθεια του Έρωτος, κυοφόρησε τον Ουρανό και τα Όρη. Κατ΄ άλλες μυθολογικές παραδόσεις η Θάλασσα ήταν κόρη του Αιθέρα και της Ημέρας, μητέρα των Ροδίων, των Τελχινών καθώς και της Αφροδίτης.
Πηγή:Βικιπαίδεια
Στο σύνδεσμο που ακολουθεί μπορείτε να βρείτε πίνακες αναφοράς με θαλάσσια μυθικά πλάσματα.
Το περιβαλλοντικό πρόβλημα των θαλασσών
Οι πηγές ρύπανσης των θαλασσών είναι ατελείωτες. Χημικά, βιομηχανικά και γεωργικά απόβλητα, πετρελαιοκηλίδες, μη επεξεργασμένα λύματα, ευτροφισμός, βαρέα μέταλλα, ραδιενεργές ουσίες, θαλάσσια απορρίμματα και υπεραλίευση είναι από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι θάλασσές μας.
Στους συνδέσμουςπου ακολουθούν υπάρχουν πληροφορίες για την ρύπανση των θαλασσών.
https://seos-project.eu/marinepollution/marinepollution-c01-p01.gr.html
Παιδί και θάλασσα
Θάλασσα και παιδιά! Αυτοί είναι οι λόγοι που τη λατρεύουν…
Sally Swatland- Summer on Long Island
Μπορεί να έχετε τα άπειρα παιχνίδια στο σπίτι, μπορεί να έχετε βρει δεκάδες τρόπους για να το απασχολήσετε με πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες, από το να πηγαίνετε στην παιδική χαρά, βόλτες ή ακόμα και σε ένα παιδότοπο όμως τη θάλασσα και τα καλοκαιρινά μπάνια δεν μπορεί κανείς να τα αντικαταστήσει. Γιατί όμως;
Θάλασσα και φαντασία!
Δε νομίζω να έχει ακούσει καμία μαμά όταν φωνάζει στο μικρό της “έλα ήρθε η ώρα να πάμε σπίτι” όταν βρίσκεται στη θάλασσα την απάντηση “ναι έρχομαι…” . Κανένα, μα κανένα παιδάκι όσες ώρες κι αν καθίσει στη θάλασσα δεν θα σας πει ότι θέλει να φύγει. Σύμφωνα με έρευνες η θάλασσα βοηθάει στο να εξάρει την φαντασία των παιδιών. Από ένα μικρό παράξενο βότσαλο μέχρι κάποιο κοχύλι ή ένα μικρό ψαράκι που μπορούν να δουν τα παιδιά στη θάλασσα ανακαλύπτουν ένα καινούργιο μαγικό κόσμο. Ειδικά αν μιλάμε για παιδιά που μένουν σε πόλεις τότε η φαντασία τους πραγματικά οργιάζει!
Υγεία & θάλασσα.
Αυτό σίγουρα το έχουμε παρατηρήσει και ως ενήλικες, το πόσο δηλαδή είναι ευεργετική η επίδραση της θάλασσας και των μπάνιων στην υγεία και στο σώμα μας. Στις μικρές ηλικίες είναι πολύ βοηθητική σε περιπτώσεις που το παιδί σας πάσχει από άσθμα ή από κάποια αλλεργία. Επιπλέον η (σωστή) έκθεση στον ήλιο βοηθάει στο να απορροφήσει ο οργανισμός του αρκετή Bιταμίνη D που βοηθάει στην παραγωγή ασβεστίου, συστατικά απαραίτητα για έναν γερό και δυνατό σκελετό.
Θάλασσα & ελευθερία!
Παρατηρείστε τον εαυτό σας όταν είστε στη θάλασσα. Είστε χωρίς παπούτσια, χωρίς ρούχα και καθετί περιττό που σας βαραίνει στην καθημερινότητά σας. Ε, κάπως έτσι αισθάνονται και τα μικρά σας! Μην απορείτε λοιπόν που δεν θέλουν να ξεκολλήσουν από την θάλασσα όταν τους λέτε ότι ήρθε η ώρα να φύγετε.
Θάλασσα & κοινωνικοποίηση.
Μπορεί να ακουστεί τραβηγμένο αλλά δεν είναι καθόλου. Στην θάλασσα τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να κάνουν νέες γνωριμίες, να κοινωνικοποιηθούν μέσω του παιχνιδιού και φυσικά μαθαίνουν την έννοια του “μοιράζομαι”. Παίζουν όλα μαζί με τα παιχνίδια τους, κάνουν βουτιές και τρέχουν πάνω κάτω και κάνουν με αυτό τον τρόπο καινούργιους φίλους! Τι πιο όμορφο!
Επομένως την επόμενη φορά που θα ακούσετε το “μαμά, έρχομαι σε πέντε λεπτά”, αφήστε το παιδάκι σας να απολαύσει αυτά τα λεπτά! Και καθίστε σε μια άκρη και χαλαρώστε μαζί του!
Λίστες αναφοράς (Ανθή Ζήση)
Α.Τι θα χρειαστώ στη θάλασσα;
http://dreamskindergarten.blogspot.com/2011/06/blog-post_08.html?m=1
Εκπαιδευτικό υλικό
Α.
Β.
” Η χώρα μου από ψηλά: Θάλασσες
http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/30
Γ.
Δ.
Γιατί το θαλασσινό νερό είναι αλμυρό; Γνωρίζετε;
Γιατί δηλαδή η θάλασσα έχει αλάτι ενώ το νερό της βροχής ή το νερό στις λίμνες και τα ποτάμια είναι γλυκό;
Υπήρχε πάντα εκεί όλο αυτό το αλάτι, δημιουργήθηκε κάπως ή μήπως απλώς “μαζεύτηκε” εκεί με κάποιο τρόπο; Ας ρίξουμε λίγο φως!
Γιατί το θαλασσινό νερό είναι αλμυρό
Καταρχήν να πούμε ότι το νερό της θάλασσας δεν έχει μόνο το γνωστό μας μαγειρικό αλάτι, δηλαδή το χλωριούχο νάτριο, αλλά και πλήθος άλλων αλάτων.
Πως βρέθηκαν όλα αυτά μέσα στη θάλασσα; Η απάντηση είναι ότι απλά μεταφέρθηκαν! Ας το δούμε όμως λίγο πιο αναλυτικά.
Ίσως έχετε ακούσει για τον κύκλο του νερού ο οποίος φαίνεται στο παρακάτω σχήμα.
Το θαλασσινό νερό εξατμίζεται, ανεβαίνει στον ουρανό όπου μέσω της διαδικασίας της συμπύκνωσης σχηματίζει τα σύννεφα τα οποία με τη σειρά τους γίνονται βροχή, χιόνι κλπ και καταλήγουν πάλι στη θάλασσα.
Μάλιστα σε μεγάλο ποσοστό (περίπου τα 3/4) το νερό της βροχής καταλήγει απευθείας στη θάλασσα ενώ το υπόλοιπο πέφτει στη στεριά και από εκεί μέσω του εδάφους και κυρίως των ποταμών ξαναχύνεται στη θάλασσα.
Στην πορεία του λοιπόν το νερό παρασύρει άλατα που βρίσκονται στο έδαφος και τα παρασύρει στη θάλασσα. Όταν το θαλασσινό νερό εξατμίζεται, το αλάτι παραμένει με αποτέλεσμα να αυξάνεται συνεχώς.
Κατόπιν οι επόμενες βροχές θα παρασύρουν κι άλλο αλάτι και ούτω καθεξής…
Επίσης, μέσω της ηφαιστειακής δραστηριότητας τόσο εντός όσο και εκτός των θαλασσών παράγεται περισσότερο αλάτι από τα στερεά και αέρια υλικά που απελευθερώνονται από τις ηφαιστειακές εκρήξεις.
Ε.
ΣΤ.
Ζ.
Η.
wwf_gyaros_Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την ρύπανση των θαλασσών