«Πόλεις – Μουσεία: Μια πρόκληση την εποχή της Κλιματικής Κρίσης»
Η συμμετοχή του 4ου ΓΕΛ Ηλιούπολης στο Εθνικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης “Βιώσιμη Πόλη»
Η σύγχρονη πόλη αποτελεί έναν ζωντανό οργανισμό, στον οποίο αποτυπώνονται οι πολιτισμικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές μεταβολές κάθε εποχής. Το πρόγραμμα «Πόλεις – Μουσεία» προσεγγίζει την πόλη ως ένα ανοιχτό μουσείο, ένα πολυδιάστατο πεδίο μάθησης και ερμηνείας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον μέσα από τα ίχνη της ανθρώπινης παρουσίας, της αρχιτεκτονικής, της τέχνης και της φύσης.
Στην εποχή της κλιματικής κρίσης, ο τρόπος με τον οποίο ζούμε, μετακινούμαστε και αναπτύσσουμε τον αστικό ιστό επηρεάζει όχι μόνο το περιβάλλον αλλά και την πολιτιστική μας ταυτότητα. Το πρόγραμμα αναδεικνύει τη σημασία της βιώσιμης πόλης και του ενεργού πολίτη που συμμετέχει στην προστασία της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς
Στόχοι του Προγράμματος
Βασικός στόχος ήταν η ανάδειξη της πόλης της Αθήνας ως πολιτιστικού τοπίου και “ανοιχτού μουσείου και η ευαισθητοποίηση για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στον αστικό χώρο. Στο πλαίσιο όμως της συνεργασίας μας με το ΚΕΠΕΑ Ελευθερίου Κορδελιού «Βιώσιμη Πόλη» στόχος μας ήταν η καλλιέργεια βιώσιμων στάσεων και συμπεριφορών, η σύνδεση της τοπικής ιστορίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα και η ενίσχυση της συνεργασίας σχολείου – τοπικής κοινωνίας – φορέων. Έτσι μελετήσαμε την περιοχή μας , την Ηλιούπολη.
Το 4ο ΓΕΛ Ηλιούπολης στο Πρόγραμμα
Το σχολείο μας συμμετείχε δυναμικά στο Εθνικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Βιώσιμη Πόλη», υλοποιώντας το πρόγραμμα «Πόλεις – Μουσεία» κατά το σχολικό έτος 2024-2025. Η ομάδα μαθητών και εκπαιδευτικών του σχολείου μας μελέτησε την ιστορία και τις μεταμορφώσεις της πόλης της Ηλιούπολης και ερεύνησε στοιχεία της αστικής οικολογίας και του τοπικού φυσικού περιβάλλοντος. Στη συνέχεια, παρατήρησε τον δημόσιο χώρο ως χώρο πολιτιστικής μνήμης και κοινωνικής ζωής και κατέγραψε φωτογραφικά και με σημειώσεις χαρακτηριστικά σημεία της γειτονιάς (π.χ. πάρκα, κτίρια, γλυπτά, δρόμους). Το πρόγραμμα περιλάμβανε ποικίλες βιωματικές δράσεις, όπως περιπατητική χαρτογράφηση της Ηλιούπολης: οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και εντόπισαν σημεία ενδιαφέροντος, καταγράφοντας παρατηρήσεις σχετικά με την αρχιτεκτονική, τη βλάστηση, τα υλικά, τη χρήση των δημόσιων χώρων, συζήτηση με κατοίκους και φορείς, ώστε να καταγραφεί η εμπειρία της πόλης και δημιουργία ψηφιακού χάρτη, με τα σημεία που χαρακτηρίστηκαν “μουσειακά” από τους μαθητές.
Η συμμετοχή μας στο Εθνικό Δίκτυο ενίσχυσε τη διασύνδεση με άλλα σχολεία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών. Μέσα από επιμορφώσεις και δράσεις του Δικτύου, εμπλουτίσαμε το θεωρητικό μας υπόβαθρο σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη, καλλιεργήσαμε δεξιότητες συνεργασίας, δημιουργικότητας και κοινωνικής παρατήρησης και ενισχύσαμε τον ρόλο του σχολείου ως ενεργού παράγοντα της τοπικής κοινότητας. Το πρόγραμμα αποτέλεσε μια πολυδιάστατη μαθησιακή εμπειρία, που ανέδειξε τη σημασία του αστικού περιβάλλοντος ως ζωντανού φορέα πολιτισμού και ως πεδίου περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης.
4ο ΓΕΛ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΠΟΛΕΙΣ-ΜΟΥΣΕΙΑ: ΜΙΑ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ»
Πρόσφατα σχόλια