Δοκίμασε να ασχοληθείς με το αγαπημένο σου άθλημα έχοντας μείνει χωρίς τροφή για πολλές ώρες.
Είναι σίγουρο ότι θα εγκαταλείψεις σύντομα την προσπάθεια, νιώθοντας να σου λείπει ενέργεια!
Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι ένας ακούραστος μετατροπέας ενέργειας.
Την ενέργεια που είναι απαραίτητη για τις δραστηριότητές μας την παίρνουμε από τις τροφές.
Την ενέργεια που χρειαζόμαστε την παίρνουμε από τις τροφές.

Διαφορετικές τροφές μάς δίνουν διαφορετική ποσότητα ενέργειας.

Στις συσκευασίες των περισσότερων τροφίμων μπορούμε να βρούμε πληροφορίες για την ενέργεια που περιέχει μία συγκεκριμένη ποσότητα κάθε τροφής.

Μονάδα μέτρησης της ενέργειας είναι το kiloJoule (kJ).

 

 

ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Δείτε και μια επίσης ενδιαφέρουσα Πυραμίδα!!!!

Η πυραμίδα των δραστηριοτήτων!!!

Όταν κάποιος μας αναφέρει πού βρίσκεται χρησιμοποιώντας ένα συγκεκριμένο σημείο, λέμε ότι ορίζει τη σχετική θέση του ως προς το σημείο αυτό. Με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να προσδιορίσουμε τη θέση μιας πόλης ή περιοχής σε σχέση με μία άλλη.
Σήμερα για τον προσανατολισμό μας χρησιμοποιούμε τα σημεία του ορίζοντα. Είναι ένας τρόπος που τον έχουν δεχθεί όλοι οι άνθρωποι και έτσι μπορούμε να προσδιορίζουμε τη θέση μας κάθε στιγμή, όταν υπάρχει ανάγκη.

Προσανατολισμός – Μαθαίνω παίζοντας

Η ανατολή του ήλιου δηλώνει το ξεκίνημα μιας νέας ημέρας. Το πρωί στο προαύλιο του σχολείου τείνουμε το δεξί μας χέρι προς το μέρος που ανατέλλει ο ήλιος. Το πρόσωπό μας τότε θα κοιτά το Βορρά, η πλάτη μας θα είναι στραμμένη προς το Νότο και το αριστερό μας χέρι θα δείχνει τη Δύση.
Κάθε χάρτης είναι προσανατολισμένος, δηλαδή δείχνει τα σημεία του ορίζοντα. Ο Βορράς είναι στο επάνω μέρος, ο Νότος στο κάτω μέρος, η Ανατολή στα δεξιά και η Δύση στα αριστερά.

Συνήθως οι κατευθύνσεις που πρέπει να περιγράψουμε δεν είναι ακριβώς βόρεια, νότια, ανατολικά ή δυτικά. Γι’ αυτό χρησιμοποιούμε και ενδιάμεσες κατευθύνσεις: βορειοανατολικά, βορειοδυτικά, νοτιοανατολικά, νοτιοδυτικά.

Η πυξίδα είναι ένα όργανο που μας βοηθάει να προσανατολιζόμαστε. Ο Βορράς είναι το σημείο του ορίζοντα που δείχνει πάντα η μαγνητική βελόνα της πυξίδας.

 

Η Σκυταλοδρομία Ανάγνωσης είναι μια δράση που έχει ως στόχο να καλλιεργήσει τη φιλαναγνωσία των μαθητών και των μαθητριών!

Δημιουργήσαμε τις ομάδες φιλαναγνωσίας μας και συγκεντρώσαμε τα βιβλία που θα διαβάσουμε από τη Δανειστική Βιβλιοθήκη του σχολείου μας!!

Στόχος μας είναι να καταφέρουμε κυκλικά να διαβάσουμε τόσα βιβλία όσα είναι τα μέλη της ομάδας μας…ή και περισσότερα! Γιατί όχι;

Είναι μία δράση ομαδική, συνεργατική, συλλογική που θα βοηθήσει όλα τα μέλη της τάξης μας να ωφεληθούν από τον μαγικό κόσμο των βιβλίων και να καλλιεργήσουν αναγνωστικές δεξιότητες , κατανόησης κειμένου και δημιουργικής γραφής, καθώς, όταν θα ολοκληρώνουν τη μελέτη του κάθε βιβλίου, θα δημιουργούν μια βιβλιοπαρουσίαση.

Στο τέλος της δράσης μας ευελπιστούμε να καταφέρουμε να παρουσιάσουμε τα αποτελέσματα σε μια εκδήλωση που θα γίνει αποκλειστικά για τους γονείς των μαθητών και μαθητριών όπου θα έχουμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε το βιβλίο μας καλλιεργώντας την εξωστρέφεια, τον προφορικό μας λόγο και τις ψηφιακές μας γνώσεις με τη δημιουργία ψηφιακής παρουσίασης.

Οι ομάδες φιλαναγνωσίας

IMG 20241012 073947

IMG 20241012 074009

 

1η ομάδα

Ο Ματθαίος και ο παππούς Ο αδερφός της Ασπασίας Ντετέκτιβ Κλουζ διπλό παιχνίδι Επανάσταση ονείρων Παπαρούνες στο μπαλκόνι

 

2η ομάδα

Το απίστευτο σχέδιο της Μυρτώς και του Περικλή όταν ξεχάστηκε η λέξη πόλεμος ο ταύρος το σκασε ο θησαυρός της Βαγίας ένας ήρωας αλλιώτικος

 

3η ομάδα

ένα τόσο δα λεκεδάκι η μαμά κάνει επεργία ο Ορέστης και το υπόγειο η πολυάννα μεγαλώνει

 

4η ομάδα

Αργοναύτες αρχίζει το ματσ Παραμύθι χωρίς ονομα ενας πιερώτος για τη μαμά τα μαγικά μαξιλάρια

Η ενέργεια μπορεί να αλλάζει μορφές.

 Μάλιστα πολλές φορές πρέπει ο άνθρωπος να μετατρέψει μια μορφή ενέργειας σε μία άλλη για να τη χρησιμοποιήσει στη ζωή του.

 
Αυτό γίνεται με τη βοήθεια συσκευών ή μηχανών, που λέγονται μετατροπείς ενέργειας.


Σε κάθε μετατροπή ενέργειας από τη μια μορφή σε άλλη λέμε ότι συμβαίνει ένα φυσικό φαινόμενο
Σε κάθε μετατροπή είναι δυνατόν να συμμετέχουν και περισσότερες από δύο μορφές ενέργειας.

Σε όλες τις συσκευές που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή ζωή μας η ενέργεια μετατρέπεται από τη μια μορφή στην άλλη.

Στο τηλεκατευθυνόμενο η χημική ενέργεια της μπαταρίας μετατρέπεται σε ηλεκτρική και κινητική ενέργεια.

 

Η γεννήτρια μετατρέπει τη χημική ενέργεια (του πετρελαίου που καίει)  σε ηλεκτρική.

 

 

Xημική ενέργεια (σπίρτο): Aπελευθερώνεται ως  θερμική και  φωτεινή ενέργεια.

 

 

Στον ανεμιστήρα η ηλεκτρική ενέργεια  μετατρέπεται σε κινητική και θερμότητα.

 

 

Η δυναμική ενέργεια της τεντωμένης χορδής του τόξου μετατρέπεται σε κινητική, αν την αφήσουμε ελεύθερη.

 

 

Η ηλιακή ενέργεια που μαζεύει ο ηλιακός συλλέκτης μετατρέπεται σε ηλεκτρική για να ηλεκτροδοτήσει ένα σπίτι ή μια πόλη, να ζεστάνει το νερό σ’ έναν ηλιακό θερμοσίφωνα, να κινήσει ένα ηλιακό αυτοκίνητο, να βάλει σε λειτουργία ένα ηλιακό κομπιουτεράκι, και πολλά άλλα.

 

 

  Ο ανεμόμυλος παίρνει την ενέργεια του ανέμου (αιολική) και την μετατρέπει σε κινητική (οπότε περιστρέφεται η φτερωτή του και μεταφέρεται η κινητική ενέργεια στο εσωτερικό του, για να κινηθούν οι μυλόπετρες και να αλέσουν τους καρπούς).

 

 

Οι ανεμογεννήτριες παίρνουν την ενέργεια του ανέμου, την μετατρέπουν σε κινητική (με την περιστροφή των ελίκων)  και κατόπιν σε ηλεκτρική.

 

 

Στο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο η δυναμική ενέργεια του νερού μετατρέπεται σε κινητική -καθώς πέφτει το νερό- και αμέσως μετά σε ηλεκτρική .

 

 

Η δυναμική ενέργεια των ελατηρίων μετατρέπεται σε κινητική μόλις τα αφήσουμε ελεύθερα.

Συμπέρασμα

Στις συσκευές που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή η ενέργεια μετατρέπεται από τη μια μορφή σε άλλη ανάλογα με τις ανάγκες μας.

Η κλίμακα ενός χάρτη είναι ένας αριθμός που δείχνει πόσες φορές είναι μικρότερη μια περιοχή πάνω στο χάρτη από το μέγεθός της στην επιφάνεια της Γης.

Κάνω κλικ πάνω στην εικόνα και μαθαίνω πώς να βρω την πραγματική απόσταση πάνω στο χάρτη.

 

 

 

 

 

 

 

 

Κάνω κλικ και διαβάζω για την κλίμακα του χάρτη.

Οι εγκλίσεις των ρημάτων

Είναι οι μορφές που παίρνει το ρήμα για να εκφράσει τη διάθεση ή τη γνώμη του ομιλητή:

βεβαιότητα, επιθυμία, προσταγή.

Οι εγκλίσεις είναι τρεις:

ΟριστικήΥποτακτικήΠροστακτική

Οριστική:

  • Παρουσιάζει μια πράξη ως πραγματική και   βέβαιη .
  • Έχει όλους τους χρόνους.
  • Παίρνει άρνηση δεν.

Το μάθημα τελείωσε.

Το μάθημα τελειώνει σε λίγο.

Δεν τελείωσε το μάθημα.

Υποτακτική:

  • Φανερώνει κάτι που επιθυμούμε ή περιμένουμε να γίνει.
  • Έχει : Εξακολουθητική (Ενεστώτα)* :
    να γράφω – να γράφομαι

  – Συνοπτική (Αορίστου):
να γράψω – να γραφτώ

  – Συντελεσμένη (Παρακείμενου):
να έχω γράψει – να έχω γραφτεί

  • Παίρνει άρνηση μη(ν).
  • Σχηματίζεται βάζοντας μπροστά από το ρήμα ένα από τα μόρια  ας, να ή κάποιον από τους συνδέσμους για να, όταν, πριν, άμα ή το αρνητικό μόριο μη(ν).

Οι μαθητές ας μαζευτούν στην αυλή.

Αν βρω λίγο  χρόνο, θα ζωγραφίσω.

Αν δεν έχει συγκοινωνία, να μην ξεκινήσει να έρθει.

    Προστακτική:

  • Φανερώνει προσταγή, επιθυμία, ευχή.
  • Σχηματίζεται μόνο στο 2ο  πρόσωπο ενικού και πληθυντικού (εσύ – εσείς)
  • Έχει  – Εξακολουθητική (Ενεστώτα): γράφε, γράφετε – (γράφου), γράφετε
  •   – Συνοπτική (Αορίστου): γράψε, γράψτε – γράψου, γραφτείτε
  •  – Συντελεσμένη (Παρακείμενου σπάνια): έχε γραμμένο, έχετε γραμμένο
  •  Δεν έχει άρνηση **. Σε περίπτωση που θέλουμε να «προστάξουμε», να ζητήσουμε από κάποιον να μην κάνει κάτι (να δηλώσουμε αρνητικό νόημα), την προστακτική αντικαθιστά η υποτακτική (με άρνηση μη[ν]).

Ανοίξτε τα παράθυρα.  (προσταγή)

Σύρε, παιδί μου, στο καλό.  (ευχή)

Μη φωνάζετε έτσι.  (απαγόρευση – υποτακτική)

ΠΡΟΣΟΧΗ

*Στο νέο βιβλίο Γραμματικής της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού η υποτακτική (και η Προστακτική) θεωρούνται άχρονες εγκλίσεις (σε αντίθεση με τις παλιότερες γραμματικές π.χ Τριανταφυλλίδη).

Έτσι η Υποτακτική Ενεστώτα αναφέρεται ως εξακολουθητική , του Αορίστου ως Συνοπτική και του Παρακειμένου ως Συντελεσμένη.

**Η προστακτική ΔΕΝ έχει ΑΡΝΗΣΗ!!! Με την άρνηση γίνεται αυτομάτως υποτακτική.

 

Πόλη θεωρείται μία αστική περιοχή με μια σχετική πυκνότητα πληθυσμού που έχει δημόσια κτήρια και υπηρεσίες αντίστοιχα προς τον πληθυσμό της. Προέρχεται από την αρχαία Ελληνική λέξη “πόλις” . Στην Ελλάδα ένας οικισμός για να χαρακτηριστεί ως πόλη πρέπει να έχει τουλάχιστον 10.000 κατοίκους.

Η πρωτεύουσα του Νομού μας η Λάρισα είναι η τέταρτη μεγαλύτερη  ως προς τον πληθυσμό πόλη στην Ελλάδα.

Στο πέρασμα των χρόνων άλλαξε μορφή…όπως τόσα πολλά άλλωστε…..Άλλαξε η αρχιτεκτονική της, οι δρόμοι, η αισθητική….τα επαγγέλματα. Οι άνθρωποι όμως έμειναν οι ίδιοι…φιλόξενοι, χαρούμενοι, εργατικοί, που αγαπούν τη διασκέδαση, τις χαρές της ζωής, την ευτυχία.

Ας δούμε, λοιπόν, πώς ήταν η Λάρισα πριν από αρκετά χρόνια…τότε που ούτε οι γονείς σας δεν είχαν γεννηθεί…τότε…στα χρόνια του παππού και της γιαγιάς…

Όμορφη πόλη με πιο καθαρό περιβάλλον, με λιγότερους κινδύνους, πιο απλούς ανθρώπους χωρίς το άγχος και τους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας.

Κεντρική πλατεία 1960

Πλατεία Ταχυδρομείου 1950

Αλκαζάρ 1960

Γέφυρα Πηνειού, ανακατασκευή 1945

Παζάρι 1958

Οδός Βενιζέλου 1950

Οδός Κύπρου κοντά στο αρχαίο θέατρο 1967

Οδός Ηπείρου 1970

Σταθμός Ο.Σ.Ε. 1952

Το ρολόι 1960

Άγιος Αχίλλειος χιονισμένος 1938

Γέφυρα με Άγιο Αχίλλειο 1960

Υπήρχαν άλλες ανάγκες τότε..οι οποίες σήμερα δεν υπάρχουν. Μαζί με την αλλαγή των αναγκών εξαλείφθηκαν σιγά σιγά και κάποια επαγγέλματα.

Για να δούμε μερικά από αυτά.

 

 

Μάθαμε στη Φυσική μας για τις ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ. Ως κίνητρο για να μελετήσουμε περισσότερο και να μάθουμε τι ονομάζουμε ΕΝΈΡΓΕΙΑ αποτέλεσε η Σκυταλοδρομία Ενέργειας!!

IMG 20241005 081354

 

Δύο ομάδες, 7 κάρτες για κάθε μορφή ενέργειας που μάθαμε, μαρκαδόροι και…… ΦΎΓΑΜΕ!!

IMG 20241004 110523

Χημική ενέργεια…. Παίρνω το μαρκαδόρο και αρχίζω να γράφω στον πίνακα…. Χτυπά το Κουδουνάκι…. Δίνω το μαρκαδόρο στο επόμενο παιδί να συνεχίσει την πρότασή μου… Θερμότητα…. Ο μαρκαδόρος έχει παραζεσταθεί.. Κινητική ενέργεια… Το χέρι μου κινείται σαν αστραπή…

IMG 20241004 110859

Δυναμική ενέργεια…. Βάζω τη δύναμη του μυαλού μου να θυμηθεί… Φωτεινή ενέργεια… σαν τις ιδέες του μυαλού μου!… Ηλεκτρική ενέργεια…. Η αλήθεια είναι πως η ατμόσφαιρα γύρω μας είναι αρκετά ηλεκτρισμένη!! Πυρηνική ενέργεια….. Τέλος!! Έχουμε νικήτρια ομάδα!!!… και παραλίγο να έχουμε πυρηνική έκρηξη!

Νίκησε η ομάδα που ήταν λίγο πιο γρήγορη, γιατί ήμασταν εξίσου τέλεια διαβασμένοι!!

IMG 20241004 184600

Αλλά χρειάζεται λίγη ακόμη προσπάθεια να μάθουμε να διαχειριζόμαστε και τη νίκη και την ήττα….. διότι στο τσακ γλιτώσαμε την έκρηξη… !

Λοιπόν, ξαναπαίζουμε;